[kortverhaal]Holly

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

[kortverhaal]Holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 01:11

Holly

Ik herinner me het nog zo duidelijk, ik was 5, en ik mocht gaan kijken naar jou. Toen ik je zag was ik verliefd! Je was groot, heel groot, misschien wel omdat ik nogal klein was, een volbloed van 16...Een vosje, god wat was je mooi...Je leek zo sterk, machtig...Alsof niets of niemand je kon deren. Niets was minder waar bleek later...Ik wilde dat mama je koopte! Ja jij was mijn droompaard! En later, later zouden wij 2 alle wedstrijden winnen! Ik droomde, ik droomde met mijn ogen open.
Je kwam. Een jaar heb je gespeelt met mij op de weide, je beschermde me, knuffelde met me, mama nam je vaak mee naar buiten samen met mijn meter op ons andere paard, ik mocht nooit mee want mijn pony deugde niet! Mam vroeg of ik op je wilde zitten op de weide, wat stappen. Dat had ze eerder al eens gevraagd, toen je net kwam, maar toen zonder zadel! Dat durfde ik niet, ik heb geschreeuwd gehuilt toen ze me op je wilde heisen. Nee je was te groot! Hoe eerlijk je ook was. En op een dag, de dierenarts kwam, want je was mager. Nee paardje, je was niet meer zo prachtig gevuld! Je was nog steeds trots maar je leek zwak...Dat was niet meer mijn paard.
'vast bloedwormen' dat stelde hij vast. Ik was blij! want bloedwormen kan je verhelpen toch? 'maar...' oef das minder een maar... 'hoe oud was hij zei je?'
'16' antwoordde mam, die ook al onraad rook.
'tja...Deze ruin is mínstens 26...'
een donderslag bij heldere hemel. Maar...Mam hij was toch 16? toch?
blijkbaar niet...
ik hoorde mam en mijn stiefvader vaak praten over hem, hij wilde niet dat hij op de weide dood lag, toen al wist ik wat er ging komen, maar ik geloofde het niet, tot de avond er voor, Holly zou weg gaan.
'mama...Mag ik een keer op Holly?'
al mijn moed heb ik verzamelt en daar zat ik! Boven op mijn held, mijn droompaard, en wat was ik trots! wat voelde ik me veilig! Waarom had ik dit niet eerder gedaan? Ik vertrouwde mijn lieve Holly toch zeker?
de volgende dag, ik heb savonds heel de tijd gehuilt, en morgen vroeg zou ik me sterk houden, ik mocht thuis blijven van school zodat ik afscheid kon nemen.
Ik heb bij hem gezeten in de weide, Holly kwam snuffelen, likken en nam mijn trui/haren tussen zijn lippen, hij kietelde me met zijn adem! Ik heb gelachen, tot de handelaar kwam, net voor hij in de trailer ging vroeg ik of ik nog iets mocht doen.
'tuurlijk' de handelaar was heel vriendelijk! en geduldig!
met tranen in mijn ogen gaf ik holly een kus op zijn zachte neus, het leek alsof hij wist wat ik wilde want hij deed zijn hoofdje om laag, anders zou ik er nooit aan kunnen! Ik had wat gras geplukt en een snoepje (alsof hij geen gras genoeg had in de weide) en dat heb ik hem gegeven, ik heb hem nog een keer geaait en hem nog een laatste 'klopje' op de hals gegeven.
'het ga je goed lieve schat, je mag naar een groene weide! en daar mag je je weer dik eten en dan word je weer beter! En ik? Ik zal je nooit vergeten! Dat beloof ik je'
Dat hadden ze gezegd, natuurlijk geloof je dat als 6-jarige. De trailer reed weg. Of wilde dat doen, de handelaar stond nog te kijken of ie geen fieters om reed want ze moesten achter uit rijden. Mijn wereld storte in, Holly, mijn droompaard! Hij werd zomaar bij me weg gehaalt!! Ik was boos, boos op iedereen! Maar ik kon niets anders dan huilen...Want hoe jong ik ook was, dat ritje van gistere avond, dat zou mijn allerlaatste ritje zijn dat ik ooit op hem gemaakt had, en die zoen van op de trailer, zou de laatste keer zijn dat ik hem kon kussen. En dat plukje gras, dat snoepje, zou het laatste zijn dat ik hem ooit heb kunnen geven maar de belofte, die zou blijven!
Holly heeft me niet alleen laten beseffen hoe pijnlijk afscheid is, maar ook hoe belangrijk het nu eigenlijk is om angsten te overwinnen, had ik die avond niet mijn angst overwonnen, en had ik niet op hem gestapt, dan had ik nooit zijn grote zelfzekere passen gevoelt, en zou ik nooit zijn machtige spieren kunnen gevoelt hebben. En daar zou ik nu zo onwijs veel spijt van hebben. Holly heeft me geleert hoeveel je van een dier kan houden, wat vertrouwen kan doen en hoe veilig een dier je kan doen voelen. Hij heeft me geleert, dat na tranen van verdriet een glimlach van herinnering komt. Ook al lijken die tranen eindeloos. Nog steeds kan ik niet over hem vertellen of over hem typen zonder te huilen, ook nu zit ik met tranen in mijn ogen. Maar mijn broer is hier dus ik kan niet huilen. Holly lieve schat, waar je ook bent, ik ben je na 10 jaar nog steeds niet vergeten! En ik vertrouw je. Ik weet dat ik ooit zal glimlachen, gelukkig zla zijn met de dingen die je me geleert hebt. Maar nu doet het nog zon pijn...En lijken de tranen eindeloos, alsof ik nooit zal wennen aan dat lege plekje in de weide, dat plekje dat jíj had moeten vullen!Je bent veel te vroeg gegaan lieve paard maar ik geloof er in, dat we ooit samen over de wolken zullen galopperen, en dat ik dan alleen op je kan klimmen, zonder angst! Want wat ik een keer kan doen, kan ik ook een tweede keer, en we zullen samen rijden, zoals nog nooit iemand gereden heeft! Mijn belofte blijft! Nog steeds denk ik elke dag aan je, als ik wakker word kijk ik naar het karton dat voor mijn bed hangt, waar je naam op staat, omringt door gedichten. Ik hoop dat jij ook aan mij denkt....

