[tek] 19e eeuws: Kincsem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[tek] 19e eeuws: Kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 19:49

Voordat ik allemaal commentaar naar mijn hoofd krijg over hoe vreselijk (raar) de verhoudingen wel niet zijn: het was de bedoeling dat het een tikje onnatuurlijk zou worden, geloof dat ik daarin toch te ver ben gegaan. De snoet heeft ook een beetje een rare hoek, omdat het oog zo staat... dat is ook echt zoiets typisch fin de siècle. (vind ik dan)

De lange benen, het lange lijf, de vreemde verhoudingem met het kleine brede hoofd dat smal toeloopt is een typische manier van paarden schilderen zo tegen het einde van de negentiende eeuw. Doorgaans worden ze 'Stubbs' genoemd, naar de gelijknamige schilder.

Het dier in kwestie is Kincsem. Kincsem is naar mijn mening het beste en meest uitzonderlijke renpaard dat de wereld, en vooral Europa, ooit gekend heeft. Er zijn echter maar weinig afbeeldingen van Kincsem. Ik heb haar al eens eerder afgebeeld, tevens uit mijn hoofd. Deze is heel anders, en veel '19e eeuwser' maar ik wilde hem desondanks toch even laten zien. Ongeveer een 30 minuutjes heb ik erover gedaan deze op papier te zetten. Ze heeft iets, ondanks de gekke verhoudingen.

Afbeelding

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:05

Oja dat type tekenen ken ik wel. Ik heb zat van die plaatjes van voorvaderen van mijn vorige paard. Naar wat je bedoeling was vind ik hem erg goed gelukt. Ik vind jouw gebruik van schaduwen echt geweldig!

Char_elle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:11

ben het met Jallist eens dat gebruik van schaduwen is echt mooi alleen ken het type tekenen verder niet

Elanor

Re: [tek] 19e eeuws: Kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:15

Ik vind hem goed gelukt!
Ik heb een boekje, 'Paarden in de kunst en literatuur', en je ziet idd heel duidelijk dat hij in die stijl is gemaakt.
Somminge delen vind ik persoonlijk net ietsje té. Het bovenste deel van het voorste achterbeen lijkt wel érg lang, en ik vind de koot van het achterste voorbeen wat breed in verhouding met de rest van het lichaam. De benen zijn voor mijn gevoel sowieso iets zwaar, omdat het paard zo licht is.
Het hoofd vind ik weer wel erg goed. Ook de glans op de buik waar je net de ribben door ziet vind ik heel knap gedaan.
Ze heeft een gave uitstaling!
Waarmee heb je dit eigenlijk gemaakt? Houtskool?
Is deze stijl van tekenen een expirimentje, of wil je hier ook echt een soort groot schilderij mee gaan maken?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:21

Kruisje..

Sani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:31

Hier ook, zelfs met de url kopieren doettie het niet

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 20:39

Ik ben het ermee eens dat de achterbenen een beetje te zijn. Maar ja, ik had al gezegd dat ik een tikje TE ver was gegaan. Ik denk niet dat ik er verder iets mee doe. Was gewoon een eenmalig experiment.

De site ligt er denk ik tijdelijk uit (das ook voor t eerst zeg) je kunt de tekening ook hier bekijken: http://www.deviantart.com/view/24624134/

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:43

Denk dat haar site even een schoonheidslaapje houdt.

Jammer, ik wil 'm graag zien!
Ben heel nieuwsgierig geworden....

*edit: Je was me voor JoSav!
Ik vind het echt erg knap dat je zo kunt tekenen.
Zo raar vind ik de verhoudingen nog niet. Heb het wel aparter gezien, in van die schilderijen van de jacht, daar is het meestal erger.
Het is niet helemaal mijn smaak, maar ik vind het paard wel een aparte uitstraling hebben.

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 22:16

@MaanMeisje: ja, die zijn idd helemaal gek. Het is ook niet mijn ding, maar ik hou van nieuwe dingen proberen.

Inmiddels doet de site het weer.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:46

Ik vind m niet mooi, wel apart, maar de middeleeuwse paarden tekeningen zien er over het algemeen toch wel heel anders uit dan deze! Meer windhond achtig

Hoe je het gemaakt hebt vind ik wel heel erg knap gedaan!

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:49

Vind em een beetje kaal lijken .

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 10:21

Marloez schreef:
Ik vind m niet mooi, wel apart, maar de middeleeuwse paarden tekeningen zien er over het algemeen toch wel heel anders uit dan deze! Meer windhond achtig

Hoe je het gemaakt hebt vind ik wel heel erg knap gedaan!

Ik begrijp niet goed wat middeleeuwse paarden ermee te maken hebben? Middeleeuwen is van ongeveer 800-1500. Niet 1880-1900. Dus eh...?

@suziej: wat bedoel je precies met kaal? Alsof ze geen haar heeft of gewoon saai?

Sani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:13

De kleur is erg mooi en apart!
En de naam is ook leuk
Maar de verhoudingen tussen hoofd en lichaam, kloppen die? (het neusje enzo)
En de hals is iets aan de dunne kant, voor mijn gevoel, of komt dit door de abnormale positie van het paard?

Yasmine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:08

Ik keek eerst naar de foto zonder de tekst te lezen en ik dacht meteen aan die stijl van 1800-1900.
De schaduwen zijn super en de verhoudingen zijn (voor die stijl) ook goed

* Ellen *

Re: [tek] 19e eeuws: Kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:14

echt stoere tekening!!

je brengt me op een idee: k ga denk ik eens zo'n excht 'boeren' paard tekenen waar ze een halve eeuw terug veel op reden.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:32

vind hem echt iets hebben!
heel mooi gedaan

marjoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:06

Ik vind hem zeker wat hebben! De smalle achterhand is idd een beetje overdreven, maar dat heeft nou net wel iets vind ik.
Mat zijn rechter achterbeen vind ik hem alleen niet 'rennen'. (klinkt raar) Maar het lijkt dat hij alleen met zijn drie andere benen rent en dat been staan eigelijk stil. Als je begrijpt wat ik bedoel?
En ook een klein dingetje: de overgang van been naar hoef is bij het linkervoorbeen veel breder dan bij het rechter, en in principe moet het ondersom, vermits het rechter voorbeen vooraan staan afgebeeld.
Maar verder is hij zeker top!

Vinaba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:52

Mooi!
Je hebt een mooie aparte stijl vind ik.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 01:00

Het is alleen meer Akhal Teké dan stubbs. Stubbs zijn echt vleziger en barokker. Dit heeft 50% met de structuur van je tekening te maken en nog 50% met nog zeer normale verhoudingen.