Verschil fotoformaat tussen verschillende digi's?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Verschil fotoformaat tussen verschillende digi's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 18:59

Ik heb zelf een oud HP digi'tje... Als ik daar foto's mee maak en laat afdrukken (zonder er dus tussendoor zelf mee te fotoshoppen) worden ze gewoon 10 bij 15 cm.
Vrienden van mij hebben een gloednieuwe Nikon digi, ook daar hebben we foto's mee gemaakt, af laten drukken... En die worden 10 bij 13 (ongeveer, iig een andere verhouding)
Ligt dit aan de camera?

0riantje0

Re: Verschil fotoformaat tussen verschillende digi's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:38

Ik heb geen idee, maar bij mijn digitale camera kun je de grote zelf instellen,.. maybe is die bij haar anders ingesteld... Bloos anders zou ik het ook nie weten..

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:02

formaat kun je gewoon zelf kiezen wanneer je ze laat afdrukken.

Maar er is iig wel verschil met analoog en digitaal formaat, digitaal is vierkanter (of analoog rechthoekiger Tong uitsteken )

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 22:37

de fototoestellen zijn beide digi's! Ik heb zelf de foto's opgestuurd (Dirk v/d Broek fotoservice) zonder te bewerken, en die zijn dus een andere verhouding dan die met mijn eigen digi zijn gemaakt. Die van mijn eigen (een oude digi) zijn gewoon 10*15

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 23:28

De grootte is instelbaar. Foto's die je bestelt 10x15 en 10x13 geleverd worden staan anders afgesteld.
De correcte instelling voor 10x15 is 3:2, de goedkopere digi's hebben deze instelling vaak niet. De andere instelling is namelijk voordeliger voor computers omdat deze foto's passen bij de verhouding van een computer beeldscherm en de TV.
Zoek de boekjes door hoe je jouw camera op 3:2 kunt instellen en óf dat wel kan. Veel succes met zoeken en ik hoop dat je iets mee kunt. Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad en verholpen na een lange discussie met AH Fotoservice aan de lijn. Uiteindelijk heb ik zelf de puzzel opgelost want erg duidelijk waren ze niet...