Natuurgetrouwe of abstracte schilderijen, wat is mooier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lin87

Natuurgetrouwe of abstracte schilderijen, wat is mooier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 19:14

Hallo,

(Ik weet niet zeker of het hier goed staat)

Maar voor een project zijn wij bezig met het onderzoeken of de meerderheid van de mensen nou juist natuurgetrouwe schilderijen of juist abstracte schilderijen mooi vind. En dit met betrekking op paarden.

Hier 2 schilderijen:

Abstract schilderij:
Afbeelding

Natuurgetrouw schilderij:
Afbeelding

Mijn vraag aan jullie is dus om aan te geven welke vorm van schilderen jullie mooier vinden, natuurgetrouw of abstract??

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Linda Klomp

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:17

Tsjaa, dat is een moeilijke vraag. Als ze natuurgetrouw zijn moeten ze wel écht heel goed zijn, vind ik ze mooi. Bij abstract, hoeft het niet heel precies te zijn en vind ik het dus eerder mooi.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:21

ik ga voor abstract. Hoewel fotorealistisch heel mooi kan zijn, vind ik de meerwaarde van tekenen/schilderen juist dat je daar vanaf kan gaan.. Abstract is spannender en eist meer van de tekenaar/schilder imo... Even heul kort de bocht (en wil niemand voor het hoofd stoten) , iedere gek met een rastertje en een beetje tekentalent komt een heul end met het natekenen van een foto, vooral een kwestie van goed kijken. Abstract, dan moet je die vastigheid opgeven en het zelf gaan invullen..

Maar dit is natuurlijk mijn mening, denk eerlijk gezegd toch dat de meeste mensen fotorealisme eerder waarderen.. omdat ze het makkelijker kunnen plaatsen ook.

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:51

Dat is maar net welke smaak je hebt...

Bij jou gezien zou ik gaan voor je Abstract. Daar springen de paarden er mooi uit en gebruik je hele gaafe kleuren! Ik denk dat dat ook meer bij jou past. In je natuurgetrouwe schilderijen zie je ook nog wat abstract... en dat wil je juist niet zien, dan moeten de lijnen rond en 'echt' zijn. Jouw abstracte stijl spreekt (mij) erg aan!!

Dus, persoonlijk houd ik van natuurgetrouw in het algemeen, maar bij jou van je abstract! ABSTRACT dus.

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:06

abstract, hoewel ik zelf meer realistisch teken heeft abstract (of eigenlijk meer expressionisme) mijn voorkeur.

Expressionistische schilderijen zijn veel krachtiger en dynamischer. Felle volle kleuren en mooie vloeiende lijnen, daar hou ik van .

daniekjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:36

natuurgtrouw, vind ik duidelijker en netter overkomen, maar en zjn ook mooie abstracte hor!

xxx

Vlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:44

Ligt maar net aan het schilderij... Sommige natuurgetrouwe zijn lelijk, saai, cliché, etc. en anderen zijn juist weer super mooi!
Datzelfde met abstract.
Maar over het algemeen:
Natuurgetrouw

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:46

Natuurgetrouw.

En dat hoeft absoluut geen fotorealisme te zijn. Het eerste voorbeeld wat jij geeft vind ik nog steeds een natuurgetrouw schilderij. Je zit in een oogopslag dat het paarden zijn en qua kleur, vorm, stofuitdrukking klopt het met 'de natuur'. Het tweede voorbeeld wat je geeft vind ik (sorry) lelijk. Zit geen leven in, hoekig, anatomie klopt niet, ogen zijn doods. Niet alles wat natuurgetrouw is, vind ik dus per definitie mooi.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 01:07

natuurgetrouw

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 01:09

Natuurgetrouw moet dan ook echt natuurgetrouw zijn. En als het abstract is, dan ook echt origineel abstract.
Van de twee foto's die je laat zien ga ik voor de abstracte.

malouuu

Re: Natuurgetrouwe of abstracte schilderijen, wat is mooier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 01:12

ik ga voor natuurgetrouw, het spreekt mij meer aan en ik vind het mooier.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 02:07

poema

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:45

ik vind juist natuurgetrouw wat mooier, bij abstract wordt het snel wat overdreven vind ik.

Lin87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 11:10

Bedankt voor de snelle reactie's!

Maar even voor de duidelijkheid:

Het zijn niet mijn schilderijen! En het gaat ook niet echt persé om deze schilderijen, ik heb deze er op gezet om een beeld te geven van wat natuurgetrouw en abstract is (voor de mensen die dat nog niet wisten..) en ik vond deze wel vergelijkbaar.

Het gaat er dus eigenlijk in het algemeen om wat je mooier vind, natuurgetrouwe paardenschilderijen of abstracte paardenschilderijen

Meer reactie's zijn zeker welkom!

_joellover_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:57

die natuuur is mooi zeg maar die andere zijn ze niet wat te dik ??

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:29

OOHHH... Nou, ik dacht dat dat jouw schilderijen waren..

Dan gaat mijn voorkeur echt uit naar natuurgetrouw

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:23

Zelf schilder ik vrij abstract . Maar als ik voor iemand een opdracht schilder van een hun eigen paard, hebben mensen toch meestal graag dat ik de achtergrond een beetje neutraal ofwel natuurgetrouw houd .
Als mensen een schilderij van me kopen van een paard dat niet hun eigen paard is gaan ze juist voor wat meer abstract .
De laatste tijd worden m`n paarden een beetje natuurgetrouwer qua verhouding e.d. maar de achtergronden en kleuren houd ik in mijn eigen stijl .
ik denk dat veel echte paardenmensen liever een `kloppend`paard zien dat in verhouding is als iets expressionistisch . Voor niet `paardenmensen`maakt dat minder uit en die gaan juist weer voor de uitstraling en vinden het ook mooi als een paard expres niet klopt.
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn ervaringen.

marionnnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:57

ik ga inderdaad voor het 'kloppende' paard.. Abstract heb ik niet zoveel mee.. Dus doe mij maar natuurgetrouw..

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:01

Hey lin!

Natuurgetrouw hoor, zou jij carlo ook niet veel mooier vinden als je hem kon herkennen! Zowiezo vind ik het mooier als je echt iets erin ziet zoals het op de wereld ook is!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:35

absoluut natuurgetrouw.. realistisch..

Ik moet iig herkennen wat er op het doek staat. Al vind ik het voorbeeld van het realistische werk hier ook niet mooi..

Het ligt gewoon ook aan de stijl.. Zolang ik het paard (oid) er in kan herkennen kan ik het best mooi vinden. Ook kan ik een realistisch portret oid niet mooi vinden.. Gewoon omdat ik de stijl dan niet mooi vind..

Je hebt dus weinig aan mijn antwoord

marjoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:42

Natuurgetrouw. Heb er niets aan toe te voegen. Oneilltje79 's uitleg zegt genoeg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:51

Cassidy schreef:
Natuurgetrouw moet dan ook echt natuurgetrouw zijn. En als het abstract is, dan ook echt origineel abstract.
Van de twee foto's die je laat zien ga ik voor de abstracte.

Exactly my thoughts

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:54

Ik vind natuurgetrouwe meestal mooier, maar die in je voorbeeld vind ik niet zo mooi...

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:58

De abstracte is niet echt abstract, meer expressiotisch.
Ik vind het natuurgetrouwe schilderij mooier, maar dit alleen omdat de schilderijen betrekking hebben op paarden en de abstracte niet echt abstract is.