diafragmawaarde, cameravraagje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

diafragmawaarde, cameravraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 17:26

Ik ben dus sinds een paar dagen bezig met het uittesten van de knopjes op mijn camera, in samenwerking met mijn gebruiksaanwijzing.
Ik eb een Canon Powershot A95 en ben nu bezig met diafragmawaarde.
Ik snap alleen de ballen van wat dat inhoudt. Sowieso wist ik niet wat dat diafragma deed, maar volgens mijn gebruiksaanwijzing zou bij een lage diafragmawaarde een wazige achtergrond moeten krijgen en bij een hoge diafragmawaarde alles scherp. Maar dat lukt me niet, hij maakt steeds alles scherp.
Kan iemand mij uit de brand helpen?
Eventuele tips over instellingen zijn ook welkom, het is voor het fotograferen vna mijn verzorgpony, alleen stand-foto's.

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:06

Bij een lagere diafragma waarden wordt de achtergrond idd onscherp. Als dat niet werkt, kan je ook proberen de afstand tussen het paard en de achtergrond groter te maken.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:42

Met een laag getal kan de achtergrond onscherper worden en word de foto lichter (wat is je laagste getal wat je kan instellen?) Als je een hoog getal gebruikt word er meer scherper maar kan ook de foto donkerder worden wat je dan weer in verhouding kan brengen met de sluitertijd (laag getal sluitertijd = lichte foto, gebruik je een hoog getal = donkerdere foto)
Heb het zo makkelijk mogelijk proberen uit te leggen

Krissis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:51

en wat is de afkorting van diafragma op een camera? (in mijn geval een Fuji Finepix S7000) Ik heb zo'n draaiknopje met auto/p/s/a/m. En nee, kan het niet opzoeken in de handleiding, want die heb ik er niet bij gekregen.

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:09

Bij de A kan je het diafragma instellen (en bij S de sluitertijd, bij P geen van beide en bij M allebei )

Krissis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:57

woehoe, Renza, jij bent goed bezig

secricible

Re: diafragmawaarde, cameravraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 15:02

ik pak mijn handleiding er eventjes bij...
Ik kan ales laagste F2.8 instellen en als hoogste F8.0
Mijn sluiterstijd gaat van 15 seconden tot 1/2000 seconden