[tek]pastelkrijt gemixt met pastelpotlood, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

[tek]pastelkrijt gemixt met pastelpotlood, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 12:28

M`n 1e schetsje met een mix van deze materialen. Ik weet het, het is wat vlug gemaakt, maar heeft iemand tips over het werk met deze materialen? De kleur geeft soms slecht af, slecht papier of slecht potlood? En hoe zetten jullie lagen op? Heel het hoofd tegelijk of stuk voor stuk? Ik wek nl. overal tegelijk.
Afbeelding

marjoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:45

Als de kleur slecht afgeeft, ligt het aan het krijt. Maar je mag veel meer vegen. Is het zacht pastel? Zacht pastel mag je echt mooi uitvegen zodat je een mooi egaal effect krijgt. De verschillende lagen doe ik ook zo. Gewoon lekker overal werken en verschillende lagen boven elkaar. Veel succes!

Volkoren

Re: [tek]pastelkrijt gemixt met pastelpotlood, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:02

ik dacht dat je juist weer niet teveel er moest vegen, (wat is mijn tekening waard topic... stond het vorige x in)

Glad papier neemt minder op, en potloden zijn harder dus die geven ook minder kleur af..

Ik weet er verder weinig vanaf, net aan het uitproberen geslagen, maar in dat topic stonden wel wat nuttige dingen.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:32

rebeltje schreef:
Glad papier neemt minder op, en potloden zijn harder dus die geven ook minder kleur af..

Kortom geen goede combi, die 2.
Ik vind je stijl apart. Wel gaaf!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 18:03

Het is nu nog maar een vlug probeerseltje. Zogauw ik weet wat er met dit materiaal kan ga ik iets serieuzers maken, waar ik dan net wat meer tijd insteek. Ik ga hier nog wel in verder werken, laagje erbij, vegen enz. Gewoon om te proberen wat wel en wat niet een mooi effect geeft. Daarom blijven tips welkom.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 18:29

Hier de nieuwe versie. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit met dit materiaal, maar toch werkt het wel fijn.
Afbeelding

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:18

Is wel even totaal wat anders dan verf, hè?

Het is niet de "gebruikelijke" manier van werken met pastel, in principe werk je in pastel door de kleuren echt in elkaar over te wrijven, zodat je geen harde overgangen ziet. Maar wat let je om in je eigen stijl te werken? Ik denk alleen dat deze manier van tekenen met bijvoorbeeld oliepastel nog beter tot z'n recht komt, dan blijven de lijnen helderder als je ze over elkaar heenzet.

Deze manier van pasteltekenen heb ik nog nooit gezien, vind het wel verrassend, eigenlijk

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 21:18

Ik heb het nog eens geprobeerd, nu alleen met pastelkrijt. En dan geprobeerd met lichte laagjes en die door elkaar te vegen. Lastig!
Maar dit is het resultaat, iemand nog meer tips over dit materiaal?
Afbeelding

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:46

marjoke schreef:
Als de kleur slecht afgeeft, ligt het aan het krijt. Maar je mag veel meer vegen. Is het zacht pastel? Zacht pastel mag je echt mooi uitvegen zodat je een mooi egaal effect krijgt. De verschillende lagen doe ik ook zo. Gewoon lekker overal werken en verschillende lagen boven elkaar. Veel succes!

Met de nadruk op mag ja. De uitgewreven pastel zijn voor leken de bekendste, maar je kan het op welke andere manier gebruiken die je zelf het fijnste vind (ik kombineer op glad papier bijv veel met water zodat je strakke lijnen kunt maken).

Ik heb echt veel bewondering voor je hoor oneilltje, met een nieuw medium wat tegenwoordig erg populair is (op een bepaalde manier gebruikt) en er toch nog duidelijk herkenbaar je eigen werk van maken _/-o_ .
Die eerste vind ik mooier dan die die tweede.

Als je gaat vegen en mengen verlies je de helderheid van de kleuren terwijl die felle kleuren juist zo herkenbaar zijn voor jou. En de 'brushstrokes' niet te vergeten, als je het veegt ben je die lijnen ook weer kwijt.

