[tek] rassenportfolio: allemaal paardjes!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[tek] rassenportfolio: allemaal paardjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 13:45

Even een 'sneer' naar mijzelf...

Ik heb twee dagen vrij gehad en heb toen wat aan mijn rassenportfolio gewerkt. Ik heb gemerkt dat ik de laatste tijd erg veel moeite heb iets goeds te produceren waar ik niet voor betaald krijg (lijk bijna wel een sell-out) maar ik denk dat dat voornamelijk te maken heeft met onvoldoende sturing van mijn kant over wat ik eigenlijk wil. Ik zie om mij heen allerlei streven naar fotorealisme. Nu begrijp ik dat er best prachtige paardenfoto's bestaan, waar je ook een heel interessante tekening van zou kunnen maken maar welke meerwaarde levert zoiets op? Als je een leuke tekening wil maken zul je zelf toch echt een inbreng moeten geven. Juist met die inbreng heb ik de laatste tijd veel moeite. Hetzelfde geldt voor schrijven. Eind deze zomer moet ik een boek afhebben maar of dat gaat lukken met mijn gebrek aan verbeeldingskracht moet ik nog bezien. Ben dus maar niet te streng voor mij. Vele van deze tekeningen zijn naar slechts 1 of 2 foto's per stuk. Dat mag best af en toe, maar dan zouden de tekeningen an sich enige meerwaarde moeten hebben en voor mij ontbreekt het in veel gevallen aan die meerwaarde. Daarom kan ik niet zeggen dat ik tevreden ben. Maar om eerlijk te zijn ben ik de laatste paar weken over bijster weinig dingen tevreden. Dat is vervelend, maar het is nu eenmaal zo. Ik kom er vast wel weer overheen. Dat is in het verleden zo geweest en dat zal nu weer zo zijn. Hoelang het zal duren weet ik niet. Dat merken we vanzelf wel. Ik denk dat ik gewoonweg aan vakantie toe ben ofzo (en me teveel laat leiden door de grotere artistieke kwaliteit van mijn broer op dit moment). Artist block, zo wil ik het niet noemen. Dat klinkt zo lekker belangrijk.

Haha. Hoezo, zeikerig?

Goed, naar de tekeningen. Allereerst de Clydesdale. Het model ziet er naar mijn idee toch een tikkeltje anders uit: zijn hoofd had witter gemoeten. Maar omdat het hier om het ras ging heb ik niet het idee dat ik het er heel slecht vanaf heb gebracht. Er is er nog 1 in de maak, die hopelijk iets leuker wordt. Bon, over de tekening zelf heb ik weinig te vertellen. Formaat 30 bij 40; cretacolour en houtskool op schetspapier. Referentie: grofweg naar een foto van Craignethan, van haar lieve Clydesdale Duncan als basis.

Afbeelding

Next please… de volgende is een zeer ruwe tekening, die zo is geworden door mijn humeur. Ik was erg boos op het moment dat ik dit trekpaard tekende, maar ik vind hem niet lelijk; ik vind hem anders. 40 bij 40cm, een kleine drie uur in houtskool. Referentie: twee foto’s van Anneke (Tanneke hier op Bokt). Hij is toch nog een beetje ‘gewaagd’ geworden.

Afbeelding

Vervolgens heb ik de zachte pastelpotlood ter hand genomen (voorwaar!). Ik herinnerde me evenwel enkele Andalusiër-foto's maar kon me alleen nog de kleur voor de geest halen. Vandaar dat ik deze uit mijn hoofd heb getekend in een klein uurtje. Formaat 30 bij 40, zoals gezegd in zacht pastel op schetspapier.

Afbeelding

Dan de Tinker. Deze is naar een foto van Annemiek (hier op Bokt heet ze MysticTinker).
Dit is een foto van het origineel, dus veel detail en nuance is verloren gegaan. Dat is erg jammer maar ik kreeg hem niet gescand. Formaat 35 bij 40cm. Schetspapier, zacht pastel. Jammer dat er zoveel detail is weggevaagd, vertrouw me dus maar dat het origineel leuker is.

Afbeelding

Ten slotte het KWPN. De compositie is naar een foto die ik zelf genomen heb (jaha, ik ben ook parttime fotografe, zwaai maar met een vlaggetje). De tekening is wederom erg grof, maar het siert de tekening best. De kleuren zijn wat aangetast door de scan (waardoor de roodtinten in het gras bijna helemaal weg zijn). Ik moet accepteren dat dit nu eenmaal mijn stijl is die door velen mooi wordt gevonden maar door anderen wordt verafschuwd. Bon, het is niet het paard van de foto aangezien ik dit eigenlijk niet wilde (ik gebruik haar al veel te vaak als model, om te oefenen) en de foto verder dan de compositie niet gebruikt heb. Of ik tevreden ben? Ach, brand maar los met je kritiekpunten, ik vind het best. Ik weet niet goed of ik op dit moment tevreden kan zijn over wat ik dan ook maak de laatste tijd. Dan halen we maar eens goed onze schouders op tot het voorbij is.

