[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fenn

Berichten: 6134
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 21:57

Na overleg met Ellende heb ik toestemming gekregen dit toppic te openen.
Vanwege de hoeveelheid tekeningen die op bokt worden geplaatst met de vraag of er tips zijn. Leek het ons handig dat er een centraal toppic komt met tips voor tekenaars.
Alleen moeten er dan wel eerst handige tips (sites met tips) zijn. Als je die hebt kunnen die hier geplaatst worden. Ellende zal er dan alle bruikbare, goede tips uit halen en in een centraal toppic zetten.
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 26-09-11 21:55, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:08

-Werk met schaduw.
Zo maak je je tekening realistischer.

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:12

- Teken wat je ziet, niet wat je weet

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:26

Ik heb niet echt tips, maar ik wil dit topic even in de gaten houden. Ik kan wel wat tips gebruiken.

Nu staat hij in Bekijk je eigen berichten

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:30

Ben ik niet mee eens Nathanlover. Als ik een zwarte vlek zie en ik weet dat daar een oog hoort te zitten teken ik toch echt een oog en niet die vlek.

Beetje dom alles overtekenen leer je niets van. Koop een dummie (zo'n leeg boek) en ga paarden bestuderen (of andere dingen natuurlijk) maak aantekeningen, schetsen, plak er foto's bij, dat soort dingen.

En de allerbelangrijkste tip: ga niet iemand willen nadoen, zoek naar je eigen stijl, accepteer deze (en dat is het moeilijkste, spreek uit ervaring) en werk daarmee verder.

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:37

accepteer dat niet iedereen van jouw stijl houdt en sta open voor nieuwe dingen- gebruik niet alleen de technieken die je geleerd hebt maar experimenteer zelf en gebruik materialen op je gevoel.

speedylover
Berichten: 1182
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Tuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:58

niet te veel vegen, maar ook niet streperig, probeer het met een zacht potlood te doen, of met de zijkant van je potlood. ( ik praat over de schaduwen )

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Re: algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:01

- Als je voor andere mensen gaat tekenen, vraag dan altijd om een grotere foto. Hier kan je dan beter de details zien.
- Bestudeer goed de anatomie van een paard, kijk in boeken of op internet voor plaatjes van de bouw van een paard. Dan kan je goed zien hoe de botten in elkaar zitten.
- Teken de manen/voorpluk in plukjes, dan maakt het realistischer.

speedylover
Berichten: 1182
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Tuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:24

elovesp: amen

Dydy

Berichten: 4380
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 02:12

Maak het oog niet als een mensen oog ..
Maak hem dus niet "ovaal"
Paarden ogen vindt ik het mooist als ze er zo uit zien:
Afbeelding
* ik heb geen GOEDE vaste hand .. met een muis maar heb het ff met paint gedaan!*

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re: algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 02:14

Hier komt 'ie:

Tekenen wordt vaak nog gezien als de basis voor elke vorm van kunst. Goed tekenen helpt je te kijken. Goed kijken, helpt je te tekenen.
Kijk naar het paard, hoe het zich beweegt; hoe trekt de zwaartekracht aan de manen? Hoe beweegt de spiermassa om het bot? Oefen je oog, en teken naar de waarneming als het paard voor je in de wei staat. Iets anders, een foto, zal nooit-ever-never in de buurt komen bij een paard dat voor je staat, dat leeft en beweegt. Maar teken ook van een foto af: dat wil zeggen: print foto's uit, hang ze op, kijk er een tijd lang intensief en met al je aandacht naar. Kijk ernaar, alsof je het voor het eerst ziet. En maak dán een tekening.

En ja, tekenen kan verdomd vermoeiend zijn.

