[sch] Shire in stappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[sch] Shire in stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 09:53

Ik lig zo erg achter! Het is schandelijk. Ik heb ook helemaal geen tijd gehad om verder reacties te posten in mijn eigen topics (er werd wel naar gevraagd, vandaar) maar soms lukt het gewoon allemaal net niet. Om dan toch mensen een indruk te geven hoe ik digitaal teken, zal ik hier iets in stappen posten.

De foto waar ik de inspiratie van kreeg zal ik op t end ook even posten, al moet ik meedelen dat ik de foto niet gemaakt heb (en ik persoonlijk vind dat ik een heel ander paard aan het schilderen ben). Het zal een Shire worden. Ik heb nog nooit een Shire geschilderd (stond wel al een jaar op de planning, te weinig tijd gewoonweg).

Allereerst een oudere tussenstap met een huidig hoofdschot:

Afbeelding

En hoever ik gisteravond ben gekomen (zo'n dik 3 of 4 uur intensief werken in totaal):

Afbeelding

Het is allemaal ontzettend intensief iets dergelijks te schilderen en ik moet toegeven dat ik nog nooit iets heb geprobeerd dat een dergelijke hoeveelheid tijd vergt. Doorgaans ben ik erg anti-realisme maar op een of andere manier wordt ik middels digitaal schilderen toch heel erg die kant uitgedrukt, waarom dat weet ik niet goed. Mijn berg werken in opdracht wordt heel langzaam kleiner nu... *dood*

*ergert zich aan het feit dat ze onbewust weer een zware dravende heeft geschilderd* SLECHT! Oei. Maar ik ben er tot nu toe best tevreden over, dat wel. Commentaar is zeer welkom.

Remy

Re: [sch] Shire in stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:12

Zo, dat is inderdaad weer even iets héél anders!

Ik heb dus geen flauw benul hoe je die digitale tekeningen maakt, heb je daar een speciaal programma voor en doe je dat met een tablet?

Ik vind het er al heel veelbelovend uitzien.
Toevallig heb ik vorige week meegeholpen om er een paar in te spannen en twee dingen die mij specifiek opvielen zijn het enorme grote ramshoofd, en de ongelooflijke sokken die al op kniehoogte beginnen aan de voor zo'n grof paard relatief dunne benen. Die sokken mag je nog wat meer gaan benadrukken om er een echte shire van te maken. En dan niet van die haflinger of tinkersokken maar echte sokken met een doorsnee van zo'm 25 cm en die btw ook altijd wit zijn.

Ik moet er trouwens wel een beetje om gniffelen dat je met je digitale werk telkens zeer realistisch uit de verf komt Ik vind ze dan ook erg mooi

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:26

Heele mooie glans die erop zit!!
Ziet er heel mooi en appart en veelbelovend uit

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:32

Thnx voor het starten van dit topic!!!!!!!
Ik blijf dit zeker volgen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:46

Wááúw, dat ziet er gewoon net 'echt' uit! Dat hoofd is echt schitterend, je hoort hem bijna ademen. Al die adertjes en dat neusje...
Ik vind die diepe schaduwen echt zo mooi, net als bij die Fries van een tijdje terug, die was ook zo donker. Het geeft echt een prachtig effect.

Hoe lang zit je hier nu aan?

Ik ben net als Remy ook erg benieuwd met wat voor soort programma je dit nu maakt.

JoSav

[sch] Shire in stappen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 21:57

@Remy: bedankt voor de tips. Ik ben geen echte Shire nitwit (of kenner, daar niet van) maar ik stel het op prijs dat je me eraan herinnert zodat ik daarin in elk geval niet de mis in hoop te gaan. =) En niet te veel gniffelen. Ik zit er stiekem best mee. Maar ja, voor mij is realisme altijd de basis geweest en is dit een soort 'back to basic'. Misschien als ik wat meer geoefend ben in digitaal schilderen dat het toch wat meer JoSav zal worden. We zien het wel.

Om dit te tekenen (of schilderen, tis een beetje een mix) maak ik gebruik van Photoshop 6.0 (wat een erg prijzig programma is, vandaar ook dat ik geen modernere versie heb) mijn trouwe muis en mijn Wacom Tablet. Tablets komen in alle soorten en maten maar ik ben gezegend met een sponsor die mij een erg grote tablet heeft gegeven (ja, ik heb hem niet eens zelf betaald, lucky lucky). Het blad van mijn tablet is ongeveer A3. De meeste mensen hebben echter een tablet van A5 formaat (een half A4tje dus). In principe gebruik ik niet het hele oppervlak van mijn tablet maar omdat hij zo groot is kan ik een stuk vrijer werken zonder dat ik mijn hand terug moet plaatsen. Bij een tablet maak je gebruik van een digitale tekenpen die drukgevoelig is.

