Paula schreef:Ik heb een sony DSC H1, kan met het kleinste diafragmawaarde tot 2,8.
Ten eerste, blijft hij daar niet op staan als ik hem daarop zet; nee, dan gaat het telkens heen en weer wiebelen, samen met de sluitertijd. Dus ik stel mijn camera in op 2,8; hij gaat vanzelf naar 3, nog iets omdat het te donker of iets dergelijks is? Nu vraag ik me af, hoe je die diafragmawaarde ''vast'' laat staan. (fotografeer trouwens meestal in stand P )
Dit ''heen en weer wiebelen'' kan twee oorzaken hebben:
-Je hebt de camera op een automatische stand staan; dan zal hij zelf de instellingen kiezen met als gevolg dat waardes verspringen. Ik weet ff niet wat ''P'' doet, maar om controle te krijgen over je diafragma moet je hem es zetten op stand A (of AV).
-Sommige camera's kunnen alleen op f/2.8 functioneren als hij helemaal uitgezoomd is.
Als je dan bijvoorbeeld een beetje inzoomt dan verplaatst hij zich naar een hoger diafragma-getal. Das dan gewoon een technische beperking; en op te lossen door simpelweg niet tever in te zoomen.
Je moet ff voor jezelf kijken wat bij jou van toepassing is.
Paula schreef:Heel vaak zie ik ook foto's, met een achtergrond echt giga wazig, en voorgrond scherp; ik krijg mijn achtergrond in het algemeen niet waziger dan dit (en dat is dan echt de allerwazigste achtergrond foto die ik ooit heb gemaakt
Zoiets heet bokeh (of ook wel ''out-of-focus'').
Hoe je dit het beste kunt krijgen is een kwestie van uitproberen, maar ik heb wel wat tips:
-een zo laag mogelijk diafragma-getal kiezen, bijvoorbeeld f/2.8
-Zoveel mogelijk inzoomen
-een ruime achtergrond achter het onderwerp kiezen die minimaal een paar meter doorloopt.
Paula schreef:instellingen weet ik helaas niet meer
Je kunt bij de meeste foto's de instellingen checken door op de foto te staan -> rechtermuisklik -> eigenschappen -> tabblad ''samenvatting'' -> Geavanceerd.
Jouw poesfoto heeft bijvoorbeeld de instellingen: f/3.5 + 58mm.
Let op: Dit kan alleen als de foto op je hardeschijf staat. Direct vanuit de Internet Explorer de info opvragen kan niet via die bovenstaande methode. In dat geval zou je 'em eerst ff moeten opslaan op je computer (rechtermuisklik -> ''Afbeelding opslaan als'').
Laatst bijgewerkt door DarkRider op 24-06-06 22:09, in het totaal 4 keer bewerkt