[verhaal] Nog geen titel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

[verhaal] Nog geen titel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 18:15

Ik ben er nu niet meer zoveel mee bezig, dus ik kan jullie wel gebruiken (''Wanneer komt het volgende stukje?''). Ik heb hem al eens eerder geplaatst, althans een deel. Heb er een slotje op laten zetten omdat hij nu is verbetert
Veel plezier!

Met lood in mijn schoenen stapte ik mijn nieuwe klas binnen. Dertig paar ogen namen mij van top tot teen op. De een nieuwsgierig, de ander een tikkeltje arrogant. Mijn nieuwe mentrix kwam naar me toe gelopen. Een warme glimlach verscheen op haar gezicht. ´´ Welkom, Maaike, neem plaats´´ en ze wees naar een lege tafel. Mijn klasgenoten begonnen te lachen. Naast de lege tafel stond nog een tafeltje, waaraan een klein, zielig tonend meisje zat. De bril en de buitenboordbeugel maakten haar ook niet bepaald knapper. Met een rood hoofd liep ik langzaam naar de tafel, terwijl er een brede lach verscheen op het gezicht van het meisje. Een hand kwam mijn richting op. Verlegen pakte ik het slap hangende handje aan, en mompelde mijn naam, die werd beantwoord met een vrolijke ´´Petra´´. Ik haalde mijn nieuwe boeken uit mijn tas, terwijl nog steeds dertig klasgenoten mij aankeken. Ze zorgden er niet bepaald voor dat ik me op mijn gemak voelde. In de hoop dat ze niet meer zouden kijken verstopte ik me achter mijn boeken. En gelukkig, het hielp. Mijn mentrix, ze heette mevrouw Bakker, begon met iets uitleggen over de Franse grammatica. Al snel was ik afgeleid, en begon ik weer met mijn grote passie, namelijk tekenen. Ik vond het geweldig, even alles vergeten, en gewoon tekenen wat er in me opkwam. En het leukste is dat ik kan het ook nog kan.

Toen eindelijk de bel ging na een kwartier, dat voor mijn gevoel uren had geduurd, stormde de klas het lokaal uit. Langzaam sjokte ik achter ze aan. Dit was pas het eerste uur in mijn nieuwe klas, ik moest er nog vijf vandaag! Het tweede uur had ik geschiedenis, een meevallertje, want dat was het enige leuke vak deze dag. Ik wierp een blik op mijn rooster, om te kijken in welk lokaal ik had. Lokaal 1.15, maar waar was dat in hemelsnaam? Op het Oeral-college was alles zo vertrouwd geweest. Een kleine, simpele school, leuke medescholieren, kortom een superschool. Maar nu, hier op mijn nieuwe school, genaamd het Tjets-college, was alles anders. Een kille en vooral grote school, helemaal niet naar mijn smaak. Ook mijn nieuwe klasgenoten kwamen niet erg positief op me over daarnet.

Nog altijd zoekende naar lokaal 1.15, kwam ik een jongen tegen met een bekend gezicht. Dat moest er eentje uit mijn klas zijn, bedacht ik me. ‘’He nieuweling, we zitten daar hoor!’’ galmde de stem door de kille gang, terwijl hij naar een deur wees waar met kleine letters ‘1.15’ op stond. De les was ondertussen al 10 minuten bezig. Langzaam opende ik de deur van het gezellig tonende lokaal. Weer keken al die ogen me aan, zo ook de leraar. Hij had een stevig figuur, een ronde bril en een klein snorretje. ‘’Zo, en waar komen wij dan wel niet vandaan?’’ vroeg een scherpe, strenge stem. ‘’Ik-ik k-k-kon het lok-k-kaal niet vinden’’ stamelde ik. Ik voelde mijn gezicht rood worden, en plotseling begon de leraar die mij zo streng leek te lachen. ‘’Ga zitten, Maaike, mevrouw Bakker had me al over je verteld’’, en weer werd ik gewezen op een tafel die naast Petra stond. Als een aardappelzak plofte ik naast Petra neer, die me weer met zo'n eigenaardige glimlach aankeek. ''Waarom zit je zo te lachen?'' vroeg ik fluisterend aan haar. Met een rood hoofd keek ze snel de andere kant op. ''Euhm, Maaike, ik weet dat je nieuw bent, maar je weet toch wel dat je je boeken hoort te pakken aan het begin van de les?'' zei de bekende stem van de leraar die mij net ook al aansprak. Vluchtig keek ik naar mijn tafel, terwijl ik tot de ontdekking kwam dat ik mijn boeken inderdaad nog niet had gepakt. ''Sorry'' zei ik met een beknepen stemmetje, en ik pakte mijn loodzware geschiedenisboeken.

De uren die daarop volgde waren niet bepaald een succes. Het laatste uur was toch wel het ergste. We hadden gym, iets waar ik nou niet echt, of beter gezegd, helemaal niet goed in ben. En ja hoor, de eerste blunder beging ik al in het eerste kwartier. De leraar had een parcours gebouwd. Voetballen, bokspringen en basketballen. Erg leuk allemaal, maar dan moet je het wel goed kunnen, en dat ontbreekt een beetje bij mij. Al goed, ik begon samen met een paar jongens en Petra bij het bokspringen. Terwijl de rij voor me steeds korter werd, kreeg ik het toch wel een beetje benauwd. Wat waren ze allemaal lenig (afgezien van die jongen met die puisten, die pardoes tegen de bok op knalde)! Eigenlijk stond die bok ook wel erg hoog! Achter de bok waren ze aan het basketballen, de bal was al verschillende keren onze kant op gestuiterd. En ja raad het al, op het moment dat ik wilde springen kwam er een bal met volle vaart op me af. Ik knalde met een rotgang tegen de bok, en de hele klas begon te lachen. Petra en mijn gymleraar kwamen snel naar me toe om te vragen of alles goed was. Ach, behalve dat ik compleet voor joker stond voor de hele klas, en de grond onder het bloed zat van mijn neus ging alles goed. Petra nam me mee naar de kleedkamers om wat te drinken, terwijl ik nog altijd vierkant werd uitgelachen. In mijn haast struikelde ik ook nog eens bijna over een verdwaalde pion, maar gelukkig kon Petra me nog opvangen. Toen we eenmaal in de kleedkamer waren en ik wat water had gedronken, begon Petra uit zichzelf wat te vertellen over haar leventje. Zo kreeg ik te horen dat ze van honden hield, dat haar ouders gescheiden waren en dat ze blij was dat ik met haar omging (blijkbaar is ze helderziend, het was pas de eerste dag, waarbij ik alleen maar twee keer naast haar had gezeten). Ook vertelde ze me dat ze vroeger erg werd gepest om haar uiterlijk (wat ik zelf niet zo verwonderlijk vond).

Terwijl ik me omkleedde om naar bed te gaan, liep ik de hele dag nog eens na. Het was me opgevallen dat ik de dikste was van de klas. Er zaten natuurlijk wel een paar kinderen bij die wat steviger waren, maar vergeleken bij de rest voelde ik me net een kleine olifant. Op het Oeral-college, mijn vorige school, was dat wel anders geweest. Daar waren de meeste kinderen juist dikker dan mij, maar dat was niet zo raar. Ten eerste werden daar geen gymlessen gegeven in verband met docententekort en ten tweede stond daar elke dag een soort snoepkraam, die je ook vaak op kermissen tegenkomt. Bijna de hele school stond daar in de pauze te dringen om maar voordat de pauze was afgelopen een kilo snoep te kopen. Er stond ook altijd een fruitkraam, maar zonder succes. Verschillende keren had ik fruit bij hem gekocht, omdat ik het zo zielig voor hem vond, hij had immers geen enkele klant. Zijn gezicht klaarde dan altijd helemaal op.
Ook was mij opgevallen dat ik alles wist bij een proefrepetitie van Wiskunde (ook wel bekend als ‘’Wisknudde’’). We hadden een soort oefentoets gekregen ter voorbereiding op de repetitie, die de volgende week zou zijn. Ze waren net klaar met dat hoofdstuk, terwijl ik het nog nooit had gehad! Maar ondanks dat had ik wel de hoogste score van de klas. Uiteraard ben je dan de nerd, leerpik of leerbeer van de klas, en al helemaal als je docent vraagt of je dat hoofdstuk toevallig al hebt behandelt op je oude school. Nee dus.

Snel dook ik mijn bed in, ik had het vreselijk koud. Terwijl ik lag te rillen onder de deken probeerde ik in slaap te komen. Het lukte niet, de vervelende opmerkingen bleven door mijn hoofd spoken. Na 4 uur viel ik eindelijk in een onrustige slaap.

