[VRAAG] Diafragmawaarde, macro, achtergrond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

[VRAAG] Diafragmawaarde, macro, achtergrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 17:09

Ik heb een sony DSC H1, kan met het kleinste diafragmawaarde tot 2,8.
Ten eerste, blijft hij daar niet op staan als ik hem daarop zet; nee, dan gaat het telkens heen en weer wiebelen, samen met de sluitertijd. Dus ik stel mijn camera in op 2,8; hij gaat vanzelf naar 3, nog iets omdat het te donker of iets dergelijks is? Nu vraag ik me af, hoe je die diafragmawaarde ''vast'' laat staan. (fotografeer trouwens meestal in stand P )
Heel vaak zie ik ook foto's, met een achtergrond echt giga wazig, en voorgrond scherp; ik krijg mijn achtergrond in het algemeen niet waziger dan dit (en dat is dan echt de allerwazigste achtergrond foto die ik ooit heb gemaakt; instellingen weet ik helaas niet meer, eigenlijk een slecht voorbeeld maar zo wil ik het dus altijd);

Afbeelding

Bij zulk soort foto's zet ik ook altijd de macro aan. Ik weet niet waarom ik dat doe, en ik weet ook niet of dat nog positief effect heeft op een foto? Dus ik vraag me af of de macro echt voor foto is van 2 cm afstand, of dat het ook beter is om de macro te gebruiken bij portret/hoofd etc. foto's?

Heel wat vragen, die ik al enorm lange tijd heb. Hopen dat ik er nu eindelijk antwood op kan krijgen. Lachen

Alvast heel erg bedankt!

Faux

Re: [VRAAG] Diafragmawaarde, macro, achtergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:49

Antwoord op je vragen kan ik niet geven, die camera ken ik totaal niet. En heb ook nog nooit met een Sony gewerkt. Lachen

Commentaar op je foto daarentegen:

LIEF poesje. Dat als eerste. Hij kijkt wel een beetje verschrikt maar ach. Cute. Ik vind de kadering iets te benauwd en de compositie niet.. interessant. Clown Liever kan ik het niet melden, sorry. Lovers Ook moet je bij je achtergrond aan meer dingen denken dan wazig/niet wazig. Zo heb je bijvoorbeeld een bloempot op zn rug gezet ? Niet echt charmant.

Ik hoop dat je wat kunt met mijn tips, en ja ik weet het, ik breng ze altijd vreselijk. Let er maar niet op, je weet dat ik je lief vind. Lovers

DarkRider
Woonplaats: psychiatrische observatiekliniek, vastgebonden aan een stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:13

Paula schreef:
Ik heb een sony DSC H1, kan met het kleinste diafragmawaarde tot 2,8.
Ten eerste, blijft hij daar niet op staan als ik hem daarop zet; nee, dan gaat het telkens heen en weer wiebelen, samen met de sluitertijd. Dus ik stel mijn camera in op 2,8; hij gaat vanzelf naar 3, nog iets omdat het te donker of iets dergelijks is? Nu vraag ik me af, hoe je die diafragmawaarde ''vast'' laat staan. (fotografeer trouwens meestal in stand P )

Dit ''heen en weer wiebelen'' kan twee oorzaken hebben:

-Je hebt de camera op een automatische stand staan; dan zal hij zelf de instellingen kiezen met als gevolg dat waardes verspringen. Ik weet ff niet wat ''P'' doet, maar om controle te krijgen over je diafragma moet je hem es zetten op stand A (of AV).

-Sommige camera's kunnen alleen op f/2.8 functioneren als hij helemaal uitgezoomd is.
Als je dan bijvoorbeeld een beetje inzoomt dan verplaatst hij zich naar een hoger diafragma-getal. Das dan gewoon een technische beperking; en op te lossen door simpelweg niet tever in te zoomen.

Je moet ff voor jezelf kijken wat bij jou van toepassing is.

Paula schreef:
Heel vaak zie ik ook foto's, met een achtergrond echt giga wazig, en voorgrond scherp; ik krijg mijn achtergrond in het algemeen niet waziger dan dit (en dat is dan echt de allerwazigste achtergrond foto die ik ooit heb gemaakt

Zoiets heet bokeh (of ook wel ''out-of-focus'').

Hoe je dit het beste kunt krijgen is een kwestie van uitproberen, maar ik heb wel wat tips:
-een zo laag mogelijk diafragma-getal kiezen, bijvoorbeeld f/2.8
-Zoveel mogelijk inzoomen
-een ruime achtergrond achter het onderwerp kiezen die minimaal een paar meter doorloopt.

Paula schreef:
instellingen weet ik helaas niet meer

Je kunt bij de meeste foto's de instellingen checken door op de foto te staan -> rechtermuisklik -> eigenschappen -> tabblad ''samenvatting'' -> Geavanceerd.

Jouw poesfoto heeft bijvoorbeeld de instellingen: f/3.5 + 58mm.

Let op: Dit kan alleen als de foto op je hardeschijf staat. Direct vanuit de Internet Explorer de info opvragen kan niet via die bovenstaande methode. In dat geval zou je 'em eerst ff moeten opslaan op je computer (rechtermuisklik -> ''Afbeelding opslaan als'').
Laatst bijgewerkt door DarkRider op 24-06-06 22:09, in het totaal 4 keer bewerkt

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:22

@DarkRider; Dat tabblad heb ik niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:57

Om diafragma & sluitertijd beiden in te kunnen stellen kan je beter stand 'M' gebruiken, dan kan je ze allebei kiezen Lachen

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:01

Bij M kun je idd licht instellen, dat heb ik ook.

DarkRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:06

VeirL schreef:
@DarkRider; Dat tabblad heb ik niet?

Dit kan alleen als de foto op je hardeschijf staat. Direct vanuit de Internet Explorer de info opvragen kan niet via die bovenstaande methode.

Dus moet je ff opslaan op je computer (rechtermuisklik -> ''Afbeelding opslaan als'').

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:20

Dan krijg ik dit te zien:

Afbeelding

en

Afbeelding

DarkRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 05:33

VeirL schreef:
Dan krijg ik dit te zien:

Afbeelding

en

Afbeelding

Zoals ik al zei: bij veel foto's kun je de info inzien, bij sommige helaas ook niet. Tis in ieder geval een handig middeltje.

Afbeelding

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 09:21

Ligt het er niet aan of je de foto's direct vanaf de digicam op de pc zet?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 10:08

Darkrider; geweldig dankjewel, je weet niet hoeveel ik hieraan heb; super gewoon! Hier kan ik echt wat mee, en lekker verder mee oefenen. OK dan!
Ik heb stand M, P en A (volgens mij, zo uit mijn hoofd) dus dan zal ik eens wat gaan proberen in een andere stand.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 10:09

Ohja, dan blijf ik nog met een laatste vraag zitten; wanneer is de macro handig om te gebruiken, naast dingen van dichtbij te fotograferen? Lachen

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:09

Ik gebruik het toch altijd wanneer ik 1 ding scherp wil en de rest niet.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 10:11

VeirL schreef:
Ik gebruik het toch altijd wanneer ik 1 ding scherp wil en de rest niet.

Door jou gebruik ik het ook Clown Maar ik weet niet of het zoveel verschil maakt in de scherpte van een foto. Lachen

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:21

Geef mij maar weer de schuld. Vork

Nee maar, dan moet je even proberen?