[''column''] schoolopdracht: Lonsdale

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

[''column''] schoolopdracht: Lonsdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 18:01

Ik moest voor school (Nederlands) een standpunt verzinnen en daar een overtuigende tekst over schrijven, door feitelijke en niet-feitelijke argumenten te geven. SVP geen discussie over Lonsdale zelf, maar gewoon tips, kritiek, complimentjes of wat dan ook over de (inhoud van de) tekst.

Lonsdale-dragers moeten worden geaccepteerd!

Het kledingmerk Lonsdale: bijna iedereen kent het wel. Leuke shirts en truien die ook nog eens comfortabel zitten. Wereldwijd wordt de kleding goed verkocht, zo ook in Nederland. Jammer genoeg worden mensen die Lonsdale dragen vaak als racist gezien. Zie je een leuk truitje in de stad hangen maar is het van Lonsdale? Dan wordt het vaak niet gekocht, om de simpele reden dat je dan niet wordt geaccepteerd.

Veel mensen zien het verschil niet tussen ‘’alle racisten dragen Lonsdale’’ en ‘’iedereen die Lonsdale draagt is racist’’. Hierdoor ontstaan de vooroordelen over Lonsdale. Een leuk detail is dat het kledingmerk is ontworpen door een zwarte man, genaamd Bernard Hart. Hij woonde in een achterwijk in Amerika. Zijn plan was om een bokskledingmerk op de markt te brengen, maar in Nederland is dit niet helemaal gelukt. Want alleen in Nederland staat dit bekend als kleding voor racisten. Enkele racisten hebben van de merknaam Lonsdale een afkorting gemaakt. Dit is hem voluit: Laat Ons Nederlanders Samen De Allochtonen Langzaam Elimineren. In principe heb ik niks tegen racisten, iedereen heeft namelijk zijn eigen mening. Maar dan moeten ze andere mensen erbuiten laten en alleen voor zichzelf spreken. Dan heb ik het over het woordje ‘’Ons’’ in de afkorting. Op die manier lijkt het alsof heel Nederland racistisch is, maar dat klopt natuurlijk niet.

Veel allochtonen geven toe zich bedreigd te voelen als ze mensen tegenkomen die Lonsdale dragen. Dit is eigenlijk helemaal niet nodig, omdat ze lang niet allemaal racistisch zijn. Omdat het kledingmerk eigenlijk helemaal niet voor racisten is ontworpen, proberen de mensen achter Lonsdale van hun imago af te komen. Zo sponsort het bedrijf antiracisme campagnes, maar ook antiracisme festivals. Ook zijn er op verschillende scholen een ‘’Lonsdale-verbod’’ ingevoerd. Iets wat mij persoonlijk overbodig lijkt. Discriminatie ga je niet tegen door bepaalde kledingmerken te verbieden, want een racist die Lonsdale draagt is ook zonder Lonsdale een racist.

Al met al zijn die vooroordelen over Lonsdale nogal overdreven. De ontwerper die zwart is, de antiracisme campagnes die Lonsdale steunt… Nee, het kledingmerk Lonsdale kan nooit een racistische bedoeling hebben. Daarbij is iedereen vrij in zijn kledingkeuze, dus hoeft het niet zo te zijn dat je raar wordt aangekeken als je Lonsdale draagt. Want ondertussen zijn de Lonsdale-dragers niet racistisch, maar worden zijzelf gediscrimineerd met al die vooroordelen.

Eve_lien

Re: [''column''] schoolopdracht: Lonsdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:09

Een column kan ik het niet noemen.
Ik mis het sarcasme, de ironie.
Het is meer een betoog, waarin jij je standpunt verdedigt.
Ik weet niet of dat juist de bedoeling was of niet?

Persoonlijk zou ik de laatste zin en 'Discriminatie ga je niet tegen door bepaalde kledingmerken te verbieden, want een racist die Lonsdale draagt is ook zonder Lonsdale een racist.'' omdraaien.
Vind dat laatste een betere 'uitsmijter' .