De volgende ochtend was ik gelukkig wel op tijd opgestaan en ik was meteen onder de douche gaan staan. Ik liet het warme water in mijn gezicht kletteren. Niets was lekkerder dan een heerlijke warme douche ’s ochtend vroeg. En dan bedoel ik ook vroeg, tenzij je zes uur opstaan niet vroeg vind…
Laat ik nou net in een koud kikkerlandje wonen, waardoor ik maar al te vaak in de regen moet fietsen. Zonder regenpak, want daar durf ik me niet in te vertonen en zeker niet op mijn nieuwe school. Met tegenzin draaide ik de doucheknop dicht en een koude windvlaag volgde. Snel deed ik het badkamerraampje dicht. Langzaam begon ik me af te drogen. Ik zag er tegenop om weer naar school te gaan, na die blunders van gisteren.
Na mijn uitgebreide ontbijt, dat bestond uit een glas water, pakte ik mijn fiets, om tot de ontdekking te komen dat mijn fietssleutel er niet in zat. Snel voelde ik in mijn zakken, maar ook daar was geen fietssleutel te bekennen. Met haastige stappen liep ik naar binnen. Op de tafel? Op mijn kamer? In de keuken? Nogmaals voelde ik zenuwachtig voelde mijn jaszakken. Ik voelde iets, het was een gat! Ik wrong mijn hand door het gat, en ja hoor, daar was mijn fietssleutel. Snel rende ik weer terug naar mijn fiets. Ondertussen was het al half 8, terwijl 8 uur de les begon! Haastig begon ik te fietsen, harder, nog harder, gelukkig had ik wind mee. Om 1 voor 8 arriveerde ik op school, en snel pakte ik mijn spullen. Half rennend, half struikelend haastte ik me naar de school. Met het geluid van een opstijgend vliegtuig (oké, dat was overdreven, maar ik stond een meter van de luidspreker verwijderd) ging de schoolbel. Ja hoor, daar had je het al, te laat. Langzaam vertraagde ik mijn passen, dit werd nablijven…

Daar zat ik dan, in het kantoor van het schoolhoofd. Hij vroeg zich af hoe het kwam dat ik te laat was, terwijl het pas mijn tweede dag was? Ik probeerde hem uit te leggen wat er was gebeurd, maar met een trieste blik schudde hij zijn hoofd. ‘’Maaike, ik wil je één ding duidelijk maken, leugens worden hier niet geaccepteerd’’. ‘’Maar het is waar!’’ schreeuwde ik verontwaardigd. ‘’Tja, in dat geval’’ begon het schoolhoofd ‘’In dat geval mag je vandaag tot 5 uur bij mij komen, ik heb nog wel wat klusjes voor je, en dan kun je nu gaan.’’ Kwaad liep ik weg. Wat een stomme school zeg, hij geloofde me niet eens! Ik had dan wel een beetje (heel erg) overdreven, maar er zat een kern van waarheid in (als je heel goed je best doet kon je die vinden).
Terwijl ik met slome passen de gang opstapte keek ik naar de klok. De biologieles was al bijna afgelopen, dus daar ging ik niet meer heen. Nadat de bel was gegaan stroomde de klaslokalen leeg. Ik zag een paar bekende gezichten waar ik achter aan liep, in de veronderstelling dat het mijn klas zou moeten zijn. Terwijl ik het Duitse lokaal (althans, als er een kaart van Duitsland hangt, mag je er vanuit gaan dat het een Duits lokaal is) inliep, keek ik op mijn rooster. Daar stond bij het tweede uur Nederlands, maar geen Duits! Ik haalde mijn schouders op, vast een roosterwijziging. Ik ging alleen aan een tafel zitten, want Petra zag ik nergens. Toen ik net mijn boeken wilde pakken, kwam de leraar naar mij toe. Hij wilde vast kennismaken, bedacht ik me. ‘’En wie ben jij dan wel niet?’’ vroeg een aardige vrouwenstem. Het werd doodstil in de daarnet nog rumoerige klas. ‘’Ik ben Maaike, ik ben nieuw in deze klas’’ en ik stak mijn hand uit. ‘’Ik ben mevrouw Hesil’’ en ze nam mijn hand aan. ‘’Maar ik denk dat je in de verkeerde klas zit, is het niet? Dit is namelijk C2a, en ik heb niets gehoord over een nieuwe leerling’’. Nee hè, dacht ik, ik zit toch niet in de verkeerde klas! Mevrouw Hesil zag mijn zenuwachtige hoofd, en vroeg om mijn rooster. Met trillende handen gaf ik het aan haar. ‘’Ga je mee, dan breng ik je even naar je lokaal’’ zei dezelfde vriendelijke stem. Snel pakte ik mijn spullen en vertrok onder het vele gelach naar het goede lokaal.

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:53

Eindelijk zat ik in de eerste les. Eigenlijk was het de tweede, maar voor mij de eerste omdat ik niet naar biologie was gegaan. Omdat ik de grammatica allang had gehad op mijn vorige school, begon ik verveeld te tekenen. ‘’Dus, Maaike, het zou fijn zijn als je deze zin even wilde ontleden op het bord’’ zei mevrouw Kramer plotseling, en ze reikte mij het krijtje aan. Omdat ik het allang al kon, stapte ik zelfvoldaan op het bord af.
‘’De jongen keek blij naar zijn vriendin, toen ze hem een cadeautje gaf’’ was de zin.
Persoonsvorm, onderwerp, appeltje eitje! En ik gaf het krijtje weer terug aan mijn docent. Ze leek een tikkeltje teleurgesteld, omdat het allemaal goed was. ‘’Goed, ja goedzo Maaike’’ zei ze. ‘’Ga maar weer zitten… Maar let de volgende keer even op alsjeblieft.’’
Petra stak haar duim naar me op en ik liep blij naar haar toe. Ik zat weer naast haar, alle andere tafels waren al bezet geweest toen ik binnen kwam. Plotseling schoot er iets tegen mijn hoofd, waar ik zo van schrok dat er een luide kreet uit mijn mond kwam, dat verdacht veel leek op ‘oewah!’. Weer keken die dertig paar ogen mij aan en snel dook ik onder de tafel om ‘iets’ te pakken dat tegen mijn hoofd schoot. Het bleek een vliegtuigje te zijn. Met slordige hanenpoten stond er iets op gekalkt. ‘’Drie uur voor de wc’s, of anders…’’ stond er. Toen ik het aan Petra liet lezen haalde ze haar schouders op. ‘’Dat deden ze bij mij ook op de eerste dag’’ fluisterde ze. ‘’Ze willen alleen meer over je te weten komen’’. Gerustgesteld maakte ik een prop van het papier. ‘’Geef die maar aan mij’’ klonk de scherpe stem van mijn docent door het lokaal. Even dacht ik er nog aan om hem snel in de prullenbak te gooien, maar dat leek me niet echt een goed plan. Om zoveel mogelijk tijd te rekken stond ik heel langzaam op en liep ik met trage passen naar haar toe. Met venijnige oogjes pakte ze de prop aan. ‘’Ga maar weer zitten, dan lees ik even voor wat je had te melden’’ zei ze geniepig. Het kon niet anders, ze had een hekel aan me. Toen ik zat, las ze voor wat er op het briefje stond. ‘’Zozo Maaike, gaan we mensen bedreigen?’’ vroeg ze terwijl ze streng over het brilletje tuurde.
‘’Maar ik kreeg hem naar me toe gegooid!’’ protesteerde ik.
‘’Ik duld géén tegenspraak!’’ bulderde ze.
‘’Maar…’’
‘’NEE! Nog een woord en je mag je melden!’’
Verontwaardigt hield ik mijn mond. Waarom zat alles me tegen? Waarom was iedereen tegen mij? Gelukkig ging de bel…