Afbeelding

Be gentle with me. Lachen

Daihyo

Re: [tek] rassenportfolio: allemaal paardjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:52

Mooi!
Ziet er weer mooi uit!
Heb 1 klein puntje.
Dat is de neus van de eerste is ietwat scheef.
Maar dat is het enige Haha!
Dat 'boze' trekpaard heeft inderdaad wel iets speciaals!!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:21

Wauw ! Ik vind ze erg mooi met een speciale eigen stijl, knap !

Ik haal Duncan er makkelijk uit, karakter verloochend zich niet Knipoog Als je van hem wat een rastypischer Clydesdale wilt maken, moet hij wat langere en meer manen hebben (Duncan heeft zomereczeem, vandaar dat het bij hem wat dunnetjes is). Ben heel benieuwd naar de andere tekening van Duncan !

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:17

een woord: WOOOOOOOW echt supergaaf!! heel mooi, heb niet echt tips, nja, wat Amanda zegt, maar verder... ik vind dat trekpaard hélemaal geweldig, echt waar!

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:45

prachtig prachtig prachtig vooral dat trekpaard OK dan!

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:48

Ik vind het altijd jammer dat je en jezelf zo naar beneden haalt EN de realisten onder ons. Je geeft aan dat je het werken naar een foto niet 'echt' vindt omdat er geen stukje van jezelf inzit.. Dat ben ik niet helemaal met je eens; vergelijk de werken van diverse realisten maar eens; een ieder heeft zijn eigen stijl, is herkenbaar. Vergelijk de werken van mij en Natascha en Anita, als voorbeeld. Duidelijke verschillen in werk Knipoog

En dan dat het jezelf naar beneden halen, zonde. Niet doen is onnodig. Je maakt mooi werk en zelfs als iets niet naar je eigen zin is, vind je altijd wel een onderdeel van dat werk dat je alsnog aanstaat. En die ervaring neem je wel mooi weer mee. Ik kijk altijd met veel plezier naar jouw creaties.

En.. ben nieuwsgierig naar het werk van jouw broer? Lachen

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:28

Ik vind ze prachtig! Wow...ik kan alleen maar zeggen Wow....Echt knap!

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:07

Wow, dat vind ik echt wel heel knap gedaan!!! Wow!
Vooral die laatste vind ik echt prachtig!!!!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 00:23

Afbeelding
Marrooooooooooooooooooooooooooooooooon Haha! Haha!

Hij is leuk geworden! Enige verbeterpunt wat ik aan de tekening kan geven is wanneer je de onderlip aan de bovenkant (dus zeg maar aan de kaaklijn) breder had gemaakt, had het nog meer Marron geleken. Voor de rest issie super! (moest zelfs even de referentie foto bekijken voordat ik wist wat er precies aan dat bekkie schortte Haha! ). De omgeving heb je trouwens ook mooi gedaan! Oogje zou misschien iets meer uitdrukking mogen hebben. Ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt met die 'meerwaarde' waar je het over hebt in je werk. Desondanks mag je zeker niet klagen over je werk! Meid, als je toch eens wat meer in jezelf en je werk zou geloven.....!

Het is nu een beetje laat, dus ik geef morgen wel commentaar op de rest Haha!

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:08

Ik vind de 3e t leukst. Voor de rest erg mooi, maar niet zo mijn stijl Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:01

Afbeelding

Heey dat is Mystic Haha! Haha!

Echt GEWELDIG!!! Ik vind em supermooi, allemaal zijn ze super!
En het origineel van Mystic is NOG mooier zeg je?? WAAW Wow!
Hij lijkt inderdaad een beetje overbelicht ofzo, maar dat komt dus vast doordat je er een foto van moest maken he, jammer, maar daar kan je niks aan doen Knipoog
Jij mag echt niet klagen hoor, je tekeningen zijn heel mooi, dat blijkt toch wel in de reacties he Haha!
Ik vind je tekenstijl ook erg mooi trouwens!

Ow, trouwens, ik zal je de foto nog eens doorsturen zonder krasjes en stofjes, bleek toch ook n beetje op de foto te zitten. Ik heb de negatieven gevonden en ga wat foto's opnieuw laten afdrukken Lachen

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:02

vind ik ook jouw teken stijl is ruw maar heel erg mooi~!! ieder realist-tekenaar op bokt heeft zijn eigen kenmerken in zijn/haar manier van tekenen/schilderen dat maakt jouw tekening juist speciaal en kenmerkend... je mag ook wel eens lief voor je zelf zijn.. en eens kijken wat jij kunt wat vele andere zouden WILLEN kunnen!! Lachenen nog maals je tekeningen zijn erg mooi met een eigen karakter~! ga zo door ik kijk ook altijd met plezier naar jou creaties Haha!

