[verhaal] op zoek naar een nieuwe baas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hyperkind

[verhaal] op zoek naar een nieuwe baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 19:07

mijn vriendin zei dat ik eens een van mijn verhalen op bokt moest zetten. hier is er een;

het is nog vroeg als ik wakker word. de zon is nog niet eens op. ik rek me goed uit en steek mijn snuit onder mijn moeders buik. 'drink maar flink.' zegt mijn mama. 'want dit is de laatste keer, vandaag gaat het gebeuren.' meteen heb ik geen dorst meer. Ik trek mijn neus terug en roep: 'Vandaag ?! echt waar ?!' 'Echt waar.' mijn mama duwt me terug naar haar uier, maar ik wil niet. opgewonden spring ik rond. 'eindelijk word ik verkocht,' juich ik. Hier wacht ik al zo lang op. op het moment dat ik oud genoeg ben, word ik verkocht. ik verlaat mijn mama, mijn wei en mijn stal en ga op avontuur. de deur van de stal gaat open. 'dag mies. dag puk,' groet de baas. mies dat is mijn mama en puk, dat ben ik. Ondanks mijn naam ben ik niet echt klein, mijn rug is bijna een meter hoog. In mijn haast om buiten te komen, stoot ik de baas zijn benen. 'Zo druktemaker,' lacht hij. 'Jij hebt zeker door wat er gaat gebeuren,' ' Nou en of, ik ga een nieuwe baas uizoeken,' hinnik ik. ' Wanneer gaan we ?' Terwijl ik bij het hek wacht maat de baas de stal schoon. Hij rijdt de mest weg met een kruiwagen en komt terug met vers schoon. 'Duurt het nog lang ?' bries ik opgewonden. Mijn mama komt bij me staan. 'Je begrijpt toch dat je hier nooit meer terug komt ?' vraagt ze. 'En dat dit de laatste keer is dat ik je zie?' Even word ik verdrietig. 'mijn lieve mama,' snuif ik. 'ik zal je missen.' met de neuzen tegen elkaar wachten we. de baas zet de kruiwagen weg en klopt zijn handen af. 'zo mies,' zegt hij. 'je zoon gaat vandaag naar de paardenmarkt. je hebt de stal weer voor jezelf.' 'dag mam,' hinnik ik. Vrolijk volg ik de baas. Ook al ben ik pas zes maanden, ik weet al precies hoe ik aan een touw moet lopen. 'dag puk.' mijn mama hinnikt schel. Het is jammer dat ze niet mee op avontuur kan. Samen zou het nog leuker zijn. Ineens ga ik op de rem. Met stijve voorbenen weiger ik om verder te gaan. 'hup, pukkie,' moedigt de baas aan. 'omhoog en naar binnen.' Mooi niet ! Wat denkt hij wel ? de plank voor me leidt regelrecht een donker gat in. Veel te gevaarlijk ! 'niks aan de hand,' sust de baas. zachtjes pakt hij mijn voorbeen en zet hem op de plank. er gebeurt niks. de baas zet mijn tweede voet erbij. nog steeds geen gevaar. 'goed zo.' de baas duwt me tegen mijn bil. 'en nu naar binnen, anders komen we nooit op de markt.' Vooruit maar. al snap ik niet wat de paardenmarkt te maken heeft met dat donkere gat. Volgens mijn mama zijn op de markt zoveel paarden dat je ze niet kunt tellen. Daar in het donker is er niet één. Binnen word ik vastgemaakt. Achter me komt de plank omhoog. Ik hinnik van schrik. Vanuit de verte hoor ik mijn mama antwoorden. Langzaam beginnen we te bewegen. De wereld rolt onder me door. Soms word ik naar rechts tegen de want gedrukt, dan weer links. Ik word er doodmoe van. ik had liever bij mama gelegen. ik werd bang. Waar ga ik heen ? Ik zie mama nooit meer ! Na een eeuwigheid stoppen we en gaat de plank weer omlaag. 