Citaat:20-01-2006: De laatste dag van de toetsweek en ook nog eens heel vroeg uit! ’s Morgens natuurlijk weer gevoerd en in de wei gezet. Precies vandaag wilde Subito Spes niet zijn wei in. Na veel aandringen en uiteindelijk een tik liep hij er toch in en racede ik naar school.
Toen ik om halftwaalf weer terug kwam viel me het direct op, Subito Spes stond niet meer in de wei! Ik ging snel naar de wei waar de merries in stonden en jawel, daar stond hij. Ik heb hem snel daaruit gehaald en zag dat ik het hek van zijn wei niet goed had dichtgedaan. Ik heb hem maar meteen mee naar de poetsplaats genomen om lekker te poetsen. Om twaalf uur was ik daarmee klaar en hij kreeg een appel want hij had zich keurig gedragen. Heel voorzichtig pakte hij de appel uit mijn hand en daarna hapte hij erin. Laat hij de helft vallen, en van schrik ook nog de andere helft. Goh, wat een slim paardje. Na even bedenken wat hij nu moest doen dook hij op beide helften te gelijk af wat niet werkte want er zat een meter tussen. De grond vond hij niet lekker. Gulzigaard. Daarna begon hij te twijfelen en na 5 minuten had hij ze uiteindelijk beide op. Hij liep toen braaf mee naar stal waar ik hem met rust liet zodat ik verder kon gaan met de rest.
Ik haalde Sky Cob uit de wei en kwam er verschrikt achter dat ze hengstig was. Dit verklaarde wel waarom Subito precies naar deze wei was gegaan. Maar ach, ik zie het vanzelf wel. Een veulen is leuk maar andersom brengt het wel een risico met zich mee. Zoals ik al zei, ik zie het vanzelf wel. Ik nam Sky Cob mee naar de poetsplaats en heb haar uitgebreid gepoetst. Eerst begon ik met de rosborstel want ze was nogal vies. Toen ik even bezig was bleek dat het nog wel even ging duren voordat ik klaar was omdat ze besloten had langzaam aan uit haar wintervachtje te komen. Na een uur besloot ik dat ik nog even de hoeven ging uitkrabben en ze daarna op stal mocht. Ik veegde toen ze op stal stond even de poetsplaats aan zodat de volgende niet in een 5 cm dikke laag van haren komt te staan.
De volgende was Qualatrian, die erg braaf mee liep. Ik heb het even bij haar gecontroleerd maar zij was niet hengstig, maar Dun Ice was het overduidelijk wel. Zelfs van een afstandje was het te zien. Qualatrian werd op de poetsplaats gezet en ik begon haar te poetsen. Bij haar heb ik eerst de hoefjes uitgekrabd, waar ze wat lastig mee was. Ze wilde haar hoeven niet optillen. Na een stevig woordje met haar te hebben gesproken –figuurlijk natuurlijk- en haar licht te ondersteunen tilde ze toch maar haar voet op. Het zat helemaal vol en vast en dat terwijl ik ze elke dag uitkrab? Bij de volgende voet was het idem dito. En de volgende, en de volgende... Wat heeft zij nou weer uitgespookt. Ik heb haar hoeven maar met een emmer water en met de hoefborstel het restje schoongemaakt en daarna afgedroogd. Toen ik daarmee klaar was ben ik de rest van haar lijfje gaan poetsen. Ook zij had zich heel erg vies gemaakt en begon al haar wintervacht te verliezen. Ik ben lang met haar bezig geweest, ook een uur met haar vacht. En elk kwartier een snoepje om haar vrolijk te houden. Deze merrie vond het best. Qualatrian mocht na anderhalf uur op de poetsplaats te hebben gestaan ook naar stal en toen ben ik Dun Ice gaan halen.
Ik heb haar op de poetsplaats gezet met haar hooi in een net want ook bij haar zag ik dat de wintervacht los kwam. Ik begon met haar hals en inderdaad, het was zo. Met haar hals aan beide zijden ben ik een half uur bezig geweest met 3 borstels, een ros, een harde en een zachte aan het eind. Toen ging ik even de andere voeren terwijl zij nog verder aan haar hooi ging op de poetsplaats. Toen ik terug kwam ik wel achter een onaangename verassing. Ze had haar hooinet gesloopt. Ik heb het met een strotouwtje weer gemaakt en er 13 in mijn tas gestopt om thuis een nieuwe te maken. Ik ben verder gegaan met haar rug en achterhand. Ze had op haar achterhand een klein plekje waarvan ik geen idee heb waardoor het komt, maar ik heb het voorzichtig ontsmet en daarna heb ik er wat zalf op gesmeerd. Even daar omheen gepoetst en na een uur was ik ook met dit deel klaar. Toen kwamen de buik en de benen die altijd toch wat meer werk zijn door de ongelukkige ligging en gevoeligheid. Ook hier ben ik een uur mee bezig geweest, en toen heb ik haar elke kwartier een snoepje gegeven want ze had haar hooi op. Met de benen heb ik meteen ook haar hoeven mee genomen wat ze trouwens erg makkelijk deed. Ook bij haar even schoongemaakt met water en daarna afgedroogd. Toen mocht zij op stal.
