[verhaal]Spirit....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kritegirl

[verhaal]Spirit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 18:13

De zon verdween achter de bergen en langzaan begon de avond te vallen. Ze zag de liefde in de ogen, de ogen van Spirit. Een traan rolde over haar wang. Ze dacht aan wat haar ouders hadden gezegd bij het avondeten. Ze zouden verhuizen, eerst dacht Amy dat er misschien wel een manege in de buurt was waar ze dan met Spirit kon rijden. Maar nee, ze gingen verhuizen naar de grote stad en er zou dan geen plaats zijn voor Spirit. Amy had kwaad gereageerd op haar ouders. Oh Spirit ik zal je missen, ze aaide de vosruin over zijn mooie zachte vacht nieuwe tranen rolden over haar wangen.
Die nacht sliep ze slecht. Om 6 uur gaf ze de poging op om in slaap te vallen, en stapte uit bed.
Ze liep naar beneden, haar ouders waren al aan het ontbijten. Maar zin in eten had ze niet. Met een zwaar gevoel liep ze naar de stal, nog één week dan zou het gebeuren ze gingen naar de stad. Ze moest haar vriendin Soraya en Spirit achter laten. En natuurlijk de mooie omgeving waar ze woonden. Ze kwam bij Spirit aan en gaf hem gelijk een kus. Goede morgen lieverd, heb je zin een ritje. De ruin spitste zijn oortjes en Amy haalde het zadel, en zadelde Spirit op.
Ze reden in het ochtendzonnetje door het bos. Maar in de verte zag ze een paar donkere stapelwolken te voorschijn komen. Dit hadden ze niet voorspeld, maar voor de zekerheid ging ze maar terug. Toen ze de weg op ging richting haar huis voelde ze een paar dikke druppen. Al snel was ze doorweekt. Toen ze thuis kwam stond haar moeder te wachten. Kom op, er af jij ik zadel hem wel af en jij trekt droge kleren aan. Amy sprong van Spirit en rende naar binnen. Snel trok ze droge kleren aan en ging weer naar de stal. Haar moeder was Spirit aan het droogwrijven. Mam, kunnen we daar echt geen plekje voor hem vinden? Nee lieverd, ik vind het ook jammer, we zijn midden in de stad. Maar we moeten wel, pap krijgt een betere baan en we zijn wat meer bij de familie in de buurt. Amy zij verder niks en ging naar binnen. Ze moest zich nu wel klaarmaken voor school. Haar moeder stapte net binnen toen Amy haar jas aan deed. Oh Amy, je vader en ik hebben papiertjes opgehangen in het dorp en bij verschillende manege’s. We moeten Spirit wel verkopen voor we gaan verhuizen. Amy wou het er nu niet over hebben en zei verder niks. Doei, mam ik ga naar school. Oké, lieverd doe je voorzichtig. Ja Mam! Ze fietste naar de bushalte. Toen ze de fiets op slot deed kwam de bus er net aan gereden. Achter in zat zoals gewoonlijk alleen haar vriendin op haar te wachten. Hoi, Soraya alles goed?, ja met mij wel maar zo te zien niet met jou je ziet er niet uit. Ik moet het ook maar vertellen zij Amy. We gaan verhuizen naar de stad en ik moet Spirit verkopen. Soraya’s ogen werden groot. Dus, dat betekent dat ik je niet meer zie zei ze geschrokken en Spirit ook niet meer. Je kunt me altijd opzoek. Misschien als Spirit hier in de buurt staat kun je wel eens lang om mij op de hoogte te houden hoe het met hem is.
Ze stapten uit bij school en liepen naar de klas.

