optische/digitale zoom,optische sensor.... wie helpt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke_S

optische/digitale zoom,optische sensor.... wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 12:41

ik ben op zoek naar een digitale camera van goede kwaliteit en prijs. Nu ben ik echt een leek op dit gebied en kom ik allerlei termen tegen als optische zoom, digitale zoom,optische sensor, sensor type etc.,waarvan ik geen idee heb wat er mee bedoeld wordt. Wie kan mij dit uitleggen en wat is belangrijk voor een goede camera om op te letten? En welke camera isnu echt een aanrader? Kortom wie helpt orde te scheppen in het bos dat de digitale camera heet?

pmarena

Re: optische/digitale zoom,optische sensor.... wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:51

Een digitale zoom is eigenlijk een soort nep-zoom.

Vergelijkbaar met als je een foto op de PC hebt en je maakt die iets groter van afmeting , dan neemt de kwaliteit af omdat je de pixels wat wijder uit elkaar zet zeg maar. Wordt wat waziger.

Een optische zoom is een ECHTE zoom , werkt met een lens die het onderwerp echt dichterbij haalt , en dan dus een nog steeds mooie "dicht op elkaar pixel" kwaliteit geeft.

4 x digitale zoom geeft dus een minder mooie foto dan dezelfde met 4 x optische zoom , zeg maar.

Ikzelf zat te twijfelen tussen de Minolta Dimage Z3 en de Panasonic Lumix FZ20.

Heb uiteindelijk de laatste gekozen en ben er superblij mee !

Heeft zelfs 12 x optische zoom , en dan nog 4 x digitale zoom eroverheen.

Dus als ik inzoom dan geeft het schermpje weer op hoeveel keer zoom ik zit : 1-2-3.....12. Vervolgens stopt hij even want dan zit hij op z'n top van mooie kwaliteit zoom.

Trek ik het onderwerp dan toch nog dichter in beeld dan gooit hij de digitale zoom eroverheen en loopt hij op van 12 naar 14 - 18 - 24 - 30 -36 - 42 - max. 48 x zoom.

Dan wordt het beeld wel wat korreliger.

Het leuke is wel dat er stabiliserende lenzen in zitten.

Ben ik dus buiten met een flinke zoom bezig , en het waait wat ofzo...dan valt het niet mee om iets duidelijk midden in het scherm te krijgen. Met ademen zwiep je al een beetje heen en weer....en dat heeft enorm veel effect op een 48 x zoom uiteraard

Heb wel eens een waaiend takje in de bosjes 200 meter verderop gefotografeerd. Ik zag dat takje steeds door het beeld heen zwiepen van links naar rechts , uit beeld ook weet je wel , en *klik* staat 'ie er verdorie gewoon helemaal onbewogen op , echt waanzinnig gaaf !!!!

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 15:00

Hartstikke bedankt voor je reactie. Een optische zoom is dus belangrijker dan de digitale zoom. En zo'n stabiliserende lens lijkt me ook wel errug mooi. Is dat het belangrijkste of zijn er nog meer belangrijke punten waar je op moet letten? Ik heb die camera's even bekeken en ze zijn erg gaaf, alleen net wat boven mijn budget. Ik zoek een camera tussen de 200-300 euro. Zijn daar bepaalde camera's van die er uitspringen en zijn er merken die slecht of juist erg goed zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 15:39

In de Consumentengids van deze maand staat er nog een digi-test , zag ik !

Tja waar je verder op moet letten....ik vond deze gewoon erg gaaf klinken en ben op de loer gaan liggen ervoor , heb hem dan ook 1 maand oud op de kop getikt op Ebay voor een hele mooie prijs , anders was hij mij ook te duur.

En ik praat het dan weer goed voor mezelf omdat ik hem zakelijk wel nodig heb voor foto's op mijn website

Overigens is de Dimage z2 bvb. alweer een stuk goedkoper.
Maar een Z3 moet je met wat zoeken ook wel voor een 2-300 euro kunnen vinden denk ik , gezien de opvolgers al weer aardig doorstomen.