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:57

Heeeeel mooi, echt prachtig, echt van die tekeningen die ergens i nboeken staan of ergens als versiering. Nog nooit zegmaar werkelijken contacten gehad met mensen die het zo kunnen Knipoog Heb je nog een welsh model nodig (Welsh K) Tong uitsteken Ik heb een mooie foto die wel uistraling heeft om mooi na te tekenen Tong uitsteken

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:58

Wow, echt een hele mooie stijl heb je!

Ja.. als je nog een mooie (slanke) haflinger nodig hebt.. Schijnheilig Knipoog

irisratiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:40

wauw! vooral die andalusiër! echt prachtig!!!!!!!!! en dat uit je hoofd!! ik vind het super knap!
bij die eerste vind ik de neus net iets te lang en te dun, maar dat is een klein detail, ik vind ze super mooi!

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 20:39

wow die tweede (dat trekpaard) is echt helemaal geweldig
als je een engels volbloed wil natekenen hoor ik het wel dan ga ik ff foto's maken Haha!:D:)

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 10:07

Tsja jammer dat je in zo'n fase zit van...niet tevreden....want in mijn ogen is dat echt niet nodig, ik vindt je werk heel apart, eigen stijl, en zeker niet doorsnee. En dat maakt het juist tot iets unieks, ongeacht of je iets natekent.
Ik zou zelf niet eens weten welke ik de mooiste vindt, denk dat ik voor de Anda ga, gezien mijn eigen halfbloedje, dan heb je daar toch meer een zwak voor.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 13:39

@Amanda: hm, issie scheef? Wel weet ik dat Duncan een erg fijne neus heeft, en op de gebruikte foto had hij een lange, fijne snoet. Ik zie het niet, maar dat kan aan mij liggen. Nee, ik zie het echt niet, haha.

@Craignethan: Aah, valt me dan nog mee dat je Duncan er goed uit weet te halen. Was wat te enthousiast met mijn creta-potloden.

@Pattyrex: Haha, je vleit me. Dankjewel.

@Vinaba: tja, soms is het goed om boos te zijn. Ik dacht eerst dat ik hem helemaal verpest had en hem boos aan de kant gesmeten. Toen ik hem een dag later weer eens bekeek was ie toch wel apart geworden.

@yokie: het is niet mijn bedoeling foto-realisten naar beneden te halen. Ik vind het niet een schande om van een foto af te kijken. Ik vind dat het pas een zonde wordt als het fotorealisme dermate verheerlijkt wordt dat er meer dan 10 (of zelfs meer dan 15 of 20!) uur per tekening gedaan wordt om het maar zo precies mogelijk op de foto te laten lijken dat op een gegeven moment de eigen stijl van de maker verloren gaat. Dat heb je alleen bij de pure foto-realisten die extreem realisme nastreven dat je geeneens meer kunt zien dat het getekend is zeg maar. Daar heb ik nog niemand hier op bokt op kunnen betrappen (wat potlood, houtskool en pastel betreft in ieder geval) en daar ben ik erg blij om. Betreft Natascha bijvoorbeeld: het is een keuze om van 1 foto na te tekenen en ik vind dat absoluut geen schande, zeker ook niet omdat ze duidelijk een eigen stijl behoudt. Ik vind het altijd jammer om te zien dat sommige mensen doorschieten en hun eigen stijl vergeten om maar zo realistisch mogelijk te tekenen. Alles wat tussen abstract en het foto-realisme inzit heb ik helemaaaaaal geen problemen mee, integendeel.

Het is zeker zo dat ik goede dingen aan mijn mindere werk zie. Het is op dit moment gewoon zo dat ik me echt teveel spiegel aan mijn broer. Het verschil is echter dat hij dag en nacht met de kunst bezig is en ik niet. Dat vind ik jammer want dan kan ik hem gewoon niet bijbenen. Zijn werk heeft overigens niks met paarden te maken (hij walgt van zoogdieren...) dus ik weet niet of het naar jouw smaak zou zijn?

@Paulientjuh: ik ben blij dat je het mooi vindt, want smaken verschillen nu eenmaal he?

@Primula: ik vind bij de laatste het paars wel leuk. Ik lijk steeds verder van realisme af te wijken met van die vreemde kleuren...

@Vvalar: lieve schat! Dat had ik je ook even kunnen vertellen dat het verschil tussen Marron en dit paard hem vooral lag in de onderkaak. Marron heeft (of had) een nogal aanwezige, krachtige kaak en deze heeft dat niet zo, meer bescheiden. Ik weet dat ik niet mag klagen, maar doe het toch. Ik ben nu eenmaal erg kritisch en wil me verder ontwikkelen. Zonder zelfkritiek blijf ik stilstaan.

