[verhaal] De weg kwijt (noggeentitel)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkk

[verhaal] De weg kwijt (noggeentitel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 22:54

Hier maar weer een verhaal van mij

‘Kijk daar heb je hem.” Karen wijst in de richting van Carlo. Eef draait met haar ogen en zegt: ‘Als je hem dan echt zo leuk vindt, stap dan op hem af!’ Karen blijft staan en kijkt haar vriendin met een raar hoofd aan. ‘Denk je dat ik gek ben of zo! Dan verpest ik het dus helemaal!’ Eef kan haar gelach niet onderdrukken en schatert het uit in Karen haar gezicht.
‘Jij, verlegen? Laat me niet lachen!’ ‘Dat doe je al, dus daar hoef ik niet voor te zorgen.’
‘Nou ja, laten we ophouden over Carlo. Je praat vanzelf wel een keer met hem. Geloof me nou maar.’ ‘Nou, vooruit, ik geloof je,’ zegt Karen. Samen lopen ze de school binnen.
Daar ziet Eef vanuit haar ooghoek Jim op de gang staat. Ze heeft het gevoel dat ze zo rood als een tomaat wordt. Als ze in Jim z’n richting kijkt en hij terug, draait ze snel haar hoofd weg.
Eef is altijd al erg verlegen geweest voor jongens. Ze is zo diep in gedachten verzonken dat ze niet hoort dat Karen haar roept. ‘Hé Eef! Waar zit je met je gedachten meid.’ Eef kijkt geschrokken op en zegt: ‘Ja sorry, ik was er even niet bij.’ Karen sleurt Eef mee naar het lokaal voor Engels en daar ploffen ze naast elkaar op een stoel neer.
Eef verveelt zich dood onder de Engelse les en pakt haar schrift voor zich. Ze tekent een groot hart met een pijl erdoor. Aan de ene kant zet ze Eef en aan de andere kant Jim. Eef heeft niets door als haar wordt gevraagd of ze het snapt. ‘Hu, wat?’ Mevrouw Verwijk, de Engelse lerares, loopt op Eef af en pakt haar schrift af. ‘Zo, zo,’ zegt ze. Ze scheurt de bladzijde uit het schrift en neemt hem mee naar het bord. Waar Eef al bang voor was gebeurt. Mevrouw Verwijk pakt een magneet en hangt het briefje op het bord. De hele klas begint te lachen en Jim staart haar met open mond aan. “NEE!” schreeuwt Eef. Ze gooit haar boeken in haar tas en rent met betraande ogen het klaslokaal uit. Ze smijt de deur dicht en trekt haar jas van de kapstok. Snel trekt ze de jas aan en rent de school uit. Als ze haar fiets wil pakken hoort ze achter haar geschreeuw. Een van de kinderen uit haar klas hangt uit het raam. ‘Haha, je maakt toch geen kans! Hahahaha!’ Nu houdt Eef het niet meer. Ze smijt haar tas op de grond en loopt naar haar klasgenoot toe. Ze pakt hem bij z’n shirt vast en zegt: ‘Als je nu je bek niet houdt, dan krijg je een flinke dreun.’ Ze trekt een vuil gezicht en dan draait ze zich weer om.
Ze haalt haar fiets van het slot en fietst kwaad naar huis.

