vraagje voor de tekenaars onder jullie ivm €

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

vraagje voor de tekenaars onder jullie ivm €

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 12:07

vraagje onder de tekenaars onder jullie

ik zou graag willen beginnen met tekenen tegen betaling en opsturen
ik kom uit BELGIE
maar hoe kan ik het hetbeste doen?

opdracht aanvaarden (mits goede foto)
die tekenen en kijken of de koper hem wel wilt en dan verkopen?

of tekenen= kopen??

en hoeveel begin je met startprijs?
ik heb vele gezien die 5,00€ vragen, maar is dit incl of excl?

wil hier graag uitleg over wie erwat van weet

_Lorette_

Re: vraagje voor de tekenaars onder jullie ivm €

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:10

Met die vragen zat ik een poosje geleden ook...

Ik teken en ga er vanuit dat de tekening ook gekocht wordt.
Als er iets niet helemaal goed is pruts ik daar net zo lang aan totdat het wat beter wordt.
Mocht de tekening nou echt vreselijk zijn, dan kan ik het wel begrijpen dat de opdrachtgever het niet wil hebben.
Dan verzin ik daar wel wat op.
Ik zet wel een copyright door de scan heen, zodat de tekening niet 'gestolen' wordt en om te voorkomen dat de scan wordt uitgeprint en er niet voor betaald wordt.

Mijn prijzen zijn incl. verzenden, maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten!
Ik vond het wel heel lastig om de prijzen vast te stellen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:11

Ik teken al een stuk langer, bij mij liggen de prijs dan ook een stuk hoger. Voor een A4tje kost het bij mij 30 euro, een A3tje 40 euro, en een A2 50 euro. Dan kan het ook nog in contékrijt of verf, maar dat ligt er net aan wat de klant wil.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:54

Wat je ook kan doen is een uurloon afspreken. Maar ik vind dat je dan wel een professional moet zijn, niet iemand die als hobby wel eens een tekening maakt. Echte professionals vragen voor hun tekeningen gerust een paar 100 euro soms hoor Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe lang ze er mee bezig geweest zijn en hoe moeilijk/makkelijk de opdracht was.
Voor een simpel A4 tekeningetje (gemaakt in pak 'm beet minder dan een uur) word al snel 100 euro gevraagd (mijn vader tekent wel eens wat voor bedrijven, ontwerpt ook dingen voor bedrijven enzo).

In jou geval zou ik ongeveer 10 euro vragen. Maar dan weet ik niet wat je tekent, hoe je tekent, kwaliteit etc.

(Sjee, wat ben ik weer lekker onsamenhangend )

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:29

Ik blijf het wel lastig vinden hoor, wat je kunt vragen voor een tekening. Meestal doe ik dat in overleg met de opdrachtgever (dus voorafgaand aan het daadwerkelijke tekenen) maar het hangt ook af van: formaat, materiaal, de tijd die je eraan besteed etc etc...
En inderdaad ook: hoe professioneel je bent...

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:53

Moeilijk... Hier op Bokt zijn nogal wat tekenaars, waaronder ikzelf, en veel mensen kiezen toch voor degene die het goedkoopst is. Pas als je jezelf echt bewezen hebt dat je echt mooi kunt tekenen, kun je de prijs langzaamaan wat omhoog schroeven. Ik ben eerst begonnen met €10 maar niemand wilde dat betalen dus ben ik gedaald naar €5 voor zwart-wit A4 en €10 A3. Inmiddels heb ik zoveel opdrachten dat ik op €7,50 A4 en €15 A3 zit. Voorlopig neem ik geen opdrachten meer aan maar wanneer die weer gaan komen, ben ik van plan weer omhoog te gaan naar €10. Ik doe inclusief verzenden.

Ik zou als ik jou was ook gewoon beginnen voor €5 inclusief verzenden voor een A4. Als er vraag is, kun je vanzelf omhoog. Als er geen vraag is, moet je weer omlaag, zo simpel is het En voor kleur, pastel of verf kun je vanzelfsprekend meer vragen, net als voor een groter formaat papier, Is maar net wat de klant wil. Succes!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:42

Als ik jou was zou ik eerst maar wat meer oefenen, want om heel eerlijk te zijn vind ik niet dat je tekenkwaliteid goed genoeg is om er geld voor te vragen (misschien hard, maar als niemand de waarheid durft te zeggen en je die wel wilt horen is ook niet leuk )
Maar goed, ik zie wel meer waarvan ik denk 'hoe durf je dat ervoor te vragen?'

