Suzan fietst op haar gemakje naar de dansschool.
Onderweg komt ze Niels en Stephanie tegen,2 klasgenootjes.
"Hoi!" Suzan wenkt het liefdeskoppel en het paar remt wat af ,steken over en fietsen richting Suzan.
Het 3tal fiets door pratend over de audities vandaag.
"Ik vind het zooo spannend!" zegt Stephanie zacht.
Niels lacht "Je gaat heus wel door.Ik daarin tegen..Misschien zoeken ze alleen meiden voor die videoclip?"
"Heus niet joh..denk je dat ze alleen girls willen?"
Niels knikt een beetje onzeker,"Maar ik doe mijn best.."
Het groepje remt af en stappen van de fiets.
Suzan zet haar fiets samen met Stephanie in het fietsenrek,Niels daarintegen moet weer stoer doen en zet zijn fiets tegen het naambord van de dansschool.
"Je gaat problemen krijgen Niels.." zegt Suzan waarschuwend.
Niels trekt zijn wenkbrauw op en houd de deur voor de meiden open.
"Met mevrouw Boran zeker?"..Stephanie knikt tegen haar vriendje." zegt je fiets nou maar gewoon in het fietsenrek Niels!Anders moet je de danszaal dweilen ofzo en dan moet ik op je wachten."
De jongen slaakt een zucht."Ik ga al ik ga al!" zegt hij dan en hij loopt weer naar buiten.
Suzan en Stephanie lopen door een grote hal ze slaan linksaf en lopen een brede trap op.Ze horen luid gelach uit 1 van de kleedkamers.
Stephanie maakt een huppelsprongetje.."Ooh Suus ik heb zo'n zin in de audities!"
Suzan glimlacht naar haar vriendin en doet de kleedkamerdeur open.
De meerderheid van hun klas is al omgekleed en in twee tallen zitten ze op mp3's of ipods' te luisteren.Bouncend en al oefenen ze hun pasjes nogmaals.Snelle en lenige bewegingen worden utigevoerd.
Sommige maken zich goed warm door te rekken en te strekken,op en af te rollen en ga maar zo door.
Dan horen ze de bel gaan.Aimee opent de zaaldeur en de meiden lopen vliegensvlug de zaal in.
Suzan vetert haar schoenen nog even en wacht op Stephanie die bezig is met haar haarband.
Tenslotte lopen ze ook de zaal in en gaan op hun plaatsen staan.
Suzan staat op de laatste rij naast Aimee en Floor.
Even verder op staat Niels met Martijn en Kim en voor Suzan staat Stephanie op de voorste rij.
Suzan haalt diep adem maar merkt dat haar vriendin Stephanie erg zenuwachtig is.
Dan komen er 3 vrouwen binnenlopen.
1 daarvan herkent iedereen,' een aziatische vrouw van ongeveer 22 jaar.Mevrouw Boran hun danslerares.
Dan is er nog een kleine mollige vrouw bij die vergezelt word door een oudere dame rond de 60...
"Goededag leerlingen" horen ze van Boran.
"Vandaag is de dag,audities voor de allernieuwste videoclip van ...ja dat houden we nog even geheim"
"Deze 2 dames gaan jullie beoordelen en onthoud 1 ding ; meer als je best kun je niet doen...""Probeer de passen zo volledig en juist mogelijk uit te voeren.""
Suzan is een beetje opgelucht de geruststellende stem en blik van haar danslerares ondersteunt haar erg.
Dan gaat de muziek aan een bouncende beat komt uit de boxen en het denderd in Suzans' oren.
Vliegensvul doet ze haar passen zo * chillend * mogelijk.
De R&B/rap word vervangen door een trance en iedereen rent huppelend de zaal door en maakt nogal artistieke bewegingen.
Dan glijd Stephanie uit..Ze grijpt pijnlijk naar haar enkel en bijt op haar lip.Suzan wil haar het allerliefst helpen maar ze moet doorgaan!
Haar pas mislukt totaal alsze niet oplet op haarzelf maar op Mevrouw Bodan die ernstig Stephanie uit de groep brengt.
Het laatste onderdeel begint...Pop....
Iedereen doet nog zijn beste beentje voor..dit is het belangrijkste stuk en duurt dan ook een volle 5 minuten!
Na ongeveer 2 refreinen gehad te hebben keert Stephanie terug.
"Ze heeft pijn" sist het meisje naast Suzan.Maar Suzan let niet op..nog een keer een turn en dan zijn ze klaar.
