Het eerste is een project over Mexico. Hiervoor was 8 weken de tijd. De eerste 3 tot 4 weken is er voornamelijk research gedaan om van alles te weten te komen over Mexico en alle gerelateerde onderwerpen. Ik heb een sfeer en een typografie onderzoek gedaan. Verder is er een communicatie concept bedacht om de potentiele koper van het product aan te kunnen spreken. Dit is later verwoord in een creatief concept.
Week 3 ben ik langzaam aan al begonnen met schetsen en vooral veel beeldmateriaal gaan verzamelen. Week 4 kwam dit pas echt op gang en uit eindelijk had ik in week 6 uiteindelijke werk tekeningen en het beeldmateriaal geslecteerd; welke wil en kan ik gebruiken en welke niet. Ook heb ik ergens rond deze periode een Mexicaans stilleven gefotografeerd in de studio.
Begin week 7 heb ik een Mexicaans beeldje gefotografeerd welke gebruikt zou worden voor de omslag. Ook ben ik in deze week begonnen met digitaliseren van mijn materiaal.
Uit eindelijk zou het een boek worden te bestaan uit 1 katern. Dat zijn 16 pagina's. Elke spread (als je een boek of magazine openslaat, 2 pagina's naast elkaar die bij elkaar horen) heeft een apart onderwerp met zijn eigen structuur/kleur achtergrond en eigen tekst en plaatjes.
In week 7 was het flink ploeteren. De laatste 3 dagen van deze week ben ik op school geweest van 08.45 t/m 17.50. Daarna een enorm druk weekend gehad. Hele dagen zitten tekenen aan een handmatig definitief ontwerp van de omslag. Deze heb ik dus tot in detail uitgetekend met de hand en de tekst gesuggureerd met witte balkjes. De titel van het boek etc. heb ik precies uit wit papier gesneden en later opgeplakt. Verder moest ik nog wat illustraties maken die later gescant moesten worden en digitaal in het boek verwerkt zouden worden.
Begin week 8 was het nog meer ploeteren. Ik heb van maandag en dinsdag nog even van 08.45 t/m 17.50 op school gezeten om het digitale af te krijgen en ik ben de woensdag er op meteen alles in kleur gaan printen en ben ik begonnen aan mijn dummy boek.
Het boek bestaat uit een dik pak wit papier om de dikte van het boek te suggureren. Daarna heb ik mijn eigen werk velletje voor velletje met de hand in geplakt net zo als ze een boek restaureren.
Daarna heb ik de omslag gemaakt en deze er omheen gelijmt.
Om jullie een beeld te kunnen geven van hoe het boek er nu uit ziet (als je het echt in je hand hebt is het natuurlijk véél mooier) heb ik de buitenkant gefotografeert en daarnaast ook (maar) 4 spreads waarvan ik vind dat ze de mooiste zijn.
Uiteindelijk heb ik een ruime voldoende gehaald (*trots op zich zelf*) en was iedereen (zowel docenten als leerlingen) erg enthousiast over mijn werk.

------------
Het daar op volgende project (waar ik nu nog steeds mee bezig ben) bestaat weer uit 8 weken werken. Inmiddels zitten we nu in die 8ste week en ik ben al zo goed als ruim klaar. (haha
)De opdracht was het restylen van een bestaande huisstijl van een sportzaak. De naam van het project is dan ook 'Extreme sports'
De winkel die wij kregen is de Biggelaar (onderdeel van Intersport) in Eindhoven. Daarnaast kreeg iedereen ook nog een term waar je je project op moet baseren. Onze term is 'Native'
Ook moest je hierbij een native-sport uit een ander land in nederland gaan introduceren. Daarnaast nog wat promotie toepassingen bedenken etc.
Hierop zijn we gaan brainstormen en hebben we een communicatie concept, een creatief concept, een plan van aanpak en een reclame plan geschreven. Dit, behalve het creatief concept, hebben we in groeps verband gedaan.
Binnen dit project moesten we ook een intervieuw houden met een extreme sporter. Dit heb ik dus gedaan en de tekst opgemaakt voor een spread met bijbehorende fototjes.

Als je interesse hebt kun je de PDF file hier downloaden: http://www.mireillejansen.nl/design.php?work=duncanzuur
Daarna gingen we verder en inmiddels heb ik voor dit project:
- Mijn schetsmap. Verzameld materiaal en een hele hoop schetsen
- Artikel over een extreme sporter + opmaak voor magazine spread
- Huisstijl digitaal af (Briefpapier, vervolgpapier, envelop, 2 visitekaartjes)
- Energydrankje verpakking in het Nederlands
- Energydrankje verpakking in het Engels
- Promotie poster energydrankje in het Nederlands
- Promotie poster energydrankje in het Engels
- 3 beletterde auto's passend bij de huisstijl
- 3 soorten shirts/truien passend bij de huisstijl
- Gevelbelettering van de winkel
- Huisstijlhandboek
- Tomatina promotie poster (Tomatina is de native sport die wij willen introduceren)
Ik zal hier nu even het ontwerp van het energy drankje laten zien (nederlandse uitvoering)
Blikje:

Met dank aan

en een promotie poster (nederlandse uitvoering) Hier op zie je ook het nieuwe logo wat ik ontworpen heb. (binnen de huisstijl komt de bomen structuur ook steeds terug)

http://www.mireillejansen.nl/design.php?work=improve <<< Hier kun je de pdfjes downloaden om ze beter te bekijken..
Nou, flink banketstaaf verhaal eromheen en zo. Maar dat is waar ik me zo ongeveer de hele dag mee bezig houdt. Haha.

