[sch]rommelig geheel, wat nu? help...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

[sch]rommelig geheel, wat nu? help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 17:09

Ik ben nu bezig aan een schilderij van 50 x 70 gebaseerd op een foto van Smeetjoew. Ik heb een rooster gebruikt vanwege de rare houding waar ik anders niet uit kwam. Daarna ben ik met het idee van dat rooster gaan verderwerken in de achtergrond. Maar nu wordt het geheel wel erg druk en rommelig. Het paard is nog niet af, er komt nog een laag overheen als deze laag droog is, waarin donker en licht wat meer benadrukt wordt, maar heeft iemand al tips?
AfbeeldingAfbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:53

Ik had het mooier gevonden als je het paard met minder donkere/ harde kleuren had geschilderd. Dus meer zoals die eerste, maar dan natuurlijk wel goed afgemaakt, met ook nog wel iets donkerdere tinten, maar wel in die 'kleurenstijl'.

Jouw stijl is al heel erg druk, en daarom vind ik ook niet dat je er zo'n drukke achtergrond bij moet maken. Dat leidt te veel af.

Ik zie net op je site dat je over het algemeen hele drukke achtergronden hebt.. Persoonlijk zou ik het iets rustiger houden. Het 'schreeuwt' zo.

CaPrIoLe`79

Re: [sch]rommelig geheel, wat nu? help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 18:59

ik ben met een sponsje met gele en witte verf bezig geweest op de achtergrond en ik ga straks het paard met zwart bewerken. Het blijft druk. Iemand nog tips???
Afbeelding

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:05

Is het op canvas? want potlood kun je gewoon uitgummen daarop, het raster is nu net wat too much ja, maar niet storen ofzo.

Ik denk dat je het nu vooral in de kleur moet zoeken, ik mis rood, veel rood, nu zijnd eachtergrond en het paard teveel in dezelfde kleursoorten waardoor hij wegvalt in de achtergrond, ik denk dat als je het paard rooier maakt dat hij er dan meer uit gaat knallen.

Maar verder weer een topwerkje

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:45

Sorry, maar ik vind hem echt heel mooi, helemaal mijn stijl

Het is misschien wat druk, maar het paard komt er duidelijk uit door het kleurgebruik, de achtergrond zijn vooral geeltinten (of hoe noem je dat? geel, groen, wit) Doordat het paard in afstekende kleuren op dat geel zijn geschilderd, komt ie er duidelijk uit.

Ik vind hem in 1 woord schitterend!!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 21:29

Ok, hier een update, met veel rood erin. Het rood knalt in het echt meer als op de foto. Er zit denk ik ondertussen een cm verf op het doek. Ja, het raster was iets te. Ik werk er normaal nooit mee en heb het veel te dik opgezet. Daarna was het niet meer makkelijk te gummen en de verf eroverheen dekte niet. Toen ben ik het dus gaan verwerken in de achtergrond.
Mijn volgende stap worden witte accenten. Ziet iemand nog iets anders?
Afbeelding

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:32

Ik vind hem ook al zo mooi! Het geheel is zeker aan de drukke kant maar helemaal niet té druk. Toen ik de foto opende dacht ik meteen; dat valt toch wel mee?

Ik vind het drukke juist wel passen bij die bijna onmogelijke houding van t paard. Benadrukt de snelheid en kracht daarvan! Het paard steigert bijna t doek af !
Sorry, geen tips , ik zou hem juist zo laten .
Ik vind hem prachtig!

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:12

Ik vind dat je ontzettend mooi kunt schilderen!

Maar ik ga wel grotendeels met Wuis mee. Ik vind dat veel achtergronden afleiden van het hoofdonderwerp - je paarden spreken voor zichzelf.

Door meer verschil in de stijlen van voor- en achtergrond te brengen (harde kleuren tegen grijzige tertiaire kleuren, de achtergrond in verschillende tinten van 1 kleur doen, scherpe contouren van het paard tegenover wazige lijnen in de achtergrond, en rond de onderwerpen zelfs nog wat meer rust) denk ik dat de schilderijen veel meer diepte krijgen en de paarden er echt uitspringen.

Op een aantal schilderijen doe je dit al, een duidelijk voorbeeld vind ik bv de blauwe achtergrond bij de springruiter. Daar gaat echt alle aandacht naar het paard, naar het onderwerp, en naar niets anders.

In dit geval zou ik de achtergrond wat lichter houden, dus wel geel, oranje en groen, maar de donkerrood-bruin en donkerblauw echt alleen voor het paard houden.

