de basis van tekenen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jeany

de basis van tekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 19:50

hoi!

men opa is zondag jarig en ik zou voor m een fries willen tekenen ( hij fokt friezen duws )
maar ik moet wel ff een beetje van de basis weten voor ik kan tekenen heeft iemand tips, of voorbeelden ofzow?¿ of anders misschien een link nar een site war de basis opstaat?¿

alvast bedankt!

_Lorette_

Re: de basis van tekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:06

Volgens mij kun je niet zomaar een 'basis' aanleren door het even te lezen.
Ik denk dat je gewoon veel moet oefenen om het een beetje onder de knie te krijgen.

Succes iig.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 20:35

jah weet ik maar ik bedoel de bazis van schaduwen enzo waar moet ik ze neerpoten?¿ kleine details waar moet ik op letrten, zo 'n kleine dingetjes allemaal.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:37

een vriendin van mij heeft er een heel boek over, die kan ook supergoed paarden tekenen. maar hoe dat boek zou heten zou ik echt niet weten sorry. maar kijk anders eens in de bieb of je daar boeken met voorbeelden en/of tips kunt vinden.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:10

De basis van tekenen is heel goed kijken. Je kan niet zeggen 'de schaduwen moeten daar en daar' dat ligt eraan wat je tekent. ALs je een fries wil tekenen, ga kijken naar hoe een fries in elkaar zit, hoe loopt het hoofd, wat voor ogen, neusgaten hebben ze, en pak dan een potlood en beginn. Tijdens het tekenen blijven kijken naar je eigen tekening (klopt dat met de echte fries).

Dat is eigenlijk de basis.

Als je vóór zaterdag echt goed wil leren tekenen wens ik je succes

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:28

Je wil wel heel snel een succesvolle tekening. Gaat je niet lukken denk ik. Goed oefenen anders lukt het nooit.
Succes!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:59

De basis van goed tekenen is gevoel voor verhoudingen, je kleuren kennen, improviseren en ruimtelijk denken. Als je lang aan een tekening zit, hou hem dan eens in een spiegel, dan zie je vaak sneller wat er niet klopt. Neem pauzes als je moe wordt en zorg voor goed licht

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 16:20

ahh als ik t niet haal moetie maar ff w8en haha maar alvast bedankt voor deu tips!!!

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:20

Als je echt een goede tekening wilt die je zelf wilt maken kan je dat beter doen als je echt goed kan tekenen en dat doe je niet in een weekje. Je kan natuurlijk best een tekening maken maar dan zal het er niet zo uit komen te zien als een perfecte tekening. Ik wens je veel succes met het tekenen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:22

Je leert niet 'even' tekenen dat is heel erg veel oefenen!
Als je een mooie tekening wil kan je Valiente op bokt pb'en, ze is goed

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:31

Mooi tekenen moet je kunnen. Je moet er gevoel voor hebben, net wat orri zei. Maar goed, daar heb jij nu niets aan

Wat voor beginnende tekenaars nog wel eens wil helpen is het tekenen met behulp van een raster.
Zoek een mooie foto van een Fries en maak er een goede A4-kopie van. Deze kopie verdeel je met dunne potloodstreepjes in hokjes van bv. 1 bij 1 cm.
Op je tekenblad zet je ook een 1 bij 1 raster van dunne potloodstreepjes (moeten later wel uitgegumd worden dus houd ze licht).
Kijk goed hoe de lijnen, schaduwen enz. van het paard in het raster lopen en probeer dat zo goed mogelijk na te tekenen op je tekenblad.
Als je tevreden bent met het resultaat kun je de rasterlijntjes weer voorzichtig uitgummen.

Veel plezier met tekenen!!