Tekenvraag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Soar

Tekenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 12:57

Heel lang geleden heb ik ooit gevraagd om tips om foto's na te tekenen. Dat is allemaal redelijk gelukt. Ik denk dat het ongeveer maart/april 2005 was.

Ik was redelijk tevreden over mezelf, de verhoudingen klopte redelijk en je zou wel kunnen zien dat het van dat plaatje was nagetekend. Ik heb een poos niet getekend, maar af en toe als ik zin had om te tekenen en gewoon een hoofd wilde tekenen lukte het niet meer, het werd te groot, de verhoudingen klopte niet meer etc. Ik dacht ik stop gewoon, probeer het later weer. Maar weer lukte het niet, ik begon trouwens wel telkens aan een nieuwe, die andere deed ik niks meer aan.

Zo ging het een aantal keren en ik weet niet hoe het komt of waar het aan ligt. Telkens als ik zin heb om te tekenen dan denk ik van, ach het lukt toch weer niet, soms begin ik er dan wel aan. Misschien ligt het ook wel aan mijn instelling, maar ik heb een paar jaar terug hetzelfde 'probleem' gehad, toen kwam ik op bokt en dacht ik wil ook weer tekenen! Toen zijn die tekeningen gelukt waarover ik in het begin vertelde.

Moetik gewoon mijn tekeningen afmaken, ook al kloppen ze niet, het beste ervan maken? Of hebben jullie andere tips of ideeën?

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:04

uhmm er bestaan ook gummetjes

Er zijn boeken met 'hoe moet je mensen tekenen' enzo, ik heb zelf die boeken waardoor ik die kan tekenen (met behulp van een boekje) misschien een tip om die te kopen ??

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:08

je moet gewoon lekker doorgaan met tekenen, ik vind niet dat wij voor jou moeten gaan beslissen op je wel of neit door moet gaan met tekenen. Dat moet je helemaal zelf doen Laat anders eens een tekening van je zien, dan kunnen wij je commentaar en tips geven over waar je de volgende keer op moet letten. als verhoudingen niet kloppen, trek het dan over. Dat ik hier net nieuw was en al die prachtige tekeningen zag, kreeg ik ook teken trekjes en ben ik aan de slag gegaan, bij mij klopte de verhouding hals-hoofd nooit. Dus heeft mijn moeder mij ook geholpen en hier en daar had ik toen wat overgetrokken. Nu heb ik al duie technieken onder de knie en kan ik het allemaal zelf, zonder over te trekken.

succes en vooral veel plezier met tekenen. En onthoud, tekenen doe je voor je plezier, en niet te veel doelgericht gaan tekenen, gewoon lekker schetsen en kliederen en prutsen, je krijgt het vanzelf onder de knie.
laat anders als je een tekening ''af'' hebt en de verhoudingen kloppen niet, de tekening liggen en probeer gewoon de volgende dag het nog een keer met die zelfde tekening de verhoudingen anders te maken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:59

Gewoon door oefenen! Zoals Smeetjoew al zegt, is het een goed idee, om je tekening een paar dagen te laten liggen en dan weer te kijken.
Een andere tip, wat ik op een ander forum las, was je tekening in de spiegel bekijken. Bij mij helpt dat erg goed, dan kun je beter zien wat er niet klopt e.d.
Maar je leert het het beste, door gewoon veel te oefenen
Ik heb al mijn oude tekeningen bewaard, en als je dat vergelijkt met wat ik nu maak, ben ik erg vooruit gegaan
Succes!

alena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:30

als je echt z`n moeite hept met de verhoudingen kan je
ooke erst stipjes zetten.
je zet een stipje waar je begint en een war je eindigt dan kijk je nog eens goed naar de tekening en
zet de lijn zo dat hij precies het zelfde word als de foto
en zo ga je door. als het neit luk t gewoon even dat wat niet is gelukt weg gummen de rest laten staan en even 10 min ewat anders gaan doen.
dan gaa je weer verder en zo ga je door.

voor mij wekrt het en soms moet je ook neit te veel van je zelf werwachten niet dneken hij meot net zo mooi asl de vorige, gewoon nou hopen dat hij mooi word als hij uit eindelijk mislukt jammer dan.

succes ermee

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:24

ik heb ook altijd moeite met de verhoudingen, maar ik begin gewoon met schetsen en schetsen en schetsen (vooral veel gummen tussendoor) met een H1 potlood.
Als ik ongeveer te vreden ben kleur ik hem in met H1 potlood en kijk ik nog een keer. Gum ik wat toch niet klopt uit en werk ik zo verder.

Dan wordt het uitgummen niet lelijk. Ook kijk ik goed naar hoe groot bijvoorbeeld een stuk hals is en dan hoeveel groter op de foto het stuk tussen de oog en de neusriem is. Vervolgens maak je die ook een paar keer groter.

En vooral in gedeeltes tekenen en dan de foto er vlak naast houden. Volgens mij krijg je dan het mooiste effect.

marjoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:30

Als je aan een tekeing bezig bent en je hebt de indruk dat het niet aan het lukken is, moet je eerst goed naar de foto kijken om te zien wat er niet klopt. Echt blijven kijken tot alles goed klopt. Wees niet te snel tevreden, hoe strenger je voor jezelf bent, hoe beter de tekening vaak 'lukt'. Teken altijd eerst de omtrek van het paard. En daarna pad inkleuren. Dus eerst moet je ervoor zorgen dat de verhoudingen van de omtrek perfect kloppen voordat je gaat inkleuren en niet meer kan gummmen.
Veel succes.

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:33

wat Marjoke zegt is ook waar, zodra je bent gaan inkleuren met donkerder dan H1 niet meer gummen, want daar wordt het niet mooier op.

Soar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 10:01

Bedankt voor de antwoorden! Ik ga binnenkort weer tekenen, en dan zal ik wel vertellen hoe het is gegaan Denk wel dat ik iets aan de tips heb

My Dominique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:14

gewoon doorzetten
tuurlijk gaat het niet zo goed als toen je er meer mee bezig was.
dat is altijd zo. maar gewoon goed kijken, gum bij de hand en als het echt een kansloze tekening is, is er altijd nog de prullebak
maar gewoon doorzetten dus

Daihyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:38

Inderdaad gewoon doorzetten.
Mijn tekeningen zagen er eerst ook niet uit.
(jammer dat ik ze niet opd e pc heb...)
Het leken wel ezels. Veel te lange oren enzo.
Plus alles veel te donker ingekleurd.
Des te meer je tekent, des te meer ga je steeds in een foto zien en kan je tekenen.
Verwacht geen wonderen de eerste keren.
Bij mij heeft het een paar jaar gekost, en nog steeds zijn ze niet perfect!
Succes!