ik ben nu iets sneller gegaan omdat ik niet goed weet hoelang je over alles moet doen en niet veel details weet van opleren. Dus als het een beetje onrealistisch is 
Citaat:
De dagen die volgde liet ik Courage elke dag even uit in de paddock, en mocht hij de dag voor ik naar de manege zou gaan voor de 1ste keer nog eens naar het zadel kijken. Hij reageerde nu bijzonder nuchter op het zadel. En ging er zonder twijfel naar toe om er mee te ‘spelen’. Toen het spelletje toch wat te ruw werd (en dan vooral voor het zadel) Nam ik hem mee voor een wandelingetje in het bos, hij genoot er echt van! Dat zag je gewoon aan hem.
Ik mocht nog een keer met het zadel spelen, toen ik besloot dat als ik er een keer tegen ‘duwde’ met mijn voorbeen, het zadel toch leukere bewegingen zou maken, nam mijn baas mij nog voor ik eens kon duwen weg van het zadel. Ik was even teleurgesteld tot ik naar het bos mocht, Mijn baas nam me mee naar leuke plaatsen en ik mocht even grazen en drinken aan het riviertje. Ik hoorde mijn baasje ook nog zeggen
‘Als ik je kan rijden, dan steken we dit riviertje over, en dan komen we in zon verschrikkelijk mooi deel van het bos’ Toen ik gedronken had keerde we terug richting stal. Ik keek mijn ogen uit! Goh wat was het fijn buiten!
Ik voerde hem, en ging slapen. Hopend dat hij zich morgen zou gedragen... Ik sliep goed, en was dan ook een uur vroeger wakker dan mijn wekker me zou wekken. Te gespannen om opnieuw te gaan slapen besliste ik om gewoon een uurtje lekker bij Courage te gaan zitten.
Ik werd al vroeg gewekt. Mijn baasje kwam gezellig een uurtje bij me in de stal zitten, en ze had een appeltje bij. Heerlijk zijn die dingen! Na een uurtje knuffelen en praten met me begon ze me te poetsen tot ik glansde, kamde mijn manen en staart en begon me klaar allerlei bescherming aan te doen, vervolgens leed ze mij naar dat grote ding waar ik vorige keer ook op had gestaan toen ik weg moest van mijn oude stal en naar hier moest komen.
‘Nee ik wil niet! Ik wil niet weg!’ Protesteerde ik. Maar het vertrouwen in mijn baas overwon de angst om weg te gaan van deze stal, en ik werd op dat ding geladen, Mijn baasje zei dat ik op de trailer moest omdat we naar de manege gingen, nou wist ik ineens hoe dat ‘ding’ noemde.
Courage wou eerst niet op de trailer, ik praatte rustig met hem en wachtte geduldig tot hij toch de trailer op ging. We reden naar de manege waar hij er zonder problemen weer af ging. We hadden de binnenbak voor een uur voor ons alleen, en ik wist dat hij toch eerst een half uur mocht loslopen om de piste te verkennen, om vervolgens een kwartiertje te rieken aan de longe en de zweep. En daarna zou hij ongeveer 5 a 10 minuten aan de longe gaan. Alles lekker rustig aan.
Ik mocht even los in de binnenbak, ik rook verbaasd aan een ding waarachter nog een paard stond. Ik dacht: ‘ow gezelschap!’ Maar nee hoor, toen ik hem wou begroeten met een lik kreeg ik een ijskoud ding tegen mijn tong. ‘Bah!’ Zon paard was ik nog nooit tegen gekomen, ik besloot even om het koude ding te kijken, misschien was het wel een raam! Ja dat was het! Over moedig gooide ik mijn hoofd om het raam, of tenminste, dat wou ik doen, met een knal kwam ik in aanraking met de muur! AW!
We zagen hoe hij geïntrigeerd naar de spiegel keek, en er nog eens aan lekte ook, om vervolgens met de oren half plat om de spiegel heen te willen kijken. Wat overmoedig blijkbaar want hij kwam nogal onzacht in aanraking met de muur, en rende vervolgens met de oren in de nek bokkend in het rond!
Sandra en ik keken het schouwspel nogal verbaasd aan. Waar was hij nou mee bezig? Nadat hij uitraasde kwam hij bij ons staan, en besloten we dat hij nu wel kon kennismaken met de longe en de zweep.
Het grootste meisje ging even weg, en kwam terug met 2 dingen die ik nog nooit gezien had. Ik mocht eerst kennismaken met een slangachtig ding dat opgerold was, een longe noemde ze het. Maar die ‘longe’ boeide me eigenlijk niet zo. Dat langwerpig ding met een longe aan (want het leek er erg op) daarentegen wél!
