Goed genoeg om geld voor tekeningen te vragen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Goed genoeg om geld voor tekeningen te vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 15:18

Ik ben nou al een tijdje bezig met tekenen en vind zelf dat het de laatste tijd veel voor uit is gegaan. Ik krijg veel vraag om te tekenen voor mensen en vroeg me af of het reeel is om er geld voor te gaan vragen. Niet veel maar gewoon meer om mijn materialen mee te bekostigen en als kleine vergoeding.
Dit is de tekening die ik als laatste heb gemaakt.
Wat vinden jullie? Zijn mijn tekeningen goed genoeg om er een klein bedrag voor te vragen en zo ja, hoeveel dan?
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes Iris

japsie

Re: Goed genoeg om geld voor tekeningen te vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:36

een beetje moeilijk te zeggen, hangt natuurlijk ook af, voor wie je het maakt,

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 16:41

voornamelijk voor mensen van bokt die mij een verzoek pm-en

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:44

Ik vind de tekening erg mooi, maar ik kan er nog niet uithalen dat het beide hetzelfde paard is en dat zou ik graag bij tekeningen zien waar ik voor betaal

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 16:46

Kijk aan dat advies heb ik wat !
Ik moet wel zeggen dat je op de foto de details niet ziet, wat wel zo is in het echt. Daardoor lijkt ie minder diepte te hebben en niet te kloppen met de foto

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:47

als je tekeningen voor bokkers maakt, stuur je ze dan ook naar hun op of zet je ze dan gewoon op bokt zodat gij de tekening nog wel bijhoud?
want dan zou ik er niets voor vragen.
als ze willen dat je de tekening opstuurt of brnegt of zij komen ze halen, wathever, dan zou ik er toch wel.. 10 euro voor vragen ofzo..
want je tekent best goed!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 16:51

Ik stuur ze dan wel op natuurlijk! Op de foto zijn ze nooit zo duidelijk als in het echt vandaar.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:56

ik vind dat je dat wel kan doen, helemaal dat je ze ook nog opstuurt dan

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:27

ik teken ook, ik doe meestal 1,50 of 2.00, ligt eraan wat ik afspreek. wat Marjoke zegt - 10 euro - dat lijkt mij echt té veel.. dan 5 euro ofzo..

Het ziet er netjes uit!! alleen het oog is nog niet echt sprekend en ik kan idd hetzelfde paard er niet uithalen, al komt dat ook door de foto wat jij zegt

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:52

ik vind gewoon dat je het al best goed doet, en een tekenaar die gratis tekend kan gewoonweg niet
dus je moet er echt wel iets voor vragen als je ze opstuurd. het oog mag nog donkerder en er mag nog meer contrast in. maar daar kan je op oefenen. ik teken zelf ook en ik vraag er ook geld voor hoor. en dat heeft zeker wel succes dus waarom zou dat bij jou niet? ik vind 10 euro voor een beginner zeker niet veel. je zou eens moeten weten hoeveel profecionele tekenaars ervoor vragen

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:24

Ik vind het een erg mooie tekening! Ga mee met de bovenstaande opmerkingen, en ik vind dat je er gewoon wat voor kunt vragen. Je wordt tenslotte zelf gevraagd en stuurt ze nog op ook. 10 euro is zeker redelijk. Veel succes!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:30

Heb je nog meer voorbeelden? Ik vind het moeilijk, omdat ik hem niet helemaal vind kloppen...

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 23:45

Beetje onbeleeft zo in iemand anders z'n topic maar om een nieuwe hype van 'wat zijn mijn tekeningen waard topics' te voorkomen doe ik het even hier .

Ik vind het eigenlijk een beetje vreemd dat hier 10 euro goed genoeg wordt gevonden voor deze tekening, terwijl mijn goedkoopste van 15 euro vaak nog te duur wordt gevonden . Niet dat ik jou tekening slecht vind hoor, dat zeker niet, maar je kunt er nog niet echt precies dat paard van die foto uithalen.
Dan ben ik wel benieuwd wat jullie zouden zeggen als ik hetzelfde topic zou openen? (ik zit eraan te denken of per 1 januari mijn prijzen (flink) omhoog te gooien of er helemaal mee te stoppen).

En voor de TS, als ik jou was zou ik eerst nog wat verder oefenen om het ook echt lijkend te krijgen. Mocht iemand dan de tekening willen kopen kun je er een paar euro voor vragen. Zodra je aan de tekeningen ook zonder foto kunt zien welk paard het is kun je beginnen met een bedrag van 10 a 15 euro vragen en als het een beetje loopt en je wordt beter kun je steeds een beetje meer vragen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:19

MissVicky: je zou de vraag eigenlijk aan jezelf moeten stellen: vind je zelf dat je goed genoeg bent om er geld voor te vragen? Kijk eens rond in het sticky op EA commercieel, wat vragen andere tekenaars en wat is hun niveau.

Ik vind zelf dat ik te vroeg begonnen ben met geld vragen voor m'n tekeningen, er zat wel gelijkenis en alles in, maar in een jaar tijd ben ik zoveel beter geworden dat ik me half schaam voor de mensen die zo'n oude tekening van mij in hun bezit hebben.

Ik zou geen 10 euro voor deze tekening vragen. Hij is best goed gelukt, maar je kan met weinig oefenen denk ik nog een stuk beter worden. Het oog bijvoorbeeld is iets te licht, het is moeilijk te zien dat je een zwart paard en geen vos nagetekend heb en zo zijn er nog wel wat kritiekpuntjes te noemen. absoluut NIET banketstaaf bedoeld dus, maar meer als: ik wou dat iemand het tegen mij gezegd had een tijd geleden.

