[vraag] Schaduw aanbrengen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkk

[vraag] Schaduw aanbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 18:39

Ik heb nou al een paar keer geprobeerd om op een 'mooie' manier een schaduw in mijn tekeningen aan te brengen. Maar steeds mislukt het. Het wordt meer een soort 'streep' dan een schaduw Ik erger me er nogal aan. Want steeds heb ik een mooie schets en denk ik; Nu wordt het wat, maar dan verpest die schaduw het weer. Heeft iemand misschien tips en/of voorbeelden?

Alvast bedankt,

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:55

opzich zijn schaduwen geen lijnen maar plekken die donkerder zijn dan de rest van de vacht. Heel goed kijken waar die plekken zitten.
tja... Ik zal even kijken voor een voorbeeld voor je. *zoekt tekening*

*edit: hier heb ik een voorbeeld.
Althans de meest duidelijke. Ik heb nog meer tekeningen in mijn profiel staan.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=888AQXHH

Nynkk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:02

Tsja, bij jou is het wel mooi.
Maar mijn vraag is meer;
Hoe maak je ze? Want soms lukken ze bij mij, maar meestal lijken het strepen

Lipydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:35

Heb je een voorbeeld van hoe jíj tekent?

Ik teken schaduwen altijd eerst heel lichtjes, dat wordt de 'onderlaag' stukje bij beetje kleur ik het in waar de schaduw plekken zitten. Vooral heel lichtjes blijven en je kan het best met een zachter podlood de schaduwen doen (al doe ik dat zelf niet). En misschien met de zijkant inkleuren en niet met de punt. De grenzen van de schaduwen zachtjes overvloeien met de plekken die geen schaduw hebben, b.v met de vacht van het paard. Als je b.v een schaduw plek van een haar hebt die op het gezicht van een mens valt, dan moeten de grenzen hard blijven Oja, bij diepliggende plekken worden natuurlijk donkerder dan die minder diep liggen.
tsja, een voorbeeld? Deze misschien:
http://img427.imageshack.us/img427/6445 ... g134bn.png

Het mens is wat harder qua schaduw omdat die meer detail (kleren) heeft. Het paard is wat vloeiender met de schaduw door de vacht.

Maar ik ben er ook nog geen ster in hoor

Nynkk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:54

Bedankt voor de tip

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:57

Ben ook wel benieuwd naar hoe je het zelf doet. Ik heb geen voorbeeld voor je maar probeer er voor te zorgen dat je een mooie overgang maakt tussen de schaduw en het lichtere gedeelte. En idd eerst een soort lichte 'onderlaag' maken en daarna steeds iets donkerder maken. Moeilijk uit te leggen, ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes!

Nynkk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 18:51

Nou zit hier niet veel schaduw in, maarja;

Afbeelding

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:15

Je moet ook eigenlijk een foto zoeken met veel schaduw. Veel mensen willen een foto met heeeel wienig schaduw, het liefst niets, maar een tekening komt ''eruit'' springen als er schduw inzit. Dat geeft 'm een 3D effect. Dus, zoek een foto met duidelijke en veel details. Dat zal je resultaat ook veel mooier maken. En tekenen is eigenlijk niets meer dan een kwestie van goed kunnen kijken. Wat erg lastig is en je moet ook goed en veel oefenen. Ook heb je bakken met geduld nodig, vooral in het begin om de smaak te pakken te krijgen. En je zult zien, hoe meer je tekent hoe beter je resultaten worden.

*edit: in deze foto zit veel schaduw en het is ook duidelijk. Dit is een soort van ''perfecte'' foto om na te tekenen qua schaduwen.
Afbeelding

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:20

jij zei ook dat het bij jou strepen worden. Die zie je in eerste instantie ook zitten, maar je moet ze als het ware vergeten en de schaduwen gaan aanbrengen zodat je uiteindelijk de ''streep'' een beetje ziet zitten. Zelf vind ik, een schaduw is hard, het is van schaduw naar boem, licht. En niet steeds lichter gaan maken zodat je uiteindelijk bij de normale kleur uitkomt. Natuurlijk doe je dat wel een heel klein beetje, maar niet al te veel.

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:37

Ehmm.. smeetjoew, die foto is nou niet bepaald perfect qua schaduwen hoor >;) .
Die linkerkant is wel mooi, maar die rechterkant is 1 zwarte vlek, plus dat die bovenste nekspier niet echt mooie schaduwen geeft.

En @ topicstarter, een 'paar keer geprobeerd' is lang niet genoeg, heel veel oefenen, dat lukt het vanzelf wel. Je kan wel tips gaan vragen maar via een computer kan je het niet leren, pak gewoon papier en potlood en ga lekker voor de tv zitten ofzo en ga overgangen kleuren, als het dan na een paar weken nog steeds niet lukt moet je het tekenen maar opgeven .