‘Hij is meer geïnteresseerd in de zweep geloof ik’ zei Sandra en gaf de longe aan mij.
‘Klik maar vast’ liet ze er op volgen. Ik klikte de longe vast aan Courage’s halster en Sandra liet hem even kijken naar de zweep
’en nu ga jij heel even werken jochie’
Ze liet hem wat rondjes lopen aan de longe op de linker en rechterhand. Na vijf minuten stopte ze al.
‘Genoeg voor vandaag’ zei ze.
Ik was toen zo fier op hem, ik wist niet ik een aantal maanden later tegenover hem zou staan...
Ik werd een paar keer gelongeerd, steeds langer. En na een tijd kwam het ‘ding’ waar ik al eerder aan had mogen ruiken ook eens op mijn rug, en iets wat voor mij onbekend was. Het bestond uit allemaal riempjes en werd over mijn halster gedaan, in mijn mond zat een kunststof ding. Waar ik lekker op kon knabbelen! Ik vond het eigenlijk helemaal niet erg. Tot mijn grote verbazing, ging mijn baasje een paar maanden later op me hangen! Wat was hier nou de bedoeling van?
Na een paar maanden met zadel longeren mocht ik voor de 1ste keer op hem hangen. Eigenlijk hebben we lang gedaan over het opleren omdat hij tussendoor vaak een paar weken op weide mocht om alles even te verwerken. Ik zette mijn voet in de beugel en verplaatste mijn gewicht voorzichtig van de grond over naar zijn rug. En toen hing ik op hem! Verbaasd zag ik zijn oren eventjes naar achter gaan en even spande hij zijn spieren op om meteen weer te ontspannen. Heerlijk als je paard je zo vertrouwt!
Eigenlijk vond ik het helemaal niet erg dat mijn baasje dit deed. De 2de keer ging ze zelfs zitten, en meteen stapte ze weer af en mocht ik weer een weekje op weide, na mijn weekje weide ging mijn baas weer op mij zitten en stapte we wat rond, en van toen af begon het echte werk. Ik moest stappen en draven aan de longe. Met mijn baas! De eerste keer vond ik het echt moeilijk. Ik raakte uit evenwicht en het lopen ging me niet meer zo goed af als voor ze op me kwam zitten. Na een paar keer bedacht ik me dat als ze er nou niet op kon gaan zitten, dat ik dan zonder haar aan de longe mocht, en dan was het allemaal makkelijker, dus telkens als ze wou opstappen ging ik rondjes draven, of bokte ik even vrolijk, niet om haar te raken, zeker niet! Gewoon dat ze er niet op raakte.
Na een paar keer bokte Courage, hij ging rondjes draven of ging er gewoon vandoor, Courage is een sterke kwpn die je gerust mee kan trekken als hij wil. Sandra werd het zat en telkens als hij bokte kreeg hij een tik, waardoor ik er na een uur alsnog op geraakte en even rustig kon rijden
Als ik bokte ofzo, dan kreeg ik een tik! Dat deed eigelijk pijn, en dan maar liever wat minder goed lopen! Tot mijn grote verbazing ging het lopen aan de longe telkens beter, de galop was bijzonder moeilijk maar na een paar keren had ik mijn evenwicht gevonden. Ik mocht ook los in de bak. Telkens maar een paar keer per week en telkens maar 10 a 15 minuten. En zo bouwde ze geleidelijk aan op tot een uurtje rijden.
Rustig aan bouwde Sandra en ik het rijden op. Toen hij ongeveer een jaar onder het zadel was, was hij eigenlijk klaar voor wedstrijdjes, op 5 jaar zijn we gestart in B wedstrijden, en het ging hem goed af. Hij had geen schrik van de witte hekjes, en vond het leuk dat er zo veel aandacht op hem gericht was waardoor hij nog mooier ging lopen op wedstrijden. Sandra oefende al voor het L niveau, en inmiddels rijden we l2. Ik heb het rustig aan gedaan en start niet elke week wedstrijden. Maar toch ben ik enorm fier op Courage, hij was zo bang maar is nu echt een fijn paard om te rijden.
Stilletjes aan mocht ik wedstrijden starten zoals mijn baasje ze noemde, er keken veel mensen als ik binnen kwam lopen, en dan ging ik nog mooier lopen! Ze mochten natuurlijk geen slechte indruk van mij krijgen. Mijn baasje was altijd erg fier op mij. Ik hield van wedstrijden, net zoals van het bos! Daar zijn we ook vaak naar toe gegaan, en gaan we nog vaak naar toe. Het stukje achter het riviertje is inderdaad adembenemend mooi! Net zoals mijn baasje zei...
en van hieruit wil ik eigenlijk in het 'nu' schrijven...