[TEK] paarden en hond

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

[TEK] paarden en hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 15:20

Mijn eerste topic op [UK]...

commentaar en tips zijn dus zeer welkom!

een paar specifieke vragen:
- hoe geef je best schaduw weer? ik heb het er moeilijk mee het niet als 'vlakken' te laten overkomen, en toch ook niet volledig te laten uitlopen.
- in kleur werken is een ramp bij mij, een kwestie van oefenen of toch een andere techniek?

Hier de foto's dan
Afbeelding

Afbeelding

deze moest dus bv black and tan worden maar na op een schets te proberen zou in kleur nooit lukken...
Afbeelding

soms werken ze niet merk ik nu, dan even afbeelding weergeven of pagina vernieuwen, dan gaan ze wel

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: [TEK] paarden en hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:20

hey kimberley!

mooi werk hoor, maar hier mijn tips:

veel meer met dieptes werken, gelijk die oren van de paarden, dat ljkt precies meer 1 vlak.. je moet niet bang zijno m met harde lijnen te werken als schaduw!

als ik het niet fout zie zie ik bv bij uw 1e paard dat je de 'schaduw' om z'n oog opengeveegd hebt? nooit niet, altjd blijven in lijnen werken, anders krijg je een vaal beeld..

je vergeet bv bij pony 1 ook dat het oog eruitkomt, je hebt geen diepte boven het oog, net zoals bij de nuesgaten en de hals.

en in uw manentop mag je veel meer structuur tekenen omdat dat nu eenmaal structuur heeft je moet veel meer durven in je tekeningen, wegvegen kan altijd..

ik werk nog het liefst met houtskool, das een heel dankbaar product!

paard 2 vind ik al veel beter maar uw hoofdstellijnen zijn veel te hard tov van uw paard zelf, das weer zo'n vaag beeld..

uw hond vind k echt suipergoed gedaan, hier en daar iets meer durven schaduw zetten en z'n neusje nog een extra laagje en voila, ideaal kado!

succes

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 13:56

dankjewel voor je reactie en tips fien!

Die schaduwen durf ik inderdaad niet zo goed aflijnen omdat je dat op een foto meestal niet ziet. De oren konden inderdaad afgewerkter

het oog is inderdaad uitgeveegd omdat ik dat een mooi effect vind geven, bij de hond is trouwens ook alles geveegd, maar dat valt minder op. Dit om 'oneffenheden' qua kleurdichtheid weg te werken.

De tips ivm diepte en schaduw zijn echt goede, dankjewel!!!

Enneuh Kenneth was heel blij met zijn kado

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 16:54

Kan mijn bericht niet meer editen, maar nu zie ik wat je bedoelt bij dat eerste paard. Het is geen schaduw rond zijn oog, het paardje is een new-forest schimmel met een soort grijs rond neus en ogen... Vandaar... schaduwen wrijf ik inderdaad niet open
Er zat ook vrij weinig detail in die foto... Maar details moet ik sowieso meer leren uitwerken.


Nog iemand commentaar of tips?

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [TEK] paarden en hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:59

Tip : STOPPEN MET VEGEN!!!!!!!!!!

Sorry , moest ik ff kwijt, dat is zo zonde van je tekeningen.

Met een potlood kun je door hard en minder hard te drukken vele licht en donkertinten opzetten.
Bij de hond lukt dat al redelijk , al mag je daarin nog meer verschillende tinten zetten. Donkere stukken donker en de nog donkerdere stukken in dat donker nog donkerder etc.

In het topic `tips voor tekenaars`staan een heleboel tips die op jou tekeningen van toepassing zijn. Kijk daarvoor op:

viewtopic.php?f=68&t=517011&hilit=

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 20:02

haha, laat het nu lukken dat dit mijn eerste tekening met vegen was, de vorige waren vrij streperig... Zal je tips met nuances gebruiken dankjewel!!

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:15

Tip: foto's nemen van vierkant récht boven je tekeningen, of ze aan de muur hangen. Ze zijn nu vertrokken doordat je er niet helemaal bovenop staat.

- hoe geef je best schaduw weer? ik heb het er moeilijk mee het niet als 'vlakken' te laten overkomen, en toch ook niet volledig te laten uitlopen.

Oefenen. En voorál niet van foto's aftekenen, maar the real thing. Op foto's is alles vlak, en dan heb je nooit een basis om volume te leren tekenen.