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:52

oh.. nou ik vind van wel...... maarja, ieder z'n eigen smaak.
Ik vind ook niet dat je tekenen als het na een paar weken niet lukt, moet opgeven. Dan kun je een tijdje stoppen ja, maar ik zou het dan na een paar weekjes weer eens proberen. Je tekent voor je lol lijkt me en niet om een beroeps tekenaar te worden (althans sommige hier wel...) maar jij bent nog niet zo oud om je beroep er van te maken, dus doe je het voor je plezier en niet de wil om goed te presteren, natuurlijk is het mooi meegenomen als je het onder de knie krijgt en een beetje uitblinkt.
gewoon heeeeeeeeeell veel oefenen.

IcePrincess

Re: [vraag] Schaduw aanbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:13

smaak heeft niets te maken met een goede belichting of niet. Wil een beginner een goede foto om na te tekenen moet je hem niet een foto onder de neus schuiven met een grote donkere vlek erop. Als je al beter kan tekenen kun je het zelf opvangen door het gewoon lichter te tekenen, maar een mooie foto maakt niet altijd een mooie tekening. Zo is het gewoon, dikke vette punt.

En als iemand na een paar weken oefenen nog steeds geen mooie verloopjes kan tekenen, dan heeft diegene het gewoon niet in zich om te tekenen. Niet op de manier zoals hier bedoeld wordt iig.
Meestal als je iets voor de lol doet doe je het omdat je er goed in bent, ben je er niet goed in gaat de lol ervanaf. Dus waarom zou je dan nog doorgaan?

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:16

smeetjoew schreef:
opzich zijn schaduwen geen lijnen maar plekken die donkerder zijn dan de rest van de vacht. Heel goed kijken waar die plekken zitten.
tja... Ik zal even kijken voor een voorbeeld voor je. *zoekt tekening*

*edit: hier heb ik een voorbeeld.
Althans de meest duidelijke. Ik heb nog meer tekeningen in mijn profiel staan.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=888AQXHH

ik dacht echt toen ik die foto zag 'heh mijn paard ' haha..
vast niet hij klopt niet helemaal die bles maar wel heel erg

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:23

Er zijn veschillende potloden met verschillende hardheden. HB is een gewoon potloden, H is harder, er staat een nummer achter dat zegt hoe hard, hoe hoger het nummer hoe harder. B is een zachter potlood, ook met een nummer, hoe hoger het nummer hoe zachter.
Zachte potloden (B3 bijvoorbeeld) tekenen donkerder dan een hard potlood (H3 bijvoorbeeld)
Ga daar maar eens mee oefenen.
En je kan het voorzichtig uitvegen met een stukje papier of je vinger (met je vinger gaat wel gauw vlekken) Daardoor loopt het mooier over.

En veel oefenen, heel veel oefenen. Ofening baart kunst, en met tekenen is dat zeker zo.

Nynkk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 11:51

@ Anouar15: Dat heb ik al aangeschaft 2H, H, 2B, 4B, 6B
En ik dacht juist altijd dat iedereen zei dat je NIET moest vegen

de rest; Bedankt voor de tips
@ IP: misschien is dat wel gewoon de beste oplossing Veeeeel oefenen

Noeni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:04

Dat heb ik dus ook een mooi scets en dan zoon hele stomme schaduw dingetjes... HAAT IK is gelijk mijn tekening weer verpest

Daihyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:33

Inderdaad NIET vegen, maar verschillende laagjes over elkaar tekenen.
Wat ik altijd doe met schaduw is net wat harder op mijn potlood drukken op de plek waar de schaduw moet komen. Geen strepen trekken, maar gewoon net wat donkerder.
aan de hand van de foto kun je kijken hoe groot het verschil moet zijn.
Dan die streep aan de kanten egaal wegwerken, zodat er geen abrupte overgang ontstaat.

viewtopic.php?f=68&t=512239&hilit=

Hier een topic met een tekening van mij.
En dan moet je eens goed naar de hals kijken. Daar zie je geen streep, maar vlakken die egaal in elkaar overlopen.

viewtopic.php?f=68&t=494148&hilit=
Ook bij deze zie je vlakken. Je ziet ook wel lijntjes, bijvoorbeeld boven de neus, maar die lopen als het ware door in de rest.
Dus je ziet wel een soort van streep, maar de overgang is geleidelijk aan.

Snap je 'm nog??

Nynkk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 13:04

Ik snap 'm amanda
Bedankt voor de tip

YentlKG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:28

Ik doe vaak een iets donkere lijn met potlood maken, en dan met je vinden goed uit vegen, wordt echt heel mooi als je het goed doet, succes

Nynkk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 13:22

Bedankt voor de tip
Ik zal binnenkort alles eens een beetje uitproberen