[tek] Farouche en Josca

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi21

[tek] Farouche en Josca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 17:50

Als nr9 van mijn lijstje (nog maar 2 te gaan ) de opdracht voor dit gezellige tafereeltje .
Pastelpotlood en papier op A4formaat. Behoorlijk kwaliteitsverlies door scannen/verkleinen/uploaden.

Dat Josca's gezichtje niet zo mooi is geworden heb ik natuurlijk allang gezien . Ben met dat stukje van de tekening dan zelf ook nog lang niet tevreden.
Wie heeft er tips/suggesties voor mij om dat aan te passen?

De opdracht was om de cap er niet bij te tekenen, vandaar dat deze niet op de tekening maar wel op de foto staat .
De tekening:

Afbeelding

En de gebruikte foto:

Afbeelding

Faelivrin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:58

Verhouding paard>meisje klopt niet helemaal?
Of ben ik nou zo 'scheel'?

Verder erg gave tekening, mooi gedetaileerd.
Met wat heb je gewerkt?

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:02

Citaat:
Pastelpotlood en papier op A4formaat

Uhm naomi, mooi hoor! Tja mensen tekenen is nou eenmaal moeilijk.
Ik vind de verhoudingen op zich wel kloppen...
Ik kan je geen tips aanreiken...

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:28

Zoals ik al zei;
SCHITTEREND!

Ik vind het heel erg knap dat je Josca's hoofd hebben kunnen maken, terwijl er op de foto een hele grote cap op zit! KNAP gedaan!

Om haar hoofd iets minder 'bol' te maken, denk ik dat je haar een pony(van haar haar) moet geven. Dat maakt 'm nog net iets meer af.

Maar, ik vind 'm echt schitterend! Knap staaltje werk! Toppie Floppie! Jouw manen zijn echt veel mooier dan op de foto. Ik heb werkelijk géén commentaar.

Mijn mening wel het zwaarste tellen hé

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:31

mss kan je josca's haar op haar hooft wt hoger laten komen, snapje?
want nu llijkt het of ze dun haar heeft, ( is dus niet zo )

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:42

smeetjoew schreef:
Zoals ik al zei;
SCHITTEREND!

Ik vind het heel erg knap dat je Josca's hoofd hebben kunnen maken, terwijl er op de foto een hele grote cap op zit! KNAP gedaan!

Om haar hoofd iets minder 'bol' te maken, denk ik dat je haar een pony(van haar haar) moet geven. Dat maakt 'm nog net iets meer af.

Maar, ik vind 'm echt schitterend! Knap staaltje werk! Toppie Floppie! Jouw manen zijn echt veel mooier dan op de foto. Ik heb werkelijk géén commentaar.

Mijn mening wel het zwaarste tellen hé

Nou, ook bedankt. Alsof Farouche geen mooie manen geeft...
Hahha, Nee, grapjee hoor

Naomi; Ik vind hem super Ben er echt heel erg blij mee

1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:29

Hij is echt super!
En het gaat vast wel goed komen met de 2 hoofden bij die voor mij hoor
Zoals smeetjoew al zei: missch. kun je josca een soort pony geven om het hoofd niet zo rond te maken
Maar verder echt hé-le-maal top!

Fnanne

Re: [tek] Farouche en Josca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:12

Jouw manier van tekenen blijft geweldig!
Watbetreft de tekening zelf: ik heb het idee dat het meisje te klein is ten opzichte van het paard. Ze zijn wat uit verhouding meen ik te zien...

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:25

Dat het meisje kleiner lijkt, kan dat niet door die cap komen? Op de foto lijkt het of haar hoofd een stuk groter is door die cap...

Over de tekening, je weet dat ik het echt ontzettend bewonder dat je (wederom) een mens erbij getekend hebt. Dat je dan ook nog op verzoek de cap weg hebt gelaten, daarmee heb je het jezelf niet makkelijker gemaakt. Ik vind dat het karakter toont dat je dat niet uit de weg gaat (ik zou echt niet op al die speciale eisen ingaan, dat weet je )

De stof van de kleren van het meisje en de deken van Farouche heb je geheel in je eigen stijl weer prachtig neergezet. Je kunt gewoon precies zien dat het van die dekenstof is, heel aanraakbaar

En dan Farouche... ik vind jouw tekeningen op een zwarte ondergrond toch wel telkens weer ontzettend mooi! Met name de hals heb je heel zacht en aaibaar gemaakt. Ook het neusje vind ik heel mooi! De ogen zijn op de tekening wat lichter dan op de foto, maar misschien vindt de eigenaresse juist wel dat er daardoor meer uitdrukking in zit.

Ben benieuwd naar wat je nou weer als volgend moeilijk project gaat maken Afbeelding

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:27

ohhhhhhhh wat aaibaar!!

gaaf hoor

tips enzooi zijn al gegeven

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:04

Echt mooi, ik denk dat veel mensen wel een combinatie van henzelf met hun paard zouden willen hebben. En dan zeker in deze stijl .