Ik wilde er eerst ook 1 van 2-300 euro kopen , maar ik ken mezelf en na een jaartje wil ik dan weer iets nog mooiers , heb het nu dan maar direct gedaan en geen 300 euro verspeeld aan een "minder" model.

Het leuke aan deze is ook dat hij superfijn volautomatisch werkt voor de kneus zoals ik

Maar je hem ook helemaal handmatig in kunt stellen , scherpstelring enzo , ook een optische zoeker erop ipv alleen je schermpje...is toch wel leuk dat je er ook wat fotografischer mee om kan gaan als je dat wil leren.

En staat hier iets bij wellicht ?

http://www.speurders.nl/fotografie/digi ... entie.html

Of http://www.speurders.nl/fotografie/digi ... entie.html

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 07:53

goede tip,ga de consumentengids even halen! en bedankt voor de links. Zoek nu al een heel stuk makkelijker!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:39

Tipje; Elzie op bokt heeft een DiMage Z5 te koop. Erg leuke camera!!!

Elzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:04

Bedankt Nathalie!

viewtopic.php?f=64&t=456482

even een linkje naar mijn topic mocht je geintresseerd zijn! Het is echt een hele fijne/goede camera!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:22

Je moet eigenlijk vooral een beetje kijken van wat voor foto's wil ik nou maken? Wil je gewoon recreatief je paard leuk op de foto hebben, of wil je ECHT super mooie foto's maken voor je hobby.

Als je het eerste wil, dan is bijvorobeeld de camera die ik heb (nikon coolpix 4600) heel erg geschikt, er bestaat ook een net iets beter versie van de nikon coolpix 5600. Van de nikon coolpix serie bind ik dat ze vooral in donkere ruimtes (binnenmaneges) toch nog hele mooie foto's maken! Er zijn niet veel camera's (die bedoeld zijn voor recreatief zeg maar) die dat kunnen.

Wil je echt hele mooie hobby foto's maken omdat je bijvoorbeeld echt iets met fotografie wilt, dan zou ik inderdaad voor camera's gaan zoals die ene waar pmarena het over had.

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 18:09

nathalie bedankt voor detip, en Elzie;ik heb gereageerd;) en Shiloh: heb je misschien wat voorbeeldfoto's van die camera? en pmarena,heb jij ook voorbeeldfoto's van die van jou? Even om te vergelijken.
En wat ik wil: ik ga binnenkort een aantal maanden naar Nepal en dan wil ik gewoon een mooie foto's kunnen schieten, maar een hele dure camera is ook niet heel zinvol want stel dat ie gejat wordt en ben verder ook geen prof. ( en nietminder belangrijke reden: geld;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:54

Bvb. deze , de eerste foto's die ik ermee gemaakt heb , zonder zoom bij het draadje van de wei ,
ze staan zo ver weg dat de lol er met een normale camera al vanaf is :

Afbeelding

Bonte Shet staat nog op dezelfde plek , Friesje kwam er bij :

Afbeelding

Rena op zelfde plek maar met 12 x optische zoom :

Afbeelding

En met 48x zoom wordt hij dus wel korrelig :

Afbeelding

Hond op de bank , ingezoomd :

Afbeelding

Dit zijn dus allemaal beginners-foto's die ik de eerste dag heb gemaakt tijdens wat prutsen ,
waarschijnlijk zijn er nog wel betere instellingen met betere resultaten ,
maar dat is een kwestie van wijs worden en proberen. Foto's zijn op Bokt ook altijd wat slechter.

