[foto] Een analoge spiegelreflex van Pentax

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

[foto] Een analoge spiegelreflex van Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 18:46

Mijn moeder heeft een 20 jaar oude analoge spiegelreflex camera van Pentax. Ik ben van plan binnenkort een digitale spiegelreflex aan te schaffen omdat mijn huidig toestel mij niet meer genoeg biedt. Ik heb de telelens en macro lens van mn moeder er eens bijgepakt en ben gewapend met een rolletje de tuin in gedoken.. Voor neus-aan-neus foto's van Chukwa (onze labrador) en Penotti (ons konijn) was ik net te laat maar heb nog wel een paar andere kiekjes gemaakt Lachen

Houd er even rekening mee dat door het scannen de kwaliteit al erg achteruit is gegaan en door het verkleinen ook nog eens.. Uit de originele foto's spreekt gevoel, en dat is dát wat ik vast wil leggen Lachen

Zoals deze foto van Chukwa. De allermooiste die van haar ooit gemaakt is. Met een telelens op een afstandje gaan zitten en het eens met haar hebben over borrelen, lekkere oortjes en koekjes. (ze snapt vanalles en trekt soms echt enthousiaste gezichten enzo)
Afbeelding

Op deze foto kon ik nog net haar altijd nuchtere blik vastleggen.. "wat mot je nou met dat klikding.." Haha!
Afbeelding

En ook de bloemen en planten moesten eraan geloven.. Knipoog

Afbeelding
De onderste rand lijkt onscherp maar dat komt doordat hij al iets uitgebloeid was.

Afbeelding
Een mooie lichtinval op onze heg

Afbeelding
Afbeelding
Een paar mooie gele viooltjes. Jammer dat het door het scannen meer een gele vlek is geworden.. is op de foto niet zo.

Overigens is alleen het paarse viooltje met statief gemaakt, de rest met een stille hand Knipoog *ahum*

En nog even over de digitale spiegel reflex.. Ik zit te twijfelen tussen de Nikon D70s en de Canon eos 350d. De nikon heeft een glazen lens waar mijn voorkeur naar uit gaat. Daarmee krijg je betere kwaliteit. Maar de nikon heeft 6 mp en de canon 8. Is het nou misschien zo dat die 8 mp de kwaliteit van de lens 'verbeteren'? Nouja, als er mensen zijn die nog advies hebben, of juist zeggen.. neeee je moet die nemen, die is heel goed blablabla! Dan hoor ik dat graag Lachen

Rinske

Re: [foto] Een analoge spiegelreflex van Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:52

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 20:49

Ik ben niet zo in photoshop enzo.. Knipoog Ik kom wel overweg met psp maar geen grote bedoelingen Knipoog
Mooi zeg!! Ik begin toch steeds meer naar de Canon af te dwalen..

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:15

erg goed gedaan!
soms een beetje jammer van de iets mindere kwaliteit, maar ach, ligt niet aan jou, toch Knipoog

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 22:55

Mooie foto's, ik ben benieuwd naar je foto's met een digitale camera in verband met de kwaliteit.
Ik heb zelf een Canon EOS 350D en hij is echt geweldig... Vrij makkelijk in bediening en geweldige kwaliteit foto's.

Hier foto's die ik gemaakt heb ermee ( kwaliteit is heel erg achteruit gegaan door het opnieuw opslaan in .jpg met fotobewerking )

http://img193.echo.cx/img193/4396/img11315ji.jpg
http://img193.echo.cx/img193/4440/img10399ew.jpg
http://img193.echo.cx/img193/7420/img10219ro.jpg

Veel succes met kiezen, makkelijk zal het in ieder geval niet zijn. En plaats zodra je de nieuwe camera hebt, foto's, ben erg benieuwd.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 08:28

Bedankt voor alle leuke reactie's!! Lachen
Zodra ik foto's gemaakt heb met de nieuwe camera zal ik ze plaatsen! Ik hoop dat ik hem nog voor de vakantie in handen heb. (we gaan 4 weken op vakantie naar het Zwarte Woud en daar kan ik mooi oefenen want daar zijn mogelijkheden zat!)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:44

Probeer te letten op de achtergrond in je foto's. Bij de foto's van de hond stoort het dat er van alles te zien is.

Wat betreft camera: megapixels zegt beslist niet alles. Het verschil tussen 6 en 8 mp is niet belangrijk. Lenzen zeggen wél alles over de kwaliteit van foto's. De kitlenzen van Canon zijn niet bijzonder goed qua lenzen. Wél hebben alle Canon lenzen een erg snelle autofocus, sneller dan die van Nikon. Voor actiefoto's van paarden is dat een grote pré. Zowel de D70 als de 350D hebben een kunststof body. Hoe zich dat op de langere duur houdt is onduidelijk. De CMOS techniek van de sensor van Canon is (zegt men) beter dan de CCD techniek van Nikon en andere merken.