Als ze thuis komt ziet ze haar moeder in de keuken staan. ‘Hé Eef, wat ben jij vroeg thuis. Was je eerder uit?’ Eef krijgt een kleur en zegt: ‘Ja, Engels en Scheikunde vielen uit.’
Ze geeft haar moeder een kus en rent naar boven. Ze zet haar tas naast haar bureau neer en ploft in haar luie stoel. Dan loopt er een traan over haar wang. Snel veegt ze hem weg en vermant zichzelf. ‘Kom op Eef, stel je niet zo aan,’ zegt ze tegen zichzelf.
Maar toch zit het haar niet lekker. Wat haat ze mevrouw Verwijk. Ze staat op uit de stoel en trapt kwaad tegen haar bed aan. Ze valt terug in de stoel en grijpt naar haar teen. Die zwelt langzaam op. Ook dat nog!
Eef hoort dat de telefoon beneden gaat en zet haar deur op een kier om te luisteren wat haar moeder zegt. ‘Nee, ze zit thuis…. Niet vrij?... Spijbelt?’
Eef heeft snel door waar het over gaat en sluit de deur van haar kamer. Muisstil loopt ze langs haar bed en trekt haar schoenen aan. Ze pakt een warm vest uit haar kast en schuift haar raam open. Ze klimt naar buiten en langs de regenpijp gaat ze naar beneden. Ze hoort nog net de deur van haar kamer open gaan. Net op het moment dat Eef op de grond springt, hangt haar moeder uit het raam. ‘Eef, kom onmiddellijk terug! Eef, nee!’
Eef springt over het tuinhek heen en grijpt haar fiets. ‘Eef, wacht! Aaaah, rotkind!’
Eef kijkt kwaad achterom. ‘Heb ik van jou geërfd!’ Ze ziet van 10 meter afstand nóg de woede in haar moeder haar ogen.
Ze stapt op de fiets en trapt zo snel als ze kan weg.

Ding dong. ‘Hé Eef!’ Karen slaat twee armen om haar vriendin heen. ‘Gaat het een beetje? Mevrouw Verwijk was wel erg banketstaaf hè. Ach weetje, we gaan morgen wel even bij de directeur langs en dan zeggen we er wat van. En trouwens, zo erg scheen Jim het toch niet te vinden? Of wel soms? Kom binnen Eef, het is veel te koud.’
Met haar ogen neergeslagen blijft Eef op de deurmat staan. ‘Eef? Wat is er?’
‘O, Karen! Ik heb weer ruzie met m’n moeder en ben weer weggelopen! En o, nu gaat het vast weer helemaal fout!’ Karen ziet de tranen in Eef haar ogen slaan en begrijpt dat het weer goed fout is.
‘Maar Eef, hoezo dan? Wat is er gebeurt dan?’ ‘De school belde en m’n moeder kwam er achter dat ik spijbelde. En ze begrijpt me toch niet als ik over Jim vertel, ze kan niet eens van haar eigen man en kind houden. Logisch dat ik m’n vader niet ken!’
Karen sluit de buitendeur en neemt Eef mee naar boven. Daar gaan ze samen op het bed zitten. Niemand zegt iets. Karen zit verlegen met haar nagels te prutsen en weet niet wat ze moet zeggen. Eef laat haar tranen weer lopen en leunt zachtjes tegen Karen aan.
‘Karen, misschien moet ik maar voorgoed weglopen. Dan heb ik geen last meer van m’n moeder en zij ook niet meer van mij.’ Eef staat op en loopt richting de deur. Ze werpt nog een blik op Karen en loopt terug. Ze slaat twee armen om haar heen en houdt haar stevig vast.
‘Vaarwel meid. Misschien tot ziens.’ Dan draait ze zich weer om en loopt door de deuropening. ‘Nee, Eef! Eef wacht.’ Karen staat op van het bed en rent richting de deur.
‘Eef, wat ga je doen?’ ‘Ik ga weg Karen. Waarheen weet ik niet. Maar ik ga weg. Ik moet weg. Weg van m’n moeder, weg van dit leven.’ ‘En dus ook weg van mij?’ ‘Ja, ook van jou. En dat is het enige waar ik moeite mee heb. Maar ik moet je laten gaan. Ik moet een nieuw leven beginnen met nieuwe mensen.’ ‘Maar..’ ‘Nee Karen, zeg maar niets. Het is al moeilijk genoeg.’ Eef draait zich weer om en loopt met grote passen weg.
Karen staat met open mond in haar kamer en hoort hoe de buitendeur wordt gesloten.
Alles ging zo snel en Karen kan het niet aan. Ze loopt naar haar kleerkast en slaat de spiegel in. Waarom! Waarom moet het zo gaan! Waarom is Eef zo eigenwijs!
Karen balt haar vuist en dan ziet ze de scherf in haar vuist. Langzaam trekt ze hem eruit terwijl ze op haar lip bijt. ‘Ja Eef, dit doe je me aan! Dit doe je me aan!’

