Deze heb ik laatst geschreven.
Veel leesplezier

Citaat:
Het leed dat top 3 heet.
Iedereen kent ze wel; de top 3 van jongens, top 3 van met wie ze het liefst verkering zouden willen of wie ze het knapste vinden van de hele klas. Het stamt volgens mij nog af van groep 3, zo niet nóg lager; maar dit rijtje namen is ernstig populair bij mij op school, verdorie.
En nu is het zo dat deze krengen-met-de-naam-top-3 best bekend mogen zijn. Iedereen weet ze dan ook van elkaar, beide geslachten.
Ik weet van de 20 kinderen in mijn klas 15 top 3’s, waarvan 8 van jongens. Maar ze zien er allemaal hetzelfde uit:
1) het-lekkerste-ding-van-de-klas-1
2) het-lekkerste-ding-van-de-klas-2
3) het-lekkerste-ding-van-de-klas-3
Soms wisselt 1 met 2 en heel soms 2 met 3.
Maar, ík sta er nooit in! Ik sta helemaal onderaan, op een plekje boven de twee nerds: de klassenvertegenwoordigster en haar vriendin. Altijd hoge punten, altijd opletten.
En nou ja, niet mijn probleem, maar als je verliefd bent en lekker ding 1 t/m 3 staan daar te pronken in dat rijtje in plaats van jezelf, dan raak je behoorlijk gedemotiveerd.
En dan ga je redenen bedenken waarom je er niet in staat. De smoesjes: ‘Misschien durft hij niet toe te geven dat ik op 1 sta en niet miss Lekker Ding 1’, of ‘Hij durft het vast niet te zeggen, omdat hij denkt dat hij zo’n schoonheid als mij níet te pakken krijgt.’. Je kent het wel, van die slappe, hopeloze smoesjes, bedacht omdat je via die weg toch nog een sprankje hoop vindt.
Althans, dat doe ik. Maar stiekem sijpelt de waarheid binnen. Hij vind me gewoon niet leuk…
En ja, ik heb dan luduvudu. Drie boxen tissues later, de chocoladefabriek minstens duizend euro rijker van de winst – alleen al door mij – en vriendinnen die plots ook hopeloos geworden zijn verder ben ik eruit: hij is gewoon stom, want hij kijkt alleen naar de buitenkant.
En dus, dan moet je de verliefdheid toch écht los gaan laten, zoals ik nu ben aan het doen. Maar dat helpt niet écht efficiënt.
Weet je, als jongens nou eens een soort van systeemkast hadden? Zoals bij een computer?
Dan koppelde ik de term ‘lekkerste-ding-van-de-klas-1’ aan mezelf, en als dat niet lukte ging ik in mijn eigen systeemkast rommelen. ‘Verliefdheid-voor-hem-schakelaar uit’, ofzo.
Óf; bij hem het knopje ‘verliefdheid-voor-mij’ aan!!
Ja, dat zou geweldig zijn. En als ik dan toch in de systeemkasten kon rommelen knipte ik gelijk alle top-3 draadjes door. Dan zat niemand meer met hetzelfde probleem als ik en ja, wat wil je nog meer?
Commentaar is welkom, mits onderbouwt!