Ik heb twee dagen vrij gehad en heb toen wat aan mijn rassenportfolio gewerkt. Ik heb gemerkt dat ik de laatste tijd erg veel moeite heb iets goeds te produceren waar ik niet voor betaald krijg (lijk bijna wel een sell-out) maar ik denk dat dat voornamelijk te maken heeft met onvoldoende sturing van mijn kant over wat ik eigenlijk wil. Ik zie om mij heen allerlei streven naar fotorealisme. Nu begrijp ik dat er best prachtige paardenfoto's bestaan, waar je ook een heel interessante tekening van zou kunnen maken maar welke meerwaarde levert zoiets op? Als je een leuke tekening wil maken zul je zelf toch echt een inbreng moeten geven. Juist met die inbreng heb ik de laatste tijd veel moeite. Hetzelfde geldt voor schrijven. Eind deze zomer moet ik een boek afhebben maar of dat gaat lukken met mijn gebrek aan verbeeldingskracht moet ik nog bezien. Ben dus maar niet te streng voor mij. Vele van deze tekeningen zijn naar slechts 1 of 2 foto's per stuk. Dat mag best af en toe, maar dan zouden de tekeningen an sich enige meerwaarde moeten hebben en voor mij ontbreekt het in veel gevallen aan die meerwaarde. Daarom kan ik niet zeggen dat ik tevreden ben. Maar om eerlijk te zijn ben ik de laatste paar weken over bijster weinig dingen tevreden. Dat is vervelend, maar het is nu eenmaal zo. Ik kom er vast wel weer overheen. Dat is in het verleden zo geweest en dat zal nu weer zo zijn. Hoelang het zal duren weet ik niet. Dat merken we vanzelf wel. Ik denk dat ik gewoonweg aan vakantie toe ben ofzo (en me teveel laat leiden door de grotere artistieke kwaliteit van mijn broer op dit moment). Artist block, zo wil ik het niet noemen. Dat klinkt zo lekker belangrijk.
Haha. Hoezo, zeikerig?
Goed, naar de tekeningen. Allereerst de Clydesdale. Het model ziet er naar mijn idee toch een tikkeltje anders uit: zijn hoofd had witter gemoeten. Maar omdat het hier om het ras ging heb ik niet het idee dat ik het er heel slecht vanaf heb gebracht. Er is er nog 1 in de maak, die hopelijk iets leuker wordt. Bon, over de tekening zelf heb ik weinig te vertellen. Formaat 30 bij 40; cretacolour en houtskool op schetspapier. Referentie: grofweg naar een foto van Craignethan, van haar lieve Clydesdale Duncan als basis.

Next please… de volgende is een zeer ruwe tekening, die zo is geworden door mijn humeur. Ik was erg boos op het moment dat ik dit trekpaard tekende, maar ik vind hem niet lelijk; ik vind hem anders. 40 bij 40cm, een kleine drie uur in houtskool. Referentie: twee foto’s van Anneke (Tanneke hier op Bokt). Hij is toch nog een beetje ‘gewaagd’ geworden.

Vervolgens heb ik de zachte pastelpotlood ter hand genomen (voorwaar!). Ik herinnerde me evenwel enkele Andalusiër-foto's maar kon me alleen nog de kleur voor de geest halen. Vandaar dat ik deze uit mijn hoofd heb getekend in een klein uurtje. Formaat 30 bij 40, zoals gezegd in zacht pastel op schetspapier.

Dan de Tinker. Deze is naar een foto van Annemiek (hier op Bokt heet ze MysticTinker).
Dit is een foto van het origineel, dus veel detail en nuance is verloren gegaan. Dat is erg jammer maar ik kreeg hem niet gescand. Formaat 35 bij 40cm. Schetspapier, zacht pastel. Jammer dat er zoveel detail is weggevaagd, vertrouw me dus maar dat het origineel leuker is.

Ten slotte het KWPN. De compositie is naar een foto die ik zelf genomen heb (jaha, ik ben ook parttime fotografe, zwaai maar met een vlaggetje). De tekening is wederom erg grof, maar het siert de tekening best. De kleuren zijn wat aangetast door de scan (waardoor de roodtinten in het gras bijna helemaal weg zijn). Ik moet accepteren dat dit nu eenmaal mijn stijl is die door velen mooi wordt gevonden maar door anderen wordt verafschuwd. Bon, het is niet het paard van de foto aangezien ik dit eigenlijk niet wilde (ik gebruik haar al veel te vaak als model, om te oefenen) en de foto verder dan de compositie niet gebruikt heb. Of ik tevreden ben? Ach, brand maar los met je kritiekpunten, ik vind het best. Ik weet niet goed of ik op dit moment tevreden kan zijn over wat ik dan ook maak de laatste tijd. Dan halen we maar eens goed onze schouders op tot het voorbij is.

Be gentle with me.