Ik vind wel dat je ongeveer net zo goed bent als een paar andere bokkers die er een klein bedrag voor vragen, en papier en potloden kosten altijd geld. Als je op kwalitatief goed papier werkt, en je stuurt de tekening op in een stevige kartonnen envelop zodat ie niet kan kreuken dan ben je al bijna 2 euro aan verzendkosten kwijt (postzegels + envelop), en kan je best zo'n 5 euro inclusief vragen.

IP: hoeveel zit je nu voor A4/potlood?

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:25

marjoke schreef:
als je tekeningen voor bokkers maakt, stuur je ze dan ook naar hun op of zet je ze dan gewoon op bokt zodat gij de tekening nog wel bijhoud?
want dan zou ik er niets voor vragen.
als ze willen dat je de tekening opstuurt of brnegt of zij komen ze halen, wathever, dan zou ik er toch wel.. 10 euro voor vragen ofzo..
want je tekent best goed!

dat ben ik helemaal met jou eens

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:01

Ellende schreef:
Ik vind zelf dat ik te vroeg begonnen ben met geld vragen voor m'n tekeningen, er zat wel gelijkenis en alles in, maar in een jaar tijd ben ik zoveel beter geworden dat ik me half schaam voor de mensen die zo'n oude tekening van mij in hun bezit hebben.

IP: hoeveel zit je nu voor A4/potlood?

Dat heb ik ook met mijn pastellen , vooral bij iemand die nu 2 pastellen van me aan de muur heeft hangen schaam ik me diep, er zit ongeveer een jaar tussen, maar het resultaat van de een is verschrikkelijk terwijl de ander gewoon lijkt, heb de schuld maar gegeven aan de slechte foto's die ik van de eerste had . Voor de rest heb ik toch meer zoiets van ach ja, als zij er blij mee zijn is het goed.
Grafiet ben ik pas echt geld voor gaan vragen toen ik wist dat het echt goed was, daarvoor alleen voor mezelf en als kadootjes getekent.

En voor A4 (25x35cm) vraag ik nu 20 euro (excl. verzendkosten)
Soms zie ik mensen die heel veel meer vragen en waarvan ik dan denk, ja dat kan ik veel beter . Maar aan de andere kant, als ik meer ga vragen, krijg ik dan nog wel opdrachten? Het zijn nu voornamelijk minderjarigen waar ik opdrachten van krijg, die hebben gewoon minder geld.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:13

ik vind het hoofd van het paard dat je hebt getekend niet echt sprekend lijken. het hoofd is vooral langer dan die op de foto. voor de rest kan je goed tekenen vind ik , maar om er 10 euro voor te vragen vind ik nog ietsjes teveel eerlijk gezecht.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:19

Ik heb een tekening van IcePrincess, waar ik ook geld voor heb betaald. Hier krijg ik dan ook een tekening voor die precies lijkt op mijn paard:

Tekening: http://www.dejart.nl/Portretten/Afbeeld ... hunder.jpg

Foto: http://www.mijnalbum.nl/Foto=ELBDWAFT

Op zich kun je best leuk tekenen, maar €10,= vindt ik erg veel. Ik mis de uitdrukking van het paard, echt de speciale "stukjes" die het paard op de tekening het zelfde laten uitstralen als op de foto.

Je kunt er best wat voor vragen want je hoeft natuurlijk ook niet arm te worden van de postzegels en de enveloppen, maak het idd €5,= incl. of zo. Maar ga zo door, lekker blijven oefenen!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:08

Allemaal bedankt voor de reacties! Ik ben zeker niet van plan meer dan 5 euro te vragen, dat lijkt me best redelijk. Wel wil voorlopig gewoon lekker oefenen dus als iemand een mooie foto heeft waar ik een uitdaging in zie ga ik daar natuurlijk niets voor vragen. Heel erg bedankt voor de tips, ik heb nu alleen maar meer zin om te gaan tekenen, doe het nu op a4 formaat, dan kan ik m tenminste fatsoenlijk online plaatsen, als ik een foto maak worden de kleuren zo vaag :S
Groetjes Iris

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:09

Oh ja en Ellende, ik zou graag die kritiekpuntjes horen om eraan te werken

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:07

missvicky: heb je een grotere versie van de tekening online (evt via pb?) vind ik makkelijker kijken

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:14

Ik vind het een mooie tekening maar ik haal er inderdaad niet uit dat het om het zelfde paard gaat. Oog is afwijkend en ook vind ik het jammer dat je op de foto meer manen ziet die je op de tekening niet terugziet. Die mooie manen zijn nu net het kenmerk van een fries.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 06:41

Het feit dat je het hier zelf al aangeeft zegt toch feitelijk al genoeg? Jij bent er zelf niet zeker van, dus zou ik er ook zeker geen groot bedrag voor vragen. Misschien idd 2 € voor de moeite en materiaal.

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:06

Faniek schreef:
Ik vind de tekening erg mooi, maar ik kan er nog niet uithalen dat het beide hetzelfde paard is en dat zou ik graag bij tekeningen zien waar ik voor betaal

nou dat zie je bij deze toch duidelijk ik vidn dat je wel wat mag vragen hoor en daar komt bij het is ook jou tijd dus:)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 11:38

Ik ben zelf heel erg onzeker over mn tekeningen vandaar dat ik het vraag. Op bokt en van mensen uit mn omgeving krijg ik altijd enthousiaste reacties maar zelf vind ik ze niet zo mooi. Nou heb ik niet zo veel zelfvertrouwen op t moment dus t zal grotendeels daaraan liggen