tips voor fotografie gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo_Wystan

tips voor fotografie gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 07:52

Hallo,

Volgens mij is hier geen centraal topic voor? En anders kan hier dus een slotje op...

Maar goed, mijn vriend heeft zaterdag bokswedstrijd, en ik wil graag foto's maken...

Wat zijn de beste instellingen?

Graag wil ik hele scherpe foto's van actie (en ik weet wel dat ik dan een snelle sluitertijd moet gebruiken, maar ik weet niet wat voor instellingen nog meer, omdat ze anders te donker worden?)

En ik wil graag ook foto's maken met beweging erop... Wat voor instellingen kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Helaas heb ik deze week niet veel tijd om te oefenen met alle instellingen, daarom vraag ik het maar hier!

Josfoto

Re: tips voor fotografie gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:12

Welke camera gebruik je?
Om goede foto's te kunnen maken, heb je iig een spiegelrefelex nodig.
En dan nog een lichtsterke lens.

Tinka15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:25

nou je hoeft niet persee een spiegelreflex aan te schaffen hoor want dat is veel te duur het gaat namelijk om de gene die de foto maakt. maar oke met een spiegelreflex kun je veel en veel meer

maar de instellingen ja dat kan best lastig zijn ja

maar als je een snelle sluitertijd heb moet je een groter diafragma hebben ( dus een klein getal) maar daar moet je mee gaan farieren
als je de bewegingsknop gebruikt zal ik wel flitsen.

succes

SSDesign

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:55

Dit gaat je misschien wel lukken, maar oefen dan deze week eerst nog eens wat met een ander paard tijdens een training ofzo... In ieder geval gewoon lekker eerst wat uit proberen...

Marjo_Wystan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 20:20

Hey, ja ik probeer ook wel hoor dagelijks... maar een bokswedstrijd binnen is heel iets anders dan een bewegend paard buiten.

Heb de fuji s9500 en ben er eerlijk gezegd meer over te spreken dan een spiegelreflex camera... (dit omdat ik wel weet dat je meer met een spiegelreflex kan, maar dan moet je zoveel meer geld uitgeven, met deze camera kan je gewoon al veel zeg maar)

Maar goed... mijn probleem is dus, als ik bijv. mijn hond fotografeer met een korte sluitertijd ook de foto's heel donker worden. En nu weet ik wel dat je met andere dingen moet rotzooien en gewoon moet proberen, maar helaas heb ik daar dus geen tijd voor deze week !

Dus wat moet ik dan doen; korte sluitertijd en langer diafragma ofzo?

Dit omdat ik nu eigenlijk meer met de sluitertijd aan het proberen ben geweest, en nog niet met de andere dingen

SSDesign

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:22

Als ze echt heel donker zijn kan je ze fotoshoppen.

Tinka15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:30

nou dat zou je mischien ff moeten kijken
maar een grote diafragma opening is een klein getal en een klein diafragma openening is een groot getal ( dus dat bepaald hoeveel licht erin komt)
als je een kottere sluitertijd doet kan je foto inderdaad donkerer worden maar daaarvoor kun je mischien weer flitsen ook als je dan gaan fotograferen veel dingen uitproberen

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:31

Je kunt ook de ISO omhoog halen, vaak is er dan wel veel ruis op de foto's te zien. Als het licht in de zaal al erg zwak is wordt het waarschijnlijk heel lastig om scherpe foto's te krijgen, hopen dus op goed licht daar en dan gewoon kijken hoe snel je je sluitertijd kan krijgen om de foto's nog wel licht genoeg te hebben. Voor mooie sportfoto's is een sluitertijd van 1/250 of meer wel vereist.. anders is het waarschijnlijk pech hebben. Met een beetje geluk is er ook een prof aanwezig en kun je later nog foto's op het internet terugvinden

Marjo_Wystan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 07:38

wowie ja daar zeg je me wat, prof. foto's van mijn vriendje :J (klinkt al geweldig!)
Ja ik weet dus niet of ik daar ga zitten flitsen als niemand anders dat doet, denk niet dat mijn vriendje dat zo fijn vindt hihi...

Dus sluitertijd min. op 1/250 en iso op hoog. en diafragma? Met welke instellingen kan ik daar het beste mee beginnen?

Daihyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:45

Diafragma zou ik zo groot mogelijk maken.
Dus een klein getal.
Ik heb 'm dan op F2.8 staan.
Zo kan je de sluitertijd wat korter maken zonder dat ze donker worden.
Is beter voor de beweging

Josfoto

Re: tips voor fotografie gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:25

Na al deze tips willen we natuurlijk die foto's zien
Oh ja, probeer een beetje dicht bij de ring te zitten, anders krijg je van die vergezichten

Lara_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 02:26

Let altijd op je lichtmeter.
Wat je ook kan doen is je iso op 125 zetten dat is erg laag dus moet je een vaste hand hebben en foto's buiten maken.
Je krijgt dan wel hele scherpe foto's.
Wil je toch liever voor beweging gaan kies dan een andere iso.
Wil je toch foto's binnen maken met een iso van 125 zet dan je camera op een tafel of als je een statief hebt kan je die natuurlijk gebruiken
Veel geluk

Merdahn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:43

ISO 1600
f(diaframa aanduiding) 2.8 (dat moet die fuji aankunnen als goed is) en 1/60 sluitertijd

dat moet voldoende zijn voor snelle bewegingen (het werkt iig ook bij headbangende bandjes )