houtskool

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

houtskool

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:22

okee...

Nu heb ik vandaag dus houtskool gekocht, en ik wil hier graag mee werken (heb er op school ook al een aantal keren mee gewerkt)
Heeft iemand misschien tips voor me?
Zou ik goed kunnen gebruiken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:23

O, en btw: het zijn niet van die staafjes, maar potloden

nickepickje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:33

koop kneedgum, daar kun je makkelijk houtskool mee weg gummen en je kunt het kneden zodat de zwarte vlekken van het houtskool weer verdwijnen.

ik denk dat je met houtskool best wel grof moet beginnen met een tekening, veel schaduwen zetten, en daarna pas gaan uitwerken.

Houtskool is wel heel leuk om te gebruiken. Zelf gebruik ik wel de staafjes, maar ptoloden lijken me wel fijn om mee te tekenen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:01

Ik heb de potloden daarom ook expres gekocht (en je krijgt minder vieze handen )
Ik vind het inderdaad leuk om mee te werken. Ik heb zonet al weer een beetje geoefend op gewoon glad A-4 papier (printerpapier). Ik had namelijk ook van dat ruwe, korrelige papier gekocht, maar dat vond ik wel weer zonde om te verspillen aan wat 'oefenschetsjes'.
In ieder geval bedankt voor de tips

Anoniem

Re: houtskool

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:17

Meer tips?

Valentijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:50

Als je ze moet slijpen, niet met een puntenslijper slijpen maar met een mesje of schaartje; een puntenspijper vreet je houtskool op. Inderdaad een kneedgum gebruiken en goed opppassen met je hand, het veegt erg snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:58

Ik dacht al, waar blijft mijn punt (nadat ik er eentje met de puntenslijper had geslepen)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:59

Meer mensen met tips trouwens?

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:03

Ik heb ook wat van die houtskoolpotloden in de la liggen en ik moet zeggen dat ik de voorkeur geeft aan een staafje, pot zeep en handdoek. Je kan die potloden namelijk niet gewoon slijpen zoals gewone potloden, maar de beste methode schijnt te zijn om met een met ofzo ALLEEN het hout dat om de houtskool heen zit te verwijderen. Daarnaast heb je alleen een punt en kan je dus niet grote vlakken gelijk invullen.

Hoe je ermee moet werken? Gewoon, tekenen en die kneedgum is idd wel praktisch om overtollige houtskool te verwijderen. Wij gebruikten houtskool meestal om schetsen te maken en die vervolgens met verf of iets anders weer in te kleuren. Het wordt voornamelijk gebruikt als schetsmatriaal.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:15

Thanks
Meer bruikbare tips? (altijd welkom )

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:17

Begin licht met het aanzetten van schaduwpunten, gebruik een kneedgum en een doezelaar. Gebruik fijnkorrelig, ongebleekt papier om mee te beginnen. Het materiaal is uitstekend om mee te schetsen maar je kunt er ook erg fijne tekeningen mee maken, ondanks de grofheid van het materiaal. Gewoon wat experimenteren en je vindt vanzelf uit of je het fijn vindt om mee te werken of niet. Let op je handen, want het veegt ontzettend makkelijk.

Veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:49

Thanks

Afanaisa91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:19

Oeh, wat handig die potloodversie! Kun je die gewoon bij de Bruna oid halen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:56

Ik heb het bij zo'n hobbywinkel gekocht, maar misschien kan het ook bij de Bruna... Geen idee eigenlijk

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:39

Tips: gewoon erop losgaan!
En wat erg handig is: hou er een grote gum bij, je kan ook tekenen met een gum!
Succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:26

Haha, ik ben er al een keer op los gegaan
Alleen pastte mijn paard niet op het papier haha