Qua lenzen doet Canon in principe niet onder voor Nikon, maar dan moet je wel betere lenzen dan de kitlens aanschaffen. Sowieso is het aan te raden een aparte 50mm lens f = 1,8 te kopen (= 80 mm op kleinbeeld, dus prima portretlens), en misschien ook een 28 mm f=2,8 (werkt ongeveer als een 50 mm op kleinbeeld). Niet-zoomlenzen zijn altijd beter en in ieder geval lichtsterker dan zoomlenzen.

Maak je ook landschapsfoto's, investeer dan ook in een goede groothoek: kleinbeeld 28 mm equivalent, dus dan heb iets van 18 mm f=3,5 nodig. (18 mm f=2,8 of lager is onbetaabaar)

(Omdat de sensor van een dSLR kleiner is dan 24x36 mm kleinbeeld, krijg je te maken met een compensatiefactor van ongeveer 1,6 x. Vandaar dat je kortere brandpuntsafstanden moet kopen om hetzelfde effect als met je analoge camera te krijgen)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 17:42

Dankje voor alle informatie Ibbel! De achtergrond had ik ookal over nagedacht, maar ik vond het al bijzonder dat Chukwa zo stil bleef liggen. Normaal vind ze fototoestellen zoooo leuk dat ze altijd met haar neus op de lens zit Knipoog

Ik zal de informatie door geven ook aan mijn moeder, die is wat meer thuis in de lenzen en dergelijke. Heel erg bedankt!! Haha!
Een andere kennis heeft een canon eos 20d en die zei dat het een érg goede camera is. Dus ik ben er nu wel van overtuigd dat ik in ieder geval een canon neem. En ik ging eerst ook wat meer uit naar Nikon, vooral door de lenzen. Er is bijna niets belangrijker aan een toestel dan de lens. Ik zal nog eens goed rondkijken! Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:31

mooie foto's Haha! (heb wel veel positievere reacties gehoord op d70 dan 350D )

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:00

Mooooooi Ja ben benieuwd naar je toekomstige camera Haha!

pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:44

een goede keus van je, zal je geen spijt van krijgen.

ik werk zelf met een nikon en zoomlenzen (zware tassen vermijdend)
en in mijn camera zit wel een CMOS sensor ( maar totaal andere prijs klasse)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 21:11

Zo, ik kan even géén fototoestel meer zien!! Vandaag álle winkels in groningen afgeweest.. En ze zeggen ook allemaal wat anders Clown
Maar toch zijn we, denk ik, wel tot een goede keuze gekomen. Het wordt toch de Canon Eos 350D. De kwaliteit-prijsverhouding staat ons erg aan en ik denk dat hier heel wat mooie foto's uit zullen rollen.
Én!!! We gaan hem morgen al halen Haha! Er zijn in heel groningen nog maar 2 te krijgen en eentje daarvan hebben wij gereserveerd. Dus dat die gaan we morgen halen. Op 8 juli, als ik 16 word, krijg ik hem dan eindelijk Lachen Lachen
Verder eerst met alleen gewoon een 18-55 lens. Voor NIC-zuidlaren in de herfstvakantie (waar wij altijd donateur op de eerste rij zijn) spaar ik nog verder voor een goede telelens. Want die heb ik toch wel het hardst nodig. Maar tot die tijd red ik me met een gewone lens ook wel.
Overigens vonden al die verkopers het zo mooi dat ik 16 werd en geen brommer/scooter wilde maar een spiegelreflex. Mijn ouders vonden het ook zo leuk (ik rook niet, ik gebruik geen drugs, ik drink niet, ik ga niet uit en ik wil geen brommer/scooter) dat ze mij willen sponsoren Haha! Bloos

Nog 29 daagjes en dan gaat het feest van start Tong uitsteken
(met mijn huidig toestel heb ik in 1,5 jaar ruim 20.000 foto's gemaakt Knipoog)

pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:12

gefeliciteerd alvast met je camera. en wat zal het wachten lang duren........
de nieuwe tamron telezoom lens is erg goed beter dan de canonlens en veel goedkoper ook.
alvast een hele fijne verjaardag toegewenst!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:24

Ik zou gewoon voor een goede 2e handse telelens kijken, die zijn kwalitatief net zo goed, en een stuk voordeligeer Lachen Dat hebben wij ook gedaan, nooit spijt van gehad!