[Tek] Opdracht: Hein voor meloveshein

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara

[Tek] Opdracht: Hein voor meloveshein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 14:41

Eindelijk weer eens een opdracht af, gaandeweg wordt mijn lijst korter dus mochten er nog mensen zijn die een tekening willen... Ik heb weer plaats Kijk in mijn profiel of op mijn site www.geocities.com/tamarastekeningen voor meer info!

Hein van meloveshein dus. En ik moet zeggen, ik ben er erg tevreden over! Paard met veel wintervacht, maar toch aardig goed kunenn weergeven. Alleen de maantop vind ik niet zo lekker gelukt en het neusje is iets te smal. Oog daarentegen ben ik echt trots op, dat is eindelijk eens lekker gelukt! Eigenlijk te klein en te hoog, maar ik ga er niets meer aan doen want dan verpest ik het alleen maar!

Heb het paard een andere houding gegeven en zijn hoofd is iets te hoog, daardoor kijkt ie alerter dan op de foto. Lijkt wederom erger dan het is doordat het een foto is... Het is een foto, geen scan, dus veel details zijn slecht of niet zichtbaar. Zo ook het oog, dat is minder open en je ziet op de tekening ook wimpers e.d. die zijn hier nauwelijks te zien.

Genoeg gezeur, hier dan de foto & tekening Commentaar is welkom, mits opbouwend

Afbeelding

Afbeelding

Imaginary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:24

Ik vind hem best goed gelukt, maar vind het oog te licht.
Het straalt niet zo heel veel uit op deze manier.
Verder zou ik proberen, bijv. bij de hals iets minder streperig
in te kleuren, door het steeds laagje voor laagje in te kleuren,
waardoor het er ook echter uitziet!

Edit: De neus vind ik wel heel mooi gedaan!

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:26

ik vind hem wel mooi, maar hij lijkt niet echt op het bovenstaande paardje, sorry

Tamara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 10:36

Bedankt voor de reacties

Zoals ik al zei, vertekend de foto nogal. Het streperige op de hals is op de tekening veel minder dan in het echt. Bovendien heeft het paard een lekkere dikke wintervacht, dus dat zie je ook... Heb het oog iets donkerder gemaakt, waardoor ie wat meer de uitdrukking heeft van het paard op de foto. Maar niet te veel want vond hem net zo lekker gelukt

Verder niemand?

Imaginary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:01

*Tamara* schreef:
Bedankt voor de reacties

Zoals ik al zei, vertekend de foto nogal. Het streperige op de hals is op de tekening veel minder dan in het echt. Bovendien heeft het paard een lekkere dikke wintervacht, dus dat zie je ook... Heb het oog iets donkerder gemaakt, waardoor ie wat meer de uitdrukking heeft van het paard op de foto. Maar niet te veel want vond hem net zo lekker gelukt

Verder niemand?

De kwaliteit van de tekening op een foto is altijd veel minder natuurlijk!
Ik gaf commentaar van de tekening zoals die op de foto te zien is.

Het oog was ook wel mooi gelukt vind ik hoor, maar het viel niet al eerste
op, wat ik wel belangrijk vind met een oog.

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:02

Niet echt verglijkend het paard op de tekening straalt een andere indruk uit dan die op de foto en het tekening paard heeft daar meer een ramshoofd, ik zeg eerlijk ik doe het je niet na, maar ik vind het niet echt lijkend

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:11

Precies lijkend is t niet maar ik vind het zeker wel een knappe tekening !
Ik denk dat dit paardje vooral n heel andere uitstraling heeft op je tekening doordat t oogje zo licht is. Mss dat t met een iets donker tintje in t oog al heel wat meer gelijkender wordt?

Tamara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 18:00

Ik heb inmiddels zijn oog wat donkerder gemaakt, zal er binnenkort nog even een foto van maken dat je het wat beter ziet, vind hem nu al een andere uitstraling hebben!

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:13

Ik heb een hoop betere tekeningen van je gezien. Als je de foto + de tekening over elkaar zet in photoshop of een ander programma zie je dat de vorm van het hoofd echt heel anders is dan op de foto. Ik zou als ik jou was toch over gaan op je foto"s + tekeningen rasteren: zet in photoshop een raster over de foto heen en zet dat raster ook uit op het papier voordat je begint met tekenen, dan kan je hokje voor hokje het paard op papier krijgen en zal je zien dat het makkelijker is om de proporties goed te krijgen.