Hieronder nog wat jongere foto's , maar heb me er nog steeds niet helemaal in verdiept qua instellingen ,
bewegingsfoto's zijn er ook nog niet van gekomen , geen tijd om echt eens te gaan experimenteren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het enige jammere tot nu toe , vind ik eraan dat je een grote foto niet netjes kunt verkleinen.
Dus als ik een foto maak van veel pixels , en die dan op een handzaam formaat op de site wil zetten en hem
daarom een stuk kleiner weergeef , dan krijg je teveel verstoring. Dat is zonde.

Maar ik neem aan dat dat niet aan de camera ligt maar gewoon een feit is :
te veel verkleinen wordt frommelig. Zie ook allereerste foto bovenaan.

Zoals bij deze foto's : de streepjes op het elastiek van de singels lopen niet goed door
terwijl die in het echt en in het grote origineel juist heel mooi recht eruit zien.

Heb nu dus geleerd dat ik foto's voor de site die ik plaats in formaat van 640 breed ,
hooguit 1 waarde groter moet maken.

Afbeelding

Ik moet me er nog eens echt in gaan verdiepen wat er allemaal mogelijk is met dat ding ,
vooralsnog neem ik alle foto's in portretstand

Maar het resultaat is prima voor mijn gebruiksdoel , dus het serieuzere werk komt nog wel eens

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:28

-> CB
Voor alle vragen over fotografie.

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 19:03

pmarena, super gaaf! hoeveel x zoom is die met de fries erbij?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:24

Ook 12 , dacht ik.

Is altijd jammer dat zwarte paarden zo'n zwart vlek worden he ?

Daar zal ook nog wel een betere instelling voor zijn denk ik.

Vandaag nog even gespeeld ermee , het blijft wel ZO waanzinnig gaaf dat hij zelf het beeld stabiliseerd !!

Sta je ergens op een gebouw in te zoomen waarvan je de tekst op de gevel niet met het blote oog kan lezen zo in de verte.

Afijn , inzoomen , en je ziet het goed. Maar de camera stil genoeg houden dat lukt echt voor geen meter

Knopje half indrukken zodat hij scherp kan stellen , na een seconde zegt hij piep en zie je een groen vierkantje in beeld , gevel blijft door je beeldschermpje heen zwiepen omdat je de digi niet stil genoeg kan houden zo buiten al richtend met zoom , toch klik je...en staat er verdorie haarscherp op !!!!

Echt wel ZO ontzettend gaaf !!! Supermachtig.

Hoe kan het zeg dat hij dat zwiepende beeld zo scherp pakt , schitterend is dat

Je hoort ook vanalles gebeuren in die camera , dat hij de lens (lenzen ?) meebeweegt , grappig subtiel geluidje is dat

Hier , foto's gemaakt vanuit de kantine van m'n werk , dus door het raam heen terwijl het knap warm en zonnig fel licht was : dat past hij ook allemaal zelf aan. Richt ik hem binnen in de kast dan licht het schermpje vanzelf op , draai ik hem dan naar de kantine waar meer licht is dan corrigeert hij ook weer tot goed beeld (gaat heel snel en vloeiend) en richt ik naar buiten dan heb je een halve seconde een wit schermpje van het felle zonlicht , maar meteen herstelt hij weer zodat je normaal beeld hebt.

Vanuit de kantine gekeken of dat uitstekende takje er nog zat in de heg zo'n 150 meter verderop , schat ik. Even lachen , zat er nog steeds dat rare ding

Wederom niet in beeld te krijgen zowat met die 48 keer zoom , toch klikken , en dit is het resultaat :

Afbeelding

Bord van kozijnenboer , met blote oog niet te lezen wat er nou opstaat.
Via het schermpje ook niet omdat je hem niet stil genoeg kunt houden... toch klikken :
Afbeelding

En wat zijn dat voor rare zwart puntjes op het dak daar in de verte
Zie je ze ? Echt even zoeken met blote oog.
Ook even foto

Afbeelding

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 21:05

ECHT supergaaf zeg! Zoom istoch wel een voorkeur bij mij merk ik;)