Ehm...
Nouja, dit is nog maar het eerste deel, er komt nog meer!
Veel leesplezier en wil GRAAG jullie mening/verbeteringen horen!
Citaat:Kwaad en verdrietig smeet ik de deur dicht, voor zover dat kon met een elektronische deur. Ik deed de deur op slot en liet me op mijn bed vallen.
Ik barstte in snikken uit en hoorde mijn telefoontje afgaan. Nog nasnikkend keek ik wat mijn telefoon te vertellen had, die ‘nieuwe’ telefoons die ze sinds een jaar of 2 hadden, konden tegenwoordig al praten! En ze konden lopen, ze hadden armpjes en beentjes. Net zoals in de reclame van The Phonehouse, uit het jaar 2003. Een lange tijd geleden dus, als je beseft dat we nu in 2149 leven.
Ik kreeg dus een smsje, toen ik op het knopje drukte om hem te openen, begon mijn telefoontje te praten. Hee Lianne, er is weer een smsje voor je! Komt ‘ie: Lieve Lianne, hier weer een berichtje van mij. Ik voel dat er weer wat mis is schat, wat is er? Knuff, Ilse.
Ik kreeg kippenvel. Die lieverd wist ook álles! Snel gaf ze haar telefoon opdracht om haar te bellen. Ze moest alles gewoon even kwijt! Haar telefoon ‘gehoorzaamde’ gelijk, en belde. Toen ze Ilse aan de telefoon kreeg, begon ze te snikken. Ilse was gelijk heel bezorgd, ze was altijd een beetje té bezorgd om haar vriendin. Voorzichtig vroeg ze het: ‘Lian, wat is er allemaal gebeurd?’ waarop ik weer iets kalmeerde. Ik begon te vertellen, en Ilse onderbrak haar niet. ‘Oh lieve Ils, het gaat állemaal fout hier! Op school, thuis, met m’n vriendinnen, met álles!! En dat in deze nieuwe tijd, wat moet ik nu? Toen ik aan m’n lerares vertelde dat ik m’n huiswerk niet heb kunnen maken omdat m’n pony ziek was, werd ze kwaad en moest ik 2 uur nablijven. Alleen maar strafwerk maken, 200 keer het zinnetje: Ik moet te allen tijde mijn huiswerk maken tenzij er een goede reden is het niet te maken. Oh, ik vond het zo naar, ik wist echt niet wat ik moest! Ik zou met Suuz naar de stad gaan maar nu kon dat niet doorgaan. En daarna, bij wiskunde, lukte het niet want het was zo moeilijk! Toen ik het even aan Suuz vroeg of ze het wilde uitleggen, werd de leraar boos. Ik snap het niet Ils, echt niet! Ik kwam dus 2 uur later thuis, en daarom werd m’n moeder kwaad en begon op me in te rammen, en ze stopte maar niet! Ik durfde haar dus écht niet meer te vertellen wat er nou gebeurd was! Oh Ils, ik ben naar boven gerend en heb m’n deur op slot gedaan, en toen smste jij. Ils, help me alsjeblieft!’ Er viel een stilte, Ilse moest het even laten bezinken. Toen begon Ilse met haar verhaal ‘lieve Lianne, je kunt er niets aan doen. En wat is er dan gebeurd met je pony? Ik voelde me gister wel rot maar.. Wat is er gebeurd? En dat strafwerk, jeetje.. Ze had wel iets meer begrip kunnen tonen. Je wiskunde leraar, luisterde hij niet toen je zei dat het over wiskunde ging? Lian, je moet echt naar je mentor toe hiermee, dit kán gewoon niet! Je moet echt een beetje op jezelf passen lieverd, en je moet echt eens met je pa over je moeder praten. Dit kan en mag zo niet langer, ze mishandeld je gewoon! En als je niet met iemand gaat praten, kom ik naar je toe! Met de trein! Al moet ik daarvoor 1,5 uur met de aerotrain, maakt me niet uit, dan kom ik. En als je me nú beloofd dat je met iemand gaat praten, dan kom ik de eerstvolgende vakantie naar je toe. Dat is over 2 weekjes al. Dat moet je toch wel redden? En dan blijf ik op je letten, zodat niemand je nog iets doet. You promiss me?’ Lianne werd er stil van. Zo kende ze haar vriendinnetje helemaal niet! Toen besefte ze dat ze even wat terug moest zeggen en zei ‘ja, I promiss you! Maar alsjeblieft, ga je nou geen zorgen over mij maken!’ waarop Ilse antwoordde ‘Ik maak me toch zorgen, ik voel wat jij voelt. Dat weet jij, dat weet ik. Ik merk het echt!’ en toen begon Lianne weer te snikken. Ze kon dit allemaal even niet meer aan. Zachtjes zei ze ‘ja maar Ilse.. Ik wíl je helemaal geen pijn doen!’ en toen begon ze echt te huilen. Ilse kreeg echt medelijden met haar en zei sussend en troostend ‘ja maar lieve Lianne, je kunt er niets aan doen, ik ook niet. Ik vind het alleen maar fijn, nu weet ik het tenminste als er wat aan de hand is! Echt, het is niet erg!’. Maar Lianne moest er niets van weten, ze voelde zich echt schuldig. Toen begon Ilse weer te praten ‘maar moppie, ik moet hangen. M’n huiswerk wacht, als ik dat niet af heb dan krijg ik ook ruzie! En dat wordt blokken, denk ik. Ik probeer vanavond nog wel even online te komen, maar weet niet of het lukt, anders bel ik wel. Hou je taai moppie!’ Lianne knikte, maar besefte dat Ilse dat niet kon zien. ‘Ja, is goed. Succes met je huiswerk, ik ga ook maar even blokken!’ En ze hingen op.