'we zijn er puk. goed gedaan.' Als beloning geeft de baas me een snoepje. dat heb ik echt verdient, vind ik. Nadat ik het snoepje heb doorgeslikt heb ik tijd voor mijn omgeving. ik ruik paarden ! Ik hoor het geklets van mensen gesnuif van nog meer paarden. Dit moet de markt zijn ! Met een grote sprong vlieg ik uit het donkere hok. 'rustig,' waarschuwt de baas. 'straks breek je nog een been.' ‘welnee,’ hinnik ik. ‘ik heb haast. Mijn nieuwe baas loopt hier rond.’ Ik ruk het touw uit zijn hand en storm de markt op. ‘ik ga hem zoeken !’ het is vreselijk druk. Dikke knollen staan naast slanke rijpaarden. Grote reuzen wachten tussen kleine pony’s. ertussendoor lopen mensen die praten, lachen en schreeuwen. Een knol komt recht op me af draven. De man die naast hem loop schreeuwt : ‘uit de weg, ukkie !’ ‘nou moe,’ bries ik boos. ‘je hoeft niet zo te schreeuwen. En ik heet trouwens Puk, geen Ukkie.’ ‘kijk pap,’ roept een meisje. ‘die is lief.’ Natuurlijk wijst ze naar mij. Op een sukkeldrafje ga ik naar haar toe. Ze pakt mijn touw en knielt op de grond. ‘waar kom je vandaan, kleintje.’ Vraagt ze met een lief stemmetje. ‘waar is je baas?’ oei, de baas denk ik. Acht wat, hij vind me wel. En ja hoor, ik hoor hem al. ‘hé meisje. Hou dat veulen vast wil je ?’ hij komt met grote passen aanlopen. Het meisje staat op. ‘is hij van u ?’ vraagt ze. ‘ja,’ knikt de baas en hij neemt het touw over. ‘dank je wel voor het vangen.’ Hij geeft een rukje aan het touw. ‘kom, puk.’ Ik zet me schrap. ‘ik wil haar als nieuwe baas.’ Hinnik ik. ‘puk…’ dreigt de baas en trekt aan het touw. Ik duw mijn neus tegen de had van het meisje. ‘is hij te koop ?’ vraagt ze. ‘ja,’ de baas stopt met trekken. ‘pap?’ het meisje trekt aan haar vaders mouw. ‘deze wil ik.’ Antwoord het meisje zeer beslist. Haar vader en de baas overleggen over de prijs. Even later geeft de baas me een klopje. ‘doe je best hè puk !’ bromt hij. Het meisje neemt me mee over de markt. Veel paarden kijken jaloers naar me. Die willen ook mee ! trots loop ik naast het meisje. We lopen over straat naar een grote plaats waar allemaal dingen staan met wielen. ‘wacht hier even, Anna’ zegt het meisjes vader. Anna heet ze dus ! mijn nieuwe baas loopt weg en komt even later terug met een rijdend ding en een donker hok. Ik word weer het donkere hok in geduwd. Nu weet ik dat het niet eng is. Naast me staat een ander klein paardje. ‘hallo.’ Zeg ik. ‘wie ben jij ?’ ‘ik ben twinkel. Eigenlijk heet ik twinkelbel maar ze noemen me twinkel. Ik ben een shetlandpony.’ Zegt het pony’tje. ‘en jij?’ ‘ik ben puk. En mijn mama zegt dat wij welshpony’s zijn.’ Het donkere hok begint te bewegen. De hele weg zeggen we niets. Als we stil staan hoor ik paarden hinniken. Twinkel en ik hinniken opgewonden terug. we worden uit het donkere hok gehaald en kijken rond. er is een oprijlaan. Met 2 weilanden. Als je de oprijlaan uitloopt staat er links een boerderij. Recht staat een grote witte stal waar allemaal paardenhoofden uitsteken. Voor ons is een grote zandbak. We worden naast elkaar in een stal gezet. Naast me staat een fjord. Vrolijk steek ik me hooft naar haar toe. Snel trek ik hem terug. ze probeerde me te bijten ! het meisje komt naar me toe. Je moet niet op haar letten hoor ! snowflake is vaak chagrijnig. Ik kijk naar buiten. Zal ik hier gelukkig worden ? ik denk aan mama.. die staat nu vast lekker aan het stro te eten. ik ga liggen in het stro. De stallen zijn wel goed. Er ligt een dikke laag stro in. Ik ben moe. Ik val in een droomloze slaap.

