Citaat:Anna deed de deur van het wiskundelokaal open en ging zitten. Ze had echt een hekel aan wiskunde. Het vak was saai, en de leraar, men. de Werk was ook echt een eikel. Langzaam stroomde het lokaal vol. Na een minuut of vijf kwam men. de Werk zelf binnen, en een minuut later Dennis. Dennis was een interessant persoontje. Hij was ontzettend slim, maar was wel aan de drugs, dronk graag, en had het ookal met tientallen meisjes gedaan. En dat voor een vijftienjarige. Verder had hij ook geen respect voor leraren. Men. de Werk kon hem dan ook niet uitstaan. Men. de Werk trapte altijd tegen zijn tas als hij langs hem liep, en zeurde dat die in de wegstond. In werkelijkheid stond Dennis men. de Werk meer in de weg. Wat het allemaal nog het ergste maakte voor de wiskundeleraar, was dat deze leerling, die nooit oplette, nooit zijn huiswerk maakte, en nooit interesse toonde in het vak, altijd hoge cijfers haalde op de toetsen, omdat hij nou eenmaal gezegend was met intelligentie. Daarom, en omdat er nog meer leerlingen waren die hun huiswerk niet maakten en niet opletten tijdens de les, had men. de Werk een nieuw systeem ingevoerd. Hij keek nu je aantekeningen door, hij liet je je huiswerk inleveren, en hij gaf je een cijfer voor inzet. Deze cijfers samen met de cijfers voor je proefwerken en SOs bepaalden nu je eindcijfer. Veel leerlingen waren hierdoor braaf hun huiswerk gaan maken, maar Dennis niet. Het kon hem niet schelen. Hij werd liever high dan dat hij zijn wiskunde huiswerk maakte. Anna had haar boek op tafel gelegd en haar huiswerk uit haar tas gehaald. Men. de Werk liep langs en haalde het op. Dennis had, zoals altijd, zijn huiswerk niet gemaakt. Normaal gesproken werd men. de Werk daarom kwaad op hem, maar vandaag ging het anders. Hij vroeg: 'En, heb je je huiswerk gemaakt?' Waarop Dennis: 'Nope.' antwoordde. 'Nou,' zei men. de Werk met een gemeen lachje, 'dat zul je vast leuk vinden.' 'Hoezo?' vroeg Dennis. 'Omdat ik vandaag cijfers in ga leveren, en jouw cijfer onvoldoende is!' bulderde men. de Werk. 'Nietus.' zei Dennis. 'Wel waar!' schreeuwde men. de Werk, 'kom maar kijken, brutaal joch!' 'Is goed. Laat maar zien.' zei Dennis. Dennis liep mee met men. de Werk en keek naar het velletje papier waar de cijfers op stonden. Een 5,42. 'O,' zei Dennis, waarna men. de Werk weer gemeen lachte. 'Maar ik moet u toch teleurstellen, men. de Werk.' zei Dennis met een lach. 'U verhoogt de cijfers nl. altijd als dat net beter uitkomt. En dit scheelt maar 3 honderdste, terwijl u wel eens drie tiende hebt verhoogd!' 'Ja!' gilde iemand anders. Men. de Werk schreeuwde om stilte, en zei toen: 'Ja, maar dat doe ik alleen voor mensen die inzet tonen. Alleen voor mensen die laten zien dat het ze wat uitmaakt of ze iets van wiskunde begrijpen en wat voor cijfer ze hebben. En trouwens, je moet maar eens leren om niet naar anderen te kijken, maar naar jezelf. Je hebt niet echt een voldoende verdiend, wel?' 'Natuurlijk wel!' gilde Dennis. 'Ik heb er evenveel recht op als ieder ander. En ik haal goede cijfers voor de proefwerken, omdat ik het begrijp. Ik heb die zooi allemaal niet nodig! Ik eis dat u mijn cijfer verhoogt.' 'Ik eis dat u mijn cijfer verhoogt? Jij dacht dat je wat kon eisen? Zitten jij. En je mond houden. En misschien eindelijk wat respect tonen. Dit klinkt misschien oneerlijk, maar het is wel rechtvaardig.
De vraag is dus: Is het eerlijk? Antwoord is eigenlijk duidelijk --> nee. Maar is het wel rechtvaardig?
Bedankt voor het lezen!
