[tek] Vosje/Troubadoer van Lenneke

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[tek] Vosje/Troubadoer van Lenneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:39

Dit is Vos, de Welsh-K van Lenneku @ Bokt.
Dit werk in opdracht is gedaan in zacht pastel op velourspapier. Het formaat is om en nabij A3. Ik ga het zo straks naar Lenneke brengen, ze heeft verder alleen de tussenstadia gezien. Hopelijk is ze er blij mee. Ze was in elk geval erg te spreken over het laatste tussenstadium, dus we zullen wel zien.

Er zit wat minder rood, paars, geel en blauw in dan misschien oorspronkelijk de bedoeling was, maar ik doe wat opdrachtgevers van me vragen en ik ben er uiteindelijk niet ontevreden over.

Er zit ongeveer tussen de 2 a 3 uur puur tekenwerk in, toch heeft het enige tijd geduurd voor ik hem echt heb kunnen afwerken. (druk druk!)

Afbeelding

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:47

Wauw ! , wat ontzettend mooi zeg !
Ook erg mooie kleuren!

Emeraude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:08

Wauw mooi gedaan hoor!

_Iris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:58

Wauw wat mooi..
Hele mooie kleuren..

marjoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:38

Het oranje erin stoort me. Maar dat is gewoon jou stijl, dus ligt het wel aan mij. Maar nu vind ik dat het oranje te hard opvalt waardoor je steeds naar het oranje kijkt. En ik vind dat bij een tekening het oog er moet uitspringen. Dit is hier niet vind ik. Maargoed, da's dan volledig mijn eigen mening. Verder kan ik ook niets anders zeggen dan dat hij volledig klopt en perfect is op het gebied van (ver)houdingen,uitwerking en detail.

[edit] Nu ik er nog eens naar kijk, en mijn oog gewend is geraakt aan het oranje in de tekening, springt het oog er wel uit. Ach ja, ik ben gewoon scheel en de tekening is prachtig...

mandy101

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:40

wat kan ik zeggen..mooi;)
vooral dat oog mooi gedailtaleerd (geen idee hoe je dat schrijft:P)

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:42

Mooi, dat oog en die manen zo echt! Het enige wat ik minder vind is de oranje-rode kleur, maarja ...
Evt foto erbij plaatsen ivm vergelijkmateriaal

JoSav

Re: [tek] Vosje/Troubadoer van Lenneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 17:30

=) dankjulliewel.

@marjoke: het kleurgebruik is inderdaad toch een kwestie van smaak. Ik vond hem stiekem nog best ingetogen. Blij dat je hem bij nader inzien toch best mooi vindt, haha.

@mandy101: ach, ik snap toch wat je bedoelt?

@cyntje: het kleurgebruik is juist datgene wat me onderscheid van anderen, daar sta ik om bekend, deze is nog best ingetogen. Ik heb verder niet van een foto nagetekend, dus tja... ik gebruik foto's namelijk puur als hulpmiddel om uitdrukking, aftekening en verhoudingen te controleren als ik bezig ben met tekenen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:07

Wat issie mooi!
Hij heeft echt een hele ´warme´uitstraling, heel mooi kleurgebruik. Hij heeft echt een lekker harig vachtje, prachtig!
Je ziet idd dat deze nog wat minder kleurtjes heeft dan wat je anders maakt, maar ik vind deze ook echt top.

Trouwens: 2 tot 3 uur werk?! Wat dóé ik tijdens de tien uur die ik in een gewone potloodtekening stop?

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:48

Ik ben weg van deze tekening!

Je hebt zo'n fijne uitstraling op papier gezet.
De kleuren zijn erg gaaf, die heb je mooi in het geheel kunnen verwerken.
En het blijft me verbazen hoe snel je kunt werken!

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:15

Ik vind 'm echt in 1woord schitterend!! Echt super gedaan! En dat in maar 3 uurtjes! Heel erg knap!

Dat neusje is echt om te zoenen, zó zacht

Ik kan niets anders zeggen. Dit is echt weer een stukje meesterwerk!
Die rood-achtige gloed met dat blauw/zwart erdoorheen maakt 'm echt heel bijzonder!!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:32

Kleurgebruik vind ik echt geweldig. Hoe je dat ook altijd doet. Ik heb het 'lef' nog niet om dat te doen. En ook het inzicht niet.