Opgelucht haalt iedereen adem als dan eindelijk de luide muziek verdwijnt.
Het is heel stil en je hoort een piep in je oren..
Iedereen zit in de kleedkamer starend voorzich.Soms hoor je iemand fluisteren ; "jij was veel beter dan mij!","Tuurlijk ga jij door!",of "ik heb het zo verknalt."
Suzan is na de auditie meteen naar Stephanie gelopen die al ondersteund werd door Niels.Maar ze kregen geen woord uit haar.
Tranen staan al minuten inhaar ogen maar ze laat ze er niet uit.
Na ongeveer 10 minuten vertrekken de meeste. "pff we hebben zo Frans"
"NEe joh we hebben a.k!" talloze meningsverschillen totdat iemand dan toch haar rooster uit haar tas halt en beslissend zegt "nee het word Wiskunde"".
Niels Suzan en Stephanie zitten nog met zijn 3en in de kleedkamer.
Het is stil want niemand weet wat te zeggen.
Suzan kijkt op de klok...nog 10 minuten en dan begint de les!Peinzend gaat ze naast Stephanie zitten en slaat een arm om haar heen.
het meisje met haar zwarte ogen en haar zwarte krullen kijkt Suzan ontevreden aan."Ik heb het verpest..ik haat mezelf!"
Welkom op de 1e dag na het weekeind,Dit is de dansklas van het Orion college.
Stephanie zit nog steeds heel stil in de klas en als de meester vraagt wat de formule van opdracht A is kijkt Stephanie haar vriendje Niels hopeloos aan.
"Let eens wat op Stephanie en sla je schrift open!" klinkt er door de klas.
Suzan kijkt op de klok,nog 25 minuten te gaan en dan is het pauze.Hopelijk ziet ze Joris weer..
Joris zit in de 2e en is al 15.En Suzan?Die zit met Stephanie en Niels en andere karakters die je hebtleren kennen in de 1e zij doen de vooropleiding Dans.
Suzan bijt op haar lip krabbelt wat in haar schrift en dan word ze op haar rug getikt.
Ze brengt haar hand naar achteren en als ze een aanraking voelt knijpt ze een vuist.Stil legt ze haar hand op haar bovenbeen opent haar palm en haalt er een klein opgevouwen briefje uit.
Na een aantalkeer uitvouwen leest ze de tekst wat een onmogelijke klus is !
De inks heeft afgegeven en het enige wat ze kan lezen is Suzan......Joris......Pauze......kwart voor 1 lokaal b2 !
Suzan is verward en snapt er niks van ze staart naar beneden naar het briefje en kijkt omzich heen en achter zich naar Sara van wie ze het briefje ontving.
"Van wie...?" Fluisterd ze voorzichtig naar achteren.Haar klasgenootje haalt haar schouders op en gaat verder met het wiskundewerk.
Ze stopt het briefje in haar broekzak en kijkt naar het bord.Oplettend volgt ze het bewegende krijtje waarmee haar leraar het huiswerk opschrijft.
Dan klinken er muzieknoten. een herhalend ritme verstoort de rust in het lokaal.
De muziek-gevoelige leerlingen beginnen te klappen in hun handen,stampen met hun voet en bewegen met hun hoofd op het ritme van de muziek.
De leraar herhaalt dat ze nou eens eindelijk stil moeten zijn,maar iedereen gaat door en negeert de strenge luide stem van hun geérgerde leraar.
Zelfs Stephanie is opgestaan en swingt een beetje heen en weer."Ja had je maar zo gedaan op die audities he Stekelniet" word er door Aiméé op het bord geschreven.
Stephanie word woest en loopt vanuit ahcterin de klas naar voren.
De muziek word luider en de wiskundeleraar loopt boos het lokaal uit.
Aiméé en haar dellerige vriendinnen gaan op stoelen dansen.Even gaat het zo door en de leraar keert niet terug.
De bel gaat.Iedereen pakt zijn of haar spullen en verlaat het chaotische lokaal.Suzan sleurt Stephanie aan haar arm mee naar de kantine.
Ze moeten een plek achterin vinden waar ZIJN groepje ookaltijd staat.Dan herinnet Suzan het briefje..ze heeft nog 10 minuten.
Als het goed is zijn het 1500 woorden.Ik heb geen check op mijn word voor dat maar heb als het te weinig is nog een stukje liggen!
Dus dan hoeft er NIET getemt te worden