Tekenen met Aquarel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Milaatjuh

Tekenen met Aquarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 14:03

Ik ben van plan te gaan tekenen met aquarel
ik zie dat mensen hier op bokt hele mooie tekeningen mee kunnen maken
nu wil ik dat ook gaan proberen

Maar mijn vraag:
kan je met aquarelpotloden ok op gewoon papier tekenen of móet dat per se op aquarelpapier?

- zitten die penseeltjes voor de wassing dan ook bij die potloden?
- hoe duur zijn aquarelpotloden + aquarelpapier
- kan je die potloden ook gewoon slijpen met een normale puntenslijper?

Ik hoop dat de tekenaars mij kunnen helpen

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:36

WWW --> CB

Milaatjuh

Re: Tekenen met Aquarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 15:03

niemand die mij kan helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:13

Nee sorry, als ik het had had ik je graag geholpen. Ik ben op het moment wel bezig met aquarelverf, maar potlood heb ik geen ervaring mee.
Aquarelpapier is niet duur trouwens, ik heb het bij een boekenwinkel vandaan voor 3 tot 5 euro (weet niet meer precies) met een formaat van 26x36 cm .

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:18

Milaatjuh schreef:

Maar mijn vraag:
kan je met aquarelpotloden ok op gewoon papier tekenen of móet dat per se op aquarelpapier?
als je op gewoon papier tekend gaat het denk ik eerder "bobbelen" dan bij aquarelpapier

- zitten die penseeltjes voor de wassing dan ook bij die potloden?heb wel ooit eens een pakket gezien waar het erbij zat, anders kun je gewoon penseltjes los kopen. Keus genoeg doen
als oefen materiaalpapier heb ik blokjes van iets van 2.59 kleiner dan A4 dan. Groter en goed papier is iets duuder. Hoe duur me potloden waren weet ik niet meer, er zijn verschillende merken en daar ook veel verschillende prijzen
- kan je die potloden ook gewoon slijpen met een normale puntenslijper? Ik doe van wel en er is nog niks mee gegaan

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:33

Milaatjuh schreef:

Maar mijn vraag:
met gewoon papier bedoel je papier uit een schetsblok? je kan er op tekenen, maar het is niet goed bestand tegen het water. Het bobbelt eerder en het scheurt sneller. Voor de rest is opspannen heel handig als je echt een schilderij wilt gaan maken. Er was een tut voor op CB.

- zitten die penseeltjes voor de wassing dan ook bij die potloden?
Als je een doosje koopt over het algemeen wel. Als je losse koopt zal je de penseeltjes ook los moeten aanschaffen.
[b]In het winkeltje waar ik aquarelpotloden koop is het per stuk 1.25. Een doosje van twaalf potloden was rond de 12 euro, maar daar heb je niet zo veel aan. (ik had zo'n doosje en heb er nu 8 potloden bijgekocht. voornamelijk grijs en bruin tinten) papier kan heel weinig of veel kosten. Dat ligt aan de kwaliteit en grote.

- kan je die potloden ook gewoon slijpen met een normale puntenslijper?
ja, in een of ander boek over aquarel staat dat het het handigst is om met een elektrische puntenslijper te werken, maar ik doe het met eentje van de bruna en dat werkt ook goed hoor.

Teuntje (en dan een paar cijfers) heeft ook een tut. over aquarelpotloden hier op CB die erg handig is en voor de rest gewoon heel veel proberen. succes.

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:53

bij mijn aqua-potloden zat al een penseeltje

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:01

Ik doe ook veel met aquarel, doorgaans op aquarelpapier, maar als ik me verveel ook wel eens een snelle schets op normaal papier..
Dit gaat al vrij snel bobbelen en ziet er dus minder mooi uit, om even te testen met de kleuren en de overgangen kun je dat wel goed gebruiken, hoef je daar je speciale aquarelpapier niet aan te 'verspillen'.

Milaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 08:11

Bedankt voor al jullie reacties

Milaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 09:04

Kan niet meer editten, maar wou nog vragen: bij welke winkel zou je Aqaurel potloden en papier kunnen kopen?

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:19

Milaatjuh schreef:
Kan niet meer editten, maar wou nog vragen: bij welke winkel zou je Aqaurel potloden en papier kunnen kopen?

Ik weet niet precies waar je woont, maar haast elke stad heeft wel een hobbyzaak zoals de pipoos.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:23

En nog een tip: begin niet aan aquarelpotloden maar koop gewoon aquarelverf. Ik ken maar heel weinig mensen die echt wat moois kunnen met potloden, gewone verf is veel makkelijker.

Milaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 10:50

Ellende schreef:
En nog een tip: begin niet aan aquarelpotloden maar koop gewoon aquarelverf. Ik ken maar heel weinig mensen die echt wat moois kunnen met potloden, gewone verf is veel makkelijker.

Oohh.. maar ik vind met potloden het resultaat mooier..

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:54

kan je daar een voorbeeld van geven?

Milaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 10:56

Tuurlijk, zal het even opzoeken

gemaakt door Teuntje111
sorry voor het kopieren
Afbeelding

-edit-
als zou het wel heel lang duren voordat ik zo mooi kan tekenen als Teuntje111

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:34

ellende, kan jij dan een voorbeeld geven van aquarelverf? (sorry dat ik zo brutaal ben )
ik werk nu met aquarelpotloden, maar misschien wil ik ook gaan verven. Alhoewel ik niet echt met verf uit de voeten kan. Ik heb daar te weinig geduld voor.

Milaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:19

Fenn schreef:
ellende, kan jij dan een voorbeeld geven van aquarelverf? (sorry dat ik zo brutaal ben )
ik werk nu met aquarelpotloden, maar misschien wil ik ook gaan verven. Alhoewel ik niet echt met verf uit de voeten kan. Ik heb daar te weinig geduld voor.

Ja, dat zou ik ook wel willen zien

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:47

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:49

Ja, nou moet ik werken van mij tegenover die van Teuntje gaan zetten, dat is ook niet eerlijk Maar goed, twee voorbeelden van mijn in aquarel, heb voor de rest even niets online staan:
http://elfwood.lysator.liu.se/art/e/l/e ... r.jpg.html
http://elfwood.lysator.liu.se/art/e/l/e ... n.jpg.html
staat nog wel meer op m'n boom daar, maar geen echte paardenportretten.
En één van één van mijn grote aquarelvoorbeelden:
http://elfwood.lysator.liu.se/art/p/u/p ... s.jpg.html

Het grootste verschil tussen aquarelverf en aquarelpotloden is de 'vrijheid' die je met verf heb. Met potloden moet je ontiegelijk netjes werken om mooi resultaat te behalen. Als je kijkt naar de tekening van Teuntje (die ik trouwens ontiegelijk mooi en sprekend vind ) zie je bijvoorbeeld bij de neus nog stukjes 'kraspotlood' zitten.

Met verf kan je makkelijker 'spelen': als je licht begint en met veel water werkt kan je lagen over elkaar zetten waardoor je minder precies hoeft te werken dan met potlood.

En ik zeg niet dat ik T's paard slechter vind dan die van mij, maar ik vind zelf alleen verf, of verf gecombineerd met een beetje potlood voor de echte details mooier voor grote portretten. Als je aan het prutsen en priegelen ben (dus een hele kudde paarden op een A4tje) is potlood erg handig, en soms kan het heel mooi zijn om details in je tekening aan te brengen. Maar in het algemeen vind ik verf een 'vloeiender'/natuurlijker resultaat geven.

Milaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 08:18

Verf is ook wel mooi, maar het ligt er maar net aan hoe goed je het kan he
kijk, Ellende kan heel goed verven en Teuntje goed tekenen

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:30

Hihi ellende krijg spontaan een minderwaardigheidsgevoel nu ik de aquarels van jou zie
Wel echt prachtig zeg!

Milaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 12:44

Nou nog een vragje:
ik heb een blok Aquarelpapier.. maar daar zit alles aan elkar vast, aan alle kanten
een groot blok dus
moet ik dat allemaal tegelijk onder te kraan houden dat het loslaat of wat moet ik doen?

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:18

dit is precies een topic voor mij ik wil ook aquarellen ...verf ziet er heel mooi uit en potlood ook...kan niet kiezen...heeft iemand het allebei gedaan en dan moet die even zeggen wat makkelijker is ....maar moet je voor verf perse op een doek ofzo schilderen.??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:20

Philadelphia schreef:
maar moet je voor verf perse op een doek ofzo schilderen.??

Nee, ik heb het op aquarelpapier gedaan. Op 'gewoon' papier gaat het wel sneller bobbelen.

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:01

Ik heb verf én een aantal potloden, ik heb een setje verf gekregen voor mijn verjaardag (ik geloof dat het van Gogh heet ofzo) en ik had daarvoor al een stuk of 10 losse potloden gekocht in verschillende kleuren bruin, wit, zwarty en grijs. Nu begin ik altijd met een onmderlaagje verf, dan laagje potlood en dan met verf de donkerste plekken en schaduwen aangeven, en dan als laatste met potlood nog de allerkleinste dingetjes afwerken