'gewoon' digitaal of spiegelreflex digitaal toestel kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TheSam

'gewoon' digitaal of spiegelreflex digitaal toestel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 21:04

Ik ben me aan het orienteren op een nieuw digitaal toestel en zit te twijfelen of ik een 8.0 pix digi moet kopen of een 8.0 pix spiegelreflex digi.

Ik heb geen flauw idee wat het verschil daartussen is namelijk (alleen de prijs) Nagelbijten / Gniffelen . Kan iemand mij daar antwoord op geven?

Thanx!

Manou

Re: 'gewoon' digitaal of spiegelreflex digitaal toestel kope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:22

Wat ben je van plan met het toestel?
Gewoon wat leuke momenten vastleggen of echt serieus bezig zijn.
Dat maakt , denk ik, nogal een verschil.
Maar ik heb er verder ook niet veel verstand van.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 21:24

Beide denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:23

je hebt compact, prosumer (wat jij denk ik onder gewone digi verstaat Knipoog), spiegelreflex... in jouw geval zal ik prosumer doen... bij spiegelreflex ben je dus bij elke foto continu bezig met alle instellingen.... Dat is ook een van de redenen waarom ik voor een prosumer heb gekozen... Leuk kiekjes schieten zit er niet bij, alhoewel de resultaten wel vaak mooier zijn als je echt "profesioneel"wilt gaan fotografer

daarnaast zit er tussen de aanschaf van een prosumer en reflex niet zo heel veel verschil qua prijs.... Qua benodigheden wel, en dan zal je met nieuwe lenzen een stuk (lees: een groot stuk) etc. duurder uitkomen...

Prosumer dus, als ik bovenstaand berichtje lees... persoonlijk heb ik een sony dcs f828 staan ook wel wat foto's op bokt, voor meer info over deze cam kan je pb-en... maar ik ben er supertevreden mee Haha!

verder is er nog een merk wat binnekort op de markt komt met een 8 megapixel prosumer, zag er ook goed uit maar weet dus niet warneer die uit komt : hmmm is dus van samsung:

Volgens Samsung Camera zou het de prosumer camera zijn met de grootste zoomfactor (15x ). De zoomlens heeft een bereik van 28mm groothoek tot 420 mm supertele. (35mm equivalent).

De lens heeft twee asferische elementen en vier LD (low dispersion) om kleurscheidingen van het licht te corrigeren. (Chromatische en sferische aberratie). De lens is van Scheider-Kreuznach.

Eveneens opmerkelijk is het 3,5'' grote TFT-LCD-scherm, dat ook bij fel licht nog bruikbaar zou zijn. Bovendien heeft de camera bovenaan nog een 1,44'' TFT-LCD kleurenzoeker, die gebruikt wordt voor de menu-informatie, maar ook om een ruw beeld te vormen als je vanuit de heup, of met de camera boven je hoofd, zou fotograferen.

De camera heeft ook een elektronische zoeker.

Om het energieverbruik te compenseren, heeft de camera een 1900mAh, 7.4 V LI-Ion accu, waarmee je tot 500 foto’s kunt maken.

Verder nog :

* De camera is uitgerust met een 2/3’’ CCD, die volgens Samsung ruisarm is tot ISO 800.
* Het toestel heeft een opstarttijd van 1 seconde en een shutterlag van 0,05 seconden.
* Je kunt er tot 2,5 beelden per seconde mee schieten.
* Naast de klassieke instellingen eigen aan een prosumer, kan je ook manueel zoomen en focussen dankzij de instelringen op de lens.
* De camera kan ook RAW foto’s nemen.
* Het toestel bezit een ingebouwde flash en een flashvoet.
* Een zonnekap en een tubus voor het aanbrengen van filters is bijgeleverd.
* Een flash is afzonderlijk verkrijgbaa
Afbeelding

