[vraag] Wacom tekentabletten. Hoe groot of klein voor...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

[vraag] Wacom tekentabletten. Hoe groot of klein voor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 09:13

... voor fotobewerkingen (Photoshop), tekenen (om eens uit te proberen), evt. om websites te ontwerpen (of ja, daar schijnen die Wacom dingen handig voor te zijn) en tegen RSI.

Ik heb het testje gedaan op de verkoopsite van Wacom en daar raden ze mij aan om een A4 tablet te nemen. Ikzelf zat eerder te denken aan zo'n kleine A5 tablet (je weet het nooit met die sites ).

Wat vinden jullie handig werken? Groot of klein? Of maakt dat weinig uit (als je echt vrij wil tekenen is groot natuurlijk wel handig, maar ik ben niet van plan om heel veel te gaan tekenen)? Vind je het handig om met zo'n Wacom tekentablet te werken?

Brand los zou ik zeggen

(Ja, geen tag nee, de goede stond er niet bij )

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:28

Ik heb een A5 tekentablet gehad (overigens niet van wacom), had zelf eigenlijk een grotere gewild, maar nam hem over van een kennis die er één teveel had besteld.
Ik vond hem eigenlijk net te klein om mee te tekenen, zeker voor grotere oppervlakten kwam ik een stukje tablet te kort zeg maar. en anders instellen (zodat je grotere opervlakte op je scherm beslaat met een kleinere bweging van je pen) maakte m erg gevoelig, wat ook niet lekker werkte.
Denk dat je dit probleem dan ook met fotobewerking tegenkomt eerlijk gezegd. Maar goed dat weet ik niet precies, aangezien ik dat toen nog niet deed.

Anyway ik vond A5 te klein, maar zoals gezegd dit was wel een ander merk. And this is just my humble opinion
Ben ook wel eens benieuwd naar andere reacties

Mireille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:06

Ik heb een A5je. Simpel weg omdat ik toen ik hem kocht even geen geld had voor een groter model, en het toch mijn eerste zou worden.

Ik Photoshop etc. of zit gewoon aan de computer met wacom en als je gewoon goed inzoomt met Photoshop (wat ik sowieso altijd doe om beter gedetaileerd te kunnen werken) dan is A5 echt wel groot genoeg. Maar een A4 is natuurlijk altijd nog fijner.

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:44

Ik heb een A3 Wacom. In principe zijn verschillende merken hetzelfde qua werkwijze hoewel je wel een kwaliteitsverschil kunt hebben. Ik heb eens met de tablet van een vriendin gewerkt; die had een A5. Het is even wennen aan het kleiner oppervlak maar in principe werkt het net zo goed. Zeker voor de wat kleinere operaties als bewerkingen werkt het prima. Als je echt vrij wilt tekenen is een groter oppervlak een stuk fijner omdat je dan geen ruimte tekort komt. Ik heb mijn tablet nu ongeveer drie jaar. Ik heb er de grootste moeite mee gehad om te wennen en heb lange tijd, zelfs als ik digitaal ging werken eerst een schets gedaan in potlood. Het heeft ook te maken gehad met de juiste instellingen en leren omgaan met de druk van de digitale pen. Inmiddels ben ik bezig aan mijn tweede volledig met het tablet opgezette tekening en het bevalt echt super, zeker ook omdat ik een dergelijk groot formaat tablet heb kan ik vrij snel werken (nou ja... snel...). Als je het geld ervoor (over) hebt zou ik zeker voor een A4 gaan maar als je eerst klein wilt beginnen kun je met een A5 beginnen. Ik merk wel dat veel mensen met een A5 tablet hem minder intensief gebruiken dan mensen met een groter tablet, maar dat kan ook toeval zijn. Fotobewerkingen doe ik slechts gedeeltelijk met mijn tablet, temeer omdat ik nog niet zo gewend ben aan hem (nou, inmiddels wel eigenlijk) maar het werkt heel precies en je krijgt veel minder gauw last van je handen zoals bij een muis. Een muis is gewoonweg pijnlijk. Zoals ik al zei: als je het geld hebt gewoon een A4 nemen.

