[ info?] aan iedereen die met pastelkleurtjes werkt!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

[ info?] aan iedereen die met pastelkleurtjes werkt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 19:16

het spijt me als het fout staat!
maar ik ken hier geen "bepaalde" topic voor.

mijn vraag:
ik heb voor kerst pastelpotloden gekregen.
nu zou ik aan alle "profesionele" pastelpotloden gebruikers zo VEEL MOGELIJK uitleg te krijgen

qua gebruik, tips, hints en verder!

ik hoop om veel reactie om mijn kwaliteiten te verhogen

groetjes (en vrolijk kerst)

Woest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 11:38

niemand???? echt niemand??

pAardenMeiid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:49

sorry, heb er geen verstand van.

edit; (misschien rekening ermee houden dat er niet zo snel gereageerd word vanwege kerst)

Woest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 12:13

ok, maar ik heb zin om te tekenen

Gizzmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:54

ik zou zeggen gewoon uitproberen..!
heb zelf ook pastel potloden maar ben er nog niet helemaal over uit hoe t nou precies het lekkerst werkt..

EvelijnS

Re: [ info?] aan iedereen die met pastelkleurtjes werkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:56

Ik heb pastelkrijt, maar ik werk er nog niet mee. Eerst nog maar eens wat beter worden met potlood.
Heeft iemand toevallig ook tips voor pastelkrijt?

Char_elle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:44

ik blijf dit topic ook even volgen! ik wil nl. ook graag met pastelkrijt gaan tekenen.

My Dominique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:21

een tip bij pastel.
vegen mag
wat je bij potloden niet doet kan bij pastel juist heel mooi worden.
gewoon proberen. en tussendoor je handen wassen zodat je niet alle kleuren door elkaar krijgt.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:37

Woest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 09:08

bedankt allemaal

marjoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:12

Vooral niet te hard drukken, want dan krijg je strepen. En inderdaad, als je het mooi uitwrijft krijg je een heel erg mooi effect. Dus niet zomaar erop los kleuren, zorgvuldig uitvegen et je vinger!
Verder kan je best af en toe je papier eens 'afkloppen' aleja, er eens tegen titsen, zodat al het stof eraf valt. Want anders, als er te veel stof op ligt en je komt dan even met je hand aan het papier is er een hele veeg op het papier die er niet moet zitten. (heeft ervaring mee )
Maargoed, succes!

MacavityL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:27

Ik heb voor kerst pastelkrijt gehad, maar dit wil ik waarschijnlijk gaan ruilen voor pastelpotlood omdat ik daar fijner mee werk. Weet iemand merken die ik het beste zou kunnen aanschaffen? Heeft iemand misschien ook een voorbeeld van een tekening dat met pastelpotlood en één dat met pastelkrijt gemaakt is?

Alvast bedankt

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:56

mijn info: doe je potloden de deur uit of hou ze voor 'erbij' maar ga ze niet als je hoofdmatriaal gebruiken, daar zijn ze veel te hard voor (komt te weinig pitment op papier).
Voor mij is het beste merk krijt Rembrandt, ik gebruik niets anders, en beste merk potloden is van conté maar dat zijn dan wel weer dikkere potloden. Ik heb al veel verschillende merken geprobeerd maar deze vind ik het beste.

Verder is het gewoon een kwestie van veel uitproberen, haal bijv. boeken in de bibliotheek over pastel, kijk of je ergens tekenles bij je in de buurt kan volgen, dat soort dingen.
Ik teken nu ruim 5 jaar met pastel en nog ontdek ik nieuwe dingen, zo heb ik bijv. nog nietzo heel lang geleden het perfecte papier gevonden (voor mij dan, want dat ik bij iedereen verschillend natuurlijk)

En het allerbelangrijkste: niet iemands werk willen kopieëren!
Iedereen heeft zijn eigen stijl, en je moet die van jezelf zien te vinden, niet dat van iemand anders anders proberen na te doen, je kan met pastel alle kanten op en je moet de jouwe zien te vinden. En om het nog duidelijker te maken kun je googlen op pastel om veel verschillende werken van anderen te zien.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:57

Mijn tips: gebruik krijtjes voor de grotere vlakken, potloden voor de details. Ga niet te lang door met mengen op papier want dan gaat het papier vollopen en dan gaat je tekening "dood" oftewel glimmen, en neemt geen kleur meer op.

Voor het aanbrengen van kleurvlakken breng ik het nooit rechtstreeks met het krijtje op het papier aan. Ik neem met m'n vingertop het krijt op en breng het dan op het papier aan. Eigenlijk teken je dan met je vingertoppen, en heb je heel veel kontakt met het materiaal.

Voor het uitgummen kneedgom gebruiken, en dan deppende bewegingen maken om het overtollige krijt op te nemen, anders beschadig je de structuur van je tekening en dat gaat ten koste van de kwaliteit.