Eef komt bij huis aan en ziet dat de auto van haar moeder weg is. Gelukkig, dan kan ze rustig haar spullen pakken. Ze zet haar fiets tegen het hek en loopt achterom. Als ze de achterdeur open wil trekken lukt het niet. Eef denkt dat de deur klem zit en trekt harder. Ze kijkt langs de deur en ziet dat de deur op slot zit. Haar moeder doet nooit de deur op slot. Maar ze wist dat Eef terug zou komen. Eef loopt naar de schuur en wil de reserve sleutel pakken, maar die is ook weg. oliebol! Ze kijkt of er ergens een raam open staat maar die zijn ook allemaal gesloten.
Eef pakt een losse steen van de grond en doet drie passen achteruit. Dan smijt ze de steen keihard door het raam van de achterdeur. Het glas knalt kapot en het valt in duizend stukken op de grond. Eef hoopt maar dat de buurt niets heeft gehoord, of dat je in ieder geval niet komen kijken. Snel klimt ze door het raam en loopt door de bijkeuken. Ze rent de trap op en pakt haar sporttas van de overloop. Ze loopt haar kamer in en begint in te pakken.
Eerst haar kussen en haar dekbed, dan haar kleren en schoon ondergoed. Dan loopt ze naar de badkamer om haar toiletspullen te pakken en als laatst stopt ze haar mobiel en portemonnee in de tas. Ze loopt naar beneden en trekt de koelkast open. Ze pakt 3 pakketten met pakjes appelsap en een fles bronwater. Dan pakt ze de pindakaas, een mes en een zak brood. Als laatst pakt ze een pakket met koekjes en stopt ze alles in haar tas. Ze loopt de bijkeuken door en klimt weer door de achterdeur naar buiten. Ze pakt haar fietst en gaat ervandoor.

chillaxing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:15

Leuk verhaal, alleen gaat alles een beetje erg snel! maar schrijf verder..

Nynkk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 18:02

Het is in dit stuk ook de bedoeling dat het snel gaat Ze neemt heel snel beslissingen zonder er verder bij na te denken
Ik zal weer verder schrijven zodra er meer animo is

Calice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:25

ik vind het ook een geweldig verhaal
zelf vind ik het wel mooi dat je zo snel begint. het meisje maakt snel beslissingen en ook veel fouten en daar kan je dan mooi op verder schrijven

Nynkk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 18:55

Ik heb al weer een kwart van de nodige hoeveelheid tekst

chillaxing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:32

Nou hup doorschrijven!

POMARxGERO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:39

verder !!!

Nynkk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 15:44

Ik zit precies op de helft. Nog 1 blz.

Nynkk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 16:09

Hier het nieuwe stuk;

Eef haar moeder stapt de auto uit en loopt achterom. Als ze deur van slot wil draaien ziet ze het ingeslagen raam. Zo snel mogelijk draait ze de sleutel in het slot om en loopt het huis binnen. ‘Eef? Eef!’ Ze rent de trap op en gooit de deur van Eef haar kamer op. Ze ziet het kale bed en de open kleerkast. Dan zakt ze ineen en moet ze huilen. ‘Nee! Neee!’ Ze slaat met haar vuist op de grond en huilt. Ze huilt en huilt tot de zon onder gaat. Dan veegt ze de tranen van haar gezicht en loopt de trap af. Ze grijpt de telefoon en toets het nummer van Karen in.