Tekenen hoeft niet altijd beeld te zijn. Soms is er een gevoel, afwijzing of verdriet, of geluk en zelfs geur kan van belang zijn. Als jij je weet uit te drukken op papier, maak je hiermee je communicatiemiddel dat zich tussen muziek en film schaart, en tussen parfum of de geur van beregende stoeptegels in de zomer.
Met oefeningen, maar wat vaak vergeten wordt, met gevoel maak je zo een werk dat je liefde weerspiegelt. Iets dat net zo groot is, als het 600 kilo wegende dier dat je afbeeldt. Maar iets groots hoeft lang niet altijd op A2-formaat te staan. Hoe groot het werk is, hangt er vanaf op welke manier jij te werk gaat.
Kijk veel naar tekenaars. Michelangelo, hoe vaak hij ook genoemd is, huur een boek, en kijk echt. Kunstgeschiedenis is boring, maar het helpt je "kunst lezen" en daarmee vergroot je je eigen kunsten.
En grijp vóóral nooit naar dure materialen. Teken lekker op karton, goedkoop papier en met simpele, degelijke potloden. Teken vooral veel, en behandel je tekeningen niet alsof ze van porselein zijn, maar durf wat nieuws te verkennen

Dat even in een notendop, voor vragen kan je PB-en.

Dydy

Berichten: 4380
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 02:15

@ Paraat mooi gezegt! dit moet echt in het centrale topic!

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 02:16

Hahaha wacht maar, op een gegeven moment wil je wel dat ik m'n mond houd hoor
Evengoed, bedankt

Dydy

Berichten: 4380
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 02:25

Paraat schreef:
Hahaha wacht maar, op een gegeven moment wil je wel dat ik m'n mond houd hoor
Evengoed, bedankt

Toch vraag ik om je hulp via een PB

absque_dubio

Berichten: 7844
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 02:29

Dydy schreef:
Paraat schreef:
Hahaha wacht maar, op een gegeven moment wil je wel dat ik m'n mond houd hoor
Evengoed, bedankt

Toch vraag ik om je hulp via een PB


hmm,,..ik vind het een beter idee dat ze hier gewoon door
babbelt, want dan kan ík *en de rest natuurlijk *
daar veel meer van leren

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 02:54

tip 2: komt morgen! ik kan nu bijna geen zin meer construeren, laat staan een heleboel.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:08

'Uitgebreidere' tips, dus flinke lappen tekst, tutorials en 'hoe zet je een tekening op' zijn trouwens ook welkom

Als ik zelf wat tijd te vinden wil ik een stukje schrijven over presentatie: hoe laat je met weinig werk je tekening er een stuk professioneler uitzien

pAardenMeiid

Berichten: 785
Geregistreerd: 28-08-05
Woonplaats: zuidwolde (drenthe)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:03

@ Ellende, dan hoop ik dat je snel een keer tijd hebt ik heb deze link al onder favorieten staan
verder als IK de neusgaten teken dan zie je zegmaar ook een 'rand' erom heen, naast die rand, tussen de 2 neusgaten in teken ik vaak meer schaduw waardoor de neus er meer uitkomt.
Zo doe ik het, maar ik weet niet of dit een bruikbare tip is?

Jeany

Berichten: 1928
Geregistreerd: 15-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:22

ik heb niet echt tips ofzo.... maar zet toch ene berichtje om de zelfde reden als Anouar15

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:34

Dit is wat ik doe

Ik begin met goed kijken naar een foto. Voor de verhoudingen. Heeft het paard een kort, lang breed, smal hoofd.
Grote oren, enz.
Aan de hand daarvan schat ik hoeveel ruimte ik nodig heb op papier.
Dan maak ik een schets en zorg ik dat ik minimaal 2 cm. overhou aan de boven en onderkant, zodat er altijd wat bij getekend kan worden als er iets niet klopt.
In die schet maak ik ook de omtrek van de neusgaten en het oog (ogen).