Om deze tekening goed te krijgen, zou ik:
- alles onder het oog weggummen en z'n neus opnieuw tekenen, hij heeft een wat kortere neus op de foto en breder, en minder ramsachtig
- de structuur van het haar duidelijker maken. Als je dat niet doet, probeer dan of je het deel rondom de neus en het oog gladder kan maken (harder potlood gebruiken kan helpen) om in ieder geval het contrast meer aan te geven.

Volkoren

Re: [Tek] Opdracht: Hein voor meloveshein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:27

sorry maar ik vind hem niet geweldig. Heb idd veel mooiere tekeningen gezien.

De uitstraling van het paard komt niet hetzelfde over. Ook lijken de verhoudingen niet helemaal overeen te komen., Een stuk smaller hoofd/neus.

Ik ben nu ook met een paard bezig die een nogal lange vacht heeft. En het kost me wel wat meer moeite dan normaal. Maar nog netjes en gedetailleerd.

Ik weet niet of je er lang mee bezig bent geweest. Maar ik denk dat je hem een stuk mooier kan maken dan hij nu is.

Tamara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 20:56

Bedankt voor de tips Ik ga het ook maar eens proberen met zo'n raster, kijken of dat werkt. Weet niet wat het is maar tekeningen lukken minder goed dan vroeger en ik heb geen idee waar dat aan ligt, doe voor mijn gevoel niet veel anders dan toen. Ogen lukten de laatste tijd niet zo lekker en daar ben ik op gaan oefenen maar verder... Ach ik ga gewoon verder en als het niet beter wordt dan stop ik gewoon met opdrachten & ga ik weer lekker voor mezelf tekenen

Ben er op zich wel lang mee bezig geweest ja. Zou alleen niet weten hoe lang precies. Hoe zou ik die haarstructuur dan goed kunnen krijgen? De lange haren op de hals zijn op de echte tekening duidelijker te zien, met meerdere lagen over elkaar. Hoe kan ik dat beter doen, ook op het hoofd zelf?

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:22

Ik heb de lange haren gewoon hetzelfde gedaan als de korte. Alleen iets grover,langer. Wel ook flink wat overnieuw gedaan tot ik tevreden was.. geloof dat er nu wel 10 lagen over elkaar zitten.

kan ook niet precies zeggen hoe.. helaas.. (uit leggen hoe is niet mijn sterkste kant)

miss heb je teveel opdrachten, tijd+ verplichte tekeningen.. Niet gedaan wat je leuk vond oid?? Soms heb je wel eens een dipje toch? Iedere kunstenaar mist op zijn tijd de inspiratie

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:39

Zelf geef ik de voorkeur aan paarden in zomervacht. Ik heb nog nooit de structuur van de vacht weergegeven op een tekening. Ook van mijn eigen paard maak ik alleen foto`s als het zomer is of als hij net geschoren is. Ik vind hem er dan een stuk jonger uitzien.

Bij dit paard is de wintervacht op de foto eigenlijk wel stoer. Ik heb al eerder goede tekeningen van bokkers gezien met een hoop vacht erin. Meestal staat er wel een opmerking bij over het gigantisch aantal uren dat er over zo`n tekening is gedaan. Als je voorbeelden zoekt, gewoon even hier op bokt rondneuzen dus.

Tip bij portretten: probeer niet alleen alles zo precies mogenlijk na te tekenen, maar leg de nadruk op het karakter dat het dier uitstraalt.(heftig, rustig, nieuwschierig, angstig, macho etc.)

Bij dit dier valt zo op het eerste gezicht vooral het vriendelijke op. Dat moet je proberen over te brengen op de tekening. Dat kun je bijvoorbeeld doen dan net even wat extra accent op het oog te leggen. Daarvoor mag je eventueel ook iets van de foto afwijken.
Ook het orenspel van dit paard vind ik erg typerend op deze foto.

Het gaat om die kleine dingetjes waarmee je ondanks wat schoonheidsfoutjes toch een portret neer kunt zetten waarvan iedereen zegt dat is hem.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:59

Hoi,
Ik vind de tekening heel mooi gelukt ben er ook blij mee dankjewel!