De prijzen waarmee ik zelf ben begonnen zijn precies hetzelfde zoals ze nu zijn, maar het heeft ook wel jaren geduurt voor ik er zeker van was dat mijn tekeningen verkoopwaardig waren. Alleen mijn pasteltekeningen verhoog ik elk jaar de prijs iets van omdat ik steeds beter wordt daarin, de eerste paar die ik heb verkocht schaam ik me nu diep voor, maar ach, die mensen zijn er blij mee en zijn nog steeds vaste klanten )
Verzendkosten reken ik zelf naar belgië en nederland hetzelfde, 2 euro tot A4 royaal en groter 6 euro. (verzend en verpakkingskosten, ik verzend waterdicht en tussen 2 kartonnen platen)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:22

Ik ga met Iceprincess mee; ik zou nog wat meer oefenen en 'gratis' opdrachten doen voor je er geld voor gaat vragen
Ik als opdrachtgever heb liever een tekening die waar is voor m'n geld. Jij bent op de goede weg en hebt talent, maar af en toe kloppen de verhoudingen nog niet zo goed, en ik vind dat je nog veel vlekt en het inkleuren is ook niet geheel wat het moet zijn, maar dat is weer een kwestie van smaak

Dit is niet aanvallend bedoeld, maar om je wat tips te geven

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:03

Tsjaa 't is maar wat de gek ervoor geeft

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:10

Ik teken sinds kort ook voor geld. Ik weet dat ik nog niet geweldig kan tekenen, en daarom is het ook maar voor een klein prijsje. €5,- incl. verzendkosten.
Ik heb gewoon voorbeelden op mijn site gezet. Mensen kunnen dan zelf bepalen of zij die goed genoeg vinden of niet.

Ik vind toch. Ookal kun je nog niet super tekenen. Je stopt er toch tijd en geld in.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 12:24

hij,
ja het was maar een gedacht
omdat vaak mensen aan mij vragen
"verkoop je het ook"
daarmee dacht ik het....
maar mocht ik beginnen, en ik kom uit belgie + hier zijn het meeste mensen uit nederland
moet ik dan ook 5incl? vragen of 6? of what ever
(verlopig ga ik dan toch ma nie beginnnen)
maar het was maar een vraag

ik vind wat IcePrincess en Leo_ke zeggen niet erg, ik vind het zelf oprecht!
ik leer uit mijn fouten, en ik kan beter naar iemand luisteren dan 'de wonden likken'
(voorkomen beter dan genezen)

hopelijk krijg ik nog meer goede tippen van de ervaren tekenaars onder jullie, zodat ik mischien op een dag wel tekenverkoop waardig ben!
groetjes

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:14

Mijn reactie uit je andere topic:

Amanda schreef:
Ik vraag 7,50 incl.

Wat ik doe is contact via mail.
Eerst komen we overeen welk formaat, kleur of zwart-wit.
Ik vraag of ze een grote digitale foto willen opsturen.
En dan ga ik aan de slag.
Als ik klaar ben scan ik 'm in. Of op A3 een digitale foto ervan.
Dan plaats ik 'm zoiezo op bokt. Vanwege de tips die ik dan nog krijg.
En mail/pb ik 'm naar een opdrachtgever. Die geeft dan goedkeuring of aanpassingspuntjes.
Na aanpassing weer scannen en mailen.
En bij goedkeuring geef ik mijn bankreknr.
Dan kunnen ze dat overmaken en daarna stuur ik het op.

Zo heb ik zekerheid dat er eerst betaald wordt. En de klant heeft de tekening toch al gezien via de scan, dus weet dat-ie ook daadwerkelijk bestaat.

Zo doe ik het

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:13

hafjesbokker schreef:
hopelijk krijg ik nog meer goede tippen van de ervaren tekenaars onder jullie, zodat ik mischien op een dag wel tekenverkoop waardig ben!
groetjes

Als je tips wilt kun je me altijd pb-en in topics reageer ik bijna niet tenzij ik het echt de moeite waard vind, maar 9 van de 10 keer word advies genegeerd en is de volgende tekening even slecht. Er zijn een aantal bokkers (en andere mensen) die me regelmatig pb-en (en mailen ) hoe hun tekening te verbeteren en daarvan zie ik vooruitgang en weet ik dat ze het waarderen, dan is het ook juist leuk om te zien dat ze met sprongen vooruit gaan

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:18

hoe ik het doe staat op mijn site www.petart.nl onder informatie bij prijzen en bestellen.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 18:29

ok iceprincess vind het wel tof van je dat dit mag.
sommige zijn zo van "bekijk het maar, ik zeg alleen wat niet goed is " ... als ik er nog één gemaakt heb, vraag ik wel tips aan je !:)