[TEK] Mijn tekeningen, commentaar en tips zeer welkom!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jodie_

[TEK] Mijn tekeningen, commentaar en tips zeer welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 15:17

Hallo,

Ik heb altijd al wat met tekenen en/of natekenen gehad en nu ik al die prachtige tekeningen hier op bokt zag ben ik het ook gaan oppakken. Ik ben begonnen met een vreselijke tekening, het lijkt werkelijk nergens op maarja.
Ben al veeel aan het oefenen en ik wou graag wat van mijn "kunsten" ahum met jullie delen.

Ik ontvang grááág commentaar en nuttige tips voor de komende tekeningen! Waar ik vooral op letten moet bij de volgende tekeningen, minpuntjes, pluspunten etcetera.

* Een van mijn grote minpunten is dat als ik lang met een tekening bezig ben ik het zo snel mogelijk wil af hebben en dan ga ik het een beetje afraffelen, dit is vaak te zien aan de onderkant ed van tekeningen. Ik weet dat ik het dan beter kan laten voor wat het is en later ermee verder kan gaan, maar ik wíl het dan per se op dat moment af krijgen.. hihi

Nouja, genoeg gepraat nu, hier komen ze, op volgorde uiteraard

Mijn allereerste tekening:
Een paardje uit een tijdschrift, de foto waarvan ik het heb nagetekend was zo'n 3 bij 5 centimeter, dus dat was ook niet slim om te gaan doen, hihi. Ik vind de tekening echt vreselijk, het oog is dood, de oren en neus lijken nergens op, De schaduw, diepte etcetera díe ik na wou tekenen zijn ook hopeloos en het hoofdstel lijkt ook nergens op.

Afbeelding

De tweede..:
Al een stukje beter dan de eerste dacht ik zo. Het oog is wel errg 'dood' en over het tuig of de neus ben ik ook niet te spreken, en tja toen zat ik nog eerrg in alle haren tekenen, pfoe daar zit ook een tijd in!!

Afbeelding

Hierna heb ik wat tekeningen gemaakt uit een tekenboek, deze stijl is heel anders en erg krasserig naar mijn smaak. De verhoudingen kloppen vaak niet, en de overloop van donker/licht helemaal niet maar ach, het was maar wat oefenmateriaal heh

De eerste:
De tekening is in het echt een stuk rechter maar ik heb geen scanner en daarom zijn het digitale foto's, scheef genomen
De manen kloppen niet echt, het onderste deel van de hals vind ik niet mooi en de ogen zijn, alweer, erg dood.

Afbeelding

De tweede:
Een steigerend paard, wat een róthouding om te tekenen en voor de eerste keer een heel paard, en niet alleen hoofd/hals. Het hoofd klopt niet (een veel te overdreven getekend en geaccentueerd jukbeen), de manen kloppen niet en zijn in verhouding véél donkerder dan de staart, de licht/donker overgangen kloppen weer niet, de hoeven zijn te lang en warempel, het oog is weer dood

Afbeelding
De derde:
Een Hackney dit keer, de ogen zijn iets minder dood, maar nog lang niet naar wens, en het opgetrokken been ben ik best wel blij mee. De overgang achterbeen - buik klopt niet en hals/hoofd is in vergelijking met de rest van het paard een stuk ieler (hier zat ik al een tijdje mee te gummen ed maar het stond wel precies zo in het boek, en aangezien het paard 'gekanteld' staat door het hoge optrekken van het been, heb ik het maar zo gelaten).
Het voorhoofd en de hals zijn trouwens ook te donker.

Afbeelding

En dan zijn we zo ongeveer bij het heden..
De laatste van dit topic:
Een Arabiertje, nagetekend van een foto van internet en een schimmeltje, wat ik nogal moeilijk vind aangezien ik nogal snel wil gaan 'inkleuren' was dit nogal lastig voor mij, maarja, het is dan ook oefenen heh Het hoofd ben ik eigenlijk wel tevreden over, vooral in vergelijking met de voorgaande tekeningen! De ogen zijn minder dood (alhoewel ze nog steeds niet helemaal kloppen) en het is over het geheel wat beter naar mijn smaak.
De voorpluk is wel erg op het hoofd 'geplakt' en het donkere randje bij de kaak is zonde. Het rechter neusgat lijkt 'uit te steken' en het linker oog is erg raar, maar dat was erg moeilijk natekenen van de foto, hier was het maar een klein stukje en pikzwart..

Tja, bij de rest van de tekening krijg je mijn grootste minpunt.. ik raffel het af, de vorm klopt voor geen meter en de schaduw ed daarin helemaal niet, dat ga ik nog wel eens verbeteren, mocht ik er zin in hebben
Het plukje manen rechts heb ik er trouwens zelf bij verzonnen, ik vond het erg kaal en dit 'breekt' het beeld toch iets, ik weet alleen niet of ik er goed aan heb gedaan?? Of kan ik het beter weer uitgummen??

Afbeelding

Maarja, ik kan nog wel 20 dingen aan deze tekening zeggen die niet goed zijn, maar dat laat ik maar aan jullie over

Oja, de handtekening is echt niet omdat ik professioneel wil lijken ofzo, maar dat is gewoon een tic van mij, vind het gewoon leuk om dat er even op te zetten..

Als je de laatste tekening nog wil vergelijken met de foto, die kan ik ook nog wel terugvinden dus die kan ik eventueel wel plaatsen..

Nou, laat ik dan nu maar wachten op commentaar!

(wanneer jullie eventueel nog leuk en duidelijk oefenmateriaal hebben, graag! Ik vraag er uiteraard niks voor maar het kan even duren aangezien ik nog zo'n 10 foto's heb liggen die ik nog even 'ga doen' hihi.

Alvast bedankt, laat wel een berichtje achter he!!

Edit: De laatste link ge-IMG't.

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:16

Al heel erg leuke tekeningen!
Ik vind je 2e tekening het mooiste, een heel ranke uitstraling heb je daar neer gezet.
Ik lees dat je zelf heel veel commentaar hebt op je oogjes, mss is het n idee om een keertje alleen maar op oogjes te oefenen?
Op t wie wil mijn paard tekenen topic staan vast wel mooie oogjes!
Als je dan oefent op de pupil in t oog en de vormen daarom heen gaat t vast n stuk beter/makkelijker ineens !

Bij je laatste heb ik t idee dat de borst niet klopt, of de draaiing van de hals niet? Mss kun je dat verbeteren adhv de foto?

Jodie_

Re: [TEK] Mijn tekeningen, commentaar en tips zeer welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 18:46

Bedankt! Ja hoor ben al druk aan het oefenen op de oogjes
Klopt, de borst, daarin de diepte en vormen kloppen voor geen centimeter maar ik was te lui om het eens goed af te maken, denk dat ik dat binnenkort een keer ga doen, maarja ben nu met iets anders bezig..!

Heb trouwens even op je site gespiekt, wauw echt práchtig!

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 20:18

Nog iemand??

Ja ik weet het ik heb geen geduld

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:25

ik vind de laatste tekening het mooist je kan heel moi tekenen je kan erg te vreden zijn met je tekeningen

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 11:38

Hihi bedankt
Nou ja tevreden ben ik eigenlijk (bijna) nooit, want ik weet, het kan altijd beter . Maar ach, oefening baart kunst!