Eef heeft het zweet op haar gezicht staan, zo snel fietst ze. Waarheen weet ze niet, maar wat maakt het uit. Alles beter dan thuis. Als Eef een bord langs de weg ziet staan met het symbool van een hotel erop haalt ze opgelucht adem. Toch nog iets om te overnachten. Ze volgt de bordjes en komt aan bij een groot en luxe gebouw. Ze zet haar fiets op slot terwijl ze haar ogen uitkijkt. Het is prachtig! Nog steeds om zich heen kijkend gaat Eef het hotel binnen.
Ze loopt naar de balie en drukt op het belletje. Er komt een vrouw van rond de 25 jaar aanlopen en die groet haar vriendelijk. ‘Mevrouw, wat ben ik kwijt voor een kamer?’
‘Sorry, maar we zitten vol.’ ‘Ah nee hè!’ ‘Het spijt me.’ ‘Weet u misschien nog een andere overnachtingsplek hier in de buurt?’ ‘Nee, het volgende hotel is zeker 30 kilometer verderop.’
‘O, oké. Toch bedankt.’ Met een chagrijnig hoofd loopt Eef het hotel uit. Dat gebeurt haar weer! ‘Dat wordt buiten slapen vannacht Eef.’
Ze stapt op haar fiets in de hoop dat ze binnen 5 kilometer nog een hotel tegenkomt. Het is al donker en Eef klikt haar dynamo aan. Met een grote snelheid fietst ze verder maar na 8 kilometer is ze nog steeds niets tegengekomen. Ze geeft het op en bij het eerste weiland dat ze tegen komt zet ze haar fiets tegen het hek. Ze is blij dat het zomer is en dat ze dus vannacht niet dood vriest. Ze zoekt een plekje onder een boom en gaat zitten. Dan ritst ze de sporttas open en pakt haar deken en kussen eruit. Ze probeert een beetje een bed te maken, maar erg veel lijkt het er niet op. Ze gaat op haar deken zitten en pakt de zak met brood en de pot pindakaas. Ze smeert twee broodjes omdat ze zuinig wil zijn met het brood. Ze weet dat ze meer nodig heeft dan twee broodjes, maar het kan nu even niet anders. Als ze haar brood op heeft stopt ze alles wat ze heeft gebruikt voor het eten terug in haar tas en rist hem dicht.
Dan gaat ze in haar zogenaamde bed liggen en slaat de deken over zich heen. Ze heeft besloten vroeg te gaan slapen zodat ze morgen ook weer vroeg weg is. Het is al donker en Eef is moe van het fietsen. Ze heeft het gevoel dat het een eeuwigheid duurt, maar dan valt ze toch eindelijk in slaap.

‘Aaah!’ Eef springt op uit haar bed en rent drie rondjes door het weiland. Hysterisch krabt ze op haar hoofd en loopt ze in het rond. Dan ziet ze de boosdoener zitten die aan haar haar heeft zitten trekken. Een grote zwarte merel zit eigenwijs naast haar kussen. ‘Hup, scheer je weg. Ksst!’ De merel vliegt op en Eef slaakt een zucht. Wat een drukte zo vroeg in de morgen. Het is nog schemerig maar licht genoeg om alles te kunnen zien. Zodra Eef naar haar tas wil lopen schiet de pijn door haar rug. Ze had niet anders verwacht. Logisch dat je pijn in je rug krijgt als je op zo’n harde grond slaapt. Eef rekt zich uit en doet nog een poging tot lopen. Ze voelt haar rug al wat minder en ze begint haar tas in te pakken. Ze pakt het pakket met appelsap uit haar tas en scheurt er een pakje af. Gulzig drinkt ze het leeg en stopt het legen pakje terug in haar tas. Met de zware tas op haar rug loopt ze naar het hek waar haar fiets staat.
Ze kan een grote gaap niet onderdrukken en slaat een hand voor haar mond. Dan haalt ze haar fiets van slot en fiets weg vanaf het bospaadje.

Karen wordt wakker en kijkt op haar wekker. Negen uur. Ze stapt uit bed en schuift in haar sloffen. Ze houdt van zaterdag. Gewoon lekker sloom doen en een beetje voor de televisie hangen. Als ze beneden komt is het stil. Ze loopt naar de keuken om haar ontbijt te maken en daar ziet ze een briefje liggen;

Karen,

Papa en ik zijn even naar de winkel. Daarna gaan we nog even naar tante Gerda. We zijn rond twee uur wel weer thuis. Wil jij de tafel dekken en thee zetten?

Groetjes, Papa en mama.