Terwijl ik de hele dag nog met een rotgevoel had rondgelopen, strompelde ik om drie uur naar de toiletten. Wie zouden het briefje hebben geschreven? Ze hadden er in elk geval voor gezorgd dat ik weer eens flink voor joker stond in de klas. En dan dat laatste zinnetje, ‘’want anders…’’. Anders wat? Wilden ze me in elkaar slaan of zoiets?
Toen ik al tien minuten stond te wachten kwam Petra aangelopen.
‘’Waarom ben je nog niet naar huis?’’ vroeg ik verbaasd en een beetje nieuwsgierig.
‘’Ach, ik wilde weten wat ze van je moesten’’ antwoordde ze.
‘’Maar je zei dat ze meer van me wilden weten!’’ riep ik verontwaardigt uit.
Ze haalde haar schouders op en zei ‘’Ik wilde je niet ongerust maken’’. Met deze woorden was het gesprek ten einde, want er kwam een groep jongens aangelopen uit mijn klas.
‘’Jammer, ze is er, want anders hadden we haar kunnen…’’ zei een dikke jongen uit her groepje lachend. De rest lachte mee.
‘’Petra, wegwezen. Maaike, meekomen’’ zei dezelfde jongen kortaf.
Angstig keek ik om me heen, wat wilden ze van me, waarom moest Petra weg? Waar brachten ze me naartoe? Met een schuldbewust gezicht vertrok Petra. Terwijl er drie jongens voor mij liepen en drie achter mij, liepen we een leeg lokaal in. Een van de zes gooide de deur met een harde klap dicht.
‘’W-w-wat willen jullie v-v-van me?’’ stamelde ik zenuwachtig.
‘’Frank, doe je werk’’ zei de jongen nors, die tot nu toe steeds het woord had gedaan.
Ik wist niet wie Frank was, ik wist niet wat zijn werk was, maar daar kwam ik al snel genoeg achter. Langzaam kwam er een jongen op me af, hoogstwaarschijnlijk was dat Frank. Hij kwam zo dichtbij dat hij niet verder kon. Uit reflex deed ik een stap naar achteren. ‘’Zo, dus jij denkt dat je de leukste bent hè?’’ zei de jongen op een dreigende toon. Omdat ik niet wist wat hij bedoelde zweeg ik en keek ik hem niet-begrijpend aan.
‘’Je weet heus wel wat ik bedoel, meissie! Bij de gym bijvoorbeeld, iedereen moest om je lachen, maar wij horen de grappigste te zijn! En denk niet dat je de slimste bent omdat je bij wiskunde zo’n hoge score had!’’ zei Frank weer.
‘’Maar dat was niet mijn bedoeling, ik wilde niet grappig zijn, ik schaamde me kapot!’’ riep ik verontwaardigt.
Plotseling begonnen de jongens te lachen. Wat was dit voor iets, waar sloeg dit allemaal op? Blijkbaar konden ze van mijn gezicht aflezen dat ik me afvroeg wat dit allemaal was, want de jongen die eerder het woord had gedaan kwam naar me toe. Hij stak zijn hand uit, die ik uit onbegrip maar aanpakte. ‘’Welkom bij de club, Maaike’’ zei hij.
‘’Wat bedoel je in hemelsnaam, wat in dit voor een flauwe grap!’’ beet ik hem toe.
‘’Ho maar, rustig aan!’’ zei de jongen geschrokken. Waarop hij zijn uitleg vervolgde.
‘’Dit was gewoon een test, om te kijken of je niet snel bang bent. Wij –waarop hij naar zichzelf en de anderen wees- zijn de populairste jongens van de school. Wij staan bekend om onze beproevingen met nieuwe mensen, om te kijken of ze geschikt zijn voor onze ‘club’. Oftewel; als je deze test goed doorstaat mag je bij onze vriendenclub, en dat is nogal bijzonder. Ik denk dat je wel geschikt bent’’ en hij keek naar zijn vrienden. Als hondjes knikten ze ‘ja’, waarop ze zich voorstelden. Frank, Demi, Richard, Peter, Guido en Kris. Er zaten best leuke jongens bij, moest ik zeggen.
Demi bijvoorbeeld, een licht getinte jongen en superknap, Richard was wat minder, hij had wel wat weg van een grindtegel met al die puisten, maar Kris spetterde er wel uit! Donkere haren, lichte ogen en flinke spieren. Wat een lekker ding!

Toen ik het die avond aan mijn moeder vertelde, was ze minstens zo verbaasd als ik was.
‘’Doe je geen verkeerde dingen schatje? Laat je niet omkopen om verkeerde dingen te doen hoor!’’ was haar reactie. Ik had ook niets anders verwacht, en met een waarschuwende blik snoerde ik haar mond. Altijd dat bezorgde, alsof ik niet voor mezelf kan zorgen, alsof ik geen gevaren in kan schatten? Maargoed, dat zal wel bij het moederschap horen.
Terwijl ik in mijn kamer een beetje zat te dromen, voelde ik opeens een donzige vacht tegen mijn benen. Het was mijn kat, Stimpie. Vijf jaar geleden, toen ik acht was, mocht ik een huisdier uitzoeken. Toen we in de dierenwinkel waren werd ik meteen verliefd op Stimpie. Zijn lange witte haren, zijn felblauwe ogen, prachtig was hij. En nu nog steeds trouwens.
Hij sprong bij me op schoot, en boorde liefdevol zijn nagels in mijn been. Zijn staart zwiepte in mijn gezicht en toen ik hem opzij deed beet hij me heel attent in mijn arm. Wat was het toch een schat…

Toen ik de volgende ochtend ruim op tijd op school verscheen, stonden mijn ‘nieuwe vrienden’ me al op te wachten bij de kluisjes. Ze gaven me een klap op mijn schouders dat denk ik een groet was, maar dan op hun eigen manier. Terwijl ik in elkaar dook van pijn, zei ik stoer ‘’Yo!’’ en ik deed mijn kluisje open. Terwijl ik bukte om mijn spullen in mijn kluisje te doen gaf een van de jongens me een klap op mijn kont. Van de schrik verslikte ik me in mijn kauwgumpje, waardoor ik zo moest hoesten dat ik begon te tranen en mijn mascara uitliep. Zij moesten lachen en omdat ik niet als een watje wilde overkomen, lachte ik stoer mee.
In de eerste les, Frans, wilde Richard perse dat ik naast hem kwam zitten. Stiekem baalde ik wel een beetje, want hij was nou juist de lelijkste. Petra keek mij verbaasd aan, blijkbaar had zij de test niet doorstaan. Ook kreeg ik regelmatig venijnige blikken op me geworpen van een paar meiden uit de klas. Het zou me niets verbazen als die de test ook niet hadden doorstaan. Terwijl ik mijn boeken pakte, kwam Richard steeds dichterbij me zitten. Elke keer als hij naar mij toeschoof, schoof ik snel een stukje de andere kant op. Wat moest die engerd van me?

El_Niwon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:22

Goed verhaal, leest lekker weg. Oftewel ga vooral zo door!!

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:26

is echt goed verhaal. ga zo door wat El_Niwon alzei ga zo door.
ben wel benieuwt wat ze in dat groepje moet doen

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 18:30

Ha, bedankt allebei!!

Ik was blij toen de les was afgelopen, naast Richard hoefde ik nooit meer te zitten. In de pauze werd me ook duidelijk wie die meiden waren die steeds naar me zaten te kijken. Het bleken de vorige vrienden te zijn van de jongens, die ze sinds kort uit het ‘vriendengroepje’ hadden geknikkerd. ‘Ze waren niet knap genoeg’ zei Demi met een knipoog. Ik deed maar alsof ik erom moest lachen, maar eigenlijk zat het me helemaal niet lekker. Wat bedoelde hij met ‘’Ze waren niet knap genoeg’’? Was dat een compliment? Maar dat was onmogelijk, ik was dik, had een lelijk hoofd en mijn haar zag er ook niet uit. Dan verkiezen ze mij dus boven die andere meiden, die tien keer zo knap waren? Zouden ze mij er dan ook over een tijde uitknikkeren?
‘’Maaike, joehoe! We zijn op school, niet in bed!’’ zei een stem plotseling.
Toen ik opkeek zag ik dat Kris bezorgd naar me keek.
‘’S-Sorry, ik zat even te dromen geloof ik…’’ zei ik verward.
‘’Dat merkte ik. Maar zoals ik net al zei, wat je waarschijnlijk niet hebt gehoord, heb je zin om vanavond bij mij thuis te komen?’’ zei Kris weer.
Ik keek hem niet-begrijpend aan. Ik, bij hem, zonder anderen erbij?
‘’Met de rest natuurlijk’’ zei hij er snel achteraan.
‘’Oh, ja graag zelfs!’’ antwoordde ik, en met het geluid van de bekende (of beter gezegd: beruchte) schoolbel vertrokken we naar de volgende les.