Die schets pas ik aan, zodat de verhoudingen weer kloppen met de foto.
Dan ga ik inkleuren. Ik begin meestal met het oog en de oren.
Ik kleur eerst het hele oog in. Niet te donker.
Dan teken ik een pupil met een lichtere rand er omheen. De iris.
Dan kijk ik naar de foto waar het lichtpuntje zit. Als dat niet duidelijk is doe ik het op gevoel en kijk ik waar het mooiste is.
Dan ga ik het oog zo aanpassen dat het aanspreekt.
Dan kleur ik het hele hoofd lichtgrijs in.
Verschillende laagjes over elkaar, zodat er geen strepen te zien zijn.
NIET VEGEN!
Daar vanuit ga ik de schaduwen er op dezelfde manier inkleuren. De overgang moet gelijdelijk gaan, dus niet ineens een streep.
Hierbij werk ik met een zacht potlood en kneedgum.
Dan teken ik de neusgaten in en de lijnen rondom het oog.
Een overgang naar een bles doe ik met kneedgum en een hard potlood, zodat je een soort van harige overgang heb.
Als het hoofd klaar is doe ik de halds op dezelfde manier.

De voorpluk en manen bewaar ik als laatste. Die kleur ik altijd lichtgrijs. En dan met donkere en lichtere vlakken probeer ik er diepte in te krijgen. Ook deze overgangen moeten weer gelijdelijk, zodat je een natuurlijk effect krijgt.

Dat was mijn verhaaltje

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:39

Paraat schreef:
En grijp vóóral nooit naar dure materialen. Teken lekker op karton, goedkoop papier en met simpele, degelijke potloden. Teken vooral veel, en behandel je tekeningen niet alsof ze van porselein zijn, maar durf wat nieuws te verkennen


Alvast een tip van mij: grijp juist wél naar dure materialen

Met een potloodje dat je gratis bij de Ikea vandaan pakt kan je met printerpapier best leuke tekeningen maken, maar echt fijn tekent het niet. Echt tekenpapier tekent een stuk fijner, en geeft vaak een veel mooier resultaat. Hetzelfde geldt voor potloden. Het duurste van het duurste is niet nodig, maar goede tekenmaterialen kunnen een hoop verschil maken.

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:44

precies!

Met mijn papier van 5 euro en mijn krijtjes van 1,70 teken ik veel lekkerder (en mooier) dan met de doos krijt van 2 euro op papier van 5 cent.

Fenn

Berichten: 6134
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 14:49

misschien is een lijstje met fijn werkende materialen handig? Ik had toen ik begon op bokt rond gelezen en hoorde dat je het best veel hardheden kon kopen. Ben nu met Brunzeyl bezig en ik vind het fijn tekenen (hiervoor tekende ik met ikea potloodjes of de goedkoopste bij de hema), maar van andere hoor ik dat ze streperig zijn.
Een idee schiet te binnen, een soort consumentenvergelijkingsding, hierbij komt voor de materialen hoe duur ze zijn, hoe goed ze zijn en waar je ze kan halen. Staat ook leuk in het centrale toppic.
Voor de rest is mijn tip van de dag: kritisch zijn. Teken een tekening (dat duurt even) en wees constant streng voor jezelf, is hij af dan bekijk je wat je als nog beter kunt doen en des noods schrijf je op wat je 'zwakke' punten zijn. Houd het bij, plak des noods briefjes bij tekeningen en kijk het af en toe na als je weer wilt gaan tekenen. Als je op alles blijft letten en telkens zelf streng bent dan worden ze steeds mooier.

edit: nog een idee (en direkt een vraag, want hier ben ik zelf ook benieuwd naar) misschien een boek, boeken waar mooie, goed natekenbare paardenplaten instaan. Ik ben zelf nog opzoek (ben ook bijna jarig.)
Laatst bijgewerkt door Fenn op 04-01-06 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:51

Fenn: ik denk dat iedere tekenaar zijn eigen favoriete materialen heeft. Zo mag ik van IcePrincess geen 'bruynzeel' zeggen, en heb ik een toch al een behoorlijk aantal potloden van dat merk versleten

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:02

hahaha, idd, bruynzeel .
Maar ik heb zowiezo wat tegen gewone potloden, daar kan ik absoluut niks mee, geef mij maar gewoon een vulpotloodje (mijn buitenkantje is wel van bruynzeel , maar de vullingen zijn van een ander merk)
qua gewone potloden vind ik tot nu Première het lekkerste, waren hele goedkope potloden van kruidvat, zaten samen met kleurpotloden (en ook die kleurpotloden vind ik erg fijn).

Matriaal is echt heel persoonlijk.