[Verhaal] De paardenvriendinnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ookami

[Verhaal] De paardenvriendinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 13:09

Dit is nog maar de inleiding

De paardenvriendinnen, zo werden ze genoemd. Ze reden allebei al van hun 8 en waren de beste vriendinnen. Margot was twee maand ouder dan Judith, ze waren nu beiden 15. Hun ouders kenden elkaar al zo’n 20 jaar.
Het was Judith die met het idee om te gaan paardrijden was afgekomen. Margot was direct enthousiast geweest en drie dagen later hadden ze hun eerste les gehad. Al snel werd paardrijden iets onmisbaar voor hun.
Toen Margot 13 werd kreeg ze haar eigen paard, Dillery. Het was een Fjordenruin van 7. Een jaar later kreeg Judith ook een paard, Arwen. Het was een vriendelijke Tinkermerrie van 5.
Ze reden bijna elke dag en in de vakantie maakten ze lange buitenritten. Het liefst van al reden ze op hun gemakje naar het meer om daar te picknicken. Na het eten gingen ze, bij warm weer, met de paarden het water in. Ze spetterden elkaar dan nat en speelden ‘watertikkertje’
Wanneer ze het water beu waren gingen ze in het zonnetje liggen en lieten de paarden grazen. Ze babbelden dan over van alles en nog wat of fantaseerden over later. Als ze oud genoeg waren zouden ze keihard gaan werken en met het geld een Ranch, een fokkerij of een dressuurstal kopen.
Als de paarden genoeg hadden gegeten stegen ze terug op en gingen naar het zandweggetje naast het meer. Het was ideaal om te galopperen en hier hielden ze dan ook wedstrijdjes.
Na het racen gingen ze rustig terug naar huis.

Mandy__

Re: [Verhaal] De paardenvriendinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:45

MEERMEERMEERMEER

Kus MAndy

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:09

leuk, meer!!!!!!!!!

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 22:31

Lol Er zal wel meer komen

theelichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 23:03

Jaa, leuk!!

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 12:55

Nog een stukje ^^

Judith werd al vroeg wakker, door het schelle geluid van de haan.
“Rotbeest” mompelde ze terwijl ze uit haar bed klauterde “Hier kan je ook nooit eens uitslapen.”
Nadat ze zich aangekleed had stommelde ze naar beneden en dronk haastig een kop melk. Haar vader, moeder en zus sliepen nog.
Judith had één zus, Sam, die drie jaar jonger was. Sam was een druk kind dat altijd iets om handen moest hebben. Als ze zich verveelde ging ze iedereen lastig vallen met haar gezaag en slenterde maar wat rond. Meestal werd ze dan door hun moeder naar buiten gestuurd.
Toen Judiths kopje leeg was nam ze snel een boterkoek. Nu ze zo vroeg wakker was kon ze evengoed al naar Arwen gaan. De manege was zo’n 20 minuten fietsen.
Vandaag had ze afgesproken met Margot om 12 uur om een buitenrit te maken, als ze nu al ging kon ze nog even alleen zijn met Arwen.
Soms kon Margot vreselijk druk zijn, ze babbelde aan één stuk door. Toch waren de twee al heel lang vriendinnen. Af en toe hadden ze eens ruzie maar dat duurde meestal niet langer dan een dag of twee.
Judith schreef snel een briefje voor haar ouders en sprong op haar fiets. De weg naar de manege was rustig. Het pad liep naast het water. Omdat het nog zo vroeg was, was er bijna niemand, alleen het geluid van de vogels was te horen.
Judith genoot keer op keer van dit tochtje, het was heerlijk om even alleen door de natuur te fietsen. Soms kwam ze hier ook met Arwen, die was dol op de vogels in het water en de vlinders op de bloemen.

theelichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:58

Leuk stukje

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 13:06

Bedankt

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 14:21

Nog een stukje

Toen Judith op de manege aankwam zag ze dat er nog niemand was. Ze wierp een snelle blik op haar horloge en zag dat het negen uur was. Iedereen lag waarschijnlijk nog lekker in zijn bed, wie staat er ook op om half negen als het vakantie is?
Judith liep naar haar kastje en liep met haar poetsdoos naar Arwens stal.
“Dag lieverdje” zei ze terwijl ze de staldeur opende.
Arwen keek haar opgewekt aan en snuffelde aan haar zakken.
“Jaja” grinnikte Judith “Hier is je appel”
De merrie at haar appel snel op en hinnikte zachtjes. Judith glimlachte en begon te poetsen. Ze genoten beiden van de poetsbeurt. Arwen vond het heerlijk om gepoetst te worden en Judith vond het leuk om zo met haar paardje bezig te zijn.
“Straks gaan we een buitenrit maken” vertelde Judith “Maar zal ik je nu even in de buitenbak loslaten?”
Ze haalde Arwens halster en halstertouw en bracht haar naar de buitenbak. Arwen draafde eerst een rondje en stoof er dan vandoor in een snelle galop. Toen ze uitgeraasd was ging ze uitgebreid rollen.
“Zotte” gniffelde Judith “Ik heb je net gepoetst!”
Arwen ging gewoon door met rollen, stond op en maakte een paar bokkensprongen. Judith keek met een glimlach toe hoe de merrie zich amuseerde.
“Kom Arwen” riep ze na een half uurtje “Ik zal je even laten grazen”
Judith klikte het halstertouw terug vast en liep met Arwen naar een stukje gras. Ze maakten een kleine wandeling en om kwart na tien waren ze terug op de manege.
De manege-eigenaars waren bezig met hun voederronde en er liepen ook al een paar pensionklanten rond. Judith wist dat het niet lang meer zou duren voor Margot kwam. Ze zette Arwen terug in haar stal en liep naar de kantine.
“Dag Judith” zei Melissa, het barmeisje “Al vroeg op stap?”
“Die stomme haan ook” antwoordde Judith terwijl ze op een barkruk ging zitten “Met zo’n beest kan je niet uitslapen”
Melissa was een half jaar ouder dan Judith, ze woonde vlakbij de manege. Haar ouders en de manege-eigenaars waren goed bevriend. Ze werkte hier in de vakanties om wat geld te verdienen.
“Wij hebben er thuis ook één” vertelde ze “Die is al zo oud dat hij bijna niet meer kan kraaien”
Judith keek op de prijslijst en bestelde een warme chocomelk.
“Met veel slagroom” voegde ze er aan toe.
Terwijl ze haar chocomelk op dronk praatte ze met Melissa over de paarden en pony’s.
“Ga je vandaag weer het bos in,” vroeg Melissa.
Juidth knikte en nam nog een slok chocomelk.
“Samen met Margot. Vandaag gaan we nog eens naar het meer” vertelde ze.
Melissa keek naar buiten en zuchtte diep.
“Is er iets?” vroeg Judith voorzichtig.
“Ik mis het paardrijden” legde Melissa uit “Het is al bijna een half jaar geleden”
Met een frons keek Judith Melissa aan.
“Waarom rijd je niet meer?” vroeg ze verbaasd.
“Ik durf niet meer. Ik ben eens hard gevallen en nu durf ik niet meer. Als ik een paard zie heb ik er zin in maar vanaf dat ik er op moet gaat het gewoon niet meer” vertelde Melissa.
Even wist Judith niet wat te zeggen. Zou ze Melissa eens op Arwen laten rijden?
“Wil je eens op Arwen proberen?” stelde ze voor “Ik zal er naast blijven lopen, dan gebeurt er niets”
Melissa keek weer naar buiten.
“Ik weet het niet” zei ze “Ik wil wel maar…wat als iemand me ziet, ik wil niet voor aap staan”
“’s Morgens, dan is er bijna niemand” opperde Judith “Vanmorgen was ik hier om negen uur en er was niemand”
Melissa knikte.
“Okee” zuchtte ze “Morgen? Ik zal hier om negen uur zijn. Maar aan niemand zeggen hé”
Judith knikte en op dat moment kwam Margot binnen.
“Dagdag” zei ze vrolijk.
Melissa glimlachte even.
“Hey Margot” groette Judith “Zullen we gaan zadelen?”
Margot knikte en na Melissa gedag te hebben gezegd liepen ze de kantine uit.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 16:20

Een vervolgje ^^

Judith en Margot liepen naar de stallen. Dillery stond in de tweede stal naast Arwen. Tijdens het opzadelen babbelden ze over de laatste gebeurtenissen en over de route die ze straks konden nemen.
“Zullen we door het bos naar het meer gaan, zoals gewoonlijk?” stelde Margot voor “Maar daarna kunnen we het ruiterpad nog een eindje volgen, daar zijn we nog niet geweest”
“Okee” zei Judith “Ik heb wel genoeg eten mee”
“Ik heb ook wel wat bij” antwoordde Margot “Een zadeltas vol”
“Doe het anders maar in mijn zadeltas, ik heb er ook één vol” opperde Judith.
Zo gezegd zo gedaan, het eten van Margot ging in Judiths zadeltassen en ze vertrokken. Margot had een ruiterpadenkaart bij dus ze zouden de weg wel vinden.
Het ruiterpad dat ze gingen volgen vertrok nog geen 500 meter van de manege. Ze stapten het eerste stukje maar eenmaal in het bos lieten ze de paarden draven. De wind woei zachtjes door hun haren en de zon verlichtte het pad. Judith en Margot zeiden niet veel, ze wouden de stilte in het bos niet verstoren.
Toen ze al even aan het rijden waren hoorden ze geritsel in de struiken. Judith tuurde het bos in en plots spring er een hert midden op het pad.
“O!” was het enige wat Margot kon uitbrengen.
De ree bleef even staan, keek hun aan en snelde toen weg.
“Wauw, wat een mooi hert was dat” zei Margot opgetogen.
Judith was het met haar eens. De zon had op het bruine hertenvel weerkaatst waardoor het leek alsof de ree zelf licht gaf.
Arwen en Dillery deden net alsof ze het hert niet hadden gezien.
“Een galopje?” vroeg Margot.
Nog voor Judith kon antwoordden spoorde ze Dillery aan en galoppeerde weg. Arwen hinnikte paniekerig.
“Ja meisje, wij gaan ook” stelde Judith de onrustige merrie gerust.
Even later stoven ze achter Dillery aan. Het duurde niet lang of ze galoppeerden naast elkaar.
“Wedstrijdje?” riep Judith terwijl ze Arwen aanspoorde.
Margot knikte en liet Dillery versnellen. Het werd een nek aan nek race, eerst liep Arwen op kop maar al snel haalde Dillery haar in. Onderweg kwamen ze verschillende hindernissen tegen en moesten ze door een riviertje.
Het pad kwam uit op een grote weide, daar was de finish. Toen de weide in zicht kwam gaven Margot en Judith hun paarden de vrije teugel.
Arwen liep op kop, een neuslengte voor maar op nog geen 50 meter voor de finish stak Dillery haar voor.
“Gewonnen! Gewonnen!” riep Margot triomfantelijk terwijl ze Dillery liet vertragen.
Judith glimlachte en zette Arwen in draf.
“Zullen we nu naar het meer gaan?” stelde ze voor “Dan kunnen de paarden wat afkoelen”
Margot stemde in en in een drafje gingen ze naar het meer.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 12:28

Niemand die het leest?

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:41

wel hoor, k ben bezig met lezen