[gedicht] van alles wat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_naomi

[gedicht] van alles wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 22:52

Dit zijn reeds een bestaand gedichten/ verhalen maar ik vind ze geweldig.

Jij en je paard;

Jij en je paard. Zijn kracht en schoonheid.
Jouw kennis en geduld en vastberadenheid.
En begrip, en liefde.
Dat is hetgeen jullie twee samensmeedt tot die prachtige twee-eenheid waardoor je je afvraagt wat de hemel beter te bieden heeft dan wat je hier op aarde bezit?

Wat zou er van de mensen geworden zijn zonder het paard? Het heeft ons gediend als vervoermiddel, in de landbouw, in de industrie en bij alle soorten activiteiten sinds het begin der tijden.

Veel mensen hebben het met weemoed over de "goede oude tijden" en met spijt over "de tijd van het paard die vervlogen is" maar tegenwoordig, nu ze alleen het bezit zijn van mensen die van hen houden, is het een veel betere tijd voor paarden.

Dieren volgen de geest van hun eigenaar. Als je een band met een dier hebt willen ze zoveel mogelijk deel uitmaken van je leven en leren ze je stemmingen onderscheiden.
tommy kende mijn stemmingen, dat weet ik.
Ik heb met hem gelachen, vreugde gehad over de successen diei k had behaald en ik heb in zijn manen gehuild over iets droevigs dat alleen hij kon begrijpen.
zo zijn er veel dingen die wij onze dieren kunnen vertellen maar mensen niet kunnen toevertrouwen uit angst dat wij bespot worden of dat men ons gewoonweg niet gelooft.

De geest van die eerste man met het inzicht waarom eeen paard zo gevormd was en het lef om op zijn rug te springen en zijn vingers in zijn manen vast te haken, is nog altijd bij ons, hier waar de paarden zijn, waar wij dit vreemde, dwingende samenzijn delen als wij werken of rijden of naar ze kijken over het hek van de wei terwijl zij op een grasspriet kauwen.

Ik zeg tegen ouders, vooral rijke ouders:
"Geef uw kind geen geld Wanneer u het zicht kunt permitteren, geef hem dan een paard." Niemand is ooit mislukt, anders dan met ere, bij het paardrijden. Geen enkel in het zadel doorgebracht uur is een verspilling van tijd.

Wanneer ik niet meer kan rijden zal ik, zolang ik nog met een emmer en kruiwagen kan rondhobbelen, altijd paarden houden.
Wanneer ik niet meer kan rondhobbelen zal ik met mijn rolstoel naar het hek van de wei rollen waar mijn paarden grazen, om naar ze te kijken.

Sorry het zijn er nogal wat en de meesten zijn gebaseerd op het vroegere leven zoals de middel eeuwen oorlogen en dergelijk. Maar ondanks dat, vind ik dat er in elk gedicht een soort van boodschap zit.

Heike
Mede-oprichtster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 00:16

Crea Bea is voor eigen werk. Dus niet voor dingen die je niet zelf hebt gemaakt/geschreven.