Op de tekening lijkt het hoofd te klein in verhouding met het paard, maar toen ik verder keek zag ik dat het stuk boven de ogen nog te klein is.
Denk aan middelbare school tekenlessen, je tekent een ovaal en halverwege trek je een lijn waarop de ogen komen te liggen. Als de ogen hier de middellijn van die ovaal zouden zijn, dan mis ik bovenaan nog een stuk. Ik denk als je wat meer haar tekent en de scheiding nog langer doorloopt je hele probleem opgelost is.

Voor de rest ben ik alleen maar jaloers op die tekening van je, heel knap gedaan, ik denk dat je hiermee omkomt in de opdrachten.
Ik zou best zon tekening willen hebben met mijn paard, echte pronkstukjes!

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:32

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 22:40

Iedereen bedankt voor de leuke en behulpzame reacties!

Ik denk dat de verhoudingen van Josca's lichaam wel in orde zijn. Het is ook een heel dikke winterjas die ze aanheeft en t beeld een beetje vertekend.
Zowel Farouche en zij zijn iets verder naar t midden op t papier getekend tov de foto en naar achter wat verder door (wat niet op foto staan, n stukje meer deken) getekend. Met de foto eronder lijkt dat mss n beetje uitgerekt maar daar denk ik dat t nog wel goed zit.
Het is dus echt Josca's hoofdje waar iets "fouts" zit... *dubdub*
Die moderne caps maken ze veels te dik! Ik durf echt niet te zeggen waar t hoofdje zou eindigen...

Josca's voorhoofd was eerst iets hoger, maar dat heb ik in overleg met haar aangepast omdat zij dat ietsje te hoog vond .
Maar mss met wat meer haar... Ja, wie weet is dat t wel!
Ga ik morgen zeker nog even uitproberen !

@Cyntje: hihi ik wilde weer eens teveel met te weinig woorden zeggen! Ik bedoelde natuurlijk dat ik mijn pastelpotloden gebruikt heb en dat t papier een A4formaatje is .

Remy schreef:

Over de tekening, je weet dat ik het echt ontzettend bewonder dat je (wederom) een mens erbij getekend hebt. Dat je dan ook nog op verzoek de cap weg hebt gelaten, daarmee heb je het jezelf niet makkelijker gemaakt. Ik vind dat het karakter toont dat je dat niet uit de weg gaat (ik zou echt niet op al die speciale eisen ingaan, dat weet je )

Thanx!
Ik heb er wel n handje van om het mezelf moeilijk te maken hé?
Ach, ehm oefening baart kunst!

oneilltje79 schreef:
Ik zou best zon tekening willen hebben met mijn paard, echte pronkstukjes!

Oef, goed nieuws!
Ik zat al bijna te denken dat t mensen tekenen niets voor mij was

@Paraat: leuk om te lezen dat iemand ook zo tegen een tekening kan aankijken hoewel hij eigenlijk nog niet helemaal "perfect" (zover dat kan) is

Hihi Naomi werkt op oude standje door en maakt t zich bij de aankomende opdracht 2x zo moeilijk

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:07

Ik denk dat een reis richting perfectie uiteindelijk uitmondt in saaiheid en eentonigheid. Maar weinig realisten weten meer dan één snaar te raken waar een spontaan werk met eigen karakter er meerdere raakt.
Perfectie is leuk, maar zo verdomde saai.

Je hebt een gevoelig werk gemaakt, het is gedetailleerd en ademt sfeer, haast verhalend. Je hebt je materiaal onder controle. Wat doet anatomie er dan nog toe?

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:28

wauw , ik vind hem heel mooi getekend!!
Josca's gezicht is ook moeilijk te tekenen
Maar gezichten in pastel, is gewoon lastig. Ik vind hem zo heel mooi.
Ik zou er niet veel of niks meer aan veranderen.

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 11:46

@Paraat: ach nee, perfectie is ook mijn streven niet . Daar zou ik niet happy van worden.
Maar natuurlijk zien opdrachtgevers graag een (sterke) gelijkenis terug op mijn tekeningen. Ik denk dat t echte foto-realisme ook niet haalbaar is met mijn krabbelstijltje, ik heb er lol mee en dat is ook belangrijk genoeg (voor mij). Het is in dit werk dan ook de gelijkenis van Josca die ik graag beter neer had willen zetten .
Ik vind t ontzettend knap dat mensen n tekening neer kunnen zetten dat bijna exact n foto is (bijv zoals Remy's prachtige pastels!), wat n kunde en volharding moet daarin zitten!
Maar ook een meer vrije stijl die toch n gelijkenis raakt, kan mij erg veel doen. Bijv Oneiltjes werk vind ik heel bijzonder daarin .

Ik vind jouw posts en opmerkingen hier wel verfrissend en bijna opluchtend . Wel wat foutjes in mijn tekening maar toch nog een goed werkje, ja, dat vind ik echt n mooie en leuke gedachte!
Een beetje vreemd uitgedrukt maar ik was best "moe" van t harde werken aan Josca en Farouche, nu voel ik me veel meer tevreden met dit uiteindelijke plaatje .