Veel plezier ieg met je tablet!

Rainie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:03

@ Fairie: niet liegen, jij hebt een a6

Hele grote tabletten zijn eigenlijk alleen handig voor mensen die hebben geleerd vanuit de schouder te tekenen, die halen er dan ook uit wat je eruit kan halen. De meeste mensen tekenen vanuit hun pols en dan heb je meer aan een kleinere variant. Voor gewone fotobewerkingen en tekeningen volstaat een a6je al. Ik gebruik mijn a6 constant. Mijn muis ligt er maar nutteloos bij, gebruikt hem alleen nog als mijn pen op de grond is gevallen en ik te lui ben hem te pakken
Ik studeer voor grafisch vormgeven en ik merk echt dat ik het vervelend vind om op school met een muis te moeten werken. Op school hebben ze in sommige lokalen ook tabletten liggen, dit zijn a5jes en eigenlijk vind ik die te groot om mee te werken, kan zijn omdat ik mijn a6je gewend ben. Ik lees dat jij niet echt wilt gaan tekenen, dan raad ik het je echt af. Een a6 of a5 (groter zou ik echt niet gaan) neemt ook niet zoveel plaats in beslag, geloof me, dat doet ertoe. Mijn kleintje ligt af en toe zelfs nog in de weg

@JoSav; mensen die een kleiner tablet hebben en die minder intensief gebruiken kan goed kloppen, maar dit heeft meer met motivatie te maken. Als je echt graag door wilt met dergelijke dingen maken met de wacom wil je meer geld uitgeven voor een degelijk product, en logica vertelt ons dat meer geld meer kwaliteit levert, daarom hebben 'de echten' vaak een grotere. Over 'echte' gesproken, ik ben ooit op een studio geweest (Ladds, een heel bekende ontwerpstudio in Nederland) en daar gebruikten ze alledrie een a6 wacom tablet.

Eigenlijk doet de grootte er niet toe, met een kleintje kun je net zo bevredigend werk maken als met een grote
Het is wat de gek ervoor geeft.

Mireille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:16

Ja sorry. Ik was er niet bij met mn hoofd. Heb inderdaad een A6. Eigenlijk ook groot genoeg. Maar groter is altijd nog prettiger.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 10:07

Bedankt voor de reacties!

Het lijkt mij indd zo dat groter prettiger is!
Ik denk dat ik dan toch even door spaar voor een A4 tekentablet. Dat zou ook mooi overeenkomen met mijn beeldscherm (14").

SilverStorm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:03

ik heb een a4 wacom en dat werkt superheerlijk! zeker aan te raden! gebruik hem meer voor tekenen en ontwerpen dan voor fotobewerkingen, maar daarvoor is een a4 tablet ook zeer geschikt!!

Leonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:36

Ik weet eigenlijk niet welke grootte ik heb, maar ik denk een A5je, en die is zeker groot genoeg.

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:42

Heb thuis een A5 en op mijn werk een A4 - die ik vervolgens kleiner heb ingesteld

Ik heb maar kleine armpjes, denk ik dan... maar ik werk prettiger op de kleinere afstand - ik zoom met bewerken liever wat meer in.

Ik ga mee met JoSav: als je geleerd hebt het oppervlak te gebruiken met tekenen heeft een A4 echt zin - ik denk dat je anders ook prima met een kleiner tablet kunt werken.

Lipydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:43

Wij hebben een A5 en een A4. Om gewoon eventjes wat met een gigitale pen te tekenen pak ik de kleinere, omdat die simpelweg wat meer hiero past bij de computer. Maar als ik echt wat serieus wil tekenen pak de de A4, omdat die beter is en dat is de professionele (ofzo) en is preciezer. De pen die erbij hoort ligt beter in de hand.

Maar het is ook een verschil in prijs. Je kan voor de standaard A5 goed uit de weg en is stukke goedkoper dan de A4.