De rest van de dag heb ik alleen maar aan die avond gedacht, want wat moest ik in hemelsnaam aan? Ik had natuurlijk niets leuks (behalve dan 23 shirtjes, 6 rokjes en 12 broeken, maar dat was allemaal niet leuk genoeg) en mijn geld was bijna op. Toen ik die middag thuiskwam heb ik flink lopen slijmen bij mijn moeder, zodat ze uiteindelijk met me wilde winkelen, op haar kosten natuurlijk. Met het bekende wat-word-je-toch-weer-verwend- gezicht pakte ze haar portemonnee en autosleutels, en vertrokken we naar de stad. Ik denk dat we zo’n drie uur bezig zijn geweest voordat ik tevreden was, of eigenlijk, voordat mijn moeder me dwong om mee te gaan naar huis omdat ik anders moest lopen. De eerste keer dat ik alle winkels in ging was niks leuk genoeg. De kleur was te donker, de kleur was te licht. De broek was te lang, de broek was te kort. De mouwen zijn niet mooi en ga zo maar door. Het tweede rondje had ik toch een shirt gekocht. Ik had hem pas drie keer in mijn handen gehad, dus dat viel nog mee. Hij was rood, met een ananas erop. Toen, na het derde rondje, besloot ik dat de schoenen in die ene winkel toch wel erg leuk waren, en dat die donkere spijkerbroek er wel leuk op zou passen. Dus uiteindelijk zijn we vier keer de stad doorgegaan. Mijn nieuwe schoenen waren lichtblauw, ze kwamen tot boven mijn enkel. Ondertussen was het alweer zes uur, dus we zijn snel langs de snackbar gereden om wat te eten te halen. Net toen ik het eerste patatje in mijn mond stak, bedacht ik me dat ik helemaal niet wist waar hij woonde! Snel pakte ik mijn mobiel, ik had geluk dat ik Kris’ nummer al had gekregen, anders kreeg ik ook niet te weten waar ik moest zijn. Met trillende vingers drukte ik de knopjes van mijn telefoon in. Toen ik op ‘verzenden’ had gedrukt, kreeg ik vrijwel meteen een sms terug. Dit stond erin:

‘’Hey schatje! Mijn adres heb ik op je Nederlandse boek gezet, had ik toch verteld? Nou zie je vanavond he?! Doei, kusje van je lieverd!’’

Vreemd keek ik naar mijn telefoonschermpje. Schatje? Kusje? Lieverd? Wat dacht hij wel niet? Oké, hij was knap en leuk, maar om mij nou meteen ‘schatje’ te noemen? En die groet! Kusje van je lieverd? Met een vreemd voorgevoel begon ik weer aan mijn patat.

Hoofdstuk 2

Daar stond ik dan, voor het huis van Kris, ter grootte van een kasteel. Voor de tweede keer drukte ik op de bel. Uit het huis klonk luidde muziek, dat iets weg had van hardcore. Niet bepaald mijn smaak van muziek, maar ik moest er maar mee leven deze avond. Nogmaals drukte ik op de bel, dit keer lang en doordingend. Eindelijk deed er iemand open. Een onbekend gezicht verscheen in de deuropening.
‘’Jij moet Maaike zijn’’ zei een vrouwelijke stem met een dubbele tong.
Ze stapte wankelend opzij en gaf de verkeerde hand om zich voor te stellen. Ongemakkelijk pakte ik hem aan, ook met mijn verkeerde hand en ik zei mijn naam. Ze heette Kim. Kim had waarschijnlijk al wat glaasjes op, want recht lopen kon ze ook al niet meer. Toen ik de woonkamer inliep kwam een muffe wietgeur me tegemoet. Niet alleen de zes jongens waren er, maar nog minstens dertig anderen!
Van gothic tot tutje, alles was aanwezig.Een stuk of tien feestgangers stonden in het midden van de kamer te dansen, in een hoekje stonden twee meiden met elkaar te zoenen, en in een ander hoekje stond een groepje te blowen. Net toen ik me af begon te vragen waar ik in hemelsnaam was beland, voelde ik een paar zachte lippen in mijn nek zuigen. Ik maakte een sprongetje van de schrik, en draaide me snel om. Ik keek recht in het lachende gezicht van Kris. Geforceerd lachte ik terug., al had ik hem het liefste een klap in zijn gezicht gegeven, maar gelukkig kon ik me inhouden. Het leek me niet zo bevorderlijk voor de feeststemming. De rest van de jongens kwamen ook aangelopen, stuk voor stuk met een biertje in hun hand. Frank was overduidelijk dronken. Hij kraamde onzin uit, kon bijna niet meer staan en praatte met een dubbele tong.
‘’Kris, wie zijn dit allemaal?’’ vroeg ik voorzichtig.
‘’Dit? Dit zijn al mijn vrienden!’’ zei hij, terwijl hij nog geen tien centimeter van me af stond, waardoor er een vieze bierwalm in mijn neus drong.
‘’Zullen bwe danzzbwen?’’ vroeg Frank, toen hij nog een flinke slok bier nam.
De anderen stemden in, maar ik bleef staan.
‘’Kom, we gaan dansen!’’ zei Kris tegen me.
‘’Nee, hardcore is niet mijn stijl…’’ antwoordde ik.
‘’BART! Andere muziek!’’ riep hij naar een jongen die achter de draaitafel stond, en met een pijnlijk piepend geluid zette hij een nummer van Grease op.

De anderen hielden blijkbaar alleen van hardcore, want iedereen vertrok van de dansvloer. Kris sleepte me mee naar het midden en we hadden samen de grootste lol. Toen hij me probeerde na te doen viel hij op de grond en trok mij mee. We kwamen niet meer bij van het lachen en uiteindelijk hebben de andere jongens ons geholpen om weer overeind te komen. Frank danste alsof zijn leven er vanaf hing, probeerde met verschillende meisjes te zoenen (die hem stuk voor stuk een klap in zijn gezicht gaven) en bleef bier drinken. Waarschijnlijk zou hij zich er de volgende dag niets meer van herinneren. Na een stuk of zeven liedjes werd er een schuifelnummer gedraaid, waarop Kris spontaan zijn armen om mij heen sloeg. Het voelde geweldig, zo vertrouwd, zo veilig in zijn gespierde armen, ik zou voor altijd zou willen blijven staan. We deinsden heen en weer, op de maat van de muziek. Voor ik het wist was het nummer afgelopen.
Zachtjes zei hij ‘’ga je mee wat te drinken halen?’’ en ik knikte.
Met nog altijd Kris’ arm om mijn middel liepen we naar de keuken. Verschillende meiden keken met een jaloerse blik naar ons, maar ik trok me er niets van aan.
Toen hij de koelkast open deed viel mijn mond open van verbazing. Het lag compleet volgestouwd met drank en etenswaren! Geen cola of sinas, alleen maar drank. Toen Kris mijn blik zag begon hij te lachen.
‘’Goed hè! Heb ik een vriend van me laten halen, ik ben er nog te jong voor dus ik krijg het niet mee’’ zei hij terwijl hij een biertje pakte. Hij reikte mij ook een biertje aan, en hoewel ik wist dat mijn moeder het er niet mee eens zou zijn, pakte ik hem toch aan. Ik vroeg me af wat mijn vader ervan zou vinden, maar daar zou ik nooit achter komen. Die was drie jaar geleden gestorven, hij had een hartaanval gekregen. Mijn moeder treurde er nog elke dag om, ze was ook nooit meer zo vrolijk geweest als toen hij nog wel leefde. We waren een gelukkig gezinnetje, maar blijkbaar mocht dat niet zo blijven. Zelf had ik het er niet meer zo moeilijk mee. Dankzij de vele gesprekken met mijn vriendinnen heb ik het leren accepteren, daar ben ik ze nog altijd dankbaar voor. De vriendinnen die ik moest achterlaten vanwege de verhuizing…