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:48

Knap gedaan! Ook goed dat je je kennis wil uitbreiden door vaker mensen te tekenen. Zo krijg je een veel groter scala aan opdrachtgevers en verbreed je de kans je te kunnen vestigen in deze markt. Ik vind hem al erg goed. Het meisje herken ik er eigenlijk niet in: je hebt haar geen kin gegeven, de brug van de neus is een tikje te lang, je had wat meer contrast mogen aanbrengen (jawel, dit keer wel!) en de schedel is eveneens wat kort, waardoor het niet heel driedimensionaal is. Verder vind ik het echt een pluim waard dat je dit oefent, want het zegt mij dat je verder wil in de wereld van portretteren. Ook is het erg knap dat je het hebt aangedurfd de cap weg te laten. Kortom: goed werk!!

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:51

Ik ken dat gevoel Naomi, alsof je een beetje een bevalling hebt ondergaan.

Spannende tekeningen hébben imperfectie. En zijn daarin perfect.

Hoe kan je ooit groeien als mensen je wijzen op alles wat niet deugt (in HUN ogen) in jouw tekening? Zo bindt je jezelf enkel vast op wat volgens de meeste mensen wel of niet door de beugel kan.

En ja, "Maar natuurlijk zien opdrachtgevers graag een (sterke) gelijkenis terug op mijn tekeningen" is de hoofdreden dat ik géén opdrachten aanneem.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 21:05

@JoSav: haha thanx voor je reactie! Doet goed om te lezen !
De opmerkingen over t gezichtje kloppen wel. Josca had eerder meer contrast maar toen leek ze te "oud". Met meer één kleur kreeg ze toch weer n wat jongere look.. Het tekenen van zo'n jong en zacht gezichtje is nog echt n veld apart om te oefenen .

@Paraat: als n bevalling, ja die klopt wel .

Paraat schreef:
Hoe kan je ooit groeien als mensen je wijzen op alles wat niet deugt (in HUN ogen) in jouw tekening? Zo bindt je jezelf enkel vast op wat volgens de meeste mensen wel of niet door de beugel kan.

Maar (ook in opdracht) hoef je jezelf toch niet te verplichten om alles helemaal exact naar wens van een ander te tekenen?
Bijv Farouche' ogen zijn veel lichter dan op de foto, want dat vond ik zo opvallend aan dit paard: die lieve heldere blik. En daarnaast moet t n lieverd zijn, want ze blijft prachtig poseren met enkel n halstertouwtje en jongedame op haar rug. De grote zwarte bollen zoals op de foto had ik daar niet bij vinden passen. Gelijkenissen vind ik daarmee uitdagend om te vinden .
Maar van opmerkingen als "oor 2mm opzij graag" wordt ik ook kriegelig, weet ook niet zo goed wat ik met dergelijke opmerkingen moet doen, ik denk niet dat dat afbreuk kan doen aan het portret van t paard (of mens).
Hihi en qua kleurgebruik wil ik t nog weleens wat gekleurder tekenen dan de foto's zijn, vind ik zelf mooi . De tekening mag "mooier" zijn dan de foto toch?
Ik denk dat je "groei" niet voorkomen kan, uiteindelijk zit je toch alleen met je potlood boven het papier. Wie corrigeert je als je toch weer dat ene doet wat algemeen niet gewaardeerd wordt?
Maar ik vind zeker dat je een interessante visie op "kunst" hebt !

Nog ietsjes verder gefreubeld aan Josca, zo is de tekening nu :

Afbeelding

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:23

Weet je wat ik ook zo mooi vind van jouw tekeningen? Dat je zo met liefde over je onderwerpjes praat. Je tekent niet een plaatje, maar een karakter, en je hebt er lol in om zo'n dier op papier te krijgen. Dat plezier straalt ook van je tekeningen af

Trouwens, ik vind dat je dat handje van dat meisje zo mooi "in" die vacht hebt laten verzinken, je ziet echt dat ze in die vacht zit te fröbelen met haar hand

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 06:31

Nú is haar hoofd perfect!!!! Echt schitterend! Nu klopt ie helemaal!! In 1 woord SCHITTEREND! Hij springt zo van het papier af!

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:26

Ik ben er echt zo blij mee... Zo mooi!
Nogmaals SUPER bedankt!!!!

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:41

Nogmaals een opmerking: wat stop jij een enorme liefde en toewijding in je werk zeg! Hij is sowieso al veel beter nu, nog even oefenen en je tekent mensen zoals je paarden tekent, heel goed. Echt, mijn complimenten.

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:58

Hihi thanx mensen voor de fijne laatste berichtjes! Motiveerd zeker om met goede moed aan mijn twee-koppig nieuw projectje verder te gaan .

Enne Farouche2: graag gedaan! Ik vond het een leuke opdracht!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:33

Eigenlijk is het allemaal al gezegd (jaja dit klinkt afgezaagd). Vind dat je een heel erg mooi sfeerplaatje hebt neergezet! Heel erg knap van je ook dat je haar zonder cap getekend hebt terwijl je door de cap een heel stuk van haar hoofd mist.
Ik heb bewondering voor je zoals jij het materiaal waar je mee werkt beheerst!

Gr. Lon