De volgende dag word ik wakker gemaakt door Anna. ‘ha puk, ik moet je iets vertellen,’ zegt ze, en ze komt naast me zitten in het stro. ‘papa en ik vonden puk niet zo’n leuke naam, wat dacht je ervan om stardancer te heten ?’ ik dacht na. Het is een mooie naam en als ik later volwassen ben dan klinkt het mooier. Ik duwde met mijn neus tegen haar wang. ‘oké ! dat is dan afgesproken pu… ehh.. stardancer.’ Ze stond op en liep weg. Ik kwam ook overeind en keek over de want naar twinkel. Ze lag nog te slapen dus liet ik haar met rust. Ik keek over de want naar snowflake. Die staat naar buiten te kijken. ‘snowflake,’ fluister ik. ‘wat ?!’ snowflake kijkt me chagrijnig aan. ‘waarom doe je steeds zo onaardig ?’ vraag ik. Tot mijn verbazing bijt ze niet maar draait ze zich om en zucht. ‘dat zal je toch nooit snappen.’ Zegt ze boos. ‘snowflake, mag ik een vraag stellen ?’ ‘één, en meer niet.’ Snowflake draait zich om. Haar oren liggen in haar nek. ‘hoe oud ben jij ?’ vraag ik ? ‘is dat de vraag ?!’ vraagt snowflake verbaast. ‘ik ben een enter. Dat betekent dat ik één jaar ben. En nu weg !’ bijna bijt ze me weer maar ik ontwijk haar net. Ik kijk naar buiten. Onder het afdakje zit een kat zich te likken. Het miezert. Ik draai me weer naar links en kijk over de rand naar twinkel. Ze is wakker. ‘hé puk, lekker geslapen ?’ vraagt hij. ‘ja hoor. Trouwens.. ik heet stardancer.’ Twinkel kijk me verbaast aan. ‘ze vonden puk geen leuke naam dus ze noemde me maar stardancer.’ Leg ik uit. De deur van twinkel’s stal gaat open. Anna komt met een kleiner meisje naar binnen. Het meisje is ongeveer 8 á 9. ‘kijk lisa, deze shetlander mag jij verzorgen.’ Zegt anna. ‘Hij heet twinkel en hij is 1 jaar. en die daarnaast. ’ Ze wees naar mij. ‘die hebben we gister ook gekocht en die is helemaal van mij.’ Lisa en anna gaven twinkel een aai en liepen weer de stal uit.

ik schrijf er snel weer wat bij !

Mariiska

Re: [verhaal] op zoek naar een nieuwe baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:09

ik vind het wel een leuk begin:P schrijf maar snel nog een stuk:D

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:16

ja leuk goor nog een stukje

hyperkind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 17:33

ik zuchte. was het maar lekker weer. dan konden naar buiten.

voor ik het wist was het al weer avond. snowflake was even weggeweest om te rijden maar die was snel terug gekomen door de regen. ik wenste snowflake en twinkel goedenacht en viel in een slaap waar ik droomde over mijn mama.

de volgende ochtend scheen de zon. ik stond op en keek naar buiten. ik keek naar twinkel, die al wakker was. de baas kwam met een blauwe kar aanlopen. alle paarden begon als een gek te hinniken. ik vroeg aan snowflake wat er was maar die lette niet op me. toen de baas bij mij kwam kreeg ik biks. naja, waar maken al die paarden zich zo zorgen om ? ze krijgen echt wel ! toen ik me eten op had kwam anna en deed me een halstertje om. ze maakte mijn staldeur open en leide me naar buiten. de felle ochtendzon scheen op mijn rug. we liepen naar het weiland toe en daar maakte ze me los. ik wachte geduldig tot twinkel er ook was. toen begonnen we als een gek te bokken door de wei. er kwamen ondertussen nog meer veulens bij, en snowflake was de laatste. we deden nog een wedstrijdje en toen gingen we het gras proeven. het was het beste gras ooit ! lekker zacht en een beetje fris van de regen.

ik ga snel weer verder !!

Vliendertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:05

wauw! geweldig! wauw! hihi, meer kan ik niet zeggen!!

Mariiska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:20

dit is echt een leuk verhaal:P:P

hyperkind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 19:03

dankjewel allemaal !

hier nog een stukje:

3 jaar later (sorry voor die snelle tijdverwisseling)
ik stond met twinkel alleen in de bak. anna kwam naar ons toe.
ze pakte twinkel, die nu een schimmeltje was geworden, bij het
halster en leide hem naar de stal. we begonnen als gekken te hinniken want we wisten dat er iets ging gebeuren. twinkel en ik werden nooit uit elkaar gehaald !! toen anna terug kwam gaf ze me
een bemoedigend klopje. 'niks aan de hand jongen, we gaan beginnen met je training.' traning ?! wat is dat ? kan je dat eten ? ze pakte haar poets spullen en begon met te borstelen. dat kende ik al lang. toen ze klaar was pakte ze een hele lange lijn en een lang, eng ding. ze laat me eraan ruiken en zei dat het een zweep was. ik vind het maar eng. ze zet me midden in de bak en roep haar vader. 'pap ! wil je heel even helpen ?' ze aait me gerustellend over mijn hoofd. even later komt de baas aanlopen. hij knikt en pakt mijn halster. hij weet al precies wat ie moet doen ! hij loopt een paar rondjes om anna heen met me en daarna laat hij me los. ik blijf het rondje lopen en anna zegt gerustellende woordjes tegen me. 'drrrrrraf'.' zegt ze na een paar rondjes. ik snap niet wat dat is, maar als ze me met de zweep aantikt snap ik dat ik harden moet gaan. dit is dus draf. na een paard rondjes roept ze; 'gaaaaloop.' weer krijg ik een klein tikje en ik ga weer harder. dit noemen ze dus galop. na twee rondjes roept anna weer; 'hoooo maar..' ze zegt het zo rustig dat ik snap dat ik mag gaan 'draven'. daarna laat ze het touw steeds korter en ik loop naar haar toe. ze beloond me uitbundig met een big smile. 'goed stardancer ! super !' ik ben trots op mezelf ! samen lopen we naar stal. ik word voor mijn deur vastgezet en Anna haalt een kruiwagen en mest mijn stalletje uit. twinkel steekt vrolijk zijn hoofd uit zijn stal. 'wat deden ze met je ?!' vraagt hij. ik weet dat twinkel een half jaartje jonger is dan ik dus hij zal het nog niet krijgen. 'ze deden een 'training' met me.' vertel ik. 'ik moest rondjes om Anna lopen. en dan hard of zacht gaan.' twinkel kijkt me dom aan. 'wat is daar nu leuk aan ?' 'geen idee. maar het is een training, misschien betekend iets...' Anna maakt me los en zet me in mijn stal. snowflake heeft ook allang een 'training' gehad, maar ze praat niet meer met me. ik kijk voorzichtig over de rand, anders kan ik gebeten worden. ik zie niets. ik kijk naar beneden. snowflake ligt hijgend op de grond. ik schrik. zometeen gaat ze dood !!! ik denk na. wat kan ik doen !? ik steek mijn hoofd uit mijn stal en begin als een gek te steigeren, te hinniken en te bokken. twinkel weet niet wat er is maar doet even hard mee. na een paar minuten komen Anna en de baas naar buiten renne. ik zwaai met mijn hoofd naar de stal van snowflake. ze kijken in de stal en schrikken. Anna rent weer naar binnen. de baas knielt naast snowflake. 'het komt allemaal goed meissie.' bromt ie. anna komt weer terug rennen en loopt ook de stal in. een kwartiertje later komt er een grote bus het erf oprijden. het heeft felle kleuren en het maken loeiende geluiden. ik zou er bang voor zijn geweest, maar dat ben ik nu niet. een man in een witte jas rent naar de stal van snowflake. ik kijk over de rand naar snowflake die helmaal wild is van al die mensen. 'rustig snowflake,' zeg ik. 'ze willen je helpen !.' tot mijn verbazing word ze rustiger en blijft ze liggen. ik hoor de man in de witte jas mompelen: 'ze red het echt niet.' ik schrik zo, dat ik bijna val. nee ! snowflake mag niet dood !!!!!!!

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:09

Ik vind het een erg leuk verhaal! Ik vind het altijd heel leuk als er vanuit het dier zelf wordt geschreven, en dat doe je.
Doorgaan zo!

Sweetselina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:05

Leuk verhaal.
Hhop dat snowflake het haald!!!!
Schrijf maar lekker door.

hyperkind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 11:20

de hele nacht hang ik met mijn hooft over de wand te kijken naar snowflake. het is een vreselijk gezicht hoe ze daar ligt te lijden. 'snowflake,' vraag ik. 'zou je willen vertellen waarom je iedereen bijt ?' snowflake zucht, maar toch begint ze. 'ik ben opgegroeit in het wild. ik werd de leider van de kudde. er kwam eens een man langs en die vind me. hij wou me rijden. maar ik liet dat niet toe en ik bokt hem eraf. hij sloeg me tot ik bloede en ik niet meer kon. maar ik gaf niet op ! op een dag, toen hij me aan het slaan was, rukte ik me los van mijn halster. ik trapte heb voor zijn been en die was verbrijzeld. hij kon nooit meer rijden. hij was zo boos op mij dat ik met mijn twee achterbenen werd vastgebonden aan een muur. hij sloot me op in de stal en ik was bijna dood. gelukkig kwam anna me redden, maar ik vertrouw niemand meer.' vertelde ze. ik schrok van het verhaal, wat vreselijk !! snowflake was moe van het vertellen en ik zei dat hij moest gaan slapen.na vijf minuten sliep ze. ik dommelde ook in slaap.

een paar uur later werd ik wakker van snowflake. ze lag hijgend in de stal. 'snowflake !' riep ik in paniek. 'wat gebeurt er !? wat is er ?!' snowflake kwam overeind en vluchte naar de achterkant van de stal. de deur van de stal ging open. ik dacht dat het anna was. maar nee, het was een jonge man met been in een soort houder. de vroegere eigenaar van snowflake ! hij begon te slaan met een zweep. ik beet hem in zijn schouder en hij rende de stal uit. het was de eerste keer dat ik iemand beet. mijn moeder had gezegt dat ik een fatsoenlijk paard was dat iedereen hielp. snowflake stond te bibberen van angst. 'rustig zei ik, ga liggen' snowflake deed wat ik zei en beduust keek ze naar de deur. we zeiden niets todat snowflake begon. 'dat was hem.' zei ze. maar ik verstond het al niet meer want ik sliep al.

c0wgirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:24

Ga verder.. Het is echt spannend. En laat um niet doodgaan.......

Vliendertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:56

wauw! wat heb je weer leuk stukje geschreven!

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:17

ga zo door maar een stuk moet 1500 worden hebben anders sluiten ze je topix

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:17

lovejerry schreef:
ga zo door maar een stuk moet 1500 worden hebben anders sluiten ze je topix

En dat wordt bij deze dan ook gedaan.

Voor de regels van het schrijven van een verhaal, kun je terecht in het sticky met de titel: "de bedoeling van dit forum".