- in kleur werken is een ramp bij mij, een kwestie van oefenen of toch een andere techniek?\

Als kleur even niet wil, dan mot het ook niet. Vergeet niet dat je nooit verplicht bent om realistisch in kleur te werken. Proper tweetonen, drietonen, warme en koude contrasten tekenen zijn veel meer van belang.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 18:45

ahja inderdaad, niet helemaal recht ja had ik niet op gelet!

ok, goede tip ivm schaduwen. Dus maw,een beetje de anatomie volgen en indenken hoe de schaduwen zouden lopen?.. prima, ga ik proberen.

Kleur inderdaad, ik wou het eens proberen omdat het dan realistischer is, maar ik kan beter om met 'zwartwit'.

Dankje voor je tips!!

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 01:40

Nee, een beetje boel de wei in gaan met je schetsblok en paarden tekenen! Of beeldjes, alles behalve foto's!

Vergeet niet: je hebt het over schaduw, maar wat je bedoelt is -volume-

Ik kan je aanraden naar tekeningen en schilderijen te kijken van paarden uit de tijd vóór de fotografie.

Michelangelo brengt zelfs met enkel lijngebruik heel erg veel volume aan.

http://www.southbeachgalleries.com/Grap ... FRE200.jpg

Maar je kan natuurlijk ook een ander uiterste opzoeken binnen je tekeningen, ik ben er nu vanuit gegaan dat je technieken onder de knie wilt krijgen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 10:28

mooi voorbeeld paraat!

'k probeer inderdaad technieken onder de knie te krijgen, beetje mijn eigen stijl ontwikkelen en toch niet vastlopen op de eeuwige zelfde fouten... Dankjewel!

Beeldjes heb ik wel, ga dat proberen (na de examens, als ik wat meer tijd heb )

paardkoetje
Berichten: 109
Geregistreerd: 23-03-06
Woonplaats: Drachten!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:30

wou hee, die zijn nog mooier dan die van mijn broer (en dat zegt heel wat want hij kan heel goed tekenen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 19:01

haha dankjewel hoor ik moet nog veel oefenen zoals de vorige posts al zegden maar toch bedankt

RemyJarig

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Re: [TEK] paarden en hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:40

Vormen, volume en diepte kun je ook heel goed oefenen door arceringen te maken. Al dan niet haaks op elkaar.

Voor je je bezig gaat houden met afgewerkte tekeningen zou ik eerst eens heel erg veel groffe schetsen maken. Om te oefenen hoe je op papier kunt krijgen wat je "oog" ziet.

Veel grof schetsen, veel meters maken met verschillende vormen. En natuurlijk al die schetsen bewaren, dan zie je over een tijdje al een groot verschil.

Btw, vegen hoeft niet per definitie verboden te zijn, hoor. Ik veeg zelf ontzettend veel Als je er dan maar wel een vachtstructuur overheen zet. Dat ziet er natuurlijker uit.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 09:49

schetsen zijn wel goed om te oefenen maar geven imo zo weinig voldoening maar ik zal daar zeker vaker mee werken. Vroeger deed ik dat meer en als ik terugkijk zie ik nu ook al verandering

Vegen nja, daar zijn de meningen over verdeeld, ik doe het zelf ook graag om streperigheid weg te werken. 'k Heb nu zachte potloden die dat effect een beetje zouden moeten kunnen tonen zonder effectief te gaan vegen

vachtstructuur is fijn, maar niet met 1 potlood weer te geven (of niet zo makkelijk)

Heel erg bedankt voor je reactie en tips

trouwens, mooie vachtstructuur in jouw tekeningen!!! mooi glanseffect, echt heel mooi gedaan

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:53

Super mooi hoor!!
Maar misschien zou ik de randen eromheen wat minder dik doen..

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:28

ja, da's wel een leuke tip ik zie dat heel graag maar als het weinig ingekleurd is is het contrast wel heel groot ja zal ik op letten! Bedankt voor je reactie

paardjes___l

Berichten: 1070
Geregistreerd: 02-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:26

vooral die hond vind ik erg mooi, maar heeft hij niet een erg lange nek?
(ik ben zelf geen tekenaar dus het kan zijn dat ik het verkeerd zie )

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 09:02

op de foto is het ook zo, dat heb ik achteraf nog eens 'gemeten' want het leek me ook lang maar het is zo. Stelt een zittende Dobermann voor en komt uit een boekje erover. Dus ja het lijkt lang, maar het is ook zo
dankje voor je reactie