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 07:08

Wow Menino, thanx voor de info! Ja

Ik zit dus te twijfelen tussen de Canon OES 350d en de Canon PowerShot Pro 1 en deze hebben beide iets van 8.2 pix. De 1 is een spiegelreflex en de ander een 'gewone' digi en de prijs tussen deze 2 is enorm verschillend. De 350d kost rond de 1.100,= en de Pro 1 rond de 650,=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:50

Tja en met wat goede lenzen erbij kom je met een spiegelreflex wss nog duurder uit... (ik heb net even op kieskeurig lopen kijken waar ze zonder lens rond de 750€ waren Lachen ) en met lens rond 840,

Wss kom je met een spiegelreflex wel op mooiere foto's uit (alhoewel ik heb gehoord dat de autofunctie bagger is maar daar heb ik geen ervaring mee Haha!) En als je het kan betalen en het geld er voor over hebt, zal ik zeggen spiegelreflex...

Maar ik denk dat je met een pro1 (heb er net even lopen kijken) ook hele mooie resultaten kunt boeken... (ook qua scherpte diepte enzo) en dan bespaar je wel een boel geld...

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:40

Als ik je zo hoor zou ik lekker voor de powershot pro 1 gaan, dan heb je echt niets aan een spiegelreflex.

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:58

Ik ben het met Ellende eens.
De autofunctie is inderdaad niet zo geweldig op de 350d ( heb de camera zelf ) hij heeft de neiging overal te willen flitsen terwijl dat niet altijd nodig is.
Maar dat terzijde, ik zou de 350d alleen nemen als je écht serieus door wil met fotograferen, + het feit als je een heleboel opties niet gebruikt op deze camera, is het alleen maar zonde van het geld.

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:55

Ik ga mee met bovenstaande opmerkingen, ik denk dat als je je er niet echt in verdiept je met een spiegelreflexcamera minder mooie foto's maakt dan met een prosumer.
En even off-topic: Hoe duur is ongeveer die nieuwe samsung? Het klinkt prachtig maar het zal ook wel heel erg duur zijn.. Geld, geld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:49

jaah idd... kwijl liep uit mijn mond toen ik het zag haha....

Geen flauw idee hoe duur die is, en uberhaupt warneer die uitkomt Lachen

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:08

Hallo,
als het je eerste digi cam is zou ik voor de pro 1 gaan. Zeker een hele goede cam, en je hoeft nog geen lenzen aan te schaffen.
Met de pro 1 kun je zeker mooie foto's maken.
heb je al wat meer ervaring en wil je het mooiste resultaat neem dan de 350d. Is echt een heel goed toestel, maakt super foto's.
Zie recensies over bijde cams op dpreview.nl

JW

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 12:49

Het is niet mijn 1e digi... die heb ik namelijk nog en dat vind ik een vreselijk toestel, een fuji finepix... verschrikkelijk!

Ik ben nog aan het twijfelen dus ik ga me zeker verder verdiepen in deze camera's Ja

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:10

@TheSam, welke fujifilm Finepix heb je nu?
Want er zijn er zoveel, en ik was zelf van plan om de Fujifilm Finepix s5500 te kopen, is deze af te raden?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 13:25

Ik heb de S3000 en een vriend van mij de S5000. Ik vind het persoonlijk helemaal geen fijn toestel (voornamelijk omdat je de sluitertijd niet kan instellen) en die vriend van mij is er super tevreden over..
Het zijn geen 'dure' toestellen en ik vind dat je het verschil zie en merk.
Maar je moet niet op mijn opinie afgaan.. ik ken zelf ded S5500 niet en voor hetzelfde geldt is het wel een fijne camera.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 14:37

@Menimo: bedankt voor de link.. ik heb een stukje gelezen en ik zag staan wat ik al vermoedde: sluitertijd van de Fuji's zijn langzamer dan veel andere camera's

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 14:43

En Menino.. die Samsung die jij hierboven geplaatst heb ga ik zeker in de gaten houden want tegen de tijd dat ik een nieuwe ga aanschaffen ga ik ervan uit dat die Samsung ook al wat revieuws/referenties heeft.