Toen Ilse een uurtje later klaar was, startte ze snel de pc op, en wierp een vlugge blik op de klok. 9 uur, nog een halfuurtje en dan snel naar bedje toe. Ze meldde zich aan op msn en keek wie er online waren. Ze zag dat Stephany ook online was en begon even geen gesprek, ze had er even geen zin in. Daarna keek ik of Lianne ondertussen al online was. Ik klikte naar het goede venster en zag dat ze er al was, en ook met haar opende ik een gesprek.
Ilsjahh zegt: Heey m0ppiej
[L i a] n. ne (K) Love Ya Ils! (L) zegt: Heej schat, alles gelukt?
Ilsjahh zegt: Jaa zeker wel, met jou ook? Gaat ’t al wat beter?
[L i a] n. ne (K) Love Ya Ils! (L) zegt: Jaa.. tis wel gelukt, maar echt beter gaat ’t niet zegmaar…
Ilsjahh zegt: Ach mop, ’t geeft niet, echt niet!! Maak je nou maar geen zorgen, heeft toch geen zin.. You Promiss Me?
[L i a] n. ne (K) Love Ya Ils! (L) zegt: Ja, I Promiss You.. denk ik, meis, ik weet ’t echt niet meer hoor.. stomme gedoe ook altijd
Ilsjahh zegt: Achjoh.. Meid maak je nou ‘ns GEEN zorgen om mij, doet iedereen al.. Kan ik er wat aan doen dat ik altijd eerst aan anderen denk? NEE… En dat zal ik nooit leren ook, ik vind het wel best zo.
[L i a] n. ne (K) Love Ya Ils! (L) zegt: Hmm, je moet echt aan jezelf denken hoor, anders komt ’t echt niet lekker met je... Maargoed, niemand die je tegenhoudt he.. Maar toch..
Ilsjahh zegt: Hmm, zeur nou eens niet zo :-P ik vind het nou eenmaal niet erg, het is me zo geleerd dat ik niet eerst aan mezelf moet denken..
[L i a] n. ne (K) Love Ya Ils! (L) zegt: Ja maar Ils, mop, dat is heus niet goed hoor.. Meis, doe nou eens niet zo koppig!!
Ilsjahh zegt: Ja dat zeg jij wel leuk hoor.. mja laten we het over wat anders hebben, goed?
[L i a] n. ne (K) Love Ya Ils! (L) zegt: Okee, best.. waarover dan?
En zo ging het gesprek nog een tijdje door, tot ze naar bed toe moest. Vanaf beneden werd geroepen ‘Ils, ga je slapen?!’ waarop ze de pc afsloot, zich omkleedde, haar tanden poetste en haar haren kamde. Daarna rende ze snel de trap af en zei haar ouders gedag en welterusten en rende weer naar boven en plofte op haar bed neer. Lekker warm kroop ze onder de dekens. Jaja, zelfs die waren er nog in dit tijdperk. Mede omdat haar ouders die nieuwe dekens niet wilden kopen, omdat die zo duur waren, maar toch, dit was ook wel lekker! Ze was moe, maar wilde nog niet gaan slapen. Ze pakte haar telefoon, die naast haar kussen lag. Ze ging vandaag maar niet praten tegen haar telefoon om het smsje te sturen, maar gewoon typen, zoals ze gewoonlijk ’s avonds deed. Dan hoefde ze tenminste geen geluid te maken, ook al kon niemand dat horen. Ze vond het gewoon prettig om zo ’s avonds in de stilte een berichtje te sturen. Ze typte naar het goede menu en klikte op ‘bericht schrijven’ en begon met typen. ‘Hej moppie, hoe is ut ermee? Hier niet zo super, ik mis oma opeens heel erg.. Ik wilde dat ze nog hier was :’(.. Mja, welterusten!! Xxx, Ilse’ en ze verstuurde hem naar Stephany. Ze legde met een zucht haar telefoon weer terug naast haar kussen. Zo werd die in elk geval niet geplet. Ze deed haar ogen dicht, maar waakte met een half oor of ze een smsje kreeg. En ja hoor, na een minuut of 2, zei haar telefoon heel zachtjes: ‘Ils, je hebt een nieuw smsje ontvangen van Steph!! Pssst, wakker worden!!’ Moeizaam opende ze haar ogen, drukte op het knopje ‘lezen’ en las het berichtje. ‘Hej meissiej, ’t geeft niet.. Gooi alles er nou ‘ns uit en huil maar, dat is niet erg.. En denk nou ‘ns NIET eerst aan jezelf!! Ik ga het je echt afleren hoor.. Hug, take care, Steph’. Er biggelde een traan over haar wang, wat was iedereen toch altijd lief en zorgzaam voor haar! Iedereen zei het altijd andersom, dat zij zo lief was voor anderen, maar ja, dat was voor háár gewoon een gewoonte. Dat deed ze gewoon zonder erbij na te denken. Ze legde haar telefoon weg, en haar tranen rolden ondertussen over haar wangen, zoekend naar een goede weg. Morgen, ja morgen, dán zou ze Steph álles vertellen..