Een lach verschijnt op Karen haar gezicht. Nog beter! Alleen thuis! Ze pakt het brood uit de kast en legt het op een bordje. Met een mes smeert ze jam op haar brood en dan loopt ze naar de voorkamer. Ze ploft op de bank neer en drukt de televisie aan.
Er niet veel leuks te zien en zodra Karen haar eten op heeft gaat ze dan ook gelijk naar boven om zich aan te kleden. Boven trekt ze haar pyjama uit en pakt schoon ondergoed uit de la.
Met het hoopje ondergoed en schone sokken loopt ze naar de badkamer en daar stapt ze onder een heerlijk warme douche. Ze wast uitgebreid haar haren en haar lichaam.
Twintig minuten later besluit ze om toch maar eens onder de douche weg te gaan en zich aan te kleden. Als ze klaar is met haar haar en make-up loopt ze naar haar ouders kamer toe. Ze pakt de telefoon en toetst het nummer van Eef in. Als de telefoon twee keer overgaat gooit Karen de hoorn snel terug op de haak.
Eef is er immers helemaal niet, Eef is weg. Dan komt het akelige gevoel van pijn Karen haar lichaam weer binnen. Ze voelt zich alleen en in de steek gelaten. Met een veel minder blij gezicht loopt Karen weer de trap af en gaat de tafel dekken.
Ze gaat bij de gedekte tafel zitten en wacht tot haar ouders thuis komen.

Eef stopt bij een VVV kantoor en zet haar fiets op slot. Ze loopt het gebouw binnen en in de winkel zoekt ze een uitgebreide kaart van noord Nederland. Een kaart waarop alle hotelletjes en overnachtingsplekken staan, een kaart waarop fietsroutes en winkels staan.
Zodra ze de kaart heeft gevonden loopt ze naar de kassa en rekent af.
Als ze buiten staat stopt Eef de kaart in haar tas en kijkt in haar beurs.
Nog 30 euro. Daar kan ze nog even mee, maar ze zal toch ergens een baantje moeten vinden en een goede plek om te slapen. Want twee weken lang in een weiland met water, appelsap, brood en pindakaas, gaat ze niet volhouden. Eef stapt weer op haar fiets en fietst verder.
Na vijf kilometer trapt ze op haar rem en loopt naar een etalage toe. Hulp voor achter de kassa gezocht. Blij springt Eef in de lucht en loopt ze de winkel binnen. Aan een van de medewerkers vraagt ze waar ze heen moet voor het baantje en die wijst naar een grote witte deur. Eef klopt op de deur en loopt binnen. ‘Kom binnen.’ Verlegen loopt Eef de kamer in en ze kijkt een de ogen van een wat dikke, oude, maar schijnbaar vriendelijke man. ‘Ik kom hier voor de baan meneer.’ ‘Dat dacht ik al, want ik heb je hier nog niet eerder gezien. Kom zitten.’ Onzeker gaat Eef op de stoel zitten en zet de tas naast zich neer. ‘Nou, vertel. Waarom zou ik jou deze baan moeten geven?’ Opeens is Eef heel zelfverzekerd en vertelt haar verhaal.
‘Ik heb het geld erg hard nodig meneer. Ik heb ervaring met de kassa, want ik heb eerder bij een supermarkt gewerkt. En natuurlijk omdat ik er plezier in heb.’ ‘Dat klinkt goed. En wat is jou ervaring met de kassa?’ ‘Ik heb twee jaar achter de kassa gezeten in een grote supermarkt in mijn woonplaats.’ ‘Nou, ik denk dat het wel goed zit. Heb je morgen misschien tijd? Ik wil je wel een keer zien proefdraaien.’ ‘Ja, ik heb morgen zeker tijd. Hoe laat moet ik komen?’
‘Twee uur lijkt me prima. Zie ik je dan?’ ‘Ja, dan ziet u me dan. Bedankt hè. Daag.’
Met een lach op haar gezicht loopt Eef het kantoor uit. Ze gaat door de schuifdeuren naar buiten en bij haar fiets aangekomen ziet ze een affiche aan een lantaarn paal hangen. Hulp in de horeca nodig. Voel jij je geroepen? Eindelijk, het zit haar mee.

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:47

Spannend verhaal.

POMARxGERO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:01

Spannend!! Ga snel verder schrijven..!!

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:49

Leuuk! .