[fb] Folder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[fb] Folder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:05

Ik ben gevraagd door een bedrijf om fotografe voor geboorte kaartjes te worden. Nu moets ik een folder maken ..

Hoe vinden jullie hem? Nog tips?

Afbeelding

Quarterh0rse

Re: [fb] Folder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:15

ik vind hem er goed uit zien! alleen zou ik de linker foto bovenin vervangen voor iets anders deze lijkt me nl niet helemaal scherp (kan ook aan mij liggen) Lachen

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:29

Heel erg leuk dat je daarvoor gevraagd bent! Balletje begint dus al aardig te rollen Lachen

Maar om eerlijk te zijn heb je dus van vormgeven geen kaas gegeten Tong uitsteken .

Zwarte achtergrond is echt not done, zeker niet als het gaat om babyfoto's.
tekst centreren leest niet lekker en is niet aantrekkelijk om te lezen, tekst is ook beter als je het in een gewone nette schreffletter zet.
En de foto's zijn ook niet echt lekker gezet.

Mijn tip dus: totaal andere folder, 3x gevouwd is vaak ook mooier maar dan moet je wel wat meer info hebben, kies lichte en zachte kleuren. En je foto's meer bijpassend en anders zetten, je hebt nu 2 sepia, 1 zwart/wit en 2 kleur = geen mooie combi.

Een goede folder is het halve werk, wanneer je geen aantrekkelijke folder hebt trek je natuurlijk ook geen mensen aan Knipoog .

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:31

Ik heb er dan wel een stuk minder verstanc van dan IP, maar ik ga echt mee dat ik zwart geen passende achtergrond voor een geboortekaartje vind Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:33

Ik heb zwart gekozen omdat dan de onderste foto mooi door loopt.. Het is ind wel erg zwart.

Aan het formaat kan ik niets doen, ik moest een A5 blaadje gewoon 1 kant gedrukt maken, hier krijg ik er 500 van thuis Tong uitsteken ..

Witte achtergrond dan?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:36

wit ook niet, dat is te koud Tong uitsteken

Ik zou meer voor lichte geel/bruin/blauw/roze/paars oid gaan, of misschien die voetfoto heel transparant als achtergrond.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:44

ja ik zou de voet foto heel licht op de achtergrond doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:06

Afbeelding

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:47

Debo schreef:
Aan het formaat kan ik niets doen, ik moest een A5 blaadje gewoon 1 kant gedrukt maken, hier krijg ik er 500 van thuis Tong uitsteken ..

Jíj bent toch de klant, dus jij bepaalt toch wat voor formaat je wilt hebben.
Een A5 aan een kant bedrukt (dit zal trouwens wel geprint worden) komt een beetje over als een strooifolder, niet echt geschikt voor jouw doel lijkt me. Je kan beter investeren in betere kwaliteit.

Tekstueel is het ook niet alles.
Het zou moeten zijn: Unieke geboortekaartjes met uw eigen kindje of VAN uw zwangere buik.

Nu vind ik dat sowieso al geen opwindende kop, foto's van uw zwangere buik (is een buik trouwens zwanger?), maar goed, ik heb ook niets met zwangere buiken Tong uitsteken

En je laatste layout is erg rommelig met al die blokjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:06

Sannah schreef:
Debo schreef:

Jíj bent toch de klant, dus jij bepaalt toch wat voor formaat je wilt hebben.
Een A5 aan een kant bedrukt (dit zal trouwens wel geprint worden) komt een beetje over als een strooifolder, niet echt geschikt voor jouw doel lijkt me. Je kan beter investeren in betere kwaliteit.

Tekstueel is het ook niet alles.
Het zou moeten zijn: Unieke geboortekaartjes met uw eigen kindje of VAN uw zwangere buik.

Nu vind ik dat sowieso al geen opwindende kop, foto's van uw zwangere buik (is een buik trouwens zwanger?), maar goed, ik heb ook niets met zwangere buiken Tong uitsteken

En je laatste layout is erg rommelig met al die blokjes.

Het bedrijf waar ik voor ga werken is zelf drukker, ik krijg de folders (hoef dus niet zelf te betalen) .. Dus heb over het formaat weinig te zeggen Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:42

Jah tis niet zo makkelijk he zo'n folder maken!
Ik ben nu met mn stage bezig, bij een grafisch vormgever, en ik moest pas een folder maken voor Stoppen met roken voor zwangere vrouwen...
Nou het duurde 3 weken voordat hij eindelijk niets meer kon vinden wat er fout aan was Clown

Een paar tips die ik zelf kreeg:
Zachte kleurtjes gebruiken, geen zwart (das meer een rouwkaart) maar bijvoorbeeld roze, lichtblauw, huidskleur...
Geen foto's transparant maken, dat ziet er n beetje goedkoop uit.
Ook geen verlopen of iets dergelijks erin verwerken.
Je kan proberen iets "spannends" of onverwachts te laten gebeuren, zodat de mensen denk van: heey wat is dat nou! eens even kijken...
De tekst moet kort en krachtig zijn, een grote titel, een wat kleinere ondertitel, en de rest van de tekst kleiner verwerken in het ontwerp. Bij het tweede ontwerp bijvoorbeeld kon je vast iets leukers verzinnen voor de tekst dan gewoon centreren, iets met de blokjes bijvoorbeeld.
En verder geen onnodige tekst of dubbele tekst erin zetten. Zo kort mogelijk.
Maak de folder niet te druk, de aandacht moet gericht blijven op het belangrijkste gedeelte van de folder, niet op de dingetjes eromheen.
Het lettertype is heel belangrijk, het moet dezelfde uitstraling hebben als de folder, vooral heel goed leesbaar zijn. Het lettertype vind ik leuk zo!

Nou, verder weet ik even niet veel meer (ik had n a4-tje vol met tips gekregen, maar die ben ik thuis vergeten Rolleyes )

Wat me wel meteen opviel, bij die foto van de voetjes, het rechter voetje, het tweede teentje. Dat witte puntje (nageltje denk ik) stoort misschien een beetje...

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:09

bedankt allemaal, maar ik heb het werk uit handen gegeven.. er word nu een folder voor mij gemaakt Bloos

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:25

Dan is het dus al geen folder, maar meer een flyer.

De eerste vind ik niets, de 2de is wat leuker.

De achtergrond vind ik erg slecht, veel te druk, en de tekst leest daardoor niet makkelijk. Ook het font vind ik niets voor een bodycopy tekst. Kies daarvoor een schreef of liniear type letter.

Verder vind ik het gecentreerde stuk in het midden erg vervelend.
Ook loopt de bodycopy door 2 foto's waarvan bij één foto precies 1 woord. Dat stoort enorm.

En een goede pay-off trekt natuurlijk ook kijkers.

Misschien heb je er nu niets meer aan omdat je het door iemand anders laat doen, maar wellicht is het handig bij een volgend iets.