Hoofdstuk 1.
*Tring*
*Tring*
Een 15-jarig weesmeisje opent slaperig haar felblauwe ogen. Ze gaapt, geeft een klap op haar wekker.... en draait zich nog eens om.
Dan word haar kamerdeur opengegooit, een nors uitziende vrouw met grijs haar stapt boos binnen en begint aan het meisje te sjorren. "Suzie word wakker" krijst ze. "He, wat. Wat is er?"
"Er is bezoek voor je"
*Gaap* "Wie dan" brengt ze uit in een gaap.
"Mensen"
"Wat voor mensen"
"Mensen van jouw wereld" zegt de vrouw bijna op fluistertoon.
Suzie springt overeind, haalt een hand door haar verwarde blonde haar en stapt uit bed. Ze kleed zich snel aan. "Nou dan dit maar" mompelt ze in zichzelf, terwijl ze een spijkerbroek en een kleurig topje aantrekt. Ze stapt in haar teenslippers en loopt naar de bezoekersruimte.
"Nee schat, niet daar in mijn kantoortje" hoort ze achter zich. "Oh ja tuurlijk"
Ze loopt naar het sjofele kantoortje, stapt binnen en ziet twee mensen zitten.
Degene die het dicht bij haar zit, is een man, een oude man al. Zijn witte baard hangt op de grond, hij heeft lichtblauwe ogen en heeft een vriendelijke uitstraling over zich heen. De ander, een vrouw, kent ze al. Het is Madame Mallemour, haar schoolhoofd. Suzie zit op het Beauxbatons, een toverschool, voor heksen en tovenaars. Haar school ligt in Frankrijk, de plaats ervan is geheim. "Bonjour, Madame Mallemour" zegt ze in haar beste frans. "Bonjour Monsieur, Je m'apelle Suzie van Bart"
" Goedendag Suzie, ik ben Albus Perkamentus, schoolhoofd van Zweinstein"
"Hallo Meneer, vanwaar dit bezoek"?
" Allo Suzie, jij weet et toch nog wel, jij ad een verzoek ingediend, om naar Zwienstien te gaan. Jij vond et toch niet leuk op Beauxbatons"?
" Dat is waar, Madame. Dus daarom bent u hier, Proffesor Perkamentus"?
" Ja, Suzie Perkamentous, is ier om jou te vertellen, dat je over 5 dagen, terecht kan op Zwienstien, ad jij al je boeken voor Beauxbatond al gekocht"?
"Nee, dat niet nee. Ik was van plan vandaag te gaan"
" Nou kijk eens aan, ik heb hier je boekenlijst, en de lijst met verdere benodigdheden, en ik hoop je te zien over vijf dagen. Je komt in het vijfde jaar. Ik heb de Sorteerhoed nu bij me, we gaan je sorteren zodat je weet waar je zit in de verdere schooljaren"
"Dat is goed, moet ik gaan zitten"?
"Ja graag"
Suzie ging zitten op de stoel, Perkamentus haalde een sjofele gescheurde hoed tevoorschijn. Hij zette hem op haar hoofd en de hoed begon te mompelen.
" Hmmm, dus jij komt de laatste 3 jaar nog naar Zweinstein, he? Nou ik zie dat je erg slim bent, maar veel moed, heel veel moed. Moeilijk, je hebt ook nog een drang naar veel vrienden, je voelt je eenzaam. Dat kan ik dus kiezen uit drie afdelingen, Griffoendor, Ravenklauw of Huffelpuf.. hmm
Ik denk dat ik hget weet, het word
GRIFFOENDOR"
Nou wat vonden jullie ervan, als jullie het leuk vonden, kan ik nog een hoofdstukje typen