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:10

AMEN!!

_Danoontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:18

Idd Amen! ben het 100% met je eens! (Y)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 18:28

Eve_lien schreef:
Een column kan ik het niet noemen.
Ik mis het sarcasme, de ironie.
Het is meer een betoog, waarin jij je standpunt verdedigt.
Ik weet niet of dat juist de bedoeling was of niet?

Persoonlijk zou ik de laatste zin en 'Discriminatie ga je niet tegen door bepaalde kledingmerken te verbieden, want een racist die Lonsdale draagt is ook zonder Lonsdale een racist.'' omdraaien.
Vind dat laatste een betere 'uitsmijter' .

Ja dat was inderdaad de bedoeling, maar ik wist het geen naam te geven, vandaar

Ik heb hem helaas al ingeleverd, maar je hebt gelijk.
Bedankt!

Liliantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:26

Je kunt zeggen wat je wil maar ik kom dagelijks jongeren met Lonsdale kleding aan tegen...maar dat niet alleen vaak worden er ook nog zwarte kisten onder gedragen eventueel met witte veters wat dus express wordt gedaan om aan te geven dat je racistisch bent of met rode veters dat staat ervoor dat je een neger in elkaar zou hebben geslagen.

Nou snap ik wel dat het merk door de BEDENKER van het merk mischien niet als racistisch is bedoeld maar dit wordt vaak niet uitgedrukt door de jongeren die het dragen.

Zelf heb ik echt een hekel aan de ""Lonsdale,, jongeren

Ze roepen dat ze niet racistisch zijn maar ondertussen spugen ze wel naar zwarte mensen en schelden de hele tijd over kanker en poedersuiker joden,tekenen hakenkruizen in de bussen scheren hun kop kaal met een bloempotkapsel. En dit alles vaak om bij een club te willen horen. Als je look 2 me site,s bekijkt kom je vaak racistische teksten tegen en afbeeldingen.....Het is toch harstikke duidelijk dat deze jongeren zelf gigantisch meedoen aan het racisme uitroepen over het merk lonsdale

en o wat is de kleding mooi het zijn maar truien en shirtjes met kragen en een leeuw erop..waarom alleen beperken tot die kleren ik draag toch ook niet alleen g-sus,indian rose allstar nike of whatever

ik vind deze jongeren zo gigantisch stom dat wil je niet weten ik haat ze zelfs!!!

Maar ik begrijp ook dat er toch mensen zijn die lonsdale dragen omdat ze het mooi vinden en het niet zo bedoelen dus daar heb ik respect voor maar voor de racistische lonsdale jongeren waarvan de bedoeling is dit ook uit te roepen over het merk die kunnen mij echt ?!?!!?!?...!!!

Kijk wat er gebeurd is in de wreldoorlog met de joden als er dan zul;ke jongeren roepen dat ze dat beeld weer willen zien?!? dan ben je wel ziek hoor....

En ik ben echt geen kakker..ofzo ik draag gewoon kleren van veel merken en af en toe zelfs lonsdale in italie super mooie kleren hebben ze daar die je hier niet hebt. maar goed ik hoop niemand tegen de borst te stuiten maar dit is mijn mening...

En war ik woon in drenthe-groningen is dit gewoon vaak het beeld-helaas maar waar

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 18:33

1: oud topic

2: moeilijk vind je niet, dat lezen?

SVP geen discussie over Lonsdale zelf, maar gewoon tips, kritiek, complimentjes of wat dan ook over de (inhoud van de) tekst.

Is het zo dan duidelijk?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 18:34

En trouwens, even tussendoor, ik had er een 9 voor

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:55

Zo goed hoor enne ik ben het met je eens!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:57

Gefeliciteerd met je cijfer. Als beloning krijg je van mij een slotje