De dag ging als een speer voorbij en al snel zat Amy alweer alleen thuis. Ze verveelde zich meestal had ze wel iets te doen maar nu, ze had nergens zin in. Het liefst zou ze weg rijden met Spirit en nooit meer terugkomen. Maar dat kon ze haar ouders natuurlijk niet aandoen.
Ik moet maar eens naar Spirit zei ze tegen haar zelf. Ze pakte een appel van de schaal toen de telefoon ging. Ja, hallo met Amy de Meer.
Oh hallo met Liesbeth als het goed is heeft u een vos ruin te koop staan. Amy schrok.
Ja, dat klopt zei ze met een bibberige stem.
We zijn voor onze dochter als een tijdje op zoek naar een paard, ze is al te groot voor een pony. Oh ja, hoeveel ervaring heeft ze als ik vragen mag, want Spirit heeft we iemand nodig die hem wat kan aanpakken. Oh, nou ja mijn dochter rijdt nog maar een jaar maar, heeft al wat langer ervaring met de omgang van paarden. Oh dan denk ik niet dat ze geschikt is voor uw dochter want die heeft veel aandacht en begeleiding nodig met rijden. Oké dan zoeken we verder alsnog bedankt. Doei, zei Amy opgelucht maar ze wist wel dat het niet lang zou duren voordat hij wegging.
Ze liep naar de box van Spirit. Hoi lieverd alles goed.
Ze gaf de appel aan Spirit en die kauwde het vredig op.

De dagen gingen snel voorbij. Nog twee dagen dan zou het gebeuren. Ze moest alles hier achterlaten. Spirit was nog niet verkocht. Aan de ene kant was Amy blij maar aan de andere kant. Wat moesten ze doen als hij nog niet verkocht werd. Amy zat op de bank met Soraya ze waren een film aan het kijken. He Amy, zullen we iets leuks doen morgen? Ik wil voor dat je weggaat nog wel iets leuks doen. Ja, zou kunnen. Maar wat, we kunnen gaan zwemmen maar dat doen we elke week al. We kunnen wel naar het pretpark en daarna pakken we een filmpje, zei Soraya opgetogen.
Ja, is goed er is toch niet veel te doen zondag. En, mag ik daarna ook als Spirit er nog is een ritje maken. Kan nu ook wel, maar net toen ze opstonden werden ze gestoord door de rinkelende telefoon. Amy keek Soraya aan, als het maar niet een koper is, zei ze. Ze nam de telefoon op, met Amy de Meer.
Ja hallo met Jack sprak een deftige man door de telefoon. Amy dacht dat het wel iemand was die van de bank was die stoorde hun de hele week al. Maar nee, ze had het verkeerd. Klopt het dat je een paard te koop hebt staan. Ja, zei Amy droevig.
Zou ik morgen kunnen kijken. Amy, dacht na morgen zou ze met Soraya weg dus dat kwam niet uit. Kunt u misschien als het uitkomt vanmiddag komen. Ja van mij wel zei de man. Opeens klonk hij niet meer zo deftig. Is goed dan zie ik u vanmiddag en u kunt beter een trailer meenemen. Is goed doei, Amy barste in tranen uit. Wat is er vroeg Soraya geschrokken. Er komt een man naar Spirit en het ziet er naar uit dat hij hem gaat kopen. Die middag wachten ze gespannen op de man. Haar ouders waren inmiddels ook al thuis en Amy had het verhaal al verteld.
Iets voor drie uur kwam er een auto de oprit ophobbelen. Een nogal jongere man met een strakke witte rijbroek aan stapte uit. Hallo ik ben Jack zei hij tegen iedereen.
Ze gaven elkaar een hand. Amy, haal jij Spirit even op en dan kan Soraya het zadel en hoofdstel meenemen. Ze liepen weg. Samen stopten ze bij de box. Oh Spirit ik zal je missen. Er liep een traan over Amy’s wang. Maar Amy zei Soraya, misschien wil die man hem niet eens. Maar diep van binnen wist Amy wel dat hij nu verkocht werd.

