Else werd wakker van haar droom ze was geschrokken. Weer die droom, wat betekent het toch? Dacht ze. Ze keek op haar wekker 5 uur. Ze ging haar bed uit en stapte onder de douche.. Else bleef maar denken aan die droom ze zag een man, een vrouw en een klein meisje met blond haar. Achter het gezinnetje stond een pony met een lief hoofdje. Het was niet zo’n grote pony een c-tje dacht Else. Toen ze klaar was met douchen droogde ze zich af en trok haar rijkleding aan vandaag ging ze samen met Marly op Yara hun verzorgpony rijden. Else liep de trap af en werd in de woonkamer vriendelijk begroet door Sasja hun hond. Ze keek op de klok, 8 uur alweer! Ze schrok, had ze dan zolang onder de douche gestaan? Ze liep naar de keuken en pakte een bolletje en schonk wat melk in een glas. Tring-Tring ging het door de huiskamer. Else pakte de telefoon op het was haar vriendin Marly. “Hooi Else” “Heey Marly alles goed?” zei Else opgewekt. “Ja, zeg wat ben jij opgewekt”. “Ja, ik kom net onder de douche vandaan had weer die droom” “O zo, het is dus niet erg dat ik al zo vroeg bel?” “Nee joh! Maar waarom bel je eigenlijk?” “Oké, ik wou even zeggen dat ik vanmiddag niet meekan” Else was verbaasd “Maar waarom dan niet?” “Wij gaan weg, we gaan naar me tante in Amerika” “O, en dan bel je me nu op daarvoor? Je had het toch gisteren ook even kunnen zeggen” zei Else geïrriteerd. “Ja, me vader kwam er vanochtend pas mee! Ik werd om 7 uur al wakker gemaakt!” “O zo, dan moet ik vanmiddag maar alleen rijden” “Ja sorry, de komende 2 weken zou je ook alleen moeten rijden, wij blijven namelijk 2 weken weg.” “O” en ze dacht na. Dat betekent dat ze 2 weken alleen op Yara moest rijden! En Yara was altijd zo druk, Marly kon haar goed aan en zij ging er als eerste op, maar zij niet! Zij zat nog maar een jaar op rijles. “Maar denk je dat ik Yara dan wel aankan?” “Ja tuurlijk!” Op dat moment kwam Else’s moeder binnen. “Zeg Marly ik moet hangen, me moeder komt net binnen” En ze hing de telefoon op. “Dag mam!” Zei ze blij. “Zeg wat ben jij blij?” “Ja, achja ik ben gewoon goed gehumeurd” “Oké ben ik blij om, was Marly dat net aan de telefoon?” Else keek naar de grond en ondertussen aaide ze Sasja over de kop.. “Ja, ze gaat 2 weken naar Amerika” “O leuk!” zei haar moeder.. “Ja voor haar wel, maar nu moet ik alleen op Yara rijden” “O, ik begrijp het al, je durft niet goed omdat Yara altijd wat druk is?” haar moeder ging aan de eettafel zitten. “Ja, en ik ben bang dat ik haar niet aankan” Else ging tegenover haar moeder zitten. “Zal ik je is een geheimpje vertellen?” “Ja?” en Else keek haar moeder verbaasd aan. “Ik heb vroeger ook paardgereden, ik had ook een verzorgpony dat was een heethoofdje net zo iets als Yara” “Maar waarom heb je me dat nooit verteld?” vroeg Else. “Ik was een keer van een andere pony afgevallen en durfde niet meer op een paard te stappen” “Dat is..” Else kon haar zin niet afmaken want haar moeder onderbrak haar. “Nee, Else laat me even uitpraten” Ze keek haar dochter streng aan en ging weer verder met haar verhaal. “Ik wou vanaf dat moment niks meer met paarden te maken hebben! En toen jij 3 jaar was zei je altijd maar paard, paard, paard. En je wou niks liever dan zo’n speelgoed paard!” Else keek haar moeder aan en dacht.. was ik toen al gek van paarden? “Ik wist dat je later op paardrijden wou en dacht dat kan ik nooit aan! Mijn eigen dochter op zo’n eng beest! Maar je vader stond erop dat als jij op paardrijden wou jij er ook op ging!” En Else’s moeder keek naar het tafelkleed. “En