@JoSav: haha thanx voor je reactie!
Doet goed om te lezen
!
De opmerkingen over t gezichtje kloppen wel. Josca had eerder meer contrast maar toen leek ze te "oud". Met meer één kleur kreeg ze toch weer n wat jongere look.. Het tekenen van zo'n jong en zacht gezichtje is nog echt n veld apart om te oefenen
.
@Paraat: als n bevalling, ja die klopt wel
.
Paraat schreef:Hoe kan je ooit groeien als mensen je wijzen op alles wat niet deugt (in HUN ogen) in jouw tekening? Zo bindt je jezelf enkel vast op wat volgens de meeste mensen wel of niet door de beugel kan.
Maar (ook in opdracht) hoef je jezelf toch niet te verplichten om alles helemaal exact naar wens van een ander te tekenen? 
Bijv Farouche' ogen zijn veel lichter dan op de foto, want dat vond ik zo opvallend aan dit paard: die lieve heldere blik. En daarnaast moet t n lieverd zijn, want ze blijft prachtig poseren met enkel n halstertouwtje en jongedame op haar rug. De grote zwarte bollen zoals op de foto had ik daar niet bij vinden passen. Gelijkenissen vind ik daarmee uitdagend om te vinden
.
Maar van opmerkingen als "oor 2mm opzij graag" wordt ik ook kriegelig, weet ook niet zo goed wat ik met dergelijke opmerkingen moet doen, ik denk niet dat dat afbreuk kan doen aan het portret van t paard (of mens).
Hihi en qua kleurgebruik wil ik t nog weleens wat gekleurder tekenen dan de foto's zijn, vind ik zelf mooi
. De tekening mag "mooier" zijn dan de foto toch?
Ik denk dat je "groei" niet voorkomen kan, uiteindelijk zit je toch alleen met je potlood boven het papier. Wie corrigeert je als je toch weer dat ene doet wat algemeen niet gewaardeerd wordt?
Maar ik vind zeker dat je een interessante visie op "kunst" hebt
!
Nog ietsjes verder gefreubeld aan Josca, zo is de tekening nu
: