[verhaal] column: 'Het leed dat top-3 heet'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FrontC

[verhaal] column: 'Het leed dat top-3 heet'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 09:52

Hallo!
Deze heb ik laatst geschreven.
Veel leesplezier

Citaat:

Het leed dat top 3 heet.

Iedereen kent ze wel; de top 3 van jongens, top 3 van met wie ze het liefst verkering zouden willen of wie ze het knapste vinden van de hele klas. Het stamt volgens mij nog af van groep 3, zo niet nóg lager; maar dit rijtje namen is ernstig populair bij mij op school, verdorie.
En nu is het zo dat deze krengen-met-de-naam-top-3 best bekend mogen zijn. Iedereen weet ze dan ook van elkaar, beide geslachten.
Ik weet van de 20 kinderen in mijn klas 15 top 3’s, waarvan 8 van jongens. Maar ze zien er allemaal hetzelfde uit:
1) het-lekkerste-ding-van-de-klas-1
2) het-lekkerste-ding-van-de-klas-2
3) het-lekkerste-ding-van-de-klas-3
Soms wisselt 1 met 2 en heel soms 2 met 3.
Maar, ík sta er nooit in! Ik sta helemaal onderaan, op een plekje boven de twee nerds: de klassenvertegenwoordigster en haar vriendin. Altijd hoge punten, altijd opletten.
En nou ja, niet mijn probleem, maar als je verliefd bent en lekker ding 1 t/m 3 staan daar te pronken in dat rijtje in plaats van jezelf, dan raak je behoorlijk gedemotiveerd.
En dan ga je redenen bedenken waarom je er niet in staat. De smoesjes: ‘Misschien durft hij niet toe te geven dat ik op 1 sta en niet miss Lekker Ding 1’, of ‘Hij durft het vast niet te zeggen, omdat hij denkt dat hij zo’n schoonheid als mij níet te pakken krijgt.’. Je kent het wel, van die slappe, hopeloze smoesjes, bedacht omdat je via die weg toch nog een sprankje hoop vindt.
Althans, dat doe ik. Maar stiekem sijpelt de waarheid binnen. Hij vind me gewoon niet leuk…
En ja, ik heb dan luduvudu. Drie boxen tissues later, de chocoladefabriek minstens duizend euro rijker van de winst – alleen al door mij – en vriendinnen die plots ook hopeloos geworden zijn verder ben ik eruit: hij is gewoon stom, want hij kijkt alleen naar de buitenkant.

En dus, dan moet je de verliefdheid toch écht los gaan laten, zoals ik nu ben aan het doen. Maar dat helpt niet écht efficiënt.
Weet je, als jongens nou eens een soort van systeemkast hadden? Zoals bij een computer?
Dan koppelde ik de term ‘lekkerste-ding-van-de-klas-1’ aan mezelf, en als dat niet lukte ging ik in mijn eigen systeemkast rommelen. ‘Verliefdheid-voor-hem-schakelaar uit’, ofzo.
Óf; bij hem het knopje ‘verliefdheid-voor-mij’ aan!!
Ja, dat zou geweldig zijn. En als ik dan toch in de systeemkasten kon rommelen knipte ik gelijk alle top-3 draadjes door. Dan zat niemand meer met hetzelfde probleem als ik en ja, wat wil je nog meer?

Commentaar is welkom, mits onderbouwt!

Genee

Re: [verhaal] column: 'Het leed dat top-3 heet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:58

Oh bah ja, top 3-tjes.. In de klas ook, en altijd dezelfde meiden die erin staan (een paar van m'n vriendinnen) .. & die meiden die erin staan gaan dan ook elke dag weer opnieuw vragen wat het lijstje is, zodat ze zien dat ze erin staan..

Maar over je stukjes: Leuk geschreven, vlot te lezen & droog met een kern van waarheid

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 11:17

Hahah ja dat zijn van die ***
Vandaar dat ik dit column ook geschreven heb
Dankje voor je complimentjes

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:28

Haha cool! Tof, dit leest lekker weg. Je moet meer column's schrijven!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:07

Nou ja, mijn mening heb je al.

Wel leuk verzonnen trouwens

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 17:19

Dankjulliewel
M00nlight: ik heb er nog een paar op mijn pc staan, misschien dat ik er nog eentje plaats!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:02

Hihi hij is leuk! K ken het.. Hij is idd droog geschreve... Mis er nog iets aan, weet nie precies wat....

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 19:34

Voor de liefhebbers nog een:

Citaat:
This winter is mine!

Ieder vrouwelijk geslacht kent het wel: watertandend bekijk je de foto’s van de modeshows in Milaan, Parijs en andere grote modeparadijsen. De nieuwe wintermode is mooi, bloedmooi.
En daar zit je dan, op de bank, met de nieuwe vogue in je handen: breed grijnzend, omdat je ‘de nieuwe ik’ al hélemaal voor je ziet! En je weet zeker dat de knapste jongen van school dit ging denken:
‘Wauw. Ze liep de trappen voor school op, zwaaide met een elegant gebaar haar haren over d’r schouder en keek me verleidelijk aan. Ze was me nooit opgevallen: maar ze was bloedmooi! Ze had mooie donkerbruine suède laarzen aan, een jas die minstens van Tommy Hilfiger was met een echte bontkraag, een bruine rok en een degelijke zwarte panty. Dé perfécte combi! Ik was niet de enige die watertandend toekeek. Ook mijn vrienden kwijlde bijna weg!’.
En dan glimlach je, wegdromend met deze stiekeme fantasie. Want ja, dit gaan alle jongens over je denken deze winter. Dit wordt realiteit.
Kortom: deze winter is ‘absoluteley yours’!!

Maar als je die zaterdag door de winkelstraten loopt zinkt de moed je in de schoenen.
Bij Tommy Hilfiger zie je een jas die erg kortbij komt bij het exemplaar dat je wilt; 180 euro. Ook vind je mooie bruine laarzen, al dan niet van suède maar van leer. En dus héél hip! De zilveren gespen staan prachtig bij de mooie kleur donkerbruin en een heel dun randje bont aan de bovenkant maakt ze af:
95 euro.
De bruine rok, die er bij de paspop van de winkel er goed uitziet staat je totáál niet. Het bruin maakt je armen en gezicht bleek en je buik dik. De strakke zwarte panty die je van de winkelmevrouw best mag proberen maakt van je benen meer misvormde spaghetti’s dan stylish mooie, gladde en lange benen; en in het pashokje maak je er een ladder in. Gelukkig kun je die verbergen en teleurgesteld loop je de winkel uit.
Als deze –ernstig mislukte- shopsessie was vertolkt in een tekenfilm hoorde je op dat moment zo’n ‘wa, wa, wa, wawawa…’ geluidje dat aangaf dat het totaal mislukt was. En dan zag je jouw ogen groter worden en vollopen met tranen.
Maargoed, aangezien je op zo’n moment niet in een teken film zit, zit er niets anders op dan boos naar de dichtstbijzijnde ijssalon lopen en je daar een heel groot chocoladeachtig ijs, stuk taart of ander gebak te nemen en je vol te douwen met calorieën.
Met gemengde gevoelens zit je achter dat chocoladeachtig iets en bedenk je wat je nu gaat doen. Ga je voor duur? De laarzen waren geweldig, de jas ook. Een betere rok vind je vast en majo’s staan je stukken beter. Of, ga je voor goedkoop? De H&M, Zara en al die andere kledinghuizen na voor een niet al te dure –maar wel gave- look? Een look die iedereen al heeft, ook al is die ‘in’?
Nee, besluit je. Het was echt té duur en nu snel je geld uit gaan geven was ook zonde. Niets dan maar, deze keer.
Ineens piept je telefoon: je vriendin sms’t. Een lief berichtje krijg je te lezen: of je vanavond zwijmel DVD’s komt kijken. Ineens maakt het allemaal niet meer zo uit: er komen nog vele zaterdagen en ach, je hebt je toch vermaakt. Je sms’t terug dat je zeker komt: rond 7 uur?
Met een voldane glimlach zit je daar dan: achter je chocoladeachtig ding, nog altijd even veel geld op je bank, nog altijd even veel geld in je portemonnee, een leuke dag gehad want dure dingen kijken was best leuk, en het gedeelte van de dag dat nog ging komen was ook écht niet verkeerd!
Ach ja, zelfs het leven van een persoon die het gaat maken deze winter is zo slecht nog niet.

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:41

Leuk zeg..!! je schrijft het echt heel droog, en ontzettend leuk..!! van mij mag je er nog wel een paar plaatsen..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 23:48

He leuk!
Je verwoordt het allemaal zeer goed, ik lees geboeid !

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 06:41

je stukjes lezen heeeerlijk weg !
ik sluit me precies aan bij genee

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 08:26

Dankjulliewel!
Ik ben bezig met échte meidencolumns schrijven, idd over kleding, jongens, afvallen, vriendinnen en die zaken.
Ik plaats er nog wel eentje als ik m af heb

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:03

mooie stukjes:),sommige zaken zijn wel herkenbaar.hoop dat er nog een stukje komt.

japsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:43

zijn wel herkenbaar inderdaad.

Bij de eerste kun je misschien dat van die minstens duizend euro aan chocola veranderen naar iets minder. Nu lijkt het heel extreem. Nouja beetje moeilijk uit te leggen.

Ga zo door in ieder geval!

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:18

Hoe oud ben je?
Ik vind ze leuk

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:20

japsie schreef:
zijn wel herkenbaar inderdaad.

Bij de eerste kun je misschien dat van die minstens duizend euro aan chocola veranderen naar iets minder. Nu lijkt het heel extreem. Nouja beetje moeilijk uit te leggen.

Ga zo door in ieder geval!

Dat is juist het leuke!

Ik vind de tweede wel leuker en fijner om te lezen, dan je eerste!

@Sooff; volgens mij is Gunuf 12/13.

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:23

Wooh dan ben je echt volwassen qua schrijfstijl

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:32

Ik ben het eens met Sooff
Leuk geschreven, vond die eerste toch leuker
Wil graag meer van jouw column's lezen

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 13:37

Haha ik ben 12, wordt 3 maart 13

Het is maar waar je meer van houdt: de 2e is veel luchtiger/humoristischer, beetje overdreven, de 1e berust veel meer op de werkelijkheid.
Ik ga er nog wel meer schrijven, ben al weer aan eentje bezig

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:52

Oo.
Ben ik nu de enige die de eerste niet zo goed vindt?
Misschien is het omdat het een column is, maar je gebruikt veel spreektaal en onnodige woorden.
'En dus ja' of 'en nou ja' . .
Niet erg oid maar het maakt het allemaal wat minder soepel te lezen.

En bijv: Maar dat helpt niet écht efficiënt.

Het is toch: werk niet écht efficiënt of helpt niet echt ?

Nouja, de tweede vind ik al leuker.
Je schrijft leuk verder

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:00

Ik vind ze echt leuk om te lezne, echt meidendingetjes enzo, heel herkenbaar allemaal