later ging ik ook op paardrijden” zei Else. “Ja, je was toen nog maar 6 jaar! Je vader ging altijd met je mee, ik durfde je niet te zien rijden op zo’n pony” “Maar mam, je weet toch zelf ook dat manegepony’s hartstikke lief zijn? Zeker Droppie!” “Ja, dat weet ik maar ik ben toen van een manegepony afgevallen die pony hete Shadow het was mijn lieveling” “Wat!? En als ik van Droppie afval ben ik toch ook niet gelijk bang?” “Nee, zo is het niet Else. Shadow schrok van iets en was altijd al druk. Die dag was ik vergeten te longeren wat eigenlijk elke keer voor de les moest! Achteraf heel stom van mij natuurlijk” en haar moeder kreeg tranen in haar ogen.. “Maar mam, jij kan er toch niks aan doen dat die pony schrok?” “Nee, tuurlijk niet! Maar toen die schrok kwam er een hele reeks bokken en gekke sprongen en nog van alles ik weet het allemaal niet meer, ik hoorde iedereen schreeuwen.. ‘Achterover!’ ‘Hou je aan het zadel vast’ Alleen ik kon niet meer nadenken, ik had geen gevoel meer in me lichaam en verloor me evenwicht” Else’s moeder begon te huilen.. “Stil maar mam” zei Else. Haar moeder begon weer verder te praten “Ik viel dus van Shadow af, en Shadow viel over mij heen! Hoe dat kwam weet ik niet meer. Ik raakte buiten bewustzijn en kwam weer bij in het ziekenhuis” Else’s moeder veegde wat tranen weg “Ik schrok me wild opeens lag ik niet meer in het zand maar op een witte kamer! Mijn beste vrienden en me ouders zaten naast me bed, Mijn vriendin zei gelijk ‘Shadow wordt verkocht!’ Ik schrok me wild toen ze dat zei, toch niet omdat ik.. ‘Ja, omdat jij eraf bent gevallen!’ zei ze tegen mij” en haar moeder barste in tranen uit. “Mam niet huilen!!” “Ik wou vanaf dat moment niets meer met paarden te maken hebben, en was bang geworden om weer te vallen” “Ik begrijp je mam” en Else kneep haar moeder zachtjes in de hand. “Ik wou je paarden‘liefde’ niet bederven en liet je maar bezig gaan met de paarden en ik kwam zelfs zover dat ik met jou meeging!” “Ja dat weet ik nog! Ik was al 10 toen je voor het eerst mee ging naar paardrijden, en in dat jaar kreeg ik Yara” “Else, ik voel me enorm schuldig dat ik je dit nooit verteld heb! En ik wil je ook zeggen dat je Yara zou moeten longeren voordat je erop stapt, dan krijgt ze minder energie om druk te doen en bovendien leert ze dan ook gehoorzamen op je stem” “Maar mam, ik kan helemaal niet longeren!!” “Dat weet ik, en ik zal het je leren” Else keek haar moeder blij aan. “En nu ga ik is aan me bolletje beginnen” zei Else giechelend. Haar moeder liep naar de keuken om ook een bolletje klaar te maken voor zichzelf. “Moet ik vandaag meegaan naar Yara?” “Als je wilt? Graag!” Else at weer verder en haar moeder ook, er kwam een stilte van 5 minuten. “Mam? Is longeren niet gevaarlijk?” “Nee, het is eigenlijk hetzelfde als je naast een pony loopt voor een wandeling alleen met longeren sta jij stil en de pony loopt op de volte” “O, oké” Else dacht na, als ze het longeren onder de knie had dan had ze Marly eigenlijk niet meer nodig! Dit vond ze heel leuk want dan kon ze tenminste alleen naar haar verzorgpaardje. “Ik vind het wel stom dat Marly opeens plotseling weggaat” “Ach, trek het je niet zo aan! Zie het positief: Marly heeft 2 weken in Amerika en jij hebt 2 weken Yara voor jezelf” “Ja dat is wel zo” Else had het eten op en liep naar boven.. ze zette haar computer aan en ondertussen trok ze haar kleren aan en borstelde haar haar. Toen ze terug kwam stond MSN Messenger al aan. Ze zag dat Marly online was en klikte haar aan. [Else] Hooi Mar