ik weet dat er fouten enzo in staan, maar heb even de moed niet om ze er uit te halen...

Chocopasta

Re: [kortverhaal]Holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:14

Eerste fout, een werkwoord in verleden tijd.
Jij zegt koopte, ik zegt kocht
*leest verder*

Citaat:
Want hoe jong ik ook was, dat ritje van gistere avond, dat zou mijn allerlaatste ritje zijn dat ik ooit op hem gemaakt had, en die zoen van op de trailer, zou de laatste keer zijn dat ik hem kon kussen.

Na een komma mag geen 'en' staan, dan heb je dubbel verband.
'En' voegt iets toe, maakt een opsomming.
Dit doet de komma ook.

Verder nog wat kleine foutjes, maar wel mooi en emotioneel!

priinCess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:23

mooi geschreven.
ga je nog verder en is dit echt gebeurd?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:25

Ik gok dat het al af is en dat dit echt is gebeurd.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:39

Erg mooi meid
Wat zou het een geweldig paard zijn geweest... tuurlijk vergeet je dat paard nooit
Knap hoor

bibi13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 13:16

Oh meis wat een mooi verhaal echt vreselijk lijkt het me. het is wel supermooi geschreven. ik ga er van uit dat het echt gebeurt is

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 14:46

het is jammer genoeg echt gebeurt de leeftijden en namen zijn niet vervangen ofzo. Holly is een paard dat ik nóóit zal vergeten... Kben nog steeds woedend op de handelaar (tevens een van onze beste vrienden) dat hij ons dat geflikt heeft...
Natasja91: dankje, ik ga het zelf ook nog een keer nalezen nu. Gisteren boeide het me niet zo of er fouten in stonden of niet

de rest: dankje

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:10

Mooi geschreven en zo herkenbaar en die spel/taal fouten, tja, wat maakt het op zo'n moment uit........... *zit gewoon met tranen in mijn ogen, collega's zullen wel denken*

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:13

Mooi geschreven .. *zit hier ook met een brok in mn keel*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 16:01

*zucht* spellingfouten er uit halen wil nog steeds niet Morgen maar dan.
egens vind ik het een compliment dat er mensen met tranen in hun ogen zitten. Kwilde alleen dat k em terug kon halen en gewoon om zijn hals kon vliegen als of het nooit gebeurt was...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 17:45

mooi wordt er stil van

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:03

Ik zit indd ook met een brok in m'n keel!
Wat erg voor je ..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 21:20

dank...Tis al een tijd geleden hoor af en toe speelt het nog een beetje op...

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 23:00

wat ontzetend mooi geschrefen!
wel verdrietig dat je het echt heb meegemaakt...

Veertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:35

Mooi verhaal *snif*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 18:23

das een late reactie
dank!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:01

mooi..heel emotioneel...

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:36

Zoow.. dat vind ik heel erg mooi geschreven... ik zit hier met tranen in m'n ogen, wat heb jij veel van dat paard gehouden zeg!! Echt prachtig Nog steeds heel erg veel sterkte!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 20:26

kinuh: dankje, ik hield ook veel van Holly. Ik denk dat holly toen, en misschien nu nog meer waard was dan de meeste van mijn vrienden.
Paulientjuh: dankje

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:33

heel mooi geschreven word er echt emotioneel van

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:12

ik zit dit hier met tranen in mijn ogen te lezen..
ik vind het zo mooi geschreven. ik weet niet wat ik ervan moet denken

en die spellingsfouten zijn me helemaal niet opgevallen, zo mooi is het verhaal