twee a drie uurtjes?? pfff.. dat je zoiets krijgt in zon tijd.. knap gedaan

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 15:43

@eenieder die zich over de tijd die ik in een tekening stop verbaast: het vergt wel degelijk enige moodbuilding, laten we zeggen, voor ik aan een tekening begin, en dan werk ik hem doorgaans in 1 keer af (voor tekeningen die een 30 minuten tot anderhalf uur kosten) tot 2 keer (voor de grotere projecten van 2 tot 3 uur). Slechts heel zelden werk ik langer dan 3 uur, dit doorgaans alleen op grote oppervlakten met volledige gecompliceerde achtergronden op een formaat vanaf 40x40cm. Eerlijk gezegd vraag ik me ook af wat mensen doen als ze 10 uur of langer aan een tekening op zulk klein formaat werken. Deze is A3 (dat wil zeggen zo'n 30 bij 42 cm). Het heeft er misschien mee te maken dat ik me niet verlies in detaillering en daarnaast inmiddels toch al enige ervaring heb opgebouwd met kleurgebruik, waardoor ik grote vlakken snel kan afwerken met de ene kleur na de andere en zo dus een hoop tijd uitspaar?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:12

Ik denk idd dat jij snel klaar bent doordat je op een slordige manier toch heel erg netjes werkt (weet niet precies hoe ik het uit meot leggen, maar je begrijpt me denk ik wel ).
Je hebt echt een hele eigen stijl, al moet ik zeggen dat ik dat bij de ene tekening beter vind passen dan bij de andere (heb even op je site gespiekt ).

Vue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:17

Ik blijf je kleurgebruik geweldig vinden.
Je durft kleur te gebruiken.
Eerder zag ik ook al paars of geel of iets verwerkt in dingen die normaal nooit paars of gee lzijn, maar het resultaat is ontzettend gaaf.
Heel gedurfd.
Ook deze is weer geweldig !

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 10:21

@Wuis: ik weet inderdaad wat je bedoeld, want het is ook wel zo. Ik werk heel snel en slordig, zonder dat het er snel of slordig uit komt te zien, het is gewoon hoe ik teken. Het is inderdaad zo dat sommige tekeningen beter zouden zijn geweest in bijv. zwartwit, maar ik doe wat van me gevraagd wordt. =)

@mandy_b_s: dank je. Ik hou wel van kleurtjes. X)

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:19

Ik zie dit topic nu pas!! (schaam schaam schaam)
Ik ben echt heeel erg tevreden met het resultaat, ook het papier wat je hebt gebruikt is heel leuk materiaal echt harig .

Ik vind juist het aparte kleurgebruik zo mooi, dan wordt het een echt schilderij in plaats van een soort uitvergrote foto.
Ik ben er echt heel erg blij mee

Gr00viejjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:20

Joh, als je snel kijkt lijkt het wel een foto!
Zo mooi gedaan!
Ik hou niet zo van kleur maar hoe dit uitgewerkt is wordt ik er direct fan van!

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 18:27

@Lenneku: daar ben ik blij om. Ik hoop dat hij een mooi plekje op je kamer krijgt. =)

@Gr00viejjj: hihihi, en dan te bedenken dat ik allerminst aan fotorealisme doe. Yay, wil je lid worden van mijn fanclub? Lidmaatschap is gratis, haha. Ik hou zelf ook heel erg van zwartwit, ook in foto's maar van lekkere kleurtjes hou ik dan weer wel, van dat paarse en gele en groene... hmmm.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:05

Oeps.... ik zie hem nou pas...

Wat ik er over wil zeggen is, ik heb zelf altijd het gevoel dat elk paard (elk wezen natuurlijk, maar in dit geval even een paard) een kleurtype is... oftewel een kleur heeft die de identiteit van het paard weergeeft. Ik heb het idee dat die rode kleur in dit geval heel erg treffend is gekozen, het straalt samen met het paard een hele vriendelijke, wijze warmte uit.

Ik vind het ook erg knap dat je zo snel kunt werken. Ik wou dat ik dat kon, maar ik heb een bepaalde tijd nodig om het paard af te tasten en "erin" te gaan zitten tijdens het tekenen, en verder heb ik 2 kleine en 1 grote "afleidertjes" rondlopen...
Erg mooi, JoSav. Persoonlijk vind ik dit de mooiste pastel die ik tot nu toe van je gezien heb

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 19:51

@Remy: dat geeft toch niet? Ik ben het met je eens wat kleurtypen aangaat. Daarom vind ik het ook belangrijk het dier en eigenaar te ontmoeten, zodat ik dat in me op kan nemen. Het duurt bij mij soms ook een hele tijd voor de kleurkeuze tot me komt, waarbij ik ook moet toegeven dat ik wel heel veel opdrachten heb liggen, sommige die teruggaan tot november of december en ik nog niet meer heb dan een eerste compositie. Als de inspiratie me echter raakt voor een bepaalde opdracht of tekening dan komt ie ook echt als een tierelier en heb ik het werk binnen de kortste keren af, waarna ik hem in 1, 2 of heel soms bij uitzondering 3 keer (voor de hele grote werken) afwerk.

Het is zeker ook 1 van mijn betere pastels, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik voor deze tekening nieuwe materialen heb aangeschaft (eindelijk genoeg gespaard) waardoor de kwaliteit van het materiaal me een stapje voor geeft tegenover mijn oudere werk.