Flew schreef:Hoe zou ik dan die spieren beter kunnen laten uitkomen?!
Sorry, ik wist niet of je ervan gediend zou zijn als ik met een waslijst kom over hoe je dat moet doen, omdat ik niet wist hoe je normaliter tekent.
Bij het definieren van spieren werkt het in principe hetzelfde als je de vorm van het hoofd weergeeft aan de hand van de schedel die eronder ligt (en natuurlijk de spieren). Een dier heeft namelijk een bepaalde vorm door spieren en botten. Maar waarom kun je dat zien? Dat kun je zien door lichtval. Vorm zie je dus dankzij het licht en de schaduw die erop valt. En de vorm wordt weer bepaald door diezelfde schaduw en licht alsmede door de bot- en spierstructuur van het dier. Donker betekent namelijk niet altijd dat het een donkere KLEUR heeft, maar vaak ook dat het verder ofwel dieper gelegen is dan wat lichter van kleur is. Licht betekent niet altijd een lichte KLEUR, maar net zo vaak dat het meer uitsteekt dan de donkerdere gedeeltes. Dit is hoe het komt dat als je een wit paard ziet tegen een witte achtergrond je geen wit geheel ziet maar toch echt een wit paard tegen een witte achtergrond en wanneer je een zwart paard ziet tegen een zwarte achtergrond je echt geen zwarte massa voor je ogen hebt. Het is dus van belang dat je in alle gevallen, wanneer je realistisch wilt tekenen gebruik maakt van die kennis.
Daarnaast moet je ook een en ander weten van bot en spierstructuur. Op dit moment ben ik zelf bezig met een aantal collegaatjes om een boek te maken over hoe je paarden tekent (want zeg nou zelf 99% van de hoe teken ik paarden/dieren boeken zijn ronduit slecht) en ben dan ook bezig met skelet en spierweefsel. Ik heb het helaas nog niet zover dat ik het je zou kunnen laten zien zodat je wat beter begrijpt wat ik bedoel maar door te kijken naar een boek over de bouw van een paard kom je ook al een heel eind. De bouw opzichzelf in je tekening is helemaal niet slecht, begrijp me niet verkeerd, maar realistisch is het evenmin.
Wil je toch een idee hebben hoe je dat licht en donker dan goed kunt zien (de vorm dus) kun je foto's gebruiken. Die maak je dan zwartwit/greyscale. Dan zie je ineens al heel wat meer licht en donker contrast. Door de contrastwaarden aan te passen van de foto (ofwel de contrasten harder te maken en zo dus er echt een ZWART-WIT plaatje van te maken) zie je het al veel beter en krijg je al veel meer een idee van hoe het zit. Nu is dat wat overdreven om te tekenen, maar het maakt duidelijk waar het dieper/donkerder is en waar juist niet. Zo geef je je tekening de illusie dat hij net als een echt paard driedimensionaal is.
Om dit goed te kunnen moet je oefenen, goed leren kijken en de structuur van een paard op zo'n manier begrijpen dat je het naar papier en potloodstreepjes kunt vertalen. Zonder minstens een basis van skelet en spierkennis zal het nooit 'echt' uitzien. Hoe beter je dat dus weergeeft, des te gedetailleerder wordt je uiteindelijke tekening.
Het punt is dat je rekening moet houden met: donker omdat het niet in het licht valt, donker omdat het dieper ligt en donker omdat het donker van kleur is. Maar, donker van kleur betekent niet altijd donker om te zien, net zoals licht van kleur niet altijd licht is om te zien. Snap je een beetje wat ik bedoel?
Ogen die dus iets verder in hun kassen liggen zijn dus iets donkerder eromheen dan ogen die iets minder diep liggen. Jukbeenderen steken uit en zijn dus op het punt waar ze het meest uitsteken doorgaans ook het lichtst van tint. In de oren valt minder licht en is het dus donkerder, behalve op die schattige uitstekende haartjes waar het licht op valt. Vat je hem? En ja, hoe meer je wil weergeven hoe meer werk het is. De hoeveelheid werk die je ervoor neemt kan liggen tussen de 30 minuten en honderden, soms wel duizenden uren (en nee, gek genoeg overdrijf ik niet) per tekening.