@Jallist: precies wat ik bedoel. Je vindt het mooi of niet. Dat het technisch goed in elkaar zit is dan een plus, en daar ben ik me wel bewust van. De derde is een stuk 'zachter' dan mijn normale stijl. Afwisseling is belangrijk, vind ik. (Anders word ik gek)

@MysticTinker: foto's van originele zien er altijd opgevreten uit op een of andere manier, met reflectie en overbelichting. Erg moeilijk. Zie de foto's graag tegemoet, vond ze erg mooi. Jammer dat het niet is doorgegaan die zaterdag. Had geen internet, dus kon je niet bereiken. Je mag het origineel best eens komen bekijken, als ik in Geleen ben ofzo. Knipoog

@Rink: elke realist heeft dat inderdaad, behalve de hyper-realisten want die zijn daaraan voorbij gegaan (en dat is precies wat ik tegen overdreven realisme heb). Ik moet gewoon kritisch blijven om vooruit te kunnen komen (wat ik graag wil!!)

@LeOnie: haha, tja, zou niet weten in wat voor boek. In elk geval niet een 'hoe teken je paarden'-boek want ik heb een vreemde, ongeschoolde techniek als ik teken. Knipoog Welsh heb ik volgens mij al een aantal gegadigden voor. Ik denk dat ik me eerst ga wagen aan een Fjord, en Shetlander en... verder zie ik wel.

@Marrepar: dank u. Haflingers word ik echt mee overspoeld en ben ik al sinds lange tijd in voorzien. Heb em alleen nog niet getekend. Knipoog

@irisratiana: ik teken doorgaans altijd uit mijn hoofd. Dat vind ik leuk om te doen, ben je wat minder vastgelegd in hoe je het tekent. Die neus was nogal fijntjes, vond ik zelf ook al (op de foto dan).

@StOoRzEnDeR: Dank je. Engels Volbloed ben ik op dit moment niet naar op zoek. Wegens een gebrek aan Akhal Teke denk ik er overigens wel aan een ander rank sportpaard te kiezen. Ik zal daarover nog posten in mijn rasseportfolio-topic in rassenpraat. Lachen

@Morgannah: Het is moeilijk een eigen stijl te hebben als je niet weet of het op prijs gesteld wordt, want ik heb het geld voor opdrachten hard nodig (als arme student die alles zelf moet bekostigen). Dan is het belangrijk dat het mensen ook aanspreekt. Ik vind het moeilijk een balans te vinden tussen realisme en een eigen stijl.
Andalusiërs zijn en blijven prachtige paarden. Ik hou wel van dat barokke.

Dank voor alle reacties. Ik denk dat mijn fase van ontevredenheid er wel uit komt als ik eindelijk vakantie heb. Ben een beetje druk, denk ik. En ik verwacht misschien gewoon teveel van mezelf. Knipoog

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:02

Allemaal erg mooi! Aparte stijl heb je, ik vind het zeker iets hebben Lachen

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:37

Echt erg mooie tekeningen joh.
Wat een tekenstyle! Lachen doet me een beetje aan Rien Poortvliet denken.
Schitterend! Lachen

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:30

Ik vind het echt mooi zeg!! Ik zou het je noooooooit na doen!! Tong uitsteken
Iedereen tekent verschillend...vind ik juist mooi...anders zou alles hetzelfde zijn... Knipoog

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:58

goed gelukt zeg, had je al een ijslander

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:06

Hé kop op zeg Ach gut --> ik laat je niet voor niks mijn Sayla tekenen Tong uitsteken Knipoog Rolleyes

Vind die Belg zeer GAAAF Ja lekker harig

Tinker is in het echt idd véél mooier, meer kleur enzo Ja ... vind zelf wel zo'n moment van foto (neerkomen galop) minder mooi --> maar was adh van deze foto, dus dan erg mooi neergezet Ja t klopte gewoon precies Ja

de KWPNer vond ik lekker dromerig Dromen

Clydesdale lijkt een smal koppie te hebben, maar weet natuurlijk niet hoe hij er in het echt uitziet Knipoog

en die andalusieren adh van gedachten ... zeer mooi en sprekend Ja

Oké... ik ben een leek op gebied van kunst/ artistiek/ tekenen enz enz , maar weet wel wat ik wel en niet mooi vind Knipoog

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:45

ik vind ze allemaal prachtig
mijn voorkeur gaat echt naar de anda en de tinker
maar ik vind ze allemaal super Lovers

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:49

geweldig vooral die laatste zou je ook een keer een tekening kunnen maken van mijn pony??

groetjes