Samen stonden we te genieten van ons biertje. Mijn eerste biertje ooit, om precies te zijn. De eerste slok was ontzettend vies, maar zoals ze zeggen: alles went. Het flesje was al open geweest toen hij uit de koelkast kwam, maar Kris vertelde mij dat het dopje er vanaf was geschoten. Ik mocht een ander van hem, maar toen hij me dat aanbood vertrouwde ik het wel.
Terwijl we daar stonden schoof Kris steeds dichter naar me toe. Zijn mooie hoofd blonk en werd zwak verlicht door een streep maanlicht, die door de ruit probeerde te dringen. Hij was zó mooi, zijn haren, zijn ogen, zijn spieren en de rest van zijn lijf. Als ik naar hem keek, kreeg ik kriebels in mijn buik. Zou dit echte verliefdheid zijn, in plaats van de ‘kinderliefde’ op de basisschool? Was dit de liefde waar ouderen het over hadden, als je dacht dat je de ware had gevonden? Waren de kriebels in mijn buik de bekende ‘vlinders’? Hoe dan ook, ik was tot over mijn oren verliefd.
Kris pakte zachtjes mijn biertje, en zette het samen met zijn biertje op het aanrecht. Onze hoofden kwamen steeds dichter bij elkaar en ik wist wat er ging komen. Ik dacht er niet meer bij na, en zijn lippen raakte de mijne. Hartstochtelijk begonnen we te zoenen.De perfectie van zijn zoen droop er vanaf. We pakten elkaar overal vast, terwijl we steeds wilder zoenden. Het was geweldig!
Toen Kris mij echter een beetje te wild werd trok ik me terug. Eén moment keken we elkaar verliefd aan, maar toen zoenden weer verder. Zijn handen gleden van mijn rug naar mijn kont en weer terug. Na een tijdje, dat slechts enkele seconden had leken te duren, lieten we elkaar weer los. Enigszins verward keken we elkaar aan. Zo vond ik het nog een viezerd die zomaar mijn nek liep te zoenen, en zo was ik tot over mijn oren verliefd!
‘’Dat heb je vast vaker gedaan’’ zei Kris glimlachend.
Verrast schudde ik mijn hoofd. Dat was het grootste compliment dat ik ooit had gehad!

gerlienke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:23

mooi verhaal,blijf het ook zeker volgen en ben benieuwd naar het volgende stuk;)

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 21:52

Dankjewel, zal volgende stuk morgen plaatsen

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 11:05

Hand in hand liepen we weer de drukte in. De meiden die mij net jaloers aan hadden gekeken zagen nu helemaal groen van jaloezie, toen ik met een glimlach van oor tot oor op mijn gezicht langs liep. Nog nooit had ik me zo goed gevoeld. Mijn eerste zoen. Mijn eerste, geweldige zoen. Mijn eerste echte vriend, wat was alles plotseling weer leuk en mooi. Misschien zond ik sterke ‘ik-heb-geweldig-gezoend-stralen’ uit, want Frank kwam naar me toe lopen en knikte met zijn hoofd richting Kris. ‘’Heb je euhhh..?’’ vroeg hij.
‘’Ja ik heb ge-euuhhhd’’ antwoordde ik met een lach op mijn gezicht.
Breed grijnzend liep hij weer weg. Toen Frank weer bij zijn vrienden stond knikte hij in mijn richting en fluisterde iets in het oor van Richard. Hij schrok, zag ik. Met grote ogen keek hij me aan. Snel keek ik weer naar Kris, die zich uit stond te leven op de muziek. Zenuwachtig voegde ik me bij hem. Ik voelde de ogen van Richard in mijn rug prikken. Uit mijn ooghoeken zag ik dat hij jaloers stond te kijken. Snel trok ik Kris mee van de dansvloer.
‘’Zullen we even naar buiten?’’ vroeg ik lief aan hem. Misschien dacht hij dat ik weer wilde zoenen (wat me helemaal geen verkeerd plan leek) maar de voornaamste reden was dat ik Richard vervelend vond. Toen we de deur uitstapten werden we overspoeld door een vlaag van kou. Hand in hand liepen we naar een heuveltje in de achtertuin.Het gras was vochtig en bleef plakken aan onze schoenen. Toen we eenmaal stilstonden keken we elkaar diep in de ogen aan. Ik wist dat we weer zouden gaan zoenen, we gedroegen ons precies hetzelfde als voor de vorige zoen. Langzaam kwamen onze hoofden dichter bij elkaar. Toen onze lippen elkaar bijna raakten, klonk er opeens een hoge, schrille lach uit de bosjes. Geschrokken keken we om. De bladeren ritselden, maar we hoorden geen geluid meer. Langzaam sloop Kris naar de bosjes.
‘’W-wie is daar?’’ vroeg hij, en ik meende dat er een enige trilling in zijn stem lag. Van een afstandje keek ik toe hoe hij stoer de bladeren opzij schoof.
‘’WAT MOT DAT HIER?!’’ schreeuwde plotseling dezelfde stem.
Kris schrok zo, dat hij een halve meter de lucht in sprong en in mijn armen belandde, waardoor ik op de grond viel en Kris op mij kreeg. Een tenger gestalte kroop uit de bosjes.
‘’He gozertje, wat moest dat?’’ zei de gestalte, die langzaam dichterbij kwam.
‘’I-i-ik vroeg me af wie er zo zat te lachen in de bosjes, dat maak ik niet dagelijks mee’’ antwoordde Kris, en hoewel hij al een stuk zelfverzekerder overkwam lag er nog steeds een trilling in zijn stem.
Snel krabbelden we overeind terwijl de gestalte minderwaardig op ons neerkeek. Door de duisternis moest ik turen om erachter te komen van welk geslacht het was, maar nadat ik met mijn ogen had moeten knijpen kwam ik tot de conclusie dat het een meisje was, van een jaar of achttien. Terwijl ze asociaal op haar kauwgum kauwde, stond ze ons raar aan te kijken met haar handen in haar zij.
‘’Nou, wat moet dat?’’ herhaalde ze.
Kris en ik keken elkaar zenuwachtig aan. Aan haar stem te horen had het meisje veel te veel gedronken. Plotseling schreeuwde Kris: ‘’LOPEN!’’ en hij rende weg. Zo snel als ik kon volgde ik hem, met het meisje op mijn hielen.
‘’JULLIE ONTSNAPPEN NIET AAN DE HANDEN VAN KATE!’’ schreeuwde ze, terwijl ze haar best deed om ons bij te houden. Uiteindelijk gaf ze op en strompelde ze terug naar de bosjes. Hijgend kwamen Kris en ik tot stilstand. Mijn zij deed zeer van het rennen waardoor ik even moest zitten om tot adem te komen. Kris zakte naast mij neer in het vochtige gras en sloeg zijn arm om mij heen.
‘’Mijn meisje, mijn lieve, snelle meisje’’ zei hij met een glimlach, en al snel begonnen we weer te zoenen.

Nadat we misschien wel twintig minuten hadden liggen zoenen, lag ik uiteindelijk languit op het gras, met Kris bovenop me. Speels rolde ik ons om, zodat ik bovenop hem kwam te liggen.
‘’Kleine tijger van me’’ zei hij met een grijns op zijn gezicht.
Na al dat wachten had ik dan toch de ware gevonden. Hij was zo lief, zo knap en aardig, dat het een droom had kunnen zijn. De avond had nog uren mogen duren van mij, maar helaas was het alweer bijna tijd om weg te gaan. Ik moest mijn moeder beloven dat ik om half twaalf voor de deur zou staan. Half twaalf! Alsof ik een kind van tien was! Toen ik haar in de auto liet weten dat ik het er niet mee eens was, trapte ze zo hard op haar rem dat ik bijna met mijn neus tegen de voorruit knalde. Met een rood hoofd van woede bulderde ze dat we ook nog terug naar huis konden en ik helemaal niet weg mocht. Vandaar dat ik om stipt half twaalf voor de deur stond, met Kris naast me. Toen er een rode auto met slippende banden de bocht om kwam scheuren, herkende ik mijn moeder en gaf ik Kris een kusje op zijn wang.
‘’Wow, is dat je moeder? Wat aan racemonster!’’ zei hij met grote ogen.
‘’Tja,’’ zei ik plagend. ‘’Dat is je toekomstige schoonmoeder’’ en ik gaf hem een plagende por in zijn buik. Met een laatste zoen nam ik afscheid en ik stapte in de auto van mijn moeder. Ze keek Kris (zoals verwacht) afkeurend aan en ik wist wat me te wachten stond. Een preek van minimaal een half uur, terwijl ze hard op het gaspedaal zou trappen. En inderdaad, toen we de hoek om scheurden begon het al.
‘’Wie was dat?’’ vroeg ze nors en kortaf.
‘’Kris’’ antwoordde ik even nors.
‘’Is dat soms je vriendje? Je gaat zeker alleen weer op het uiterlijk af? Weet waar je mee bezig bent, ik zag het aan zijn kop, hij is niet te vertrouwen! Echt zo’n drugsdealertje, pas ermee op hoor! Die doet je nog wat aan! Die criminele oogjes verraden zijn karakter!’’
Met een opgetrokken wenkbrauw luisterde ik naar wat ze allemaal over hem zei, met stijgende verbazing. Crimineel? Drugsdealer? Criminele oogjes? Wat dacht ze wel niet! Ik geef toe, ik was veel van haar gewend, maar dit had ik niet verwacht. Hoe kon ze dat nou zomaar zeggen! Maar mevrouw was nog niet klaar met tieren…
‘’…En dan die uitdrukking op zijn gezicht toen je hem een zoen gaf! Walgelijk! Dat je verliefd kunt worden op zo’n jongen! Ik schaam me voor je, Maaike!’’ en met die woorden eindigde ze haar preek. Door de woede en verbazing kon ik geen woord uitbrengen. Waarom moest ze elke jongen die ik kende tot het bot aan afkraken? Waarom mocht ik niet gelukkig zijn met een leuke en lieve jongen?