Voor kleine details absoluut een topper: koop een paar doezelaars, echt ideaal voor het kleine prutswerk.

Maak niet de fout om teveel krijt op het papier te brengen. Heel veel zeer dunne laagjes geven een heel mooi diepte/kleur effect.

En weet wanneer je moet stoppen. Veel tekeningen zijn op een gegeven moment af. Als je dan toch nog doorgaat, verpruts je de spontaniteit van je tekening.

Ga niet te lang achter elkaar door met werken. Dan zie je je tekening niet meer met frisse blik. Als ik een paard nateken dan zet ik hem tussendoor ergens waar ik er regelmatig langskom en hem dan in het voorbijgaan kan zien. Dan zie ik vaak ineens wat er nog niet klopte, wat ik niet altijd meer zie als ik er al een uur of 2 mee bezig ben.

Ik zou die krijtjes niet wegdoen. Als ik jou was zou ik er een paar losse potloden in verschillende kleuren bij kopen, maar dat is natuurlijk je eigen voorkeur.

Verder vraag je om wat voorbeelden (helaas niet zo scherp ge-upload) :
Dit is een detail van een neus, dit krijg je met alleen pastelpotloden nooit voor elkaar. Die zachtheid van zo'n neusje kan je alleen met behulp van softpastels vangen.
Afbeelding

Dit is een onderdeel van een A3 formaat met 2 witte arabieren. Je ziet dat die nog heel kaal is. Ik heb hem dan alleen nog maar zonder veel details opgezet. Hiervoor moet je echt gaan mengen, en dat lukt met potloden (die van hardere pastel zijn) niet. De basiskleuren heb ik dus aangebracht met softpastels (zeker een laag of 10 met waaronder verschillende tinten blauw en rood) en nu ga ik de details zoals het oog en de wimpers, schaduwen, haartjes etc met potloden aanbrengen.
Afbeelding

Dit is een voorbeeld van een haflinger met wintervacht. Hier heb ik weer de basis opgezet met pastels, en de vachtstructuur en glans aangebracht met potloden.

Afbeelding

Ik hoop dat je heel veel plezier met je pastels zult hebben. Geef het zeker niet meteen op, pastel is een heel moeilijk materiaal en je zal ongetwijfeld nog veel tekeningen verprutsen voor je "the hang of it" krijgt.

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:44

ik heb ook nog een doos pastelkrijt liggen, één keer mee getekend,
maar ik teken altijd klein en met veel details, en dat is moeilijker
met pastelkrijt,,..verder kan je al je zeker weet dat je iets af heb
en je niet wilt dat als je het aanraakt er weer een veeg opzit, het
inspuiten met haarlak

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 14:42

bedankt allemaal
en vooral ook Remy

ik weet nu veel.
ik heb gehoord dat pastel redelijk duur was, en wou het niet "verprutsen" zonder wat "basis" tips te krijgen.

ik teken normaal met houtskool en gewone potloden, maar wou eens wat anders proberen.

ik teken vooral met potloden B (en heel af en toe met H of F)
het merk is:staedtler(sketching pencils)

ik heb ook een kneed gum (maar nog niet gebruikt)

ik heb houtskool van : Winsor & Newton artists' charcoal
medium 12 sticks.

en heb nu pastel gekregen van:
12stuks: Artist Quality
Cretacolor
Fine Art Pastel.
(ik kreeg er gratis schuurpapier? bij om te slijpen

oh ja, wie weet waar je zwart papier kunt kopen ik heb wel veeeeeeeel winkels afgelopen, alle kleuren, zelfs fluoriserend papier! maar géén zwart!
nu moetik alleen nog in ons atelier gaan kijken en anders ben ik radeloos.

SilverStorm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:59

zwart papier kun je bij de betere boekhandels kopen. er bestaat een merk *weet zo gauw naam niett* die zwart (en tienduizend andere kleuren)kopierpapier in heeft. Verder kun je daar ook bij de enveloppen hoek kijken, daar zit altijd wel zwart karton tussen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:14

Ik koop altijd grote vellen gekleurd A2 papier. Daar kun je dan 2x een A3 of 4x een A4 vel uithalen. Kosten ongeveer 1 euro per stuk, en ze hebben ze eigenlijk ook altijd wel in het zwart.

Die liggen op van die grote schuif-schappen, zowel in de boekhandel (ook Bruna) als in de hobbywinkel.

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:22

Bij de meeste boekhandels hebben ze wel zwart papier van "Color festival" . Dat is niet al te glad. Zelf vind ik t heel fijn papier om op te werken met pastel (ik gebruik meestal pastelpotloden).

Bij de tekenwinkels hebben ze vaak ook mapjes met speciaal pastelpapier (met structuurtje, valt niet al je krijt eraf), ook in meerdere kleuren .