Wauw!, Wat een mooi paard. Hij aaide Spirit over zij neus. Laat hem eens een stukje draven als je wilt. Amy klakte met haar tong, en Spirit begon netjes te draven. Vlak voor de man liet ze hem halt houden. Hij loopt erg mooi zei de man. Mag ik er eens op rijden. Tuurlijk zei Amy, ik zadel hem wel even op. Als Soraya hem vasthoud. Mag ik dat doen vroeg de man. Jawel, zei Amy langzaam.
De man was handig en snel, binnen 2 minuten stond Spirit helemaal klaar. Zo nu even proberen zei de man, nu klonk hij wel weer heel erg deftig. Beetje aparte man zei Soraya tegen Amy. Maar hij is wel handig en weet precies wat Spirit wil. Amy leunde over de rand van de bak, en keek naar de man en Spirit. Ze vond die twee mooi bij elkaar passen. De man kwam weer naar het hek. Hij zit heerlijk en weet alle hulpen. Mag ik u vragen waarvoor u Spirit wilt gebruiken. Ik wil er eigenlijk alleen maar wat recreatief mee rijden. Zoals hij ook al deed als ik het begrijp.
De man steeg af en kwam weer bij het groepje staan. Amy was zenuwachtig want nu zou de man beslissen of hij hem wou kopen of niet. Ik denk zei de man, dat ik hem wel ga kopen. Het is precies wat ik zoek. Amy was opgelucht en verdrietig tegelijk. Ze wist dat Spirit een goed plekje zou krijgen. Waar woont u al ik vragen mag. Ja, dat mag je vragen. Ik woon hier dicht bij in St Jean. He, maar daar woon ik ook zei Soraya. Mag ik hem op komen zoeken om te kijken hoe het met hem gaat, vroeg Amy? Tuurlijk zei de man. En Soraya, zei de man, je mag natuurlijk altijd komen om te rijden. Ik heb meer paarden dus misschien kun je wel met mijn dochter rijden die heeft niet veel vriendinnen. Ja, kan zei Soraya, met een moeilijke blik keek ze naar Amy. Ze knikte ze had niks liever dat haar vriendin bij Spirit kon blijven. Amy verbrak de stilte, ik haal zijn reisspullen even op. Soraya liep met haar mee naar de zadelkamer. Als jij nou de andere spullen mee wilt nemen vroeg ze aan Soraya. Dan neem ik de reisspullen wel mee. Samen liepen ze terug naar Spirit. Amy deed de reisbandages om en de man deed zijn deken om. Oh, leg de spullen maar in mij kofferbak. Amy vond het apart de ene keer sprak hij heel deftig en de andere keer heel normaal alsof het een familielid was. Jack gaf het geld over aan haar ouders.
Nou, dan kan hij er wel in, zei de man nu weer heel deftig. Soraya gaf hem een knuffel, zei zou hem vaak kunnen zien. Amy kon haar tranen niet meer inhouden, en vloog Spirit om de hals. Oh lieverd ik ga je missen, dikke tranen rolden over haar wangen. Spirit stapte naar achteren en drukte zijn neus tegen zich aan. Dag lieverd, de man nam hem over en leidde hem in de trailer. Spirit begon wild te hinniken, en even dacht Amy dat hij zich los zou trekken. Maar de man kalmeerde haar en Spirit liep makkelijk de trailer in. Aan de voorkant stapte hij weer uit. Amy gaf hem een kus en liep toen naar Soraya. Oh Amy zie de man, jij mag ook altijd komen als je wilt. Het is binnenkort vakantie dus dan kun je hier wel logeren, of bij je vriendin. Amy was gerust gesteld. Ze wist nu bijna wel zeker dat Spirit het daar leuk zou hebben.
Met een laatste blik op Spirit sloot ze het deurtje. Nou mag ik jullie allemaal hartelijk bedanken. Tuurlijk, zei haar vader. Wilt u wat drinken hebben meneer, vroeg haar moeder. Nee, ik moet nu echt gaan. Dan kan Spirit wennen aan zijn nieuwe huisje.
De man gaf iedereen een hand en stapte in de auto. Amy volgde hem tot ze de auto niet meer kon zien. Daar gaat hij mijn lieverd, dacht ze bij zich zelf.
Kom op we gaan naar binnen, het oktober windje wordt al een beetje koud zei haar moeder. Met z’n allen liepen ze naar binnen……. Vervolg komt nog.

en wel reageren he:P

LiefsteIwan

Re: [verhaal]Spirit....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:30

Leestekens, dat is het enige dat me stoort, verder wel leuk

kritegirl

Re: [verhaal]Spirit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 18:32

maar een goed verhaal zit vol leestekens