Uren later lag ik nog te huilen van woede in mijn bed. Zo oneerlijk vond ik het, dat ze nooit blij voor me kon zijn als het om jongens ging! Ik moest mijn blijdschap maar bij me houden, ik kon niets aan haar vertellen, als ik ruzie zou hebben zou ze zeggen dat ze me had gewaarschuwd en mijn oude vrienden en vriendinnen sprak ik niet meer. Ik kon toch moeilijk alles aan de andere jongens vertellen?
Door een tekort aan zakdoekjes snoot ik mijn neus in de dekens. Lange snotdraden bleven hangen, die ik met mijn mouwen wegveegde. Ik kon Kris niet toch niet laten vallen omdat ik een wantrouwige moeder had? Waren er eigenlijk wel ‘goede’ jongens in haar ogen? Zelfs Pieter, van mijn vorige school, wantrouwde ze nog. Hij kwam dagelijks bij ons over de vloer! Hij nam soms een bloementje mee voor mijn moeder, kwam op haar verjaardag, maakte grapjes met haar, maar nog vertrouwde ze hem niet volledig. Ik snapte ook niet waarom ze geen jongens vertrouwde. Met mijn vader heeft ze ook nooit ruzie gehad, hij was echt de Perfecte Man. Hij deed veel in het huishouden, ze hadden nooit ruzie, alles was zoals het zou moeten. Maar ook toen mijn vader nog leefde had ze het niet zo op jongens en mannen, dus kon het onmogelijk aan de dood van mijn vader liggen. Ik besloot dat ik het nog wel zou proberen te vragen, en kort daarna viel ik in een onrustige slaap.

Toen ik de volgende ochtend wakker werd, had ik een wee gevoel. Het voelde alsof mijn hoofd uit elkaar kon klappen van de pijn en ik had geen zin om overeind te komen. Mijn neus zat vol met snot, en toen ik net had bedacht dat ik vandaag een dagje in bed zou blijven hoorde ik mijn moeder onderaan de trap schreeuwen.
‘’MAAIKE! Kom uit je bed, we gaan naar tante Greet!’’
Een luide kreun ontsnapte uit mijn mond. Tante Greet? Dat kon ze niet menen! Ze is zo erg, dat kun je je echt niet voorstellen. Ze heeft haar haren altijd in een tuttige knot en op haar neus staat een bril met een dun montuur. Hier gluurt ze dan heel streng overheen. Ook heeft ze het minimaal drie keer over ‘de jeugd van tegenwoordig’. Ze is absoluut tegen jongens en vriendjes. Dit noemt ze ‘dat gedoe’, en we weten allemaal wat ze ermee bedoelt.

Sophie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:58

Heel leuk verhaal
Er is ook geen fout te ontdekken
Ben benieuwd naar meer!

welmoedz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:05

hey leuk verhaal joh ga maar snel door

gerlienke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:45

weer een mooi stuk:D,ben benieuwd of die kris werkelijk zo is als die zich voordoet.

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 12:13

Met veel moeite klom ik uit mijn bed, strompelde ik naar mijn kast om vervolgens op een rondslingerende stoel neer te ploffen. Elke beweging die ik maakte deed mij pijn en liet mijn hoofd nog meer pijn doen. Vermoeid sloot ik mijn ogen. Tante Greet, erger kon niet. Ik zag haar gezicht voor me, en de groene oogjes staarden mij streng aan. De dunne lippen vormden de woorden ‘’de jeugd van tegenwoordig’’, waarbij haar ogen rolden in hun kassen. Langzaam vervaagde het gezicht. Ik kwam terecht in een lange witte tunnel waar een grote, zwarte hond voor me uit liep. Ik moest rennen om hem bij te houden. Plotseling stopte hij en draaide hij zich om. Langzaam kwam hij op me af. Hij sprong tegen me op, en gromde met zijn reusachtige bek ‘’STA OP!’’.
Met een schok kwam ik omhoog. Mijn moeder stond met een bezorgd hoofd boven me, en hielp me overeind.
‘’Maaike, wat is er?’’ vroeg ze met een trilling in haar stem.
‘’I-ik weet niet, ik voel me niet zo goed’’ antwoordde ik ben een beknepen stemmetje.
Mijn moeder drukte me op de stoel, en gebood me te blijven zitten. Met haastige passen liep ze mijn kamer uit, terwijl ze woorden mompelde die op ‘’dokter bellen’’ leken, maar ik wist het niet zeker.
Ik voelde me verward, wat was er gebeurd? Ik sloot mijn ogen en een minuut later lag ik schokkend op de grond! Mijn hoofd deed nog meer pijn dat voordat ik mijn ogen sloot en ik zweette als een gek. Met de rug van mijn hand veegde ik mijn hoofd droog. Na een minuut of vijf kwam mijn moeder weer mijn kamer instormen. Met een rood hoofd van inspanning gaf ze mij een glas water.
‘’De dokter komt eraan’’ zei ze hijgend.
De dokter? Wat moest de dokter hier? Ik was gewoon even weggezakt, niets aan de hand! Toen ik dat tegen mijn moeder zei kreeg ik geen antwoord. Ze was plotseling heel geïnteresseerd in mijn lavalamp die uitstond. Omdat ze niet de indruk maakte dat ze nog iets tegen me zou zeggen zweeg ik.

Na ongeveer een kwartiertje ging de deurbel. Mijn moeder schoot overeind en rende de trap af. Ik voelde me nog steeds erg slecht, maar was ook een beetje zenuwachtig. Ik had altijd al een hekel gehad aan dokters, ziekenhuizen en tandartsen. Een jaar of vijf geleden heb ik een kies moeten laten trekken bij de tandarts. De verdoving werkte niet optimaal, sindsdien heb ik er een vreselijke hekel aan.
De trapdeur kraakte en een paar voeten liep stampend de trap op, gevolgd door de dribbelende pasjes van mijn moeder. Aan de klank van de voetstappen hoorde ik dat ze nu boven moesten zijn. En inderdaad, een tel later vloog de deur open. Een forse, wild uitziende man stond in de deuropening. Hij had een dikke buik, drie onderkinnen en grote voeten. Zijn haar leek ongekamd, maar verder zag hij er verzorgd uit. Terwijl hij me peinzend aankeek klemden zijn handen zich om een zakelijk koffertje.
‘’Precies haar vader’’ mompelde hij.
Door die opmerking voelde ik mij nog verwarder. Precies mijn vader? Had hij mijn vader gekend dan? Hoe wist hij dat ik zijn dochter was?
Met een grote pas stond hij voor mijn neus en stak hij zijn hand uit om zich voor te stellen. Met een beknepen stemmetje zei ik mijn naam. Hij heette Hilger van zijn achternaam, zijn voornaam had hij niet genoemd.
‘’Zo, dus het ging niet helemaal goed met jou?’’ vroeg hij met een aardige glimlach.
Mijn moeder begon meteen te vertellen wat er allemaal was gebeurd, terwijl hij dat nog niet eens had gevraagd.
‘’… en toen rende ik naar boven door de herrie en toen lag ze op de grond te schokken en toen lag ze ook nog te brabbelen en ik kon er niets van verstaan en ze is zeker een kwartier wakker geweest en ze was lijkbleek en haar lippen waren wit en dun en het was precies hetzelfde als toen haar vader overleed door die bacterie en…’’
BENG. Ik hoorde niets meer van wat ze zei, het ging allemaal langs me heen. Hetzelfde als toen mijn vader overleed door die bacterie? Kon een bacterie een hartaanval veroorzaken? Dit was mij nog nooit verteld! Had mijn vader ook een witte tunnel gezien, had hij die uitgelopen en was hij in het hiernamaals terecht gekomen? Ik werd uit mijn gedachten opgeschrikt door een hand die mijn pols vastpakte. Het was de dokter, hij had een injectienaald in zijn andere hand. Ik schrok, kreeg ik een injectie? Ik haatte injecties! Waarschijnlijk zag hij mijn verschrikte uitdrukking, want hij vertelde dat het geen pijn zou doen. Met zijn grote handen stroopte hij mijn mouw op.
‘’Kijk maar even de andere kant op’’ zei hij vriendelijk.
Ik bekeek mijn poster van honden, die ik twee jaar geleden had gekregen van mijn moeder. Een korte, scherpe pijn ging door mijn arm. Ik voelde de naald uit mijn uit glijden.
‘’Zo’’ zei de dokter, ‘’je zult je nu weer snel beter voelen. Wel wil ik nog even bloed afnemen nadat ik je verder heb onderzocht’’.
Hij begon overal te luisteren met zijn stethoscoop. Op mijn buik, op mijn pols en de rest van mijn lichaam. Elke keer weer kreeg ik een rilling van het koude ijzer dat mijn huid raakte. Na een paar minuten borg hij zijn stethoscoop weer op.
‘’Alles lijkt in orde…’’ zei de dokter peinzend.
‘’Dan moeten we maar bloed prikken, dan kunnen we dat laten onderzoeken’’ en hij pakte een nieuwe naald. Opnieuw stroopte hij mijn mouwen op, en ik moest weer de andere kant opkijken. Weer gleed mijn blik naar mijn poster. Er stond een hond op met een paars stukje poot, viel mij nu op. Terwijl ik wachtte op de naald die in mijn arm zou schuiven, zei de dokter dat het al klaar was. Verrast keek ik naar de naald. Het buisje was gevuld met donkerrood bloed, ik had er niets van gevoeld. De dokter borg zijn spullen weer op, en nam afscheid met de woorden ‘’jullie horen nog van mij. Maaike, hou nog even een dagje rust, blijf maar in bed liggen’’. En met zijn grote lijf trok hij de deur achter zich dicht. Ik bedacht me geen moment en besloot mijn moeder te ondervragen.
‘’Mam?’’ vroeg ik voorzichtig.
‘’Mam, vertel eens, wat was dat van die bacterie? Kan een bacterie een hartaanval veroorzaken?’’ vroeg ik nogmaals, toen mijn moeder niet reageerde.
‘’Je hoorde wat de dokter zei, Maaike. Ga in bed liggen. Ik bel tante Greet af. Zo meteen kom ik nog even bij je kijken.’’ veranderde ze van onderwerp, en voordat ik kon protesteren was ze al mijn kamer uit.