Bij het tekenen zelf maak ik gebruik van de volgende functies in photoshop (naast de gevoeligheid van de pen):

- verschillende opacity (druk dus)
- verschillende lijndiktes
- verschillende tinten (die te zien zijn bij het hoofd van de Shire)
- meerdere lagen, waardoor je bepaalde accenten naar voren kunt halen zonder de andere lagen te veranderen/beinvloeden.
- paint-tool
- history tool
- airbrush tool
- smudge tool (mijn ultieme favoriet, daar wordt alles namelijk zo zacht van)

Ik vergeet nu vast een heleboel te noemen dus als iemand vragen heeft, stel ze gerust. Ik ben zelf geen expert te noemen maar ik kan in elk geval meedelen hoe ik het aanpak.

@elanor: ik heb geen idee hoe lang t gaat duren voor ik hem af heb, maar de vorige stap was 3 a 4 uur en nu heb ik er wederom zo'n 3 a 4 uur aan geschilderd. Het is echt gruwelijk veel werk, wat ik ook totaal niet gewend ben behalve van mijn olieverfschilderijen (waar ik elke keer bijna een inzinking van krijg, tis echt intensief). Dus nu zit er ongeveer 6 a 8 uur werk in. Ik zal nog zeker het dubbele nodig hebben, zo niet meer. Ai. Die gedachte stemt me niet zeer optimistisch.

@iedereen: bedankt voor de reacties. Ik had het idee dat de reacties op mijn vorige digitale wat koeltjes was. Vandaag is dat niet zo, daar ben ik blij om. Ik begon al bijna te vrezen dat Nederland een tikje digibeet was. =P (aangezien mijn digitale werk op internationale fora populairder is dan mn traditionele, wat overigens ook weer niet de bedoeling was haha).

In ieders geval (ha!) deel 2 van de Shire komt er nu aan. Deze is nog iets grover dan de vorige tussenstap, omdat ik wil laten zien hoe 'slecht' het eruit ziet als ik nog maar 1 of 2 lagen heb. De borst en schouder moeten echt beter worden afgewerkt, de benen zijn tja... nog een beetje een ramp maar het geeft een indruk van hoe zoiets nou wordt opgebouwd (hoop ik).

Afbeelding

Tips zijn nog altijd zeer welkom!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:32

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, JoSav. Ik vind het digitale gebeuren heel erg interessant ook al heb ik zelf geen mogelijkheden om er zelf wat mee te doen.

Deze laatste update, ik ben heel erg onder de indruk. Het lijkt wel een foto die opgebouwd wordt, zo subtiel zijn de kleurschakerigen aangebracht. Leuk dat je dat zo stap voor stap laat zien

Misschien een domme vraag, maar als dit werk klaar is, is het dan wel mogelijk om het in dezelfde kwaliteit als het gemaakt is, uit te printen of af te drukken? Of laat je dat doen? Op wat voor papier en formaat zal het uiteindelijk geprint worden, want dit is een opdracht, toch?

Nynkk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 06:26

Prachtig. Echt waar! Erg leuk om te zien hoe je zoiets nou opbouwt. Ik heb dezelfde vraag als Remy. Hoe doe je dat nou met afdrukken?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:48

Remy schreef:
Misschien een domme vraag, maar als dit werk klaar is, is het dan wel mogelijk om het in dezelfde kwaliteit als het gemaakt is, uit te printen of af te drukken? Of laat je dat doen? Op wat voor papier en formaat zal het uiteindelijk geprint worden, want dit is een opdracht, toch?

Als ik even voor JoSav mag antwoorden, je kan dit op fotokwaliteit af laten drukken. Zelfs nog beter dàn fotokwaliteit. Het papier hiervoor is alleen niet in de winkel verkrijgbaar, je kan het bij een drukkerij met DTP-afdeling laten printen. Overigens is het papier belangrijker dan de printer (al zal ik niet ontkennen dat je ook een goede printer nodig bent...).

Als je meer vragen hebt hoor ik het wel, mijn vader is DTP'er

JoSav: werkelijk prachtig! Erg, erg mooi! Beter dan je vorige digitale werk! Verder commentaar ga ik niet geven, want dat heb ik gewoon niet

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 11:47

@Nerwen: dat klopt inderdaad. Ik laat het printen bij een drukkerij (daar laat ik al mijn werk altijd printen en het geeft een heel mooi resultaat of het oorspronkelijke werk nu digitaal is of niet).

Het formaat waarop ik deze ga printen zal A3 zijn, althans dat is de afspraak. Ik ga ervan uit dat het resultaat kwalitatief even goed zal zijn als mijn andere prints dus daar maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen om. Over het algemeen is het echt leuk om prints te zien van je werk omdat het telkens weer verbaast hoe ontzettend mooi zo'n print uit de verf komt.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:17

Hihi, ´uit de verf´, dat klinkt leuk bij dit werkje. Terwijl het juist níét van verf is maar daar wel op lijkt.