De volgende morgen ging Ilse’s wekker af. Haar telefoon wekte haar, dat was tevens haar wekker. ‘Ils, Ilse, wakker worden, Ils, het is ochtend!’ Moeizaam opende Ilse haar ogen, gaapte luid en rekte zich uit. Nog heel even bleef ze liggen, maar zwaaide toen toch haar benen naast haar bed en wilde opstaan. Ze stond net, en toen werd alles zwart voor haar ogen..
Ik werd wakker van gestommel op de trap, gewoon een oude trap. Ik schrok wakker: mama.. Daar kwam ze weer! Snel trok ik mijn kussen over m’n hoofd heen en wachtte tot de deur open werd gesmeten. En ja hoor, na ongeveer één minuut, werd de deur inderdaad open gegooid. ‘LIANNE STOM KIND, WAAR BEN JE NOU WEER!’ Ik voelde de ogen de kamer rond gaan, de scherpe ogen van mijn moeder. Plotseling voelde ik een schok door de kamer heen gaan, en m’n moeder kwam op me afgestormd. Ze wierp zich op mijn bed, bovenop mij. Het kussen werd van mijn hoofd af getrokken en toen voelde ik geram, gebeuk, geschop, slagen, stompen, en ik voelde bloed sijpelen, uit mijn lip. Toen begon íéts in mij te schreeuwen, te blèren. Ik schopte de dekens van me af, en glipte snel mijn bed uit. Ik verraste mijn moeder ermee, die even heel verbaast keek. Van binnen moest ik lachen, maar ik keek kwaad, kwaad en arrogant. Toen begon ik zelf met rammen en slaan, schoppen en alles, en ik KON niet meer stoppen. Mijn moeder kruiste haar armen voor haar hoofd en borst, maar niets kon mij nu nog tegenhouden. Al maandenlang ging het zo, nú was ik het zat, helemaal zat. Er werd gegild, heel erg hard gegild. Het was dat kleine ettertje dat mijn broertje scheen te zijn, en hij kwam mijn kamer binnen. Hij trok aan mijn shirt, en wilde me wegtrekken, bij mijn moeder vandaan. Ik gaf nog een stomp en draaide me toen om en liep weg, het huis uit. Ik besefte niet dat ik m’n pyjama nog aan had en onder de blauwe plekken, wonden, en krassen zat. Ik liep naar de schuur en pakte mijn fiets en croste zo snel als ik kon naar mijn pony’s toe. De school kon me op dat moment geen bal meer schelen, maar ik moest weg, naar mijn pony’s. Daar aangekomen, kwamen ze hinnikend op me af gelopen. Ik was niet bang voor het gezicht van de boer, hij was altijd aardig en de boerin zou me wel helpen. Wat een mazzel dat zelfs de boeren en boerinnen er nog waren in deze maatschappij! Snel gaf ik mijn pony’s een klopje en liep toen naar de voordeur van de boerderij. Ik ademde diep in, en trok toen aan de bel. De boerin kwam al snel aangelopen, zag ik door het raampje. Ze trok de deur open, en ik voelde haar bijna schrikken, zo erg schrok ze. Ze sloeg haar handen voor haar mond en zei zachtjes: ‘Lieve kind, wat is er met jóú gebeurd!’ En ze staarde me aan. Ik bloosde een beetje, en keek naar mijn voeten, ik liep nog op m’n sloffen. Eigenlijk schaamde ik me wel een klein beetje, maar ach, ik was liever hier dan thuis. De boerin pakte mijn hand en trok me zachtjes de gang in. Ik liep zelf al door naar de ruime keuken, met uizicht op het weiland. De boerin pakte de melk, schonk die in een pannetje en maakte een grote mok hete chocolademelk klaar. Dat had ik echt nodig, ik was helemaal verkleumd! Tsja, welke idioot gaat er dan ook eind september zonder jas, in pyjama, de deur uit? Ja, ik. Snel liep de boerin naar boven en haalde een fleecedeken, lekker warm! Ze ging tegenover me zitten, en ik praatte. Alles gooide ik eruit, alles. Ze werd er stil van, keek bedachtzaam, en staarde ondertussen ook nog eens naar buiten toe. Er viel een lange stilte.