‘’Kris! Geef mijn pet terug!’’ riep ik naar hem, maar hij rende lachend verder. Heel stiekem had hij mijn pet van mijn hoofd gepakt en toen rende hij als een gek weg. Nu probeerde ik hem bij te houden, terwijl ik erop los flirtte. Eindelijk, na drie rondjes in zijn tuin te hebben moeten rennen, kreeg ik hem te pakken. Hijgend vielen we op de grond. Plotseling klonk er een schel geluidje; mijn telefoon ging af. Omdat ik zo heerlijk zat in het zonnetje, had ik geen zin om op te nemen. Maar het toontje bleef spelen.
Plotseling opende ik mijn ogen. Ik was in slaap gevallen en had gedroomd dat mijn telefoon afging, maar ondertussen ging hij ook in het echt af. Zenuwachtig zocht ik hem, hij lag onder mijn kussen. Net toen ik op het groene telefoontje wilde drukken stopte hij; te laat. Snel keek ik wie me gebeld had.
‘Onbeantwoorde gesprekken: Kris’
Kris? Waarom had Kris mij gebeld? Ik besloot hem terug te bellen. Nadat de telefoon drie keer over was gegaan hoorde ik een bekende en vertrouwde stem aan de andere kant.
‘’Daar is mijn schatje!’’ riep hij uit toen ik mijn naam zei.
Met een brede glimlach om die opmerking vroeg ik hem waarom hij me had gebeld.
‘’Oh schat, ik mis je zo! Ik heb helemaal niets te doen en vroeg me af of jij tijd voor me had?!’’
Even had ik het gevoel dat ik weer droomde. Hij noemde me schat, hij miste me!
‘’Liefje? Ben je daar nog?’’ vroeg hij met een bezorgde klank in zijn stem.
‘’Ja, ja ik ben er nog!’’ zei ik haastig.
‘’Maar, je vroeg je af of ik iets met je wilde doen? Natuurlijk, graag zelfs, maar ik ben... ik ben ziek.’’
Even bleef het stil. Toen zei hij haastig:
‘’Geef me je adres, dan kom ik naar je toe’’.
Verbaasd gaf ik mijn adres. Hij kwam naar mij toe? Hij kwam naar mij toe!
Met trillende vingers drukte ik op het uitknopje. Ik liet me tevreden terugzakken in mijn kussens. Mijn lieve Kris, mijn eerste echte vriendje.

Deetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:40

leuk verhaal!! snel verder schrijve;)

gerlienke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:07

weer een mooi stuk, ben benieuwd hoe het verder gaat.

lucasjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:34

woow,mooi verhaal
ben benieuwd naar het vervolg

spidergirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:34

hoi
leuk verhaal hoor .
geen fouten te zien
blijf dit echt volgen

groetjes
spidergirl

Katie1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:51

Super verhaal, zit je middenin, stopt het

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 16:28

Wat leuk, allemaal positieve reacties!!
Ik zal zo snel mogelijk weer een stuk plaatsen, maar ben nu door mijn 'vooraad' heen

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:36

super verhaal! Snel doorschrijven

Horsy_Lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:46

leuk verhaal. ook heel goed!
wacht op een nieuw stukje.

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 17:21

Ik ben bijna klaar met het volgende stuk, nog heel even geduld
Bedankt!

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 21:46

Toen ik voor mijn gevoel uren had liggen wachten, hoorde ik eindelijk de bel. De stampende voetstappen van mijn moeder die zich naar de deur begaven en het kraken van de deur. Ik kon niet horen wat ze tegen elkaar zeiden, maar aan de toon hoorde ik dat mijn moeder onaangenaam verrast was. Omdat het wel erg lang duurde strompelde ik maar naar beneden. Net toen ik de trapdeur open wilde doen was iemand me al voor, en keek ik recht in het gezicht van Kris! Afkeurend keek hij mij aan.
‘’Wat doe jij hier? Hup, naar je bed!’’
Grinnikend liep ik terug naar mijn kamer. Wat een lieverd was het toch, zo bezorgd! Nadat ik mijn stoel onder een berg kleren had uitgetrokken voor Kris, kroop ik met enige moeite weer terug in bed. Mijn arm was gevoelig en stijf geworden van de injectie, waardoor ik er weinig mee kon doen.

Hoofdstuk 3

‘’Geef mij de boter eens, schat?’’ vroeg mijn moeder onder het ontbijt. Met een gezicht dat vertrok van de pijn gaf ik haar de boter. Nog altijd deed mijn arm pijn van het bloedprikken en de injectie, terwijl het al enkele dagen geleden was. Ondanks de pijn voelde ik mij bijzonder gelukkig. Ik had een vriendje, een onwijs lief vriendje dat geweldig kon zoenen! We hadden heerlijk liggen zoenen in mijn bed toen hij op ziekenbezoek kwam, maar mijn moeder moest het weer in de war gooien. Na een halfuurtje kwam ze namelijk stampend de trap op, dus Kris vloog snel weer op mijn bureaustoel. Toen ze de deur opendeed mompelde dat ze even bij me kwam kijken. Smoesjes, natuurlijk, ze was gewoon bang dat we ‘’stoute dingen’’ deden. Kort daarna was hij alweer weggegaan, hij was nogal geïrriteerd over die actie van mijn moeder. Mijn excuses wilde hij ook niet aannemen, maar ik denk dat hij het morgen wel weer vergeten is. Het is ook zo vervelend dat mijn moeder een hekel aan jongens heeft! Plotseling moest ik weer denken aan de ‘bacterie’ waar mijn moeder het over had gehad. Ze had nog steeds mijn vraag niet beantwoordt, dus ik besloot het nog een keer te vragen.
‘’Mam?’’
Verwachtingsvol keek mijn moeder me aan, waarop ik mijn vraag stelde.
‘’Wat bedoelde je nou met die bacterie, mam?’’
Ik zag haar verschrikt kijken, maar ze herstelde zich snel.
‘’Daar ga ik liever niet op in, Maaike’’ zei ze kordaat.
Ik voelde me kwaad worden. Waarom wilde ze het niet zeggen? Ik had toch zeker recht op de waarheid? Ze moest het me gewoon vertellen!
‘’Verdorie mam, ik wil het gewoon weten! Je kunt het wel verzwijgen maar vroeg of laat kom ik er toch wel achter en dan heb ik liever dat jij het me nu vertelt!’’ schreeuwde ik tegen haar. Opnieuw keek ze mij verschrikt aan.
‘’Lieverd, ik wil het je wel vertellen, maar ik vind het zo moeilijk!’’ jammerde ze.
‘’Schrijf het dan op!’’
Blijkbaar vond ze dat een goed idee, want ze stond meteen op en kwam terug met een bloknootje en een pen.
‘’Goed. Ik schrijf het op, maar op een voorwaarde.’’
‘’En die is?’’ vroeg ik aarzelend.
‘’Dat je mij nu alleen laat en mij in alle rust alles op laat schrijven.’’
Zuchtend stond ik op. Was het nou zo moeilijk om gewoon te vertellen wat er was gebeurd? Met tegenzin strompelde ik naar mijn kamer.

