[Tek] Contékrijt maar eens uitgeprobeerd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara

[Tek] Contékrijt maar eens uitgeprobeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:29

Had al een tijdje een doosje met staafjes contékrijt liggen en dezelfde tijd ook het voornemen om daar gewoon eens mee te gaan oefenen. Laatst was ik me aan het vervelen en toen bedacht ik dat ik dit maar eens ging proberen. Dit is dus More van More, een van de opdrachten die ik nog moet doen

En vond het nog best lastig! Ben gewend om alles 100x uit te gummen en overnieuw te kunnen doen en nu had ik gelijk met grove lijnen alles op papier gezet en kon ik dus ook niet meer zo veel veranderen aan de vorm van het hoofd. Eigenlijk had dus de neus meer naar onder gemoeten en wat breder, het is nu meer een Arabier. Dus gelijk mijn vraag: hoe zet je een tekening met contékrijt op? Kan dat ook met potlood of zie je dat er doorheen? Denk het niet of wel?

Als er nog meer tips zijn mbt het werken met dit spul, dan hoor ik het graag! Heb maar wat geprutst maar ben er nog best tevreden over ondanks dat ie niet helemaal klopt.

Het oog is trouwens op het origineel veel sprekender met meer verschillende kleuren maar dat zie je dus niet Heb wat lopen spelen met de instellingen van de scanner en nu is ie wel aardig de kleur van het origineel, maar zijn echte kleurverschillen weer een beetje weggevallen Werk op vrij grof papier, dat zie je er dus duidelijk doorheen, dat is weer een beetje jammer Enig idee hoe ik dat oplos, behalve ander papier?

Nou genoeg gel*lt, hier dan

Afbeelding

Afbeelding

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:32

Ik kan niet tekenen, maar heb weinig commentaar, vind hem écht prachtig!

Tabita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:34

waauw!! echt mooi, ziet er goed uit!

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:58

Ik vind hem echt wel mooi hoor Tam! Ik doe het je niet na

Tamara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:59

Hahaha thnx Eef

De rest ook bedankt!

Saar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:07

Wauw, mooie tekening Tamaar

De enige opmerkking is de vorm van het hoofd, maar dat had je zelf ook al gezegd. En net als Eef, ik doe het je niet na hoor, echt knap

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:09

Kijk eens of je hem wat minder kan dichtpoetsen. Als je hem wat luchtiger laat en niet overal krijt op smeert, kan je volumes beter tot uiting brengen (maar als je van een foto tekent is dit helaas sowieso niet mogelijk).

mandy101

Re: [Tek] Contékrijt maar eens uitgeprobeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:10

ziet er goed uit

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:22

Ik heb nog een doos van dat conte-krijt van zo`n 15 jaar oud. Ik heb het toen geprobeerd en kon er niet mee overweg, dus toen is die doos weggestopt. Nu ik dit topic lees denk ik er ineens aan dat ik dat ook nog heb liggen.

Tamara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 18:02

Paraat schreef:
Kijk eens of je hem wat minder kan dichtpoetsen. Als je hem wat luchtiger laat en niet overal krijt op smeert, kan je volumes beter tot uiting brengen (maar als je van een foto tekent is dit helaas sowieso niet mogelijk).

Hoe bedoel je dat? En waarom is dat niet mogelijk als je van een foto tekent? Snap het niet zo goed

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:39

Als je een beeld hebt, kan je er omheen lopen. Ongeacht hoeveel diepte een foto ooit kan hebben -- als je naar een driedimensionaal object kijkt, heb je dankzij je twee ogen een dieptebepaling. Dit is informatie die niet op foto's staat. Op foto's heb je enkel dieptebepaling aan de hand van schaduwen en diafragma. Schijndiepte.

En als je, nog beter, een paard in levende lijve natekend, heb je een veel grotere bron van visuele informatie. Dit paard heeft botten, over die botten vet en spieren, en als het paard beweegt, beweegt huid mee. Je zal hoe dan ook zonder veel kennis van volume en vaardigheid om dit uit te drukken, platte tekeningen krijgen als je van foto's aftekent, simpelweg omdat er niet genoeg informatie in de foto aanwezig is.

Er is zoveel om mee te oefenen.

En als het om techniek gaat is het toch echt zo dat oefening kunst baart. Dus hup met je schetsblok de wei in.

http://www.nyaa.edu/castdraw.html
http://www.visi.com/~reuteler/leonardo.html

Tamara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 09:50

Daar heb je helemaal gelijk in. Ben ook van plan om idd eens in de wei te gaan zitten bij de paarden en dan eens aan de slag te gaan.

Maar ik teken ook in opdracht van andere mensen en dan heb ik eigenlijk niet de mogelijkheid om overal naar toe te gaan om hun paard daar na te tekenen. Dus wordt het toch een tekening gemaakt van een foto. Heb jij misschien tips hoe je met dit krijt er toch diepte in kan krijgen? Met potlood lukt het me al beter maar met krijt vind ik het nog lastig!

Bedankt ook voor de links, heel interessant!