Overigens vind ik het ergens jammer dat het paardje een halster om heeft gekregen Het is zo'n beeld van vrijheid, zo'n steigerend paard, daar past geen halster bij voor mijn gevoel.

Maar verder ademen al je schilderijen heel veel kracht uit, en dat vind ik erg gaaf!

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:20

Wat mij heel interessant lijkt van jou is een schilderij met een evenwichtiger toets. Misschien is het een goede oefening voor jou, zodat de toets die je nu gebruikt niet uiteindelijk een maniertje wordt. Dit kan je overigens direct met dit werk proberen, door wat minder primair op elkaar te kwasten maar eens lekker te mengen.

Ook een goede oefening is om een keertje wat fijner te werken. Of juist nog véél grover.

Óf, wat ik al eerder zei, maak het zó druk dat het weer rustig wordt.
Of zo rustig dat het weer bedrukt.

(Satéstokjes kunnen hele dunne verstreepjes maken)

MAAR dit is geheel aan jou

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:23

Trouwens, nu ik er pardoes aan denk, lijkt het je wat als we beiden op dik papier een paard maken, dat via post omruilen en het met eigen inzichten afmaken? Lijkt mij superleuk.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:29

ik vindhem echt prachtig !
ik zou der niets meer aan doen !

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 22:46

Paraat: Leuk idee! Bedoel je met verf of een tekening? Dan mag je mijn paard doen. Die krijg ik niet op papier, ik ken hem denk ik te goed... Da`s bijna net zo erg als een zelfportret moeten maken.

Ik heb dit schilderij net voor het laatst voor vandaag bewerkt, wat vinden jullie nu?
Probleem is dat dit werk oorspronkelijk bedoeld was voor een grote expositie waar ik ook iets mag hangen tussen andere kunst met paarden. Het is mijn bedoeling dat er typisch iets in mijn stijl komt te hangen. Maar nu twijfel ik tussen dit schilderij en mijn anderen, ik weet het echt niet meer.
Afbeelding

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 06:28

Oei, ik vind m helemaal niet te druk! Ik vind 'm echt SUPER! Helemaal mooi, het paard springt er helemaal uit op die achtergrond! Ik vind 'm schitterend!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:06

Wauw ik vind hem heel mooi verbeterd nu!

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:37

Heel mooi zo, aan het begin viel het paard een beetje weg door de drukke achtergrond, maar nu hij af is lijkt hij eruit te springen. Prachtig

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:41

Ik vind hem zo echt knallend, echt oneilltje stijl, lekker spetterende kleuren terwijl de verhoudingen van het paard echt prettig aandoen

Er is slecht 1 ding wat ik echt jammer vind.. en dat is dat het paard er nét niet helemaal opstaat, dus de hoefjes...

Het werk dat je er naast hebt staan ziet er ook al niet verkeerd uit, trouwens

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:37

Je hebt een prachtige stijl, en de laaste foto vindt ik het paard er genoeg uitknallen!
Echt geweldig dat je z'on pose kan maken zeg ik kom nog geen eens verder dan een hoofd

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:26

Gos, wat spat die van het doek zeg! Zoiets zou ik wel ophangen hoor, echt prachtig.

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:40

hij is echt wel mooi . vind hem ook niet te druk . maar dat blauwe erop vind ik wel wat minder

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:38

het raster stoort me totaal niet, en ik vind hem super

rink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:18

ik houd niet zo van die stijl, maar hij spat wel van het doek..

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:10

Rommelig geheel zegt ze...
Hij spat van je doek af! Komt je zo tegemoet steigeren!
Klein puntje, ik vind het jammer dat de hoeven er niet helemaal op staan maar buiten dat weer een geweldig schilderij! :J

Gr. Lon

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 21:31

Bedankt voor jullie hulp allemaal. Hier nog een foto in daglicht van hoe hij is geworden.

Ben benieuwd hoe het resultaat van het experiment met paraat (elkaar een werk opsturen en dan dat van de ander uitwerken) gaat aflopen.

Dit schilderij ga ik waarschijnlijk kiezen voor een tentoonstelling van 2/6 tot 15/10, waarbij gemeentehuis, bibliotheek en binnenstad vol worden geplant met schilderijen en beelden van paarden. Daar mag ik namelijk ook iets gaan weghangen. Ik geef wel meer informatie hierover als de catalogus klaar is.
Afbeelding