[FOTO] Wijnglas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jettie

[FOTO] Wijnglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 13:07

Ik heb een paar dagen geleden ook foto's van een wijnglas geplaatst, toen heb ik de tip gekregen het met rode wijn of rosé nog een keer te doen, dan zouden de foto's veel meer sfeer uitstralen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik kan geen link geven naar het oude topic, aangezien die ook te lijden heeft gekregen van het bokt-probleem 'Het aangevraagde topic bestaat niet'. De foto's, opnieuw, mét rode wijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Commentaar gewenst, wel graag opbouwend.

Noeps

Re: [FOTO] Wijnglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:11

Mooi jet!
commentaar?
Ik vind in die eerste foto de weerkaatsing van de flits niet zo mooi, zo'n keiwit vlekje op de donkere wijn. misschien dat je het kunt veranderen met contrast? verder zie ik niet zoveel dingetjes om te veranderen, ik ben geen fotograaf

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:29

Misschien eens proberen zonder flits te werken.
Nu heb je allemaal overbelichte deeltjes.
En de foto's vind ik niet mooi (ongeacht overbelichte)
De achtergrond is 1 vlak, de oppervlakte idem.
Het is ook saai.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 17:11

De laatste 3 zijn zonder flits gemaakt, ik heb ook bij de eersten ze zonder flits geprobeerd, maar dat was veel minder mooi. Het is idd jammer van het witte vlekje die dat opleverd. Bij de 3e is het natuurlijk licht dat weerkaatst, ook jammer. Je hebt wel gelijk dat dat niet mooi is. Heb je tips hoe ik de achtergrond beter had kunnen doen? En wát is er precies saai aan?
Ik wil best commentaar, maar dan wel graag met tips hoe het beter kan. Want 'het is saai', tsja, daar heb je niet veel aan. Snap je?

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:27

Hey Mjet... ik wou ff zeggen dat ik de eerste foto wel een echt sfeerplaatje vind... de rest vind ik een beetje kil overkomen (komt ook doordat je een bepaald object hebt gekozen dat een bepaalde sfeer uitstraald en dan zo'n kille witte achtergrond past niet)... daarom vind ik die eerste wel heel mooi (en natuurlijk bij sommige foto's de overbelichting...)

Trouwens: heb je de wijn zelf opgedronken

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:30

Het is saai, vooral door de achtergrond omdat het maar 1 saai vlak is.
Misschien eens proberen met een bijv roosje erbij, dat kan misschien al een heleboel schelen. Of iets heel raars.

(ben btw geen fotograve ofzo. Maak geen foto's

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 17:44

Bedankt voor de tips.
Maakt niet uit dat je geen fotograve bent, commentaar van iedereen kan helpen. Het is ook leuk om te horen hoe dit er in de ogen van iemand 'die er geen verstand van heeft' eruitziet.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:39

Ik ga mee met MoonChloe wat betreft de flits.
Dat eeh.. maakt de foto stukken minder mooi.

De eerste vind ik wel wat hebben. Straalt meer sfeer uit.
Verder is het glas op sommige plaatsen nog steeds vies .

Bij de zwart-wit foto's, vind ik de wijn net helemaal zwart lijken, wat het een beetje een vreemde foto maakt, vind ik.

Ah ja, ze zijn mooier dan die met water
Maar probeer inderdaad wat méér bijzonders van je foto te maken.
Dit is echt gewoon zo een wijnglas voor een witte muur / op een tafel.
De eerste blijf ik mooi vinden

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 19:53

Hoe krijg ik dan wel een bijzondere foto, zonder dat het afleidend van het glas is? *Verwacht het antwoord 'scherpstelling'.
Maar als ik een felle kleuren op de achtergrond heb, blijft het afleidend. En als ik een roosje erbij doe, heb ik 2 hoofd-objecten, dat is toch ook niet mooi?

Sorry voor alle vragen (algemeen, iedereen die antwoord hierop heeft, wil die graag antwoorden?), maar ik ben nou eenmaal nog lang geen prof, en wil graag leren.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:55

Twee hoofdobjecten, waarom niet?
Een wijnglas is van zichzelf niet érg interessant om naar te kijken, vind ik.
Verder zou ik proberen de foto's toch iets minders van: 'ik wil een boeiende compositie hebben omdat de foto anders saai is' maken.
Dan lijkt het meer alsof de foto mislukt is, ipv dat je het zo bedoelt had.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:38

Ik vind de eerste echt zoiets hebben alsof het een giftig drankje is. Die vind ik wel gaaf
De rest niet zo. Commentaar is al gegeven. De flits enz.

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 22:37

De eerste vind ik er mooi, maar dit contrast valt daarna weg? De donkerte spreekt mij heel erg aan juist. Moet trouwens wel zeggen dat de rode wijn/rosé veel beter is dan de vloeistof uit het vorige topic.
Toch missen de foto's nog zeker enige warmte, en ik kan niet helemaal zeggen hoe dat komt. Al aan een houten achtergrond gedacht ?

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 09:30

Hmm nee, nu je het zegt..
De eerste is ook zeker mijn favoriet, maar deze sfeer kreeg ik alleen mét flits. Is er ook een programma waarmee je dit goed kunt wegwerken?

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:06

Hey Mjet... vind trouwens bij die eerste foto de schaduw ook een extra effect geven!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:29

Er zit naar mijn idee te weinig 'vloeistofuitdrukking' in de wijn. Het is teveel een egaal donker vlak. Dat komt mede omdat je met die witte achtergrond een enorme contrastomvang hebt, zeker 8 stoppen, en dat kan de gemiddelde digi niet aan. Film wordt ook al moeilijk trouwens.

Rosé zou denk ikk een beter effect geven, is meer doorschijnend.

Het glas an sich (simpel Leerdam) is niet boeiend genoeg. Zie of je een mooi flonkerend, geslepen, kristalglas op de kop kunt tikken. Er waarom niet 2 glazen, de een wat minder vol dan de andere, + out-of-focus op de achtergrond de fles - of nog mooier, een kristallen karaf?

Ben je meteen dat achtergrondprobleem kwijt. En dan mag de rest best wel wit zijn. Grof gestuckt creme/terracotta zou ook mooi zijn, geeft het idee dat je in een wijnkelder bent. En geeft minder contrastomvang.

Verder zou ik altijd vanaf de hoogte van de voet van het glas fotograferen, dus niet van boven af, ténzij je van recht boven fotografeert, dat is wel weer mooi.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 10:34

Okee, bedankt voor de tips. Terra genoeg hier in huis. Ik zal zien!