Subito was weer aan de beurt. Zoals je kon lezen aan de poetstijd was deze nog niet bezig zijn wintervachtje kwijt te raken dus die heb ik opgezadeld. Ook hier was hij weer gek aan het doen. Kijken hoever je het bit in je mond kan krijgen door heel hard op dat bit te gaan hangen. Hij keek wel even beteuterd toen ik het hoofdstel los liet. Hij moest even opnieuw zijn evenwicht vinden. Bij het zadel deed hij gelukkig niet gek, vandaag had hij het rode zadeldekje onder het zadel. Ik nam hem mee naar de springwei waar al wat hindernissen stonden. Eerst een half uur warm gestapt en daarna gaan draven. Na nog een kwartiertje draven zijn we over de hindernissen gegaan. Wat betekende, of alle balken eraf, of een halve meter te hoog springen. Na een tijdje galoppeerde we aan en opeens kreeg hij zijn verstand weer terug, hij deed weer normaal. De rest van de hindernissen, die trouwens tot maximaal 60 cm waren, keurig gesprongen en na 3 kwartier zijn we gestopt. Ik heb hem nog een half uur uitgestapt en daarna afgezadeld en afgetoomd. En met halster en zweetdeken in de stapmolen het laatste restje laten uitstappen.
Ondertussen heb ik Sky Cob weer uit haar stal gehaald en meegenomen om te gaan longeren. Ze luistert goed als je bedenkt hoe kort ik nog maar met haar bezig ben. Ik heb haar laten stappen, draven, halt houden en galopperen, en ze deed het allemaal. Om de 10 rondjes kreeg ze een snoepje en dat had ze snel door maar als ze uit zichzelf naar het midden kwam moest ze nog een rondje. Na een drie kwartier inclusief in en uitstappen aan de hand, dus niet op de volte, mocht ze weer naar stal en heb ik Subito Spes ook weer op stal gezet met een appel.
Daarna was Qualatrian aan de beurt. Ik heb haar opgezadeld en haar ook met een rood dekje gereden. Met haar ben ik eerst even in de buitenbak gaan warmstappen en draven, toen ik daar na 3 kwartier klaar mee was ben ik naar buiten met haar gegaan, lekker gecrossd in het bos. Heerlijk was het, een aantal boomstammetjes gesprongen en overal deed ze het keurig en was ze na een sprong goed terug te nemen. Ik heb zo een uur lang gestapt, gedraafd en gegaloppeerd. Vooral trouwens de 2e. Toen was het weer tijd om naar huis te gaan en zijn we de hele terugweg, wat 30 minuten was, gaan stappen op sprongetjes over in de weg liggende boomstammetjes na. Daarna mocht ze de stapmolen in aan het halster en met een zweetdeken op haar rug.
Toen heb ik Dun Ice opgezadeld en die heb ik een tijdje dressuuroefeningen laten doen. Ze liep erg netjes aan de teugel en aan het eind mocht ze van mij nog even tölten. Direct ging ze over in tölt en dat heeft ze een kwartier gedaan. Toen moest ze van mij terug in stap en heb ik haar een kwartier uitgestapt voordat ze met zweetdeken en halster de stapmolen in verdween, en Qualatrian eruit. Die ging naar stal. Daar heb ik haar hoeven nogmaals uitgekrabt en daarna heb ik de hoeven van Subito Spes nogmaals uitgekrabt en uiteindelijk die van Sky Cob nogmaals. Toen heb ik Dun Ice uit de stapmolen gehaald en ook bij haar de hoeven uitgekrabt.
Bij iedereen ging het zweetdeken eraf als het er nog niet af was en werd het keurig aan hun eigen rekje opgehangen. Ze mochten de wei weer in en ondertussen heb ik de stallen uitgemest en de zadels en hoofdstellen ingevet. Toen ik daarmee klaar was heb ik de paarden weer naar binnen gehaald en ieder 3 snoepjes gegeven. Daarna ben ik het voer gaan regelen en het hooi. Ik was doodop en ben toen rustig naar huis gefietst. Het was erg laat toen ik thuis kwam dus ik kreeg ook nog eens een boze moeder op mijn kop. Ik heb nog even snel wat gegeten, daarna heb ik gedouched en ben ik in bed gaan liggen. Binnen 5 minuten was ik vertrokken naar dromenland en droomde ik over alles wat ik vandaag gedaan had. Groetjes The_Dark_Masked.
Het gaat dus over de paarden op deze pagina: http://groups.msn.com/hetpaardenspelandersdananderen/lid7.msnw