Wat is dat toch altijd met die "overbelichtheid"?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Yabloko

Wat is dat toch altijd met die "overbelichtheid"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 00:57

Er zijn zelfs fotografen die bewúst overbelichten!
Dit is een soort van schijngebrek binnen een foto opzoeken.
Pas als echt veel relevante informatie in de foto wordt uitgepoetst door overbelichting, is het geen succesvolle foto. Maar waarom zó vaak een notitie maken van een ontzettend irrelevant wit stukje? Sommige mensen hier hebben nu eenmaal geen lichtmeter of een slechte op hun camera, en om er van uit te gaan dat een goede camera gelijk staat aan goede foto's is al helemaal onzin!

Sommigen hier dringen elkaar regels op in een te vroeg stadium waardoor er op té kleine en te nietszeggende dingen wordt gelet. Hierdoor komt jullie proces in het nauw terwijl er juist alle aandacht aan onderwerp, verhalend, journalistiek, art of wat voor type foto dan ook moet liggen, en wel in het minste belang bij de kwaliteit!
Laten we er vanuit gaan dat élk beeld in staat kan zijn emotie p te roepen, en zolang het dat doet, krijgt techniek een tweede plaats.

Ik daag jullie allen uit om eens tips te geven over thematiek, verhalen, emotie en krachtige foto's, en die kleine kwaliteitsmiskleuntjes links te laten liggen!

FrontC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:22

Ach, het ligt er maar aan wat je met je foto's wilt laten zien.
Wel eens een móóie portretfoto van een vos met een overbelichte bles gezien? Wel eens een advertentiefoto gezien waarin overbelichtheid werd gebruikt, en je niet direct de neiging kreeg om je ogen dicht te doen voor het felle licht?

Neem -ik noem het maar even zo- productfotografie;
het fotograferen van dieren, planten, voorwerpen, enz. met geen diepgaande reden, maar als aandenken of demonstratie-afbeelding. Dan is het prettig als je foto niet overbelicht, scheef, onderbelicht, enz. is. Dat maakt zó'n foto prettiger om naar te kijken, daar kun je niet omheen.
(met uitzonderingen, dat wel)

Anders is het inderdaad als je een verhaal wilt vertellen met je foto's. Dan kunnen dingen die normaal als 'fout' worden bestempeld door de gemiddelde critici op UK, heel veel aan de foto toevoegen, of deze bijzonder maken.
Echter is het ook weer niet zo dat je dus bij een foto waar je een verhaal wilt vertellen, er vrolijk op los kunt schieten en nergens op hoeft te letten.

Ach, het is allemaal ingewikkeld en gecompliceerd en alleen uit te leggen met foto's. Als je veel naar foto's kijkt snap je het vanzelf wel.

Aan de commentaren hier pin ík me ook niet vast. Heel veel mensen hebben mensen die hier als profs worden beschouwd, commentaar zien geven als 'jammer van de scheve horizon', en gebruiken dat nu overal, te pas maar meestal te onpas. 80 procent van de commentaren hier gaan nergens over, eerlijk gezegd. Tja, het is dan ook geen fotografieforum, je kunt van velen hier ook niet verwachten dat ze begrijpen wat jij bedoeld. Als je mensen zoekt die dat wel doen, zul je moeten moven naar een fotografieforum

pipanda

Re: Wat is dat toch altijd met die "overbelichtheid&

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:00

Ik heb niet echt verstand van fotograveren maar doe dat voor de lol.En ik kijk vaak naar de fototopics hier op bokt.Dan zie ik ook iedereen over overbelichtheid praten,en dan kijk in in de rondte buiten en dan zie ik met mijn eigen ogen ook witte vlekken op witte dingen en water enzo omdat de zon schijnt.Ik snap niet hoe een fototoestel daar verandering in kan brengen.In het echt zijn de dingen ook overbelicht.Wanneer is iets overbelicht,de lichtjes in je ogen is ook een vorm van overbelichting. Of zeg ik nu rare dingen.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:31

nee pipanda, met vele toestellen kan je dat enigzins instellen. Wanneer die opmerking gemaakt wordt is het vaak gewoon een kwestie van de fotograaf erop te wijzen, zodat hij of zij eventueel volgende keer een andere plaats kan kiezen, ander standpunt enzovoort.

't Is natuurlijker belangrijker dit te vermelden bij portretfoto's en andere detailfoto's (bv bij witte dieren waar de vachtstructuur verloren gaat), dan bij foto's waarop het niet echt opvalt.

Maar zoals ik aangaf, gewoon nuttig om het even te melden, je ziet het zelf soms niet omdat het inderdaad ook irl aanwezig is

Eve_lien

Re: Wat is dat toch altijd met die "overbelichtheid&quo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:36

Ik denk niet dat het gemiddelde commentaar op CB of UDK sowieso iets toevoegd aan de kunsten van de fotograaf.
Opmerkingen als 'Let op je achtergrond' of 'Dat stukje is overbelicht' zijn nou niet echt nuttig, wil je het de volgende keer beter doen.
De manier hoé het dan anders moet, weten veel mensen niet eens. Maar het feit dat het fout is; Tja, dat heeft iemand ze ooit verteld, dus dan is het meteen maar altijd zo.
Het wordt veelvuldig genoemd, maar de manier om het op te lossen? 'Ja, dat zal wel ergens met je instellingen moeten ofzo.'

Ik denk dat je, voor nuttig commentaar, je toch echt moet aanmelden op een fotografie forum oid.
CB & UK zijn heel leuk om je 'kiekjes' te laten zien en van bepaalde mensen kan je ook nog goed commentaar verwachten, maar over het algemeen stelt het weinig voor.

Sorry als ik hiermee mensen kwets oid trouwens.

Yabloko

Re: Wat is dat toch altijd met die "overbelichtheid&quo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 19:50

Gearl: ik doel echt op het feit dat men schroomt, of zich niet bewust is van, de noodzaak van thematiek en bijvoorbeeld spanning in een foto. Ik wil met deze post geen eisen stellen aan commentaar noch het niveau eigenhandig omhoogveizelen. Ik wil met deze post uitdagen tot wat diepere gedachten zowel in de fotografie als het commentaar dat erop komt. Ik ben me ervan bewust dat bokt een paardenforum is maar dit is geen excuus voor ongeïnspireerde foto's. Juist dat de fotografie hier vaak zo pril is, maakt het voor mij interessant. En voelde ik een noodzaak om op te roepen tot uitdiepen en verbreden binnen de fotografie die ik hier tegenkom.

Pipanda: Ik vind dat je hele zinnige dingen zegt. Maar het is wel zo dat je met een fototoestel kan kiezen om een opname kort-, danwel te onderbelichten en hiermee de felle stukken van een compositie te minimaliseren, en dus optimaal detailbehoud te waarborgen.

Ponyzotje: Je hebt gelijk. Soms is er binnen het niveau/type van de fotograaf ook alleen maar mogelijkheid tot wijzen op de miskleunen wat betreft techniek. En deze kunnen dan heel gewenst zijn, en de gevoeligheid van de fotograaf verscherpen.

Eve_Lien: Wat ik dan ook probeer te doen, is de kaders waar jij het over hebt wat te verslappen en het liefst weg te halen. Zelfs De manier hoé het dan anders moet is irrelevant zolang de foto emoties oproept.