Eindelijk, na een half uur, werd er op mijn deur geklopt.
‘’Maaike?’’ hoorde ik de stem van mijn moeder vragen.
Razendsnel gooide ik de deur open.
‘’Ben je klaar met schrijven?’’
‘’Ja, hier is de brief. Ik ga even een stukje lopen’’
Ze had knalrode ogen en een natte mouw. Ze had gehuild, wist ik. Altijd als ik over mijn vader begon reageerde ze raar, zelfs een beetje paniekerig. Waarschijnlijk was dit ook de eerste keer dat ze alles eruit gooide, of eigenlijk alles eruit schreef. Nooit had ze het er met me over gehad. Met mijn ogen op de brief gericht sloot ik mijn deur en plofte ik neer op mijn bed. Met trillende vingers opende ik de brief.

Lieve Maaike,

Eindelijk heb ik de moed verzameld om je te vertellen wat er precies is gebeurt met je vader. Ik hoop dat je het mij vergeeft dat ik je niet de waarheid heb verteld, maar die was te zwaar voor mij, ik wilde je niet bang maken. Dit is de eerste keer dat ik alles vertel, dat ik het er überhaupt over heb. Al die jaren heb ik het verdrongen, maar nu moet ik sterk zijn en gooi ik het er allemaal uit. Voor jou. Tien jaar geleden, jij was vier, begon het allemaal. Je vader viel opeens regelmatig flauw, droomde dan raar, hetzelfde als jij laatst had. Toen werd hij ziek, het leek op een onschuldig griepje. Na drie weken was hij er nog niet vanaf. Sterker nog, het leek alleen maar erger te worden. Alles wat hij at spuugde hij uit, hij lag de hele dag voor pampus met enorme hoofdpijn en onvoorstelbare buikpijn. In het begin dacht ik dat hij zich aanstelde, maar hij werd steeds magerder en zag vreselijk wit. Toen moest ik hem wel geloven. Na die drie weken zijn we samen naar de dokter gegaan. De hele situatie uitgelegd, maar een echt antwoord op de vraag wat het zou kunnen zijn kregen we niet. De dokter dacht dat hij gewoon last had van griep, dat dachten wij ook. Jij snapte er ook niets van. Je was een kleutertje, vol energie, wilde met papa spelen. Maar dat kon niet. Papa was ziek, wilde wel spelen maar kon het niet. Na nog twee weken was zijn toestand nog steeds niet verbeterd. Opnieuw gingen we naar de dokter. Hij begon te twijfelen aan zijn eigen diagnose, dat gaf hij eerlijk toe. Hij vond het een verstandig idee als we even bloed zouden prikken. Eigenlijk wilde papa dat niet, hij was bang voor naalden en vond dat het allemaal wel meeviel. Maar dat deed het niet, natuurlijk niet, anders leefde hij nu nog gewoon. Ik heb hem samen met de dokter overgehaald, twee dagen later hebben we bloed laten prikken. Het was een ramp. Ze prikten een paar keer mis, papa viel flauw. Hij had al dik een maand niet echt kunnen eten, waardoor hij wel vaker bijna flauwviel. Na vijf minuten kwam hij weer bij en heb ik hem zo ongeveer de auto in gedragen.

Eindelijk, na vijf zenuwslopende dagen, kregen we de uitslag van de bloedtest. Ze hadden niets kunnen vinden. Nou ja, niets herkenbaars. Wel een of andere bacterie, maar die leek onschadelijk. Voor de zekerheid zouden ze nog een onderzoek doen, maar hij was vast onschadelijk. Maar dat was het dus niet. Na twee weken werden we weer gebeld. Of we even langs konden komen bij de dokter. Wat er precies was werd ons niet verteld aan de telefoon. Met veel moeite kon ik papa in de auto zetten. Hij was alleen maar zieker en zwakker geworden. Eenmaal bij de dokter moesten we er maar even goed voor gaan zitten. De bacterie die in zijn bloed zat, was niet onschadelijk. Integendeel, hij was levensbedreigend. Er was slechts een ander geval bekend, maar dat was ook al 14 jaar geleden. Er was nog niks over de bacterie bekend, waarom ze dan toch wisten dat het dezelfde was, is mij altijd een raadsel gebleven. Ik vroeg wat er tegen te doen viel. Weinig, volgens de dokter. Er was geen medicijn tegen, ze wisten niet precies wat de bacterie deed, behalve dan dat hij je afweersysteem totaal vernietigde. Antibiotica slikken zou een optie kunnen zijn volgens de dokter, misschien dat het zou helpen. We kregen een kuur mee voor een maand. Als het dan niet beter zou gaan moesten we maar weer terug komen.
Papa kreeg inmiddels vloeibaar voedsel, dat hield hij nog een beetje binnen. Helaas sloeg de antibiotica niet aan. Dus na een maand stonden we weer bij de dokter. Hij kon er niets meer aan doen, we moesten het maar gewoon afwachten. Opeens werd papa woedend. Even leek hij zijn zwakheid te vergeten. Hij sprong op en begon te schreeuwen naar de dokter. Ik weet het nog precies, na tien jaar weet kan ik het nog steeds in mijn hoofd afspelen.
‘’Kijk me nou toch man, kijk nou naar me! Ik zie er niet uit, val zowat uit elkaar van ellende, en we moeten het áfwachten?! Je spoort niet, je spoort van geen kant!’’
Dat waren zijn woorden. Toen zakte hij in elkaar, hij was weer flauwgevallen. Uiteindelijk werden we doorgestuurd naar het ziekenhuis. De enige optie was een bloedtransfusie, maar zelfs dat had geen zin. De witte bloedcellen zouden net zo hard worden afgebroken als in papa zijn bloed. Het kwam er dus op neer dat er inderdaad niets tegen viel te doen. Na een gesprek met de dokter en een aantal artsen uit het ziekenhuis werd ons duidelijk dat papa nog maar enkele maanden te gaan had. Toen ik dat hoorde, stortte mijn wereld in. Mijn lieve vent, jouw vader, hij zou sterven. Hij zou verdomme sterven, en snel ook. Hoe kon dit toch gebeuren dacht ik, hij was altijd gezond geweest! De maanden die volgden waren onmenselijk zwaar. Iedere dag verslechterde papa, elke dag kwam zijn einde dichterbij. Het was vreselijk. Jij, als klein ukje die inmiddels vijf was geworden, begreep ook dat er iets was, al hadden we het er nooit over gehad met je. Je was altijd heel rustig bij papa, je was sowieso een stuk stiller geworden.

Vijf januari, ik zal die dag nooit meer vergeten. Ik werd wakker en wilde tegen je vader aan liggen. Nog nooit ben ik zo geschrokken. Hij was ijskoud. Inderdaad, hij was overleden. Ik moest het jou vertellen, ik heb je meegenomen naar papa. Je huilde, je bleef huilen. Niet alleen door het overlijden van papa brak mijn hart, maar ook door het zien van het verdriet van mijn lieve meid. Ik heb iedereen opgebeld. Ze kwamen meteen, hebben alles voor me geregeld omstreeks de begrafenis.

Lieve Maaike, nu weet je hoe het zit, waarom ik zo bang was toen je een ‘beroerte’ had. Ik hoop dat je mij kan vergeven Maaike, vergeef het me alsjeblieft. Ik kon het niet vertellen, ik weet niet waarom, het deed mij zoveel pijn. Ik zal je nu maar meteen vertellen waarom ik jongens niet vertrouw. Een heleboel vrienden van papa en mij hebben me in de steek gelaten na het overlijden van papa. Maaike, ik hoop dat je begrijpt dat het voor mij ontzettend moeilijk is. Vergeef mij, alsjeblieft…

Katie1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 01:32

Mooi stukje!!

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 10:17

Bedankt, nieuwe stukje komt eraan, maar moet nu eerst huiswerk maken *grom*

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:01

wow mooi verhaal heb het in 1 x gelezen en blijf het zeker volgen