Escha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:02

waaaauww..
Wat verschrikkelijk gaaf zeg!
Heel mooi gedaan, kan niet wachten op het resultaat

NathalietjeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:09

wauw ik vind dit echt schitterend om te zien zoveel diepte enkel in het paard zitten de echtheid die ervan af straalt...
alsof het idd een foto ontwikkeling is een foto die gewoon echt is....

Vernon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:13

Zooooooooooooooooooo, wat verschikkelijk mooi zeg!!!! Echt schitterend!!!
Dit doe ik je zeker niet na!
Vind het echt super knap!
Ik kan ook echt niet wachten op het resultaat!

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:16

Jeetje wat mooi! ! Haha, je moet het geduld er maar voor hebben! Ben echt benieuwd!

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:30

heel mooi ! die kleurovergangen vind ik erg netjes zo komen de spieren er beter ui t:)

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:35

Fantastisch zoals je bij die laatste stap laat zien hoe het van niets naar fotorealistisch gaat. Je ziet daar zo goed de overgangen. Hij wordt zelfs nog echter als een foto.

patrice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:37

Dit vind ik helemaal te prachtig!
Ik had hier nog nooit van gehoord , ik zal zeker dit topic blijven volgen ben benieuwd naar het eindresultaat!

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:33

Prachtig! Echt "uit de kunst"!
Ben heel benieuwd hoe hij eruit komt te zijn als hij helemaal af is. Maar denk wel dat dat heeeel mooi wordt!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:39

Ik 'ontdek' dit topic net pas en wat gaaf dat je laat zien hoe je zoiets doet!
Ben steeds nieuwsgierig geweest naar hoe mensen digitaal tekenen maar niet echt de tijd ervoor genomen nog om me er verder in te verdiepen, dit is wel heel gaaf!!
Vind hem echt heel mooi worden Ja

Gr. Lon

JoSav

Shire stap 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 09:19

Ja, jullie hebben gelijk... een paar dagen geleden ben ik ook eindelijk zover gekomen dat hij af/bijna af is. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, vandaar dat ik de boot af heb gehouden (en ik kon niet posten op Bokt om wat voor vage reden). Ik vind de manen en staart stiekem best mooi zo, maar het lijkt niet helemaal te passen in het geheel. Dat pas ik dus misschien nog aan (eh.. zeker weten eigenlijk) als ik de achtergrond schilder (waar ik ook eens aan moet beginnen zeg!). Ben de laatste tijd wat druk geweest met tentamens, lezingen en mijn nieuwste aanwinsten (je zou ze moeten zien, die agouti kleur... hmmm).

In ieder geval, hier is een update. Je kunt hem eigenlijk nog niet als 'af' beschouwen. Verwacht dus zeker nog 1 (of meer) update.

Afbeelding

En de foto waar ik af en toe toch echt wel naar gespiekt heb (hoe slecht om zo onzeker te zijn... ik wil me zekerder voelen over dat hele digitale ding!): http://josav.com/photo/shfoto.jpg

Als iemand details wil zien mag ie erom vragen, ben nu met andere dingen bezig maar zal t zeker doen als er interesse voor is. Enne, geduldig wachten op nog een update he? Knipoog

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:25

Ik ga hier geen verbetering aan geven. Ik wil wel even kwijt dat het er uit zit (vanaf hier) of dat je het dier van een foto gekopieerd hebt en het op een witte achtergrond hebt geplakt. Wat ontzettend leuk dat jij iets hebt gevonden waar je zo goed in bent. Ik zit hier met open mond te kijken. Ik ben benieuwd wat je verder nog gaat laten zien. Haha!
edit: Je hebt het niet van de foto, want de foto is niet zo mooi! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:39

Wooooow ik vind 'm nog mooier dan de foto!!! Net alsof er een echte Shire over mijn scherm draaft Haha!
Ik vind het alleen een heel klein beetje jammer dat z'n sokken zo geel zijn, maar dat is ook op de foto zo zag ik. Verder is hij in één woord GE-WEL-DIG!!
Superknap hoe je dat doet, daar hebben vast heel wat uren in gezeten!!! Je moet het geduld maar hebben! Prachtig!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:01

Hij is serieus echter als op de foto!
Je moet er bij zetten dat het een tekening is, anders denkt iedereen dat ze naar een uitgeknipte foto op een witte achtergrond aan het kijken zijn.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:26

Hihi bedankt voor de reacties. Echter dan een foto is toch een beetje mijn doel geweest uiteindelijk (al is hij zelfs nu nog niet af).

@Oneilltje79: haha, ja... dan denken mensen dat ik er helemaal niet zo ontzettend veel uren in heb gestoken. Huilen
Dus ja, lieve mensen, dit is een SCHILDERIJ, GEEN FOTO. Danku voor uw aandacht. Knipoog

Er zitten inmiddels echt zoveel uren in... ik overschrijd de tien... ik denk zelfs de 14... *oei, pijnlijk* en hij is nog niet af. Dit wordt een duur portret. Vooral voor mij.