Tip: geen potlood gebruiken, breek je krijt, gebruik de vlakke kanten voor grotere vlakken en de kleine stukjes voor details. Potlood is hard en dof, vandaar dat het niet mooi uitkomt op je papier .
Gewoon vooral zo doorgaan met uitproberen, het is niet iets wat je met en paar weken perfect onder de knie hebt, zelfs na jaren vind je weer nieuwe leuke dingen die je ermee kan doen .

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 06:04

Bij de 2e ben ik ook maar wat ideeen aan het proberen geweest en ik vond ook dat door het vegen daar al het mooie eraf ging. Niet mijn manier van werken. Zoals je ziet zijn het ook snelle niet supercorrecte werkjes, gewoon om deze techniek uit te proberen.
Ik denk ook bij vegen of niet, dat aan de techniek van de gebruiker ligt. En dat water, gebruik je dat voor tijdens of nadat je iets met krijt opzet. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen op welke manier dat je dat gebruikt, maar je resultaten zijn super.
Misschien dat ik de volgende keer een werkje met oliepastels probeer. Ik weet eigenlijk nog niet wat voor mij fijner werkt.

Stravero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 07:30

Er is toch een speciaal topic hiervoor?
je vraagt om tips dus dan moet je hier zijn toch? : viewtopic.php?f=68&t=517011
ik TeM wel even...

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:20

Pastel met water geeft een aquarell effect, bij de portretten valt het nietzo op, daarbij gebruik ik vaak alleen een nat penseeltje.
Maar bij deze: http://www.dejart.nl/Art/Afbeeldingen/F ... epony2.jpg
zie je het wel goed, was een uitprobeerseltje, niet echt geweldig maar je ziet het effect van water bij pastel wel. De achtergrond is licht ingekleurd en daarna veel water eroverheen, de vleugels dik ingekleurd met weinig water en de grond eerst water en daarna schaafsel van pastelpotloden eroverheen (terwijl het nog nat is).

Gewoon vanalles proberen, je kunt het ook combineren met echte aquarellverf, kleurpotlood (maar dat hefet niet echt een mooi effect, kleurpotlood glimt) of welk ander droog medium je verder kunt bedenken .

Maar ik denk dat oliepastel je eigenlijk wel wat beter zal bevallen, ben wel heel benieuwd hoe dat eruit gaat zien .

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:19

Met pastel kun je JUIST een groot aantal verschillende technieken gebruiken en combineren! Ik zie hier op Bokt! vooral alleen maar dat fletse geveeg (no offense aan eenieder die zich ontzettend aangesproken voelt) maar je kunt zachte pastels combineren met verschillende soorten papier EN verschillende soorten andere kleuren, waaronder harde pastels (ja, die zijn er ook!), Karisma's, aquarelpotloden en zelfs de suggesties die IcePrincess gaf (lekker creatief dus!). Ik bouw meestal op in 2 lagen met veeg en dan twee lagen zonder, afhankelijk of ik gewoon papier gebruik of velours.

Ik zou vooral zeggen: blijf experimenteren. Ik ben zelf op dit moment ook volop nieuwe technieken aan het uitproberen met wisselende resultaten. Je kunt met pastel van heel ruw http://josav.com/art/koekert.jpg tot juist weer heel zacht http://www.deviantart.com/deviation/31137757/ (deze is nog niet af, maar t gaat om het idee) afhankelijk van welke techniek je gebruikt. Ze zijn namelijk beide met dezelfde pastels getekend.

Mocht je na al dat ge-experimenteer erachter zijn gekomen dat zacht pastel (in combinatie met hard pastel evt) niet je medium is, probeer dan andere technieken. Bijvoorbeeld: Karisma-potlood, olie-pastel of grafietpunt.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:25

oneilltje79 schreef:
Ik heb het nog eens geprobeerd, nu alleen met pastelkrijt. En dan geprobeerd met lichte laagjes en die door elkaar te vegen. Lastig!
Maar dit is het resultaat, iemand nog meer tips over dit materiaal?
Afbeelding

De eerste twee vind ik niet zo mooi maar deze vind ik echt helemaal het einde! Fantastisch!!

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:04

Ik vind ze allemaal wel iets hebben, je hebt een leuke stijl vind ik met van die krulletjes
Maar voor echte tips; kzou het niet weten ...

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:52

ik vind de 2e al veel mooier! dat witte vond ik niet erg in de tekening passen, dat maakte het erg